Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    25-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (331)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Zicht op de splitsing tussen de lijnen 3 (naar rechts, van en naar Steendam) en 5, van en naar de Muidebrug.
    Rijtuig 386 komt uit de Bibliotheekstraat en begeeft zich naar de gemeenschappelijke halteplaats aan het koor van de Sint-Jacobskerk.
    (foto: Bazin - 1957)

    Onder: Een drie-asser uit de reeks 394-405 in dienst op lijn 5, met de rolfilm in de stand "5 - doorstreept - Van Arteveldeplein", in de bocht tussen Minnemeers en de Bibliotheekstraat, die toen het Baudelopark doorsneed.
    (foto: E.J. Bouwman - 1961)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (331a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Drie-asser 394 op de Minnemeersbrug, komende uit de Kongostraat en rijdend in de richting van Sint-Jacobs. Veel poëtischer klinkt de Franse benaming Pont du Pré d'Amour ...
    (foto: E.J. Bouwman - 1963)

    Onder: Rijtuig 307 op weg naar Zwijnaarde, hier in Ham. Op de achtergrond rechts een gedeelte van de elektriciteitscentrale aan Dok-Zuid, links de toegang tot het Stapelplein.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (332)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Zicht op het Stapelplein en de elektriciteitscentrale aan Dok-Zuid.
    Opmerkelijk is het groot aantal sporen. Onderaan links een oud NMBS-spoor, onderdeel van de infrastructuur van de alomgekende "entrepôt" en het Handelsdok. Rechts daarvan het geëlektrificeerd enkel goederenspoor van de NMVB, dat tot 1959 lag tussen de Dampoort, de Muide en het Rabot. Dan het spoor van lijn 5 richting Muidebrug en ten slotte dat naar Zwijnaarde, hier benut door drie-asser 313, die halverwege het plein de Ham zal inslaan.

    Onder: Nogmaals het Stapelplein, nu gezien in de andere richting, met het gebouw van de "entrepôt" rechts in beeld.
    Drie-asser 329 komt van de Muidebrug en is het plein opgedraaid, om langs de huizenrij naar de Ham te rijden.
    (foto: R. Temmerman - 5 juli 1964)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (332a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Het kruispunt van de Sint-Salvatorstraat links met het pleintje aan de Heilig Kerstkerk rechts. Rijtuig 358 komt uit de eerstgenoemde straat en zwenkt af naar de Doornzelestraat, die verderop toegang verschaft tot het Stapelplein.
    Hier kwam in 1929 de verbinding tot stand tussen de lijnen 4 en 5, die richting Muide hetzelfde traject volgden.
    (foto; R. Temmerman - 5 juli 1964)

    Onder: Drie-asser 311, halverwege de Sint-Salvatorstraat, in dienst op lijn 5 richting Zwijnaarde. In de verte twee andere trams die naar de Muide rijden, vermoedelijk één van lijn 4 en een andere van lijn 5.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (333)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Motorwagen 384 komt uit de Sint-Salvatorstraat en zwenkt aan de hoek van de Voormuide en het Neuseplein rechts van de krantenkiosk af in de richting van de Sassekaai.
    (foto: R. Temmerman - 14 september 1962)

    Onder: Ongeveer dezelfde locatie, nu gezien vanaf het punt waar het enkel spoor tussen de bomen op het Neuseplein zich opsplitsen in dat van lijn 10 richting Blaisantvest (rechts in beeld) en dat voor de rijtuigen van de lijnen 4 en 5 naar de Sassekaai. Uiterst links de hogervermelde krantenkiosk.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (333a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Rijtuig 379 in dienst op lijn 5, aan het einde van de Sassekaai vlakbij de Muidebrug, tot 31 mei 1965 de noordelijke terminus voor drie tramlijnen. 

    Onder: Wellicht, maar onzeker wegens de grote afstand, maken we hier het vertrek mee van rijtuigen op de lijnen 4, 5 en 10, die zich naar de eindpunten Sint-Pietersstation of Zwijnaarde begeven.
    Vooraan in beeld drie-asser 396, in dienst op lijn 5, nabij het kruispunt van de Voormuide met de Muidelaan.
    (foto: R. Temmerman - 21 februari 1960) 

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (334)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen BEKNOPTE INVENTARIS VAN DE GENTSE   DRIE-ASSERS 301-405  -  AFLEVERING 2
       
                   
    REEKS 302 - 315 (vervolg)



    307

    in dienst op 25 november 1926
    buiten dienst op 25 november 1969
    afgevoerd naar Chimefer op 28 november 1969

    Op de Sint-Michielsbrug, lijn 3. (foto: W. Gogaert)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (334a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    308

    in dienst op 21 december 1926
    buiten dienst op 29 november 1969
    afgevoerd naar Chimefer op 1 december 1969

    In de Cataloniëstraat, lijn 1 richting "Moscou". (foto: E.J. Bouwman)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (334b)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    309

    in dienst op 7 januari 1927
    buiten dienst op 29 november 1969
    afgevoerd naar Chimefer op 2 december 1969

    Op het Antwerpenplein aan de Dampoort, lijn 3 naar Mariakerke.(foto: J. Deijs - 17 juli 1965)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (335)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    310

    in dienst op 24 januari 1927
    buiten dienst in november 1969
    afgevoerd naar Chimefer op 26 november 1969

    Aan het Gravensteen op lijn 1, richting Van Beverenplein. (foto: E.J. Bouwman - 1963)  

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (335a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    311

    in dienst op 12 februari 1927
    buiten dienst in november 1969
    afgevoerd naar Chimefer op 21 november 1969

    Aan de terminus van lijn 3 in Mariakerke. 

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (335b)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    312

    in dienst op 26 februari 1927
    buiten dienst in november 1969
    kast op 21 november 1969 afgevoerd naar het voetbalplein aan de Burvenichstraat in Gentbrugge en daar uitgebrand op 1 juli 1971

    droeg als enig rijtuig het nummer onder het koplicht
    behield de twee compartimenten binnenin niet

    Lijn 3 op de Brugsesteenweg ter hoogte van de wissel aan de Jutestraat foto: 19 september 1969)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (336)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    313

    in dienst op 19 maart 1927
    buiten dienst op 24 november 1969
    afgevoerd naar Chimefer op 25 november 1969

    Lijn 1 richting  Van Beverenplein, hier op de Vleeshuisbrug foto ETG-archief) 

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. O. vervoer Gent (336a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    314

    in dienst op 31 maart 1927
    buiten dienst op 29 mei 1969 na een zware botsing op lijn 3 aan de Dampoort
    verkocht aan Chimefer op 2 september 1969

    behield net als de 312 de twee compartimenten binnenin niet

    Op lijn 3 aan de Dampoort richting Gentbruggebrug. (foto: J. Deijs - 17 juli 1965) 

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (336b)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    315

    in dienst op 2 april 1927
    buiten dienst op 13 september 1969 na een aanrijding met rijtuig 324 aan het "Rond Punt"
    afgevoerd naar Chimefer op 5 november 1969

    Aan de terminus van lijn 3, Gentbrugge-brug. (foto: W. Gogaert - 1969)

    =============================================

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (337)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen AFLEVERING 31 (WEEK VAN 11 TOT 17 MAART 2007) TERUG BESCHIKBAAR) !!!
    ==========================


    Op 17 maart 1971 werd PCC 01 in de stelplaats te Gentbrugge afgeleverd en twee dagen later was er enorme persbelangstelling voor de "maidentrip" door de stad.
    Tot aan het inzetten van dergelijke rijtuigen op de toenmalige lijn 4 "Sint-Pietersstation - Korenmarkt - Muide", werden scholingsritten gehouden en op die wijze kregen de Gentenaars een voorsmaakje te zien van de gloednieuwe trams.
    Hier PCC 01 op de Korenmarkt met de aanduiding "EXTRA DIENST".
    (foto: R. Temmerman - 20 juni 1971)


    Hallo, trouwe blogbezoeker !!
    Deze week laat ik de "die hards" van de oude, gele drie-assers even op hun honger zitten. Ze kunnen niet klagen, want in de vorige twee afleveringen kregen ze zomaar eventjes 87 foto's met betrekking tot hun lieverdjes aangeboden! Het moge voor hen toch een troost zijn dat de numerieke reeks die in aflevering 29 werd gestart, wel gewoon verder loopt...
    Thans zijn de PCC's aan de beurt, evenwel belicht vanuit een aantal merkwardigheden, zoals destijds nooit gebruikte rolfilms, verdwenen of zeldzame lijnaanduidingen en de op heden verlaten trajecten of gewijzigde tracés.
    Veel kijk- en speurgenot !...

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (338)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In de euforie van de moderniseringsplannen van de MIVG aan het einde van de jaren zestig werden ideeën geuit om zowel de tramlijn naar Melle als de inmiddels met dieselbussen geëxploiteerde lijn 3 in de nabije toekomst eveneens met gloednieuwe PCC's te bedienen. Vrij snel echter werden deze projecten terug in de lade opgeborgen.
    Dat de zaak een poosje ernstig werd genomen, illustreren de bijgevoegde foto's van twee PCC's in dienst op de lijn "Moscou - Van Beverenplein", waar een bereidwillige tramgeleider voor "the record" de rolfilm even op de standen "20 Melle - Arsenaal" en "31 Mariakerke - Sint-Baafskouter" zette.
    (foto's: F. Coussens)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (339)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen PCC 10 rechts in beeld toont ons de eerste versie van de rolfilm voor lijn 4: "Sint-Pietersstation - Muidebrug", witte letters op een rood veld.
    PCC 26 laat ons de rolfilm zien in de positie "4 barré, Sint-Pietersstation - Koornmarkt". Gewoon een voortzetting van de toestand ten tijde van de drie-assers, waarbij de terugkeer naar het station geschiedde via Klein Turkije.
    Het doorstreepte lijnnummer verdween uit de circulatie bij de herschikking van diverse lijngedeelten op 2 juli 1984, waarover verder meer.
    (foto: F. Coussens)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (340)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 2 juli 1984 wisselden de lijnen 1 en 4 gedeeltelijk van traject. Lijn 1 erfde de rode kleur van de vroegere lijn 4 en pendelde voortaan tussen het Sint-Pietersstation, de Korenmarkt, het Van Beverenplein en Wondelgem-Industrieweg. Tegelijk werd de verkeersvrije Veldstraat ingereden.
    Zo te zien werd rond dat tijdstip ook het straatmeubilair aangepast, getuige daarvan de "new look" van de postbussen (toch eeuwig rood) en de telefooncellen.
    PCC 32 nadert de halte aan het Veerleplein.
    (eigen foto - 16 juni 1985)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (341)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Reizigers die niet gedurig bij de pinken waren konden weinig begrip opbrengen voor alweer een wijziging van lijnnummers op 29 september 1986, amper twee jaar na de "switch" tussen de lijnen 1 en 4.
    Deze maal had het alles van doen met de samensmelting van de lijnen 4 en 10 tot lijn 40 "Sint-Pietersstation - Muide - (Korenmarkt) - Moscou".
    Daar in de Voormuide zowel in de richting station als "Moscou" in dezelfde zin werd gereden, werden op de Sassekaai op korte afstand van elkaar twee halteborden aangebracht. Witgekalkte letters "S" en "M" moesten de juiste standplaats van de rijtuigen letterlijk "in de verf" zetten. Tot op heden is die toestand er ongewijzigd.
    PCC 04 overschrijdt op de Korenmarkt de werken aan de overloopwissel, die weldra de keerlus rond de Sint-Niklaaskerk overbodig zou maken.
    (eigen foto - 7 juli 1987)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!