Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    25-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (325b)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Boven: De bocht van de Zwijnaardesreenweg met links zicht op de Galglaan. De hoek rechts in beeld is onherkenbaar geworden na de sloop van de kleine huisjes aldaar. Drie-asser 385 bevindt zich op het enkel spoor dat naar de terminus leidt.
    (foto: R. Temmerman - 3 april 1965)

    Onder: Het gedeelte van de Zwijnaardsesteenweg tussen de De Pintelaan en de Galglaan, waar van dubbel spoor op enkel werd overgegaan en vice-versa (rechts buiten beeld). Uiterst links de bocht naar de terminus. Drie-asser 319 begeeft zich in de richting van de Heuvelpoort.
    (foto: E.J. Bouwman - 1963)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (326)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Ter hoogte van het UZ heeft drie-asser 332 (niet gebruikelijk op die lijn!) gewacht op de komst van collega 312, om zich op het enkel spoor te begeven richting terminus. Zo te zien was het niet ongewoon dat de rijtuigen in de beide richtingen de rolfilm op "5 - Muidebrug" hadden staan...
    (foto: R. Temmerman - 3 april 1965)

    Onder: Rijtuig 395 komt van de Heuvelpoort en dwarst hier de De Pintelaan. Van de kleine huisjes links heeft enkel dat waarin toen een herberg was gevestigd de tijd doorstaan.
    (foto: E.J. Bouwman - 1959)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (326a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: De spoorwegbrug over de Zwijnaardsesteenweg, met vooraan de Achilles Musschestraat en op de achtergrond het kruispunt met de Burggravenlaan. Drie-asser 312 zet koers naar de terminus nabij het Rerum Novarumplein. Onderaan buiten beeld bevond zich de overloopwissel voor de "5 - barré" Musschenstraat.
    (foto: R. Temmerman - 3 april 1965)

    Onder: Drie-asser 380 aan het kruispunt met de Burggravenlaan, vlakbij de hogervermelde spoorwegviaduct. In de Zwijnaardsesteenweg zijn nog de restanten te zien van de jaarlijkse septemberkermis, waarbij de bevrijding in 1944 werd herdacht.
    (foto: E.J. Bouwman - 1963)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (326b)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ten behoeve van de "5 - barré" was ter hoogte van de Achilles Musschestraat een overloopwissel aangebracht. De rolfilmmakers namen het destijds niet zo nauw met de spelling (cfr. "Sint-Pieterstation" met één s!) en zagen eerder een verband met de alombekende vogeltjes!
    Vandaar de mix van "musschen" (de oude spelling voor "mussen") en de naam van de Vlaamse schrijver die toen nog in leven was en er het zijne zal over gedacht hebben...
    De foto toont ons die bewuste rolfilmstand, echter wel in scène gezet door de bereidwillige geleider van rijtuig 316 dat hier geparkeerd staat op de Afsneelaan, thans Koningin Fabiolalaan.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (2)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (327)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Drie-asser 383 verlaat de Normaalschoolstraat en dwarst aan de Heuvelpoort de kleine stadsring richting Overpoortstraat. Die ring was toen volop aan modernisatie toe, getuige daarvan de asfaltbedekking rechts, waarop het jaar voordien nog rijtuigen van lijn 7 reden.
    (foto: R. Temmerman - 3 april 1965)

    Onder: Dezelfde locatie enkele jaren eerder, nu gezien vanuit de Overpoortstraat. Rijtuig 402 is op weg naar de terminus "Zwijnaarde".
    We hebben hier ook een duidelijk zicht op het nummerplaatje dat net onder de ramen op de flank is bevestigd. Die wijze van lijnaanduiding kwam omstreeks 1966-'67 in onbruik.
    (foto: H. De Herder - 20 mei 1956)  

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (327a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Zicht op de Overpoortstraat richting Heuvelpoort en Normaalschoolstraat. Rijtuig 332 rijdt hier voorbij het terrein waarop weldra het restaurant van de universiteit zou opgericht worden.
    (foto: R. Temmerman - 3 april 1965)

    Onder: Het andere uiteinde van de Overpoortstraat, met links het Kramersplein en rechts de hoek met de Kunstlaan. Onderaan zijn de beide sporen te zien die naar de Sint-Amandstraat leidden en tijdens de foor op het Sint-Pietersplein gebruikt werden als omleiding van de tramlijn tussen de Sint-Pietersnieuwstraat en de Overpoortstraat. Drie-asser 399 begeeft zich hier naar het Sint-Pietersplein.
    (foto: P.J. Thompson - 14 juli 1964)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (328)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Een tweede opname waarop de beide sporen naar de Sint-Amandstraat duidelijk zichtbaar zijn. Drie-asser 385 staat op het punt die te dwarsen. Rechts hebben we reeds zicht op een gedeelte van het Sint-Pietersplein.

    Onder: Het Sint-Pietersplein in al zijn glorie, destijds echter ook al het onderwerp van een heraanleg! Rijtuig 374 neemt deel aan de parade langs die imposante vlakte.
    Uiterst links de trappen naar het Sint-Amandplein, het silhouet van de Boekentoren en de voorgevel van "Cinéma Leopold", dan weer voor heel andere dingen berucht...
    (foto's: R. Temmerman - 3 april 1965)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (328a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Drie-asser 396 balladeert langs Cinema Leopold, vurig aanbeden in bepaalde kringen en dan ook vroegtijdig letterlijk in rook opgegaan. Uiterst rechts de toegang tot de Sint-Pietersnieuwstraat.

    Onder: De Sint-Pietersnieuwstraat ter hoogte van de Blandijnberg. De omleiding langs de Sint-Amandstraat eindigde hier via een enkel spoor dat nog net voor rijtuig 374 te zien is. Een volledige beschrijving van de vrij ingewikkelde toestand met signalisatie aldaar is terug te vinden in aflevering 20, rubriek 234a.
    (foto: R. Temmerman - 3 april 1965)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (329)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Drie-asser 326 is de Lammerstraat opgeklommen en neemt de wijde bocht naar de Sint-Pietersnieuwstraat. Het Venetiaanse winkelpand uit 1853 op de hoek met de Walpoortstraat, ontworpen door architect Louis Roeland, is er nog steeds te bewonderen.
    Uiterst links de toegang tot wat ooit de Nieuwe Cirk was.
    (foto: E.J. Bouwman - 1963)

    Onder: Rijtuig 383 verlaat het Frankrijkplein in de richting van de Marcellisbrug over de Schelde en de Lammerstraat, op weg naar de eindbestemming "Zwijnaarde".
    (foto: R. Temmerman - 3 april 1965)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (329a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Het Wilsonplein, inclusief wachtzaal met dagbladhuisje, een stadsplan, het rode haltebord van de lijnen 5 en 7 en een "halte op verzoek" van de MIVG-autobuslijn Heuvelpoort - Malem - Rooigem.
    De voor die tijd moderne architectuur van het EBES-gebouw op de achtergrond en drie-asser 385, klaar voor een afreis naar de Muidebrug, maken het plaatje compleet.

    Onder: Motorrijtuig 384 verlaat het Wilsonplein, dwarst de sporen van lijn 1 tussen het Graaf van Vlaanderenplein en de Vlaanderenstraat en rijdt de Zuidstationstraat in, tot juni 1964 gemeenschappelijk benut door de lijnen 5 en 7.
    Rechts in beeld een verkeerschaos "avant la lettre"!
    (Foto: R. Temmerman - 14 september 1962)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (330)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Drie-asser 326 in de Zuidstationstraat, richting Muidebrug. We hebben hier een fraai beeld op de beide sporen van de verbinding tussen de lijnen 5 en 7 enerzijds, lijn 2 anderzijds, ook van nut voor het ringspoor rond het Van Arteveldeplein, waar buiten de spitsuren vaak een drietal rijtuigen werden geparkeerd (zie rubriek 179a).
    In de verte rijtuig 347 in dienst op lijn 7 richting Darsen.
    (foto: E.J. Bouwman - 1961)

    Onder: Motorwagen 379 komt van het Van Arteveldeplein en draait de Keizer Karelstraat in, richting Muidebrug.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (330a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: De verbreding aan het uiteinde van de Sint-Jacobsnieuwstraat, officieel de Vlasmarkt, met zicht op het koor van de Sint-Jacobskerk.
    Een moeilijk te identificeren rijtuig van lijn 5 begeeft zich naar de Muidebrug. In de verte een tweede rijtuig, in dienst op lijn 3, dat de Belfortstraat inrijdt.
    (foto: E.J. Bouwman - 1963)

    Onder: Rijtuig 345 heeft de gemeenschappelijke vluchtheuvel voor de lijnen 3 en 5 aan de Sint-Jacobskerk verlaten en bolt de Vlasmarkt op.
    (foto: R. Temmerman - 5 juli 1964)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (331)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Zicht op de splitsing tussen de lijnen 3 (naar rechts, van en naar Steendam) en 5, van en naar de Muidebrug.
    Rijtuig 386 komt uit de Bibliotheekstraat en begeeft zich naar de gemeenschappelijke halteplaats aan het koor van de Sint-Jacobskerk.
    (foto: Bazin - 1957)

    Onder: Een drie-asser uit de reeks 394-405 in dienst op lijn 5, met de rolfilm in de stand "5 - doorstreept - Van Arteveldeplein", in de bocht tussen Minnemeers en de Bibliotheekstraat, die toen het Baudelopark doorsneed.
    (foto: E.J. Bouwman - 1961)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (331a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Drie-asser 394 op de Minnemeersbrug, komende uit de Kongostraat en rijdend in de richting van Sint-Jacobs. Veel poëtischer klinkt de Franse benaming Pont du Pré d'Amour ...
    (foto: E.J. Bouwman - 1963)

    Onder: Rijtuig 307 op weg naar Zwijnaarde, hier in Ham. Op de achtergrond rechts een gedeelte van de elektriciteitscentrale aan Dok-Zuid, links de toegang tot het Stapelplein.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (332)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Zicht op het Stapelplein en de elektriciteitscentrale aan Dok-Zuid.
    Opmerkelijk is het groot aantal sporen. Onderaan links een oud NMBS-spoor, onderdeel van de infrastructuur van de alomgekende "entrepôt" en het Handelsdok. Rechts daarvan het geëlektrificeerd enkel goederenspoor van de NMVB, dat tot 1959 lag tussen de Dampoort, de Muide en het Rabot. Dan het spoor van lijn 5 richting Muidebrug en ten slotte dat naar Zwijnaarde, hier benut door drie-asser 313, die halverwege het plein de Ham zal inslaan.

    Onder: Nogmaals het Stapelplein, nu gezien in de andere richting, met het gebouw van de "entrepôt" rechts in beeld.
    Drie-asser 329 komt van de Muidebrug en is het plein opgedraaid, om langs de huizenrij naar de Ham te rijden.
    (foto: R. Temmerman - 5 juli 1964)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (332a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Het kruispunt van de Sint-Salvatorstraat links met het pleintje aan de Heilig Kerstkerk rechts. Rijtuig 358 komt uit de eerstgenoemde straat en zwenkt af naar de Doornzelestraat, die verderop toegang verschaft tot het Stapelplein.
    Hier kwam in 1929 de verbinding tot stand tussen de lijnen 4 en 5, die richting Muide hetzelfde traject volgden.
    (foto; R. Temmerman - 5 juli 1964)

    Onder: Drie-asser 311, halverwege de Sint-Salvatorstraat, in dienst op lijn 5 richting Zwijnaarde. In de verte twee andere trams die naar de Muide rijden, vermoedelijk één van lijn 4 en een andere van lijn 5.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (333)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Motorwagen 384 komt uit de Sint-Salvatorstraat en zwenkt aan de hoek van de Voormuide en het Neuseplein rechts van de krantenkiosk af in de richting van de Sassekaai.
    (foto: R. Temmerman - 14 september 1962)

    Onder: Ongeveer dezelfde locatie, nu gezien vanaf het punt waar het enkel spoor tussen de bomen op het Neuseplein zich opsplitsen in dat van lijn 10 richting Blaisantvest (rechts in beeld) en dat voor de rijtuigen van de lijnen 4 en 5 naar de Sassekaai. Uiterst links de hogervermelde krantenkiosk.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (333a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Rijtuig 379 in dienst op lijn 5, aan het einde van de Sassekaai vlakbij de Muidebrug, tot 31 mei 1965 de noordelijke terminus voor drie tramlijnen. 

    Onder: Wellicht, maar onzeker wegens de grote afstand, maken we hier het vertrek mee van rijtuigen op de lijnen 4, 5 en 10, die zich naar de eindpunten Sint-Pietersstation of Zwijnaarde begeven.
    Vooraan in beeld drie-asser 396, in dienst op lijn 5, nabij het kruispunt van de Voormuide met de Muidelaan.
    (foto: R. Temmerman - 21 februari 1960) 

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (334)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen BEKNOPTE INVENTARIS VAN DE GENTSE   DRIE-ASSERS 301-405  -  AFLEVERING 2
       
                   
    REEKS 302 - 315 (vervolg)



    307

    in dienst op 25 november 1926
    buiten dienst op 25 november 1969
    afgevoerd naar Chimefer op 28 november 1969

    Op de Sint-Michielsbrug, lijn 3. (foto: W. Gogaert)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (334a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    308

    in dienst op 21 december 1926
    buiten dienst op 29 november 1969
    afgevoerd naar Chimefer op 1 december 1969

    In de Cataloniëstraat, lijn 1 richting "Moscou". (foto: E.J. Bouwman)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!