Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    25-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (334b)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    309

    in dienst op 7 januari 1927
    buiten dienst op 29 november 1969
    afgevoerd naar Chimefer op 2 december 1969

    Op het Antwerpenplein aan de Dampoort, lijn 3 naar Mariakerke.(foto: J. Deijs - 17 juli 1965)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (335)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    310

    in dienst op 24 januari 1927
    buiten dienst in november 1969
    afgevoerd naar Chimefer op 26 november 1969

    Aan het Gravensteen op lijn 1, richting Van Beverenplein. (foto: E.J. Bouwman - 1963)  

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (335a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    311

    in dienst op 12 februari 1927
    buiten dienst in november 1969
    afgevoerd naar Chimefer op 21 november 1969

    Aan de terminus van lijn 3 in Mariakerke. 

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (335b)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    312

    in dienst op 26 februari 1927
    buiten dienst in november 1969
    kast op 21 november 1969 afgevoerd naar het voetbalplein aan de Burvenichstraat in Gentbrugge en daar uitgebrand op 1 juli 1971

    droeg als enig rijtuig het nummer onder het koplicht
    behield de twee compartimenten binnenin niet

    Lijn 3 op de Brugsesteenweg ter hoogte van de wissel aan de Jutestraat foto: 19 september 1969)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (336)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    313

    in dienst op 19 maart 1927
    buiten dienst op 24 november 1969
    afgevoerd naar Chimefer op 25 november 1969

    Lijn 1 richting  Van Beverenplein, hier op de Vleeshuisbrug foto ETG-archief) 

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. O. vervoer Gent (336a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    314

    in dienst op 31 maart 1927
    buiten dienst op 29 mei 1969 na een zware botsing op lijn 3 aan de Dampoort
    verkocht aan Chimefer op 2 september 1969

    behield net als de 312 de twee compartimenten binnenin niet

    Op lijn 3 aan de Dampoort richting Gentbruggebrug. (foto: J. Deijs - 17 juli 1965) 

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (336b)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    315

    in dienst op 2 april 1927
    buiten dienst op 13 september 1969 na een aanrijding met rijtuig 324 aan het "Rond Punt"
    afgevoerd naar Chimefer op 5 november 1969

    Aan de terminus van lijn 3, Gentbrugge-brug. (foto: W. Gogaert - 1969)

    =============================================

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (337)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen AFLEVERING 31 (WEEK VAN 11 TOT 17 MAART 2007) TERUG BESCHIKBAAR) !!!
    ==========================


    Op 17 maart 1971 werd PCC 01 in de stelplaats te Gentbrugge afgeleverd en twee dagen later was er enorme persbelangstelling voor de "maidentrip" door de stad.
    Tot aan het inzetten van dergelijke rijtuigen op de toenmalige lijn 4 "Sint-Pietersstation - Korenmarkt - Muide", werden scholingsritten gehouden en op die wijze kregen de Gentenaars een voorsmaakje te zien van de gloednieuwe trams.
    Hier PCC 01 op de Korenmarkt met de aanduiding "EXTRA DIENST".
    (foto: R. Temmerman - 20 juni 1971)


    Hallo, trouwe blogbezoeker !!
    Deze week laat ik de "die hards" van de oude, gele drie-assers even op hun honger zitten. Ze kunnen niet klagen, want in de vorige twee afleveringen kregen ze zomaar eventjes 87 foto's met betrekking tot hun lieverdjes aangeboden! Het moge voor hen toch een troost zijn dat de numerieke reeks die in aflevering 29 werd gestart, wel gewoon verder loopt...
    Thans zijn de PCC's aan de beurt, evenwel belicht vanuit een aantal merkwardigheden, zoals destijds nooit gebruikte rolfilms, verdwenen of zeldzame lijnaanduidingen en de op heden verlaten trajecten of gewijzigde tracés.
    Veel kijk- en speurgenot !...

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (338)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In de euforie van de moderniseringsplannen van de MIVG aan het einde van de jaren zestig werden ideeën geuit om zowel de tramlijn naar Melle als de inmiddels met dieselbussen geëxploiteerde lijn 3 in de nabije toekomst eveneens met gloednieuwe PCC's te bedienen. Vrij snel echter werden deze projecten terug in de lade opgeborgen.
    Dat de zaak een poosje ernstig werd genomen, illustreren de bijgevoegde foto's van twee PCC's in dienst op de lijn "Moscou - Van Beverenplein", waar een bereidwillige tramgeleider voor "the record" de rolfilm even op de standen "20 Melle - Arsenaal" en "31 Mariakerke - Sint-Baafskouter" zette.
    (foto's: F. Coussens)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (339)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen PCC 10 rechts in beeld toont ons de eerste versie van de rolfilm voor lijn 4: "Sint-Pietersstation - Muidebrug", witte letters op een rood veld.
    PCC 26 laat ons de rolfilm zien in de positie "4 barré, Sint-Pietersstation - Koornmarkt". Gewoon een voortzetting van de toestand ten tijde van de drie-assers, waarbij de terugkeer naar het station geschiedde via Klein Turkije.
    Het doorstreepte lijnnummer verdween uit de circulatie bij de herschikking van diverse lijngedeelten op 2 juli 1984, waarover verder meer.
    (foto: F. Coussens)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (340)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 2 juli 1984 wisselden de lijnen 1 en 4 gedeeltelijk van traject. Lijn 1 erfde de rode kleur van de vroegere lijn 4 en pendelde voortaan tussen het Sint-Pietersstation, de Korenmarkt, het Van Beverenplein en Wondelgem-Industrieweg. Tegelijk werd de verkeersvrije Veldstraat ingereden.
    Zo te zien werd rond dat tijdstip ook het straatmeubilair aangepast, getuige daarvan de "new look" van de postbussen (toch eeuwig rood) en de telefooncellen.
    PCC 32 nadert de halte aan het Veerleplein.
    (eigen foto - 16 juni 1985)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (341)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Reizigers die niet gedurig bij de pinken waren konden weinig begrip opbrengen voor alweer een wijziging van lijnnummers op 29 september 1986, amper twee jaar na de "switch" tussen de lijnen 1 en 4.
    Deze maal had het alles van doen met de samensmelting van de lijnen 4 en 10 tot lijn 40 "Sint-Pietersstation - Muide - (Korenmarkt) - Moscou".
    Daar in de Voormuide zowel in de richting station als "Moscou" in dezelfde zin werd gereden, werden op de Sassekaai op korte afstand van elkaar twee halteborden aangebracht. Witgekalkte letters "S" en "M" moesten de juiste standplaats van de rijtuigen letterlijk "in de verf" zetten. Tot op heden is die toestand er ongewijzigd.
    PCC 04 overschrijdt op de Korenmarkt de werken aan de overloopwissel, die weldra de keerlus rond de Sint-Niklaaskerk overbodig zou maken.
    (eigen foto - 7 juli 1987)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (342)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deeltraject 43 "Sint-Pietersstation - Rabot - Muide", een grote "hit" in 1990, toen wegens de omvangrijke wegenwerken in de Nederkouter en de Kortrijksepoortstraat flink wat improvisatiewerk noodzakelijk was om de reizigers doorheen de stad te loodsen.
    PCC 07 houdt hier halt aan het uiteinde van de Begijnhoflaan, ter hoogte van het Guislain-standbeeld.
    (foto: "Rail Revue" - 23 december 1990)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (343)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 20 januari 1972 werd voor het eerst de keerlus rond het Van Beverenplein bereden door een rijtuig in dienst op lijn 1 "Moscou - Van Beverenplein".
    De handelaars die zich daar wekelijks op zondagmorgen installeerden kwamen meteen in de clinch met de MIVG. "Waar een marktkraam staat kan geen tram rijden", blokletterden de kranten 's anderendaags. Een overloopwissel aan het uiteinde van de Ferrerlaan bracht echter spoedig het nodige soelaas.
    Toen er sprake van was de lijn via de Poperingestraat te verlengen naar Wondelgem, kwam er op 4 augustus 1981 reeds een einde aan het bestaan van de keerlus.
    PCC 25 aan de terminus ter hoogte van de Van Ryhovelaan.
    (foto: F. Coussens - 1981)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (344)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In januari 1932 werd het verbindingsspoor in gebruik genomen dat van het Belfort over het Emiel Braunplein rechtstreeks leidde naar Klein Turkije. Het was vooral bedoeld om rijtuigen van de lijnen 1 en 3, komende uit de stelplaats, via de keerlus rond de Sint-Niklaaskerk,  die voordien enkel door rijtuigen van lijn "4 barré" werd gebruikt, ook naar de Korenmarkt te leiden, om van daar terug te keren naar Gent-Zuid (lijn 1) of door te rijden naar Sint-Amandsberg (lijn 3).
    De verbinding werd opgebroken tijdens de omvangrijke spoorwerken op het Sint-Baafsplein en in de Cataloniëstraat in september 1987.
    PCC 42 komt van het Sint-Baafsplein en rijdt over het Braunplein naar Klein Turkije.
    (eigen foto - 9 maart 1985)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (345)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen              BEKNOPTE INVENTARIS VAN DE
                    
    DRIE-ASSERS 301 - 405
                          AFLEVERING 3   
                     REEKS 316-330  (DEEL 1)

    Vijftien rijtuigen, alle gebouwd uit de eerste reeks twee-assige accumulatorentrams 101 - 142, geleverd tussen 1898 en 1901. (zie rijtuig 124 ter illustratie)

    Voor de constructie werden bij Les Ateliers Métallurgiques de Nivelles langere chassis en draaistellen aangekocht. Van de oude rijtuigen werden de rijtuigkasten, de motoren en de controllers gerecupereerd.
    De rijtuigen werden in de werkhuizen te Gentbrugge omgebouwd. Ze verschenen op het net tussen 7 maart 1929 en 4 januari 1930.

    In 1932 kregen de 323, 324 en 325 sterkere ex-NMVB-motoren met bijpassende controllers, een nieuwe elektrische uitrusting, nieuwe draaistellen en een koppelingsysteem voor solenoïderemmen op aanhangwagens (de opvallende "rubberen slurven", geleverd door het Zwitserse bedrijf Sécheron.)

    In 1936 werden de andere eveneens op die wijze omgevormd, behalve de 328, die pas in 1938 werd voorzien van het hogervermelde remsysteem voor bijwagens, maar toen wel als prototype werd uitgerust met elektromagnetisch werkende remblokken, de zogeheten patins. In 1949-'50 werden de andere rijtuigen voorzien van dergelijke remblokken.

    De modernisatie van de rijtuigkasten geschiedde in de periode tussen 1950 en 1954. Verder waren de meest opvallende verbeteringen:

    - wit geschilderde platen als plafondbekleding;
    - rolfilms als lijnaanduiding;
    - sterkere kop- en kruislichten;
    - richtingaanwijzers;
    - fluorescentielampen binnenin;
    - nieuwe, verstelbare zetels voor de reizigers;
    - elektrische bellen voor halteaanvraag en alarm;
    - installatie van verwarmingselementen;
    - een verplaatsbare baar met geleidersstoel.

    Enkele algemene kenmerken vanaf 1954:

    - gebogen onderstel;
    - elektromagnetische remblokken;
    - plat dak met weerstanden erop voor de afkoeling;
    - deuren en vensters op ongelijke hoogte;
    - blauwe middenband op ongelijke hoogte;
    - ingebouwde koplampen op de voorpanelen;
    - lengte 11,38 m, breedte 2,01 m;
    - kunnen bijwagens trekken.

    Ze werden alle buiten dienst gesteld in 1971 of 1972.
    Rijtuig 328 werd voor museumdoeleinden bewaard, de andere zijn gesloopt.
    (informatie via P. de Meyer en F. Coussens)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (345a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    316

    gebouwd uit accutram 132, type 1 Westinghouse
    in dienst op 7 maart 1929
    buiten dienst in november 1972
    afgevoerd naar Chimefer op 8 december 1972

    In de stelplaats na een rit met twee aanhangwagens op lijn 20 "Arsenaal - Melle".
    (Foto: P. Boehm - september 1966)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (346)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    317

    gebouwd uit accutram 111, type 1 Westinghoude
    in dienst op 8 mei 1929
    buiten dienst op 4 december 1972
    afgevoerd naar Chimefer op 7 december 1972

    Op lijn 1 in de Eggermontstraat te Ledeberg, rijdend naar de terminus "Moscou".
    (foto: E.J. Bouwman - 1968)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (346a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    318

    gebouwd uit accutram 108, type 1 Westinghouse
    in dienst op 20 juli 1929
    buiten dienst in 1971
    afgevoerd naar Chimefer in augustus 1971

    Op de Brusselsesteenweg nabij de stelplaats, terugkerend van een rit met twee aanhangwagens.
    (Foto: R. Temmerman)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (347)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    319

    gebouwd uit accutram 103, type 1 Westinghouse
    in dienst op 20 juli 1929
    buiten dienst op 7 mei 1972
    afgevoerd naar Chimefer op 9 mei 1972

    Op de Brusselsesteenweg ter hoogte van de tramstelplaats, begonnen aan een rit op lijn 2 naar het Sint-Pietersstation.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!