Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    25-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (347a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    320

    gebouwd uit accutram 137, type 1 Westinghouse
    in dienst op 14 augustus 1929
    buiten dienst op 2 juli 1970 na zware botsing
    afgevoerd naar Chimefer op 11 februari 1971

    Met geleider en ontvanger aan de terminus Zandeke te Mariakerke op 30 november 1969, de laatste dat van de tramexploitatie op lijn 3.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (348)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    321

    gebouwd uit accutram 121, type 1 Westinghouse
    in dienst op 20 september 1929
    laatste motorwagen die een aanhangwagen sleepte op lijn 20 (wagon 72)
    buiten dienst op 2 december 1972
    afgevoerd naar Chimefer op 16 december 1972

    Aan de Voormuide, in dienst op lijn 10. Rechts drie-asser 346 die zich voor een rit op lijn 6 naar Meulestede begeeft.
    (foto: R. Temmerman - 21 februari 1960)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (348a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    322

    gebouwd uit accutram 122, type 1 Westinghouse
    in dienst op 7 september 1929
    buiten dienst op 3 december 1972, na de laatste rit met remslurven op lijn 20 naar Melle
    afgevoerd naar Chimefer op 21 december 1972

    Op lijn 1 in de Eggermontstraat te Ledeberg, op weg naar de terminus "Moscou".
    (foto: W. Gogaert)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (348b)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    323

    gebouwd uit accutram 140, type 1 Westinghouse
    in dienst op 25 oktober 1929
    in november 1969 nog een ander chassis uit de serie 393-395
    buiten dienst op 15 november 1971
    afgevoerd naar Chimefer op 10 december 1971

    Waargenomen op de pas voltooide nieuwe bedding in de Albertlaan, tijdens een rit langs lijn 10 richting Muidebrug.
    (foto: E.J. Bouwman - 1968)

      +o+++o+++o+++o+++o+++o+++o+++o++

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (349)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen AFLEVERING 32 (WEEK VAN 18 TOT 24 MAART 2007) TERUG BESCHIKBAAR !!!
    ==========================


           BEKNOPTE INVENTARIS VAN DE
                
    DRIE-ASSERS 301 - 405
                      
    AFLEVERING 4
               REEKS 316 - 330 (DEEL 2)


    324

    ex-accutram 141, type 1 Westinghouse
    in dienst op 15 november 1929
    buiten dienst op 2 november 1971
    afgevoerd naar Chimefer op 10 december 1971


    In dienst op lijn 1 met als eindbestemming "Medo" (Palinghuizen), hier aan de gemeenschappelijke halte van de lijnen 1 en 4 op de Korenmarkt.
    (Foto: J. Deijs - 17 juli 1965)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (349a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    325

    ex-accutram 127, type 1 Westinghouse
    in dienst op 2 november 1929
    buiten dienst op 2 november 1971
    afgevoerd naar Chimefer op 10 december 1971

    Het rijtuig begeeft zich van de Cataloniëstraat naar de halte op het Emiel Braunplein, links van het Belfort. Rolfilm op "3 - Gentbrugge-brug".
    (Foto: E.J. Bouwman - 1966))

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (350)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    326

    ex-accutram 119, type 1 Westinghouse
    in dienst op 28 november 1929
    reed slechts één maal op de lijn naar Melle !
    laatste rijtuig op het traject van lijn 2 langs de Lange Violettestraat en het Van Arteveldeplein op 29 september 1969
    buiten dienst op 2 november 1971
    afgevoerd naar Chimefer op 10 december 1971

    Hier op lijn 7 richting Darsen, ter hoogte van het kruispunt Grondwetlaan - Bernadettestraat.
    (Foto: E.J. Bouwman - 1962)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (350a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    327

    ex-accutram 134, type 1 Westinghouse
    in dienst op 15 december 1929
    buiten dienst begin december 1972
    afgevoerd naar Chimefer op 5 december 1972
     
    Het rijtuig heeft de terminus van lijn 20 aan het Jozefietencollege in Melle verlaten en rijdt op het enkel spoor naast de Brusselsesteenweg in de richting van Gentbrugge-Arsenaal.
    (Foto: E.J. Bouwman - 1962)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (351)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    328

    ex-accutram 112, type 1 Westinghouse
    in dienst op 21 december 1929
    eerste rijtuig ooit uitgerust met railremmen
    deed de laatste rit op lijn 8 (20 augustus 1962)
    buiten dienst op 2 december 1972
    verkocht aan de vereniging Amutra en vervoerd naar Woluwe op 2 januari 1973
    gerenoveerd en thans museumrijtuig
    onderdeel van de historische tramstoet op 12 september 2004
    huidige standplaats: VlaTam, Berchem-Antwerpen

    Hier aan de Heuvelpoort,in dienst op lijn 5, komende uit de Overpoortstraat en rijdend naar de terminus "Zwijnaarde" via de Normaalschoolstraat. Het rijtuig dwarst de sporen van lijn 7.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (351a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    329

    ex-accutram 116, type 1 Westinghouse
    in dienst op 26 december 1929
    buiten dienst op 4 december 1972
    afgevoerd naar Chimefer op 14 december 1972

    Het rijtuig verricht een dienst op lijn "4 barré" tussen het Sint-Pietersstation en de Korenmarkt en neemt hierbij een aanhangwagen uit de reeks 65-72 op sleeptouw.
    De tram verlaat de Kortrijksepoortstraat richting Nederkouter. Rechts de hoek met Verlorenkost, links de Sint-Kwintensberg.
    (Foto: W. Gogaert - 1969)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (352)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    330

    ex-accutram 130, type 1 Westinghouse
    in dienst op 4 januari 1930
    verzorgde de laatste rit op lijn 7 eind juni 1964
    buiten dienst op 2 december 1972
    stuurpost A overgenomen door A. Ryckaert, Sint-Amandsberg
    afgevoerd naar Chimefer op 15 december 1972

    Uitzicht van de Albertlaan voor de tracéwijziging in 1968. Het rijtuig verzorgt een rit op lijn 20 - Melle, echter niet voorzien van een aanhangwagen en begeeft zich naar de terminus op het Maria-Hendrikaplein.
    (Foto: E.J. Bouwman - 1963)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (352a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In het tweede gedeelte van deze aflevering nemen we een kijkje in de stelplaats te Gentbrugge zoals die er uitzag in de jaren vijftig, zestig en zeventig van de vorige eeuw.

    De ontvanger van drie-asser 306 begeeft zich met zijn geldtas naar de "recette" voor de afrekening van de dag, terwijl de "wattman" het rijtuig via het aangeduide spoor naar de loods brengt. Gelet op het nummer is wellicht een dienst op lijn 1 of 3 achter de rug.
    Links autobus 528 Brossel/Leyland - Jonckheere uit een serie van 15 (519-533), geleverd in 1965.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (353)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De stelplaatskoer, het sporencomplex naar de rijtuigloodsen en de watertoren op de achtergrond. Rechts enkele drie-assers en aanhangwagens, links geparkeerde rijtuigen waaraan herstellingen of onderhoudswerkzaamheden moeten worden uitgevoerd. Gedeeltelijk in beeld: twee autobussen van het type Mack.
    (Foto: R. Temmerman - maart 1959)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (353a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een vijftal drie-assers buiten de poorten 1 tot en met 4, klaar om uit te rukken. Links de rijtuigen 307 (rolfilm op "1 Moscou") en 374; daarnaast de 321 en uiterst rechts rijtuig 345 met de rolfilm in de stand "2- Sint-Pietersstation".
    De opname dateert van na 1967, vermits geen lijnplaatjes meer zijn aangebracht op de zijwanden.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (354)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een opname die te dateren valt omstreeks 1956, met zicht op de sporen 3 tot en met 8 van de hoofdloods en een gedeelte van de aanvullende loods nabij de Gebroeders De Smetlaan.
    De rijtuignummers zijn moeilijk te onderscheiden. Links staat wellicht de 366, wat verder een rijtuig uit de reeks 316-330. Rechts een twee-asser met nummerschijf en gedeeltelijk verborgen achter dit rijtuig een drie-asser met aanhangwagen.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (355)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een opname uit de overgangsperiode na de Tweede Wereldoorlog, waarin de drie-assers in verschillende stadia tot omstreeks 1954 werden gemoderniseerd.
    Rijtuig 355 is reeds voorzien van rolfilms en sterkere koplampen, maar beschikt anderzijds nog niet over vier gelijkvormige zijramen.
    (Foto: verzameling ARBAC - Brussel; 1948)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (355a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht in één van de rijtuigenloodsen. Uiterst links een gedeelte van prototype 301 van de drie-assers, gewoonlijk in dienst op lijn 8.
    Centraal: twee-asser 201 met de verlichte nummerschijf van lijn 9. Aan de uitgang onderscheiden we het donkere silhouet van een rijtuig van de spoordienst (173 of 216).
    Rechts: aanhangwagen 56 type "Melle-Merelbeke", uit de reeks 55-64).
    (Foto: R. Temmerman - 9 februari 1962)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (356)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nogmaals een zicht binnen de voornaamste rijtuigenloods, genomen tijdens de rondleiding van een hobbyistenvereniging.
    Links een aanhangwagen van het type 55-64 en rechts drie-asser 340 met de rolfilm op "10 Rabot".
    Maar alle aandacht wordt hier getrokken naar de 380 centraal in beeld. Na de buitendienststelling voor reizigersverkeer leidde het rijtuig in 1967-'68 kortstondig nog een tweede leven als rijdende stelling voor het uitvoeren van allerlei schilderwerken binnen de loods.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (356a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We begeven ons nu naar de tweede ingang van de stelplaats, ter hoogte van de Gebroeders De Smetlaan. 
    Op de voorgrond een vrij ingewikkeld wisselcomplex voor in- en uitrijdende rijtuigen.
    Het spoor naar links staat in verbinding met die op de grote koer. Het andere splitst zich op in drie sporen welke naar de poorten 14, 15 en 16 leiden.
    Verder bemerken we nog een aanhangwagen uit de reeks 65-72, voormalige twee-assige motorrijtuigen.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (357)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hier krijgen we een beter zicht op de poorten 9 tot en met 16 naast de Gebroeders De Smetlaan. Het binnen- of buitenrijden via de sporen 9 tot 13 kon enkel via de hoofdingang en de grote koer. Langs de tweede ingang kon gereden worden naar de sporen 14, 15 en 16.
    Van links naar rechts: de drie-assers 402 en 403, een motorwagen met aanhangwagens van de beide types, waaronder de 72 en ten slotte de rijtuigen 380 en 348.
    (Foto: E.J. Bouwman - 1962)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!