Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
25-01-2008
O. vervoer Gent (357a)
Drie-asser 323, met de rolfilm nog op "4 barré" Korenmarkt, staat klaar om met de aanhangwagens 57 en 70 de stelplaats te verlaten. Achteraan bemerken we twee-asser 197 die voordien de beide rijtuigen naar de loods heeft gebracht en bijgevolg de sleepbeugel in de tegengestelde richting heeft staan. Rechts rijtuig 349 met de aanduiding "2 - Arsenaal", dat via de tweede ingang de stelplaats is binnengereden.
We richten nu onze blik op de sporen die zich links van de hoofdingang verwijderen naar een tweede reeks genummerde poorten. Rijtuigen welke daar werden geparkeerd waren aan een onderhoudsbeurt of een dringende herstelling toe. Uiterst rechts is duidelijk te zien hoe de toegang via één enkel spoor en een groot aantal wissels werd gerealiseerd. In volgorde bemerken we hier de rijtuigen 368, 388, 320 en 404.
Een ploegje hobbyisten brent een bezoek aan de stelplaatsloodsen en toont ruime belangstelling voor de nodige tekst en uitleg van de gelegenheidsgids. Opvallend hier is het feit dat van de meeste rijtuigen de sleepbeugel in de richting van het binnenrijden staat, wat bij een snelle evacuatie problemen kan opleveren. Uiterst links drie-asser 336, uiterst rechts de 374.
Het is 2 april 1974. Twee dagen eerder werden op lijn 10 de laatste drie-assers van reizigersverkeer ontlast en vervangen door PCC's. De rijtuigen 336 en 333, waarvan de sleepbeugel reeds verwijderd is, wachten het tijdstip af waarop ze achteraan de stelplaats op het "schavotje" zullen worden gevijzeld, om er gedeeltelijk ontmanteld en nadien afgevoerd te worden. De 354 tussenin ontsnapt daaraan, dank zij de nieuwe eigenaar Achiel Ryckaert, die er tot op heden gelegenheidsritten mee houdt aan onze kust. Op de achtergrond wordt de tramloods aan de Gebroeders De Smetlaan verbouwd en uitgebreid voor de berging van autobussen. Thans liggen er weer sporen en staan er andermaal tramrijtuigen opgesteld. (Foto: F. Coussens)
Een ontspoorde drie-asser ter hoogte van de sporen 12 en 13 belet het wegrijden van een collega. Het "rechtzetten" van die ongewone toestand nam heel wat tijd in beslag. (Foto: F. Coussens)
De 334 reed op 2 februari 1970 op de Gentse tramlijnen als eerste proef met een pantograaf van het type dat later zou worden gebruikt bij de PCC's. Na de proefnemingen werd het rijtuig gesloopt. De opnamen tonen ons de drie-asser aan poort 14 van de ateliers en bij het verlaten van de stelplaats voor een nieuwe testrit. (Foto's: F. Coussens)
AFLEVERING 33 (WEEK VAN 25 TOT 31 MAART 2007) OPNIEUW BESCHIKBAAR !!! ==========================
Drie-asser 331 op lijn 4 in de Veldstraat, op weg nar het Sint-Pietersstation. (Foto: E.J. Bouwman - 1963)
BEKNOPTE INVENTARIS VAN DE DRIE-ASSERS 301-405 AFLEVERING 5 REEKS 331-361 (DEEL 1)
Opgesteld in 1929-1930 uit oude twee-assige rijtuigen waarvan de centrale kast, de motoren en controllers behouden bleven. Nieuwe elektrische uitrusting en wielstellen in 1936, deels in 1948. Tussen 1950 en 1953 geschiedde de modernisatie van de kast, verlichting, signalisatie en verwarming (voor meer details: zie reeks 316-330).
Algemene kenmerken vanaf 1954:
* gebogen onderstel; * elektromagnetische remblokken (patins); * plat dak met weerstanden voor de afkoeling; * deuren en vensters op ongelijke hoogte bij 331-345, op gelijke hoogte bij 346-361; * blauwe middenband op ongelijke hoogte; * ingebouwde koplampen op de voorpanelen; * lengte ongeveer 11,38 m, breedte 2,01 m; * controllers TCM 80 met veelvuldige plots (trams met grote capaciteit).
331
ex-accutram 167 type Charleroi ex-drie-asser 374, vernummerd in 1948 tot 331 in dienst op 21 mei 1929 buiten dienst op 11 januari 1974 afgevoerd naar Chimefer op 29 januari 1974
In dienst op lijn 10 in de Begijnhoflaan, richting Muidebrug. (foto: F. Coussens - maart 1974)
332
ex-accutram 118 type 1 Walker behield het nummer in 1948 in dienst op 22 januari 1930 buiten dienst op 1 april 1974 ingeschakeld bij de spoordienst en overgebracht naar Kalken op 17 februari 1980 Thans verblijvend in een legerloods te Weelde (Limburg) en in principe rijvaardig mits nazicht.
Aan het wachthuisje op de Korenmarkt, klaar voor een rit door de Veldstraat naar het Sint-Pietersstation. (foto: J. Deijs - 17 juli 1965)lang
333
ex-accutram 151 type Walker in dienst als nummer 376 op 21 november 1930; in 1948 vernummerd tot 333 buiten dienst op 31 maart 1974 (samen met 354 speciale rit voor hobbyisten daags voordien) afgevoerd naar Chimefer op 8 april 1974
Het rijtuig begeeft zich van de Korenmarkt naar de Veldstraat voor een rit op lijn 4 naar het Sint-Pietersstation. (foto: E.J. Bouwman - 1965)
334
ex-accutram 101, type 1 Westinghouse ex-drie-asser 375, vernummerd in 1948 tot 334 in dienst op 8 februari 1930 op 3 februari 1970 testrit op het stadsnet met een pantograaf, type PCC onmiddellijk daarna buiten dienst en naar Chimefer op 24 mei 1971
Het rijtuig komt van de Muidebrug en verlaat de halte in de Geldmunt om de reis op lijn 4 verder te zetten naar de Korenmarkt en het Sint-Pietersstation.
335
ex-accutram 148 type Walker ex-drie-asser 373, hernummerd in 1948 tot 335 in dienst op 29 januari 1931 buiten dienst op 29 maart 1974 afgevoerd naar Chimefer op 3 april 1974
Het rijtuig komt van de Kouter, dwarst aan het "Rond Punt" de Vlaanderenstraat en rijdt op lijn 2 het gedeelte van de Brabantdam in dat in 1969 werd verlaten. (foto: R. Temmerman - juli 1964)
336
ex-accutram 104 type 1 Westinghouse in dienst op 28 februari 1930 behield in 1948 het oorspronkelijk nummer buiten dienst op 30 maart 1974 afgevoerd naar Chimefer op 16 april 1974
Hier op de Rozemarijnbrug, langs het traject van lijn 2 tussen het Sint-Pietersstation en het Arsenaal te Gentbrugge. (foto: Bazin - 1957)
337
ex-accutram 136, type 1 Westinghouse in dienst op 6 maart 1930 behield in 1948 het oorspronkelijk nummer buiten dienst op 29 maart 1974 afgevoerd naar Chimefer op 4 april 1974
In de Veldstraat op lijn 4, rijdend in de richting van het Sint-Pietersstation. (foto: E.J. Bouwman - 1968)
338
ex-accutram 153, type Walker ex-drie-asser 378, in 1948 vernummerd tot 338 in dienst op 15 mei 1930 buiten dienst in maart 1974 afgevoerd naar Chimefer op 31 maart 1974
Drie-asser 365 heeft de De Smetbrug (Verbindingsvaartbrug links buiten beeld) overschreden en bevindt zich aan de Palinghuizen op de samenloop met de sporen van de buurtlijn Gent-Zomergem, komende van de Nieuwevaart rechts
Op 10 juli 1926 werd lijn 1, voordien Gentbrugge-Arsenaal - Gasmeterlaan, uitgebreid tot aan het Van Beverenplein via de Palinghuizen en de Francisco Ferrerlaan. Op 1 september 1984 werd het traject langs de Palinghuizen en het eerste gedeelte van de Ferrerlaan (aan "Medo") verlaten, na de verwezenlijking van de doorsteek langs het Guislaingesticht. Vorige week werd begonnen met de opbraak van de sinds 23 jaar verlaten sporen aldaar, eerst in de Ferrerlaan, weldra ook op de Palinghuizen. Tijd dus voor enkele plaatjes die herinneren aan de tijd toen tramverkeer er heel gewoon was...
Nogmaals de Palinghuizen, van uit precies dezelfde gezichtshoek. De sporen van de buurtlijn zijn intussen opgebroken en het wegdek is geasfalteerd. Voor de rest is er niets nieuws onder de zon. Drie-asser 366 vervolgt net als de 365 op de vorige foto zijn reis naar "Moscou". (foto: W. Gogaert - 1970)
Zicht op de hoek van de Brugsevaart links en de Francisco Ferrerlaan rechts. Rijtuig 354 komt uit de richting van het Van Beverenplein en staat op het punt de Palinghuizen in te draaien. (foto: P.J. Thomson - 1968)
Het gedeelte van de Ferrerlaan tussen de Brugsevaart en de Gezondheidsstraat, bij de reizigers beter bekend als "Medo". Drie-asser 365 overschrijdt de wissel die het begin vormt van het enkel spoor naar het Van Beverenplein. Op de achtergrond het begin van de eigen bedding langs de huizen, tevens het punt waar de beugel werd gedraaid om terug te rijden naar "Moscou", indien op de rolfilm "Medo" stond vermeld.
De Francisco Ferrerlaan tussen de Gezondheidsstraat en de plaats waar zich thans de doorsteek langs het Guislaingesticht bevindt. Drie-asser 372 komt van het Van Beverenplein en is op weg naar de Eggermontstraat in Ledeberg. Uiterst rechts het signaal dat op rood staat voor het volgende rijtuig dat van de stad zal komen.
In de vorige aflevering stond de stelplaats te Gentbrugge centraal. Hier volgt een tweede bijdrage, met beeldmateriaal dat zich situeert tussen 1974 en 2004.
Op 11 juni 1974 werd drie-asser 354, inmiddels eigendom geworden van Achiel Ryckaert, op transport gezet naar een privé-domein in Sint-Amandsberg. De twee daarop volgende jaren zou het rijtuig door zijn nieuwe eigenaar tot op de grond gesloopt en weer opgebouwd worden. (foto: F. Coussens)
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________