Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    25-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (381a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In 1971 werd vanaf de Hoveniersstraat de Brusselsesteenweg verbreed en voorzien van een dubbel spoor op eigen bedding in het midden.
    Tegelijk werd de terminus onder de opgehoogde ringspoorweg doorgetrokken tot aan het kruispunt met de Schooldreef. Op 7 september 1971 bereikten de eerste tramrijtuigen het nieuwe eindpunt.

    (Foto: een drie-asser van lijn 2 rijdt voorlopig nog op de oude bedding langs de huizen. De nieuwe toegang tot de stelplaats wordt aangelegd°.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (382)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tot midden 1974 lag de terminus van lijn 1 in de Jozef Vervaenestraat ietwat verloren halverwege de viaduct onder de E 17 en de ringspoorweg.
    Naast Moscouviaduct werd een terrein geëffend en werd er vanaf mei een ringspoor aangelegd. Het werd in gebruik gesteld op 10 juli en deed dienst tot 28 februari 2005.

    (Foto: Het ringspoor aan terminus "Moscou" nadert de voltooiing - F. Coussens - 8 juni 1974).

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (382a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De eerste PCC's op lijn 1 tussen "Moscou" en het Van Beverenplein werden ingezet op 2 november 1971. Aanvankelijk reden de nieuwe trams tussen "Medo" en de terminus nog zoals de drie-assers het al die tijd hadden gedaan: op één spoor in eigen bedding langs de huizen van de Ferrerlaan.
    In 1973 werd een dubbel spoor aangelegd tussen de Palinghuizen en het Van Beverenplein.

    (Foto: aanleg van de nieuwe sporen in het gedeelte tussen de Palinghuizen en de Gezondheidstraat, terwijl het oude stadinwaarts nog bereden wordt - F. Coussens - 19 mei 1973).

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (383)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In het najaar van 1974 kwam in de Korte Meer een einde aan de toestand waarbij het enkel spoor van lijn 4 dat van de Schouwburgstraat en de Kouter kwam de linkerzijde van de straat koos, om dan net voor het kruispunt met de Voldersstraat naar de rechterkant over te gaan.

    (Foto: Links het nog in gebruik zijnde spoor, rechts het nieuwe tracé in aanleg - F. Coussens - november 1974).

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (384)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tussen juli en september 1978 werden de sporen vernieuwd in de Eggermontstraat en de Hoveniersstraat in Ledeberg. Maar alles is vergankelijk, want in de lente van 2005 kon een waakzame fotograaf net dezelfde beelden maken, zij het dan dat bij de aanleg toen geen dwarsbalken meer werden gebruikt.

    (Foto: Spoorarbeiders aan het werk in de Eggermontstraat. Het spoor links in beeld leidt naar de terminus "Moscou" - E. De Keukeleire - september 1978).

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (385)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen AFLEVERING 35 (WEEK VAN 15 TOT 21 APRIL 2007) TERUG BESCHIKBAAR !!!
    ==========================


         
    Beknopte inventaris
       
    van de drie-assers 301-405
              
    aflevering 7
          reeks 331-361 (deel 3)


    Op de Korenmarkt, in dienst op lijn 1 richting Moscou.
    (foto: J. Deijs - 17 juli 1965)


    347

    ex-accutram 153 type Walker
    in dienst op 13 januari 1931 als rijtuig 369
    vernummerd in 1948 tot 347
    uit dienst op 11 januari 1974
    afgevoerd naar Chimefer op 23 januari 1974

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (385a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In dienst op lijn 10 richting Sint-Pietersstation, hier op de Albertlaan voor het rooien van de bomen.
    (foto: E.J. Bouwman - 1964)

    348

    ex-accutram 154, type Walker
    in dienst als rijtuig 366 op 19 december 1930
    in 1948 vernummerd tot 348
    buiten dienst in augustus 1971
    afgevoerd naar Chimefer op 10 december 1971

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (386)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De drie-asser komt van de Nederkouter en rijdt op lijn 4 naar de Muidebrug. Links de overloopwissel juist voor de Schouwburgstraat.

    349

    ex-trolleytram 159, type Charleroi
    in dienst op 5 januari 1931 als rijtuig 368
    in 1948 vernummerd tot 349
    buiten dienst na een zware aanrijding in juli 1971
    afgevoerd naar Chimefer op 10 december 1971 

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.0. vervoer Gent (386a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In dienst op lijn 4 richting Sint-Pietersstation. Het rijtuig komt van de Veldstraat en heeft via het Koophandelsplein de top van de Ketelbrug bereikt.
    (foto: E.J. Bouwman - 1964)



    350

    ex-accutram 155 type Walker
    in dienst op 27december 1930 als rijtuig 367
    in 1948 vernummerd tot 350
    buiten dienst op 29 oktober 1971
    afgevoerd naar Chimefer op 11 juli 1972

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (387)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het rijtuig komt van de Martelaarslaan en maakt gebruik van de pas vernieuwde bedding in het midden van de Groot-Brittanniëlaan. In dienst op lijn 10, richting Sint-Pietersstation.
    foto: R. Temmerman - juni 1968)


    351

    ex-trolleyrijtuig 162, type Charleroi
    in dienst op 12 december 1930 als nummer 365
    in 1948 vernummerd tot 351
    laatste rijtuig dat gebruik maakte van de parkeerstrook in de Afsneelaan (5 augustus 1970) 
    eerste in reizigersdienst op het nieuwe traject van lijn 2 via de Clarissenstraat (30 september 1969)buiten dienst op 2 november 1971
    afgevoerd naar Chimefer op 10 december 1971

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (387a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hier het rijtuig op lijn 7 richting Sint-Pietersstation, aan de vluchtheuvel in de Clementinalaan.
    (foto: R. Temmerman - 1962)

    352

    ex-trolleytram 156, type Charleroi
    in dienst op 9 februari 1931 als rijtuig 371
    in 1948 vernummerd tot 352
    omgekanteld op de Rozemarijnbrug op 1 juni 1966 en terug in dienst op 5 augustus
    buiten dienst op 29 maart 1972 na een aanrijding met een tankwagen aan het Rabot
    afgevoerd naar Chimefer op 16 januari 1973

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (388)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het rijtuig maakt een rit op lijn 4 en heeft zopas de halte op de Korenmarkt verlaten, op weg naar de Muidebrug.
    (foto: E.J. Bouwman -  1966)


    353

    ex-trolleytram 164, type Charleroi
    in dienst op 30 juli 1930 als rijtuig 363
    vernummerd in 1948 tot 353
    kantelde op 15 augustus 1948 op de keerlus van lijn 8 aan De Sterre
    buiten dienst in 1971
    afgevoerd naar Chimefer op 18 oktober 1971

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (389)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het rijtuig maakt gebruik van de nieuwe sporen in de Clarissenstraat en is langs lijn 2 op weg naar het Arsenaal te Gentbrugge.
    (foto: W. Gogaert - 30 september 1969) 


    354

    ex-accutram 150, type Walker
    in dienst op 21 januari 1931 als rijtuig 372
    vernummerd in 1948 tot 354
    verrichtte de laatste afreis op lijn 3 aan Gentbruggebrug (30 november 1969)
    buiten dienst op 31 maart 1974 
    aangekocht door Achiel Ryckaert en op een privéterrein te Sint-Amandsberg gerenoveerd
    thans nog in dienst bij TTO Noordzee

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (390)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen          Opgelet... Werken !
    Deel 2: van de jaren tachtig tot heden.



    De tot op heden ongewijzigd gebleven terminus van lijn 22 onder de viaduct van de E 17 te Gentbrugge. Lange tijd lag rechts van de eindwissel nog steeds de aanloop naar een keerlus.
    (foto: E. De Keukeleire - maart 1985)


    Het ljngedeelte tussen de Brusselsesteenweg en het Dienstencentrum van Gentbrugge werd aangelegd in het voorjaar van 1973 en als lijn 22 ingereden op 14 mei. Aan de terminus was aanvankelijk een keerlus voorzien die de overloopwissel met enkel spoor onder de viaduct van de E 17 zou vervangen. Problemen rond het verwerven van het terrein waren er de oorzaak van dat uiteindelijk van het project moest worden afgezien.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (391)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht op de oude spoorbedding aan het begin van de Begijnhoflaan met PCC 45 die zich langs lijn 10 naar het Rabot en de Muide begeeft. Rechts is de nieuwe bedding volop in aanleg.
    (foto: F. Coussens)

    In 1981 werden diverse spoorwerken uitgevoerd op het traject van lijn 10 tussen de Contributiestraat en de Opgeëistenlaan. Eén daarvan betrof een nieuw tracé aan het begin van de Begijnhoflaan, kant Noordstraat.De wijde bocht werd iets rechter heraangelegd, maar daarvoor moest wel eerst het standbeeld van Dr. Jozef Guislain enkele meters worden verplaatst.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (392)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Spoorarbeiders aan het werk in de Poperingestraat ter hoogte van de Geraniumstraat.
    Onder: aanleg van de eigen bedding op de wijk "Kolegem", links van de Dikkelindestraat.
    Foto's: F. Coussens)


    In september 1981 begonnen in de Poperingestraat de werken voor de verlenging van lijn 1 - die tot dan het Van Beverenplein als terminus had - naar  Wondelgem en Evergem, een project dat in verschillende ontwikkelingsstappen werd uitgevoerd.
    Eerst kwam er ter hoogte van de Radijsstraat een overloopwissel. Dan begonnen de spoorwerken tot aan het kruispunt met de Grensstraat. Bijna gelijktijdig ontstond de eigen bedding op de wijk Kolegem.
    Het lijngedeelte tot aan het kruispunt met de Botestraat werd op 31 augustus 1982 in gebruik gesteld.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (393)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Aanleg van de bocht tussen de Ferrerlaan (op de voorgrond) en het Psychiatrisch Ziekenhuis (links in beeld).
    (Foto: E. De Keukeleire - juni 1984)


    In het voorjaar van 1984 werd de doorsteek gerealiseerd tussen de Gebroeders De Smetbrug en de Ferrerlaan langsheen de hoofdingang van het Psychiatrisch Ziekenhuis Dr. Guislain.
    Vanaf 1 september werden de sporen van lijn 1 op de Palinghuizen en het eerste gedeelte van de Ferrerlaan niet meer bereden.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (394)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht van op de trappen aan het Belfort op één van de nieuw aangelegde sporen en de oude. PCC 35 begeeft zich op lijn 40 (Sint-Pietersstation - Muide - Moscou) richting Korenmarkt.
    (Foto: E. De Keukeleire - 9 september 1987)


    Nadat eerder reeds de sporen werden vernieuwd in de Limburgstraat en langs het Sint-Baafsplein, waren in het najaar van 1987 deze in de Cataloniëstraat aan de beurt.
    Het tracé werd lichtjes gewijzigd en de kruisingen met het spoor dat van de Sint-Niklaasstraat naar Klein Turkije leidde werden verwijderd, evenals de rechtstreekse verbinding tussen het Belfort en de Korenmarkt dat het Emiel Braunplein dwarste.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (395)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen PCC 24 langs de oude trambaan op weg naar de Frère-Orbanlaan en Gent-Zuid. De nieuwe is in aanleg. Uiterst links het spoor dat langs de Zuidparklaan staduitwaarts leidt.
    (Foto: E. De Keukeleire - 12 februari 1997)


    Langs de Zuidparklaan, de andere kant van de dreef die de Frère-Orbanlaan siert, werd in 1996 een enkel spoor aangelegd voor de rijtuigen van de lijnen 40, 21 en 22 die vanaf Gent-Zuid staduitwaarts reden. Het werd tussen 8 en 18 oktober aangesloten op het bestaande net ter hoogte van het Graaf van Vlaanderenplein.
    Ook aan de Sint-Lievenspoort veranderde de situatie ingrijpend. De trams reden er voortaan niet meer in de beide richtingen op de Frère-Orbanlaan, enkel nog stadinwaarts.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (396)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht op de spoorwerken nabij de terminus aan Evergem-"Brielken". De overloopwissel aan de Schoonstraat is reeds klaar, maar de verdere infrastructuur - wachthuisje, fietsenstalling en bovenleiding - ontbreekt nog.
    (Foto: E. De Keukeleire - 11 februari 1989)


    Lijn 1 bereikte op 22 februari 1984 de terminus aan de Industrieweg te Wondelgem. Vijf jaar later, op 24 maart 1989, was de lijn uitgebreid tot Evergem "Brielken".
    De spoorwerken omvatten onder meer de kruising met de R4, de doorsteek onder de spoorlijn naar Eeklo aan Heinakker en een eigen bedding op de Waalbrug over de Ringvaart.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!