Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    25-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (397)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    AFLEVERING 36 (WEEK VAN 22 TOT 28 APRIL 2007) TERUG BESCHIKBAAR !!!
    =====================================



        BEKNOPTE INVENTARIS
     VAN DE DRIE-ASSERS 301-405
           AFLEVERING 8
    REEKS 331-361 (DEEL 3) + 362


    Hier in de Veldstraat in dienst op lijn 4 richting Sint-Pietersstation.
    (Foto: E.J. Bouwman - 1966)


    355

    ex-accutram 148, type Walker
    in dienst op 29 januari 1931 als drie-asser 370, in 1948 hernummerd tot 355
    buiten dienst in 1971 en afgevoerd naar Chimefer  op 10 december 1971
    de kast ging naar drukkerij Snoeck-Ducaju aan de Begijnhoflaan in Gent maar werd in 1986 afgebroken

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (397a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In de Voormuide geparkeerd, met de rolfilm nog op "4 - Muidebrug" samen met nog twee andere drie-assers, wellicht van de lijnen 5 en/of 10.
    (Foto: verzameling F. Coussens)


    356

    ex-trolleytram 156, type Charleroi
    in dienst op 9 februari 1931
    het nummer bleef ongewijzigd in 1948
    omgekanteld op lijn 7 in de bocht van de Parklaan naar de Clementinalaan op 21 januari 1953
    "kerkhoftram" 1 november 1971 op lijn 1, waar men 's anderendaags met PCC's begon te rijden
    buiten dienst op 2 november 1971 en afgevoerd naar Chimefer op 10 december 1971

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (398)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In dienst op lijn 10 ter hoogte van de halte "Bijlokehof" (hoek Martelaarslaan - Groot-Brittanniëlaan) richting Sint-Pietersstation.
    (Foto: E.J. Bouwman - 1965) 


    357

    ex-trolleytram 157, type Charleroi
    in dienst op 17 oktober 1930
    het nummer bleef ongewijzigd in 1948
    in de stelplaats op spoor 14 uitgebrand wegens een kortsluiting op 11 juni 1972
    afgevoerd naar Chimefer op 13 juli 1972

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.0. vervoer Gent (398a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het rijtuig bevindt zich aan de halte op verzoek op de Blaisantvest en begeeft zich op lijn 10 naar het Sint-Pietersstation.
    (Foto: E.J. Bouwman - 1966)


    358

    ex-trolleytram 158, type Charleroi
    in dienst op 30 oktober 1930
    het nummer bleef ongewijzigd in 1948
    buiten dienst op 11 januari 1974 en afgevoerd naar Chimefer op 26 januari 1974

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (399)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Aan de halte "Muidebrug" (bocht Sassekaai - Voormuide). Het rijtuig zal via lijn 10 naar het Sint-Pietersstation rijden.
    (Foto: R. Temmerman - 1967) 


    359

    ex-trolleytram 159, type Charleroi
    in dienst op 5 januari 1931
    het nummer werd niet gewijzigd in 1948
    buiten dienst in november 1971
    afgevoerd naar Chimefer op 27 januari 1972

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (399a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In dienst op lijn 5 ter hoogte van het Universitair Ziekenhuis, rijdend naar de terminus "Zwijnaarde". (Foto: E.J. Bouwman - 1964)

    360

    ex-trolleytram 160, type Charleroi
    in dienst op 11 november 1930
    het nummer bleef ongewijzigd in 1948
    op 23 februari 1969 op lijn 20 gebruikt bij filmopnamen van "Moord op de tram"
    deed op lijn 10 in de late avonduren van 31 maart 1974 de allerlaatste rit met drie-assers in reizigersdienst te Gent
    buiten dienst op 31 maart 1974
    afgevoerd naar Chimefer op 10 april 1974

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (400)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Versie 361 II op lijn 4 richting Sint-Pietersstation, aan het kruispunt Sint-Salvatorstraat - Sleepstraat (Heilig Kerst).
    (Foto: R. Temmerman - 1966)


    361

    ex-trolleytram 161, type Charleroi
    in dienst op 8 oktober 1930
    het nummer bleef behouden in 1948
    na een zware botsing met een vrachtwagen aan het kruispunt Kortrijksesteenweg - Charles de Kerchovelaan op 23 oktober 1963 werd de kast gesloopt
    rijtuig 361 II kreeg de kast van drie-asser 381
    in dienst tot 31 maart 1972 en afgevoerd naar Chimefer op 10 april 1974

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (400a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: het rijtuig met zicht op de uitwendige koplamp, aan de terminus "Zandeken" van lijn 3 te Mariakerke.
    (Foto: E.J. Bouwman - 1962)

    Onder: hier met zicht op de ingebouwde koplamp, tijdens een rit op lijn 1 ter hoogte van het "Rond Punt" (Lippensplein), richting Moscou.
    (Foto: E.J. Bouwman - 1966)


    362

    ex-trolleytram 162, type Charleroi
    in dienst op 12 december 1930
    het nummer werd in 1948 niet gewijzigd
    behoorde oorspronkelijk tot de reeks 362-380 (deuren en ramen op gelijke hoogte - gebogen onderstel - blauwe middenband op gelijke hoogte)
    in 1959 voorzien van zware motoren en pas in 1960 van elektromagnetische remblokken (patins)
    in augustus 1969 vernummerd tot 339 II, de huidige drie-assige museumtram te Gentbrugge
    in dienst op 13 september 1969, gewijzigd in type TCM 80 zoals de reeks 331-361
    reed tot 1969 met een ingebouwde koplamp aan de ene zijde en een uitwendige aan de andere

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OP. vervoer Gent (401)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tijdens de openingsuren van het Gemeentelijk Archief en Documentatiecentrum aan de Brusselsesteenweg 393 te Melle kon in april en mei 2007 een expositie bezocht worden over de legendarische tram 20.

    Dat was het meest aangewezen moment om via een selectie van 16 foto's even de spots op die lijn te richten.

    Een motorrijtuig met de vermelding "Melle - 10 - Arsenaal-Gentbrugge" op het houten lijnbord en twee aanhangwagens rijden door het centrum van Melle naar de terminus aan het brugje over de Gondebeek.
    (prentkaart gepubliceerd in 1923)


    Alhoewel de lijn werd uitgebaat door de Elektrische Tramwegen van Gent tussen 26 december 1912 en 31 december 1973, kon ze zich steeds een hele reeks buurtspoorwegallures toeëigenen: motorrijtuigen die vaak voorzien waren van één of twee aanhangwagens, een traject dat grotendeels uit een enkel spoor bestond, aangelegd in een aarden bedding langsheen een rijksweg doorheen een landelijk gebied, enz.
    Speciaal voor die lijn bestelde de ETG zes twee-assige motorrijtuigen (de reeks 174-179) en tien aanhangwagens (de reeks 55-64) die ook op de buurtlijn naar Merelbeke werden ingezet.
    In 1933 werden de motorrijtuigen tot de drie-assers 388-393 omgebouwd, die daar echter nooit de dienst uitmaakten.
    Aanvankelijk kreeg de lijn het nummer 10 toebedeeld omdat ze aanzien werd als de verlening van lijn 1, waarvan toen enerzijds de Gasmeterlaan en anderzijds het Arsenaal te Gentbrugge de eindpunten waren. Pas in 1931 kwam het nummer 20 in voege.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (1)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (401a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Brusselsesteenweg ter hoogte van de terminus van lijn 20. Een twee-asser staat vertrekkensklaar richting Gentbrugge-Arsenaal. Rechts de geparkeerde aanhangwagen 58 uit de reeks 55-64.
    Voor de modernisering van de Brusselsesteenweg omstreeks 1950 een aanvang nam, waarbij het wegdek werd heraangelegd als drievaksbaan, bevonden de palen van de bovenleiding zuch samen met het uitwijkspoor nog op de rijbaan.
    (prentkaart)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (402)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Twee-asser 202, net als de rijtuigen 182 en 206 uitgerust met een pantograaf en elektrische koppelingen voor het afremmen van aanhangwagens.
    De rijtuigen dateerden van 1913 en behoorden oorspronkelijk tot de "Expo"-reeks. In 1948-'50 werden ze uitgerust met een pantograaf.
    (Prentkaart van de Brusselsesteenweg nabij het gemeenteplein omstreeks 1950)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (402a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Motorrijtuig 182 begeeft zich aan het Van Arteveldeplein (Sint-Anna) richting Melle. Een dergelijk tramstel, dat meestal twee aanhangwagens omvatte en op regelmatige tijdstippen pendelde tussen het Sint-Pietersstation en Melle, werd in de volksmond "de collegetram" genoemd, wegens het groot aantal studenten van de Rijkstuinbouwschool en het college van de Jozefieten.
    (Foto: E.J. Bouwman - 1956)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (403)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nogmaals twee-asser 182, nu op de brug over de Ringvaart, rijdend in de richting van Melle-centrum. Let op de geperforeerde nummerschijf en de reisaanduiding "20 - Melle - Arsenaal - 20" boven de opstapplaats voor de reizigers.
    (Foto uit 1960)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (403a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Twee-asser 202 met lijnnummer 2 op de ronde schijf bovenaan. Het rijtuig was onderaan aan beide zijden uitgerust met een soort "baanveger", duidelijk een experiment dat geen navolging heeft gekend.
    Hier wordt de ringspoorweg aan het Arsenaal gedwarst, op weg naar Melle.
    Rechts het gebouwtje van station "Gentbrugge-Zuid", de huizenrij die in 1970 moest wijken voor de verbreding van de Brusselsesteenweg en een gedeelte van de betonnen viaduct voor het snelverkeer tussen de De Naeyerdreef en de Jules de Saint-Genoisstraat, gesloopt in 1971 voor de bouw van de spoorwegviaduct.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (404)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een "collegetram" verlaat het parkeerspoor op de Afsneelaan (thans Koningin Fabiolalaan), waar buiten de spitsuren rijtuigen werden geplaatst. Twee-asser 206 neemt twee aanhangwagens op sleeptouw en begint via het Maria-Hendrikaplein aan een rit langs de lijnen 2 en 20 naar Melle,  
    (Foto uit de verzameling van F. Coussens)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (404a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Twee-asser 173 van de spoordienst. Een ex-zomertram, in 1937 voorzien van gedeeltelijk opengewerkte flanken.
    Hier aan de terminus in Melle, met een aangekoppelde platte wagen (ex-chassis van een tramrijtuig) die gewoonlijk diende om spoorstaven te vervoeren.
    (Foto: R. Temmerman - 14 augustus 1963)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (405)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een "collegetram", bestaande uit motorrijtuig 316 en twee aanhangwagens uit de reeks 55-64, is na een rit tussen het Sint-Pietersstation en Melle teruggekeerd naar de stelplaats te Gentbrugge. De rolfilm staat nog op "20 Arsenaal".
    (Foto: P. Boehm - september 1966)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (405a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een tramstel bestaande uit drie-asser 320 en een aanhangwagen uit de reeks 65-72, aan de vaste halte (rood bord) ter hoogte van het kruispunt Heusdenbaan - Brusselsesteenweg (Melle Leeuw), op weg naar Melle.
    Zo te zien kent de rit ruime belangstelling vanwege het reizigerspubliek.
    (Foto: R. Temmerman - 10 september 1962)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (406)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht op de terminus "Melle-College". Links aanhangwagen 72, in het midden een drie-asser uit de reeks 316-330, rechts een tweede aanhangwagen van hetzelfde type als de 72.
    Een trambediende voert ter hoogte van het uitwijkspoor de procedure uit van het ontkoppelen en opnieuw aankoppelen.
    Aan u, beste kijker, uit te maken wat hier precies aan de hand is...
    (Foto: R. Temmerman - 10 september 1962)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (406a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tijdens het laatste jaar dat de reizigersdienst tussen Gentbrugge en Melle met tramrijtuigen geschiedde was tussen de Rijkstuinbouwschool en de Ringvaart de viaduct van de R4 volop in aanbouw.
    In de zomer van 1973 defileerden de drie-assers dan ook heen en weer langs een zevental pijlers.
    (Foto: F. Coussens)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!