Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
25-01-2008
Op. vervoer Gent (407)
Lijn 2 werd in september 1971 in het midden van de Brusselsesteenweg verlengd van het Arsenaal tot aan de Schooldreef. Daar werd een verbinding aangebracht voor de rijtuigen van de lijn naar Melle. De terminus werd ingekort tot aan de hoek over het kruispunt, richting Arsenaal. De ontvanger van motorrijtuig 335 keert de sleepbeugel, ter voorbereiding van een nieuwe rit naar Melle. (Foto: F. Coussens - 29 april 1973)
De nieuwe, ingekorte terminus van lijn 20 aan de Schooldreef te Gentbrugge en deze van lijn 21 in het midden van de Brusselsesteenweg. Links is het spoor naar het Arsenaal langsheen de huizen opgebroken. Een nieuwe aansluiting maakt de aanvoer uit en de terugkeer naar de stelplaats mogelijk. (Foto: F. Coussens - 24 december 1973)
Laatste dag van de tramexploitatie op de lijn Gentbrugge-Arsenaal - Melle. De drie-assers 331, 354 en 361 maakten er de dienst uit. Rijtuig 354 vertrok als allerlaatste van het Jozefietencollege naar het Arsenaal. Op 1 januari 1974 werd de lijn door de autobus Brossel AB-574 bediend. We zijn hier getuige van de "studentenbetoging" aan de Schooldreef. Net voor het laatste vertrek van rijtuig 354 naar Melle werd even een spandoek bevestigd. (Foto: W. Gogaert - 31 december 1973)
Drie-asser 354, "Melles laatste tram", klaar voor de terugkeer naar het Arsenaal. Links geleider De Pauw tijdens een "heildronk". Hij zou nog tot september 2006 dienst doen op de PCC's van de lijnen 21 en 22. Rechts de ontvanger, klaar om de laatste biljetten te verkopen.
** Meer beeldmateriaal over deze "stadslijn met buurtspoorwegallures" kan je terugvinden in de volgende, eerder gepubliceerde rubriekjes:
AFLEVERING 37 (WEEK VAN 29 APRIL TOT 5 MEI 2007) TERUG BESCHIKBAAR !!! ==========================
BEKNOPTE INVENTARIS VAN DE DRIE-ASSERS 301-405 AFLEVERING 9 REEKS 363 - 380 (DEEL 1)
De onderreeks 363-380 (18 rijtuigen) werd in 1930-'31 samengesteld uit de kasten van twee-assers type "Westinghouse" (101-172), waarvan de motoren T3d en controllers T10 behouden werden. In 1937 werden ze uitgerust met controllers T46 (ex-NMVB), inclusief vernieuwde weerstanden, wielstellen en kabels. In 1950-'53 ondergingen ze een grondige modernisatie van de kast, verlichting, verwarming, signalisatie, enz. Rijtuig 363 werd net als de 362 in 1959 van zwaardere motoren en elektromagnetische remblokken voorzien.
Enkele algemene kenmerken: - gebogen onderstel, geen remblokken (de 363 later wel); - deuren, ramen en blauwe middenband op ongelijke hoogte; - uitwendige koplichten bij rijtuigen 366, 372, 373, 378 (aan één kant) en 379; - uiterste lengte 10,98 m; breedte 2,10 m.
363
De drie-asser in beeld doet dienst op lijn 7 en bevindt zich aan het begin van de Antwerpsesteenweg, kant Dampoort. Het rijtuig is op weg naar de terminus aan de Darsen. In tegengestelling met wat in de hoger vermelde officiële gegevens staat vermeld, is minstens aan één zijde een uitwendig koplicht aanwezig ! Foto: R. Temmerman - 14 september 1962)
ex-accutram 123, type Westinghouse in dienst op 8 augustus 1930 als rijtuig 353 vernummerd in 1948 tot 363 buiten dienst in november 1970 afgevoerd naar Chimefer op 23 november 1970 de kast belandde bij een particulier in Avelgem
In dienst op lijn 1 in de Vlaanderenstraat, ter hoogte van het Laurentplein. Uit de stand van de rolfilm leiden we af dat de rit naar de terminus "Moscou" gaat. (Foto: W. Gogaert - 1969)
ex- accutram 144, type Westinghouse in dienst op 23 mei 1930 als rijtuig 346 in 1948 vernummerd tot 364 buiten dienst op 10 juli 1971 afgevoerd naar Chimefer op 31 augustus 1971
Zicht op de terminus "Gentbrugge-brug" van lijn 3. De ontvanger keert de sleepbeugel voor een volgende rit naar Mariakerke. (Foto: verzameling F. Coussens - 19 september 1969)
ex-accutram 124, type Westinghouse in dienst op 14 juli 1930 als rijtuig 351 vernummerd in 1948 tot rijtuig 365 buiten dienst op 10 juli 1971 afgevoerd naar Chimefer op 1 september 1971 de kast werd overgebracht naar Sint-Denijs-Westrem
Het rijtuig had als bestemming lijn "3 barré - Heirnisplein" en heeft hier zopas de overloopwissel overschreden die geplaatst was in de sporen van de buurtspoorlijn W (Gent-Sint-Pieters - Wetteren), toen nog in exploitatie. Op het programma een nieuwe rit langs "3 barré" naar de Rooigemlaan. (Foto: Bazin - 1954)
366
ex-accutram 102 type Westinghouse in dienst op 6 juni 1930 als rijtuig 348 in 1948 vernummerd tot 366 buiten dienst op 10 juli 1971 en afgevoerd naar Chimefer op 31 augustus 1971
Zicht op de "Blokhuizen" aan de Brugsesteenweg. Het rijtuig komt van de terminus aan het "Zandeken" te Mariakerke en rijdt langs lijn 3 naar Gentbrugge-brug. (Foto: E.J. Bouwman - 1965)
367
ex-accutram 117, type Westinghouse in dienst op 8 juli 1930 als rijtuig 350 vernummerd in 1948 tot 367 buiten dienst op 10 juli 1971 en afgevoerd naar Chimefer op 1 september 1971 de kast belandde in Sint-Denijs-Westrem
Het rijtuig bevindt zich hier in de Borluutstraat (* thans Belfortstraat) en is via het traject van lijn 3 op weg naar Sint-Jacobs, de Dampoort, het Heirnisplein en de terminus "Gentbrugge-brug". (Foto: R. Temmerman - 1967)
368
ex-accutram 135, type Westinghouse in dienst op 20 juni 1930 als rijtuig 349 vernummerd in 1948 tot 368 buiten dienst op 10 juli 1971 en afgevoerd naar Chimefer op 1 september 1971 ook deze kast kwam in Sint-Denijs-Westrem terecht
De drie-asser heeft zopas de halte aan het Graaf van Vlaanderenplein verlaten en rijdt via lijn 1 stadinwaarts en verder naar de terminus "Van Beverenplein". Onderaan links de beide sporen die de verbinding vormden met deze van de lijnen 5 en 7 in de Zuidstationstraat. Foto: E.J. Bouwman - 1964)
369
ex-accutram 106, type Westinghouse in dienst op 4 juni 1930 als rijtuig 347 in 1948 vernummerd tot 369 buiten dienst op 18 december 1968 afgevoerd naar Chimefer op 8 juli 1969
Het rijtuig daalt de Sint-Michielshelling af, op weg naar de halte tussen de vluchtheuvels ter hoogte van de bioscoop "Plaza". De dienst op lijn 3 zal daarna worden verdergezet naar de terminus "Gentbrugge-brug". (Foto : W. Gogaert - augustus 1969)
370
ex-accutram 114, type Westinghouse in dienst op 25 april 1930 als rijtuig 344 in 1948 vernummerd tot 370 buiten dienst op 10 juli 1971 en afgevoerd naar Chimefer op 31 augustus 1971
Het rijtuig houdt samen met enkele andere drie-assers halt aan het wachthuisje op de Korenmarkt. Op de rolfilm staat vermeld: "1 - Van Beverenplein". (Foto: R. Temmerman - 1966)
371
ex-accutram 109, type Westinghouse in dienst op 17 juli 1930 als rijtuig 352 in 1948 vernummerd tot 371 buiten dienst op 26 juli 1971 afgevoerd naar Chimefer op 31 augustus 1971
EEN LEGENDARISCH RIJTUIG IN DE KIJKER DRIE-ASSER 301 OP TRAMLIJN 8 "Het tonneke"
"...Tot in 1962 bleef er een eigenaardig trammetje in dienst op lijn 8. Op het kortste traject van het stadsnet (Maria-Hendrikaplein - Clementinalaan - Kortrijksesteenweg - Sterre) deed het voertuig nummer 301 uit 1925 het nog heel best in tijd van nood..." (deels van W. Gogaert, deels van L. Hoste uit "Gentse stadstrams en -bussen)
Het prototype van alle drie-assers aan het Maria-Hendrikaplein, aanschuivend in de rij voor de hoofdingang van het Sint-Pietersstation. (Foto: R. Temmerman - juli 1962)
"... Dit vrij traag ding werd "het tonneke"genoemd, niet enkel door het trampersoneel dat er mee tussen het Sint-Pietersstation en De Sterre manoeuvreerde, maar stilaan ook door de habitués van de lijn..."l
Het rijtuig heeft het Maria-Hendrikaplein langs de kant van het "Flandria Palace" verlaten en bevindt zich hier in de Clementinalaan ter hoogte van de vluchtheuvels nabij het spoorwegviaduct over de Kortrijksesteenweg. (Foto: R. Temmerman - juli 1962)
"...Maar wat dan ook, het was de lieveling van de directie! Eigenaardig eigenlijk, want het was een wankel, soms levensgevaarlijk vehikel en tijdens het rijden maakte het steeds maar "kloek-kloek"-geluiden..."
Een tweede opname van de vluchtheuvel in de Clementinalaan, bestemd voor het opnemen of laten uitstappen van reizigers die gebruik maakten van de tramlijnen 7, 8 of 9. Rechts van de 301 drie-asser 351, op weg naar de Darsen via lijn 7. (Foto: verzameling F. Coussens)
"...Constateerde men echter een defect, dan moesten alle andere trams in de stelplaats te Gentbrugge daarvoor wijken en het tonneke werd zoals geen ander verzorgd en verwend..."
Rijtuig 301 ontmoet op de Kortrijksesteenweg het tweede rijtuig dat de dienst verzekert op de korte lijn. Links "het tonneke" op weg naar "De Sterre", rechts drie-asser 377 die de richting van het Sint-Pietersstation volgt. (Foto : R. Temmerman - 31 juli 1962)
"...Begin de jaren zestig was er echter geen doen meer aan en het trammetje ging de plaatselijke geschiedenis in..."
Drie-asser 301 aan de keerlus rond het pleintje voor de herberg "In De Sterre", waar zich een publieke telefooncel bevond en een wachthuisje dat er in 1917 was geplaatst en uiterst rechts gedeeltelijk te zien is. (Foto: Bazin - 1957)
"... Amper enkele dagen na de afschaffing van lijn 8 op 20 augustus 1962 werd het rijtuig afgevoerd en kwam het in slopershanden terecht. Volgens sommige bronnen belandde de rijtuigkast als schuilhuisje op een speelterrein te Gent-Rodenhuize langs de Moervaart..."
Zicht op de ingekorte terminus van de lijn, toen de wegenwerken aan de samenloop van de Kortrijksesteenweg en de Krijgslaan het gebruik van de keerlus voor de herberg "In de Sterre" verhinderden. (Foto: R. Temmerman - 31 juli 1962)
Doorheen de vele afleveringen van mijn blog aangaande het Gentse openbaar vervoer werd reeds eerder beeldmateriaal over de legendarische drie-asser 301 gepubliceerd, namelijk in de rubrieken 9, 184a, 186, 237 en 312k. Bovendien vind je in 323a naast een foto meer gegevens over dit rijtuig.
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________