Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
25-01-2008
Op. vervoer Gent (417)
Drie-asser 301 is aan de terugreis naar het Sint-Pietersstation begonnen en bevindt zich op de Kortrijksesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Sint-Pietersaalststraat (links onderaan) en de Maaltebruggestraat (uiterst rechts). Daar is de lage herberg al geruime tijd gesloopt en vervangen door een nieuwbouw. (Foto: E.J. Bouwman - 1957)
"Het tonneke" is zopas onder de spoorwegviaduct van de Kortrijksesteenweg gereden, waar de dubbele sporen zich in de Clementinalaan vervoegen met deze van de lijnen 7 en 9. In de verte de Parkplaats, de toegang tot de Burggravenlaan en uiterst links de hoek van de Parklaan. (Foto: R. Temmerman - 31 juli 1962)
Drie-asser 301 is door de Clementinalaan gereden en zwenkt aan het "Flandria Palace" rechts af om zich via de keerlus rond het Maria-Hendrikaplein naar de terminus voor de hoofdingang van het Sint-Pietersstation te begeven. (Foto: verzameling F. Coussens - 1962)
De 301 is na het verlaten van de Clementinalaan aan de omloop rond het Maria-Hendrikaplein begonnen Links onderaan bemerken we een gedeelte van het NMVB-spoor voor het "Flandria Palace", waarlangs de rijtuigen van de buurtlijnen uit Oostakker, Lochristi en Wetteren zich naar de terminus aan weerszijden van de Astridlaan begaven. (Foto: Bazin - 1957)
MADAME "ZEMIR"...
"... Elke tramlijn heeft steeds een paar vaste gasten gehad, vrouwen of mannen, die vaak en op bepaalde uren meereisden. Die kenden dan gewoonlijk de beambten en vice-versa. Voor dergelijke gasten werd wel eens iets speciaals gedaan, even gestopt als het rijtuig reeds op gang aan het komen was en dergelijke vriendschapsbetuigingen meer..." (W. Gogaert - uit "Gentse stadstrams en -bussen" van L. Hoste)
Nog een laatste beeld van "het tonneke", dat hier de rit rond het Maria-Hendrikaplein voltooit en ter hoogte van de Albertlaan is gekomen. Rechts het spoor van de lijnen 2 en 10 uit de Albertlaan en de uitwijksporen op het met aarde bedekt pleintje, tot twee dagen voor het maken van deze opname de terminus van de buurtspoorwegen naar Evergem, Nevele en Zomergem. (Foto: C. Possé - 2 mei 1959)
"... Tot half augustus 1962 kwam er op de Kortrijksesteenweg geregeld een oud dametje op de tram van lijn 8, een net vrouwtje. Ze verbleef in de Foyer de la femme, een damestehuis dat aan de steenweg was gelegen..."
"...Iedere keer dat ze meereed schonk ze de wattman een pakje sigaretten en weldra stond ze bij het personeel bekend als madame Zémir, naar het handelsmerk dat ze steeds bij zich bleek te hebben. We weten dat de benaming nooit als spot was bedoeld, want elke tramman zou hebben gevochten om haar bij het in- en uitstappen te helpen..."
Behalve "het tonneke" en een reeks drie-assers, meestal met nummers boven 373, waren op de lijn af en toe ook oude twee-assers te zien. Na de verbouwingsrage in de periode 1928-'31 en de omvorming van acht tot aanhangwagens in 1943-'46, bleven er uiteindelijk nog 16 over. Hier voltooit rijtuig 211 de rit rond het Maria-Hendrikaplein. Bemerk de reisweg "8 St.-PieterSt. - Sterre 8" boven het platform en de smalle toegang, inclusief opstaptrede. (Foto: J. H. Meredidith - 12 september 1951)
Hier twee-asser 201, evenals de 211 afkomstig van de oorspronkelijke reeks "Expo 1913" (180 tot en met 215). Rijtuig 211 werd samen met tien andere in 1959 uit dienst genomen en gesloopt. In 1962 gebeurde dit ook met rijtuig 201. (Foto: R. Temmerman - 28 mei 1962)
AFLEVERING 38 (WEEK VAN 6 TOT 12 MEI 2007) TERUG BESCHIKBAAR !!! ==========================
DE EERSTE GELE TRAM IN GENT.
"... Een tramrijtuig, in het geel geschilderd zoals die van Antwerpen, heeft woensdag gereden op de lijn van de Zuidstatie naar de Kortrijksepoort. Dat geeft een lichter uitzicht dan bij de oudere. Een tweede zal welhaast in omloop worden gebracht. Indien dit proefstuk het bestuur voldoet, zal dezelfde kleur aan al de tramrijtuigen worden gegeven..." ("De Gentenaar" - 9 mei 1907)
De twee-assige, ex-accumulatorentram 102, eind 1898 in donkergroene kleur geleverd, in de herfst van 1904 aangepast voor het trolleystelsel en even later uitgerust met houten lijnborden en schutramen aan de fronten, hier in het "Empain"-geel aan de terminus van lijn 3. De middenkast zou in 1930 dienen voor de opbouw van drie-asser 348, in 1948 hernummerd tot 366.
Prentbriefkaart uit 1913 met zicht op de drie torens vanaf de Sint-Michielshelling. Niet enkel voor het drukke verkeer van gele tramrijtuigen in de Cataloniëstraat is deze opname een kleine studie waardig. Geniet dus van de wandelende heer en de dames op het voetpad van de brug, de schijnbaar ingedommelde koetsier en het wakkere witte paard, de wachtende voetgangers en haastige "overlopers" nabij de Veldstraat en de fraaie "automobiel" naast de Sint-Niklaaskerk...
"...Enige tramreizigers deden een interessant voorstel. Zoals men heeft gemerkt lopen er nu rijtuigen in het geel geschilderd. Het is een proefneming. En bovenaan zijn borden geplaatst in verschillende kleuren, volgens de lijnen die de trams doorlopen. Men zou voortaan geheel de rijtuigen in het blauw, wit, enz. kunnen schilderen, om het onderscheid zo duidelijk mogelijk te maken. De witte zouden dan naar de Sassepoort lopen, de groene langs de Kasteellaan naar Sint-Amandsberg, de blauwe naar het Rabot, de gele naar de Brugsepoort... Als een vreemdeling zou vragen naar de tram voor de Sint-Pietersstatie, zou men hem kunnen zeggen: Neemt de rode. Op die wijze zouden vele mislopen vermeden worden, zo menen zij tenminste..." ("Het Volk" - 13 mei 1907)
BEKNOPTE INVENTARIS VAN DE DRIE-ASSERS 301-405 AFLEVERING 10 REEKS 363-380 (DEEL 2)
De drie-asser doet hier dienst op lijn 3. Het rijtuig bevindt zich op het eindspoor aan de terminus naast de brug over de Schelde te Sint-Amandsberg. Het trampersoneel heeft de nodige voorbereidingen getroffen voor een nieuwe reis naar Mariakerke. (Foto: E.J. Bouwman - 1964)
372
ex-accutram 115, type 1 Westinghouse in dienst op 18 september 1930 als rijtuig 354 vernummerd in 1948 tot 372 kreeg na een botsing met een autobus aan de Vasmarkt op 5 juni 1969 een platform van rijtuig 373 buiten dienst op 10 juli 1971 afgevoerd naar Chimefer op 31 augustus 1971
Het rijtuig, uitgerust met vooruitstekende koplichten, overschrijdt de Vleeshuisbrug en is via het traject van lijn 1 op weg naar het Van Beverenplein. (Foto: R. Temmerman - 5 juli 1964)
373
ex-accutram 133, type 1 Westinghouse in dienst als rijtuig 335 op 17 februari 1930 vernummerd tot 373 in 1948 buiten dienst in juni 1969 afgevoerd naar Chimefer op 25 juni 1970
Het rijtuig komt van de Overpoortstraat en defileert langs het Sint-Pietersplein. De rit op lijn 5 zal verder leiden naar de Sint-Pietersnieuwstraat, de Lammerstraat, het Wilsonplein, Sint-Jacobs en de Muidebrug.(Foto: R. Temmerman - 3 april 1965)
374
ex-accutram 105, type 1 Westinghouse in dienst als rijtuig 331 op 13 januari 1930 hernummerd in 1948 tot 374 buiten dienst op 10 juli 1971 afgevoerd naar Chimefer op 31 augustus 1971
Zicht op het kruispunt aan de Heuvelpoort. Rechts drie-asser 375 die van het Sint-Pietersstation komt en via lijn 9 naar de Citadellaan afdaalt. (Foto: R. Temmerman - 16 juli 1963)
375
ex-accutram 101, type 1 Westinghouse in dienst op 8 februari 1930 als rijtuig 334 vernummerd in 1948 tot 375 buiten dienst in 1968 afgevoerd naar Chimefer op 8 juli 1969
De drie-asser bevindt zich hier aan de terminus van lijn 3 in Mariakerke. De volgende rit zal gezien de aanwijzing op de rolfilm naar Gentbrugge-brug leiden.(Foto: E.J. Bouwman - 1968)
376
ex-accutram 126, type 1 Westinghouse in dienst als rijtuig 333 op 31 januari 1930 in 1948 vernummerd tot 376 buiten dienst op 10 juli 1971 afgevoerd naar Chimefer op 31 augustus 1971 de kast werd overgebracht naar Deftinge nabij Geraardsbergen (zie foto bij rubriek 163a)
Ook voor deze opname dient de terminus "Gentbrugge-brug" van lijn 3 als decor. Het gebruik om een plaatje met het lijnnummer aan te brengen op de flanken onder de ramen werd omstreeks die tijd algemeen vervangen door een nieuwe locatie tussen het platform en het eerste zijraam.(Foto: Tj.E. Swierstra - 19 juli 1966)
377
ex-accutram 143, type 2 Westinghouse in dienst als rijtuig 343 op 18 april 1930 in 1948 vernummerd tot 377 buiten dienst op 10 juli 1971 afgevoerd naar Chimefer op 31 augustus 1971
Hier op de Sint-Michielshelling, in dienst op de kortstondig in stand gehouden lijn 37 tussen de Korenmarkt, de Dampoort en Sint-Amandsberg. Het rijtuig behield een ingebouwd koplicht aan de ene zijde en een vooruitstekend aan de andere. (Foto: E.J.Bouwman - 1956)
378
ex-accutram 113, type 1 Westinghouse in dienst als rijtuig 338 op 12 maart 1930 vernummerd tot 378 in 1948 buiten dienst op 9 juli 1971 op 19 oktober 1971 rijvaardig geschonken aan Amutra (trammuseum te Schepdaal) thans ondergebracht in een militaire loods in Weelde geheel te restaureren
Zicht op het rijtuig met vooruitstekend koplicht) in de Noordstraat, ter hoogte van de "Duizend Vuren".De drie-asser komt van de Bargiebrug en rijdt langs lijn 3 naar Gentbrugge-brug. (Foto: R. Temmerman - 1968)
379
ex-accutram 107, type 1 Westinghouse in dienst als rijtuig 341 op 31 maart 1930 vernummerd tot 379 in 1948 buiten dienst op 10 juli 1971 afgevoerd naar Chimefer op 31 augustus 1971
Het rijtuig is in dienst op lijn 5 en zet koers naar Zwijnaarde. Het traject langs de Normaalschoolstraat en de Zwijnaardsesteenweg is afgelegd en hier wordt de Burggravenlaan gedwarst, ter hoogte van de spoorwegtunnel.(Foto: E.J. Bouwman - 1963)
380
ex-accutram 110, type 1 Westinghouse in dienst als rijtuig 340 op 27 maart 1930 in 1948 vernummerd tot 380 buiten dienst gesteld in 1967 naderhand voorzien van een houten opbouw voor het uitvoeren van schilderwerken in de tramloods in december 1968 afgevoerd naar Chimefer op 8 juli 1969
HET MARIA-HENDRIKAPLEIN, WAAR OOIT 6 GEËLEKTRIFICEERDE BUURTSPOORLIJNEN HUN TERMINUS HADDEN... (een terugblik in 10 beelden)
De lijnen van de oostgroep (Oostakker, Lochristi en Wetteren) bereikten vanaf 10 februari 1931 het Maria-Hendrikaplein door aan de Sint-Lievenslaan de sporen van stadslijn 9 te volgen naar de Clementinalaan. In een wijde boog voor het "Flandria Palace" en via een wisselspoor werden de beide zijden van de Astridlaan bereikt. De ene werd benut door de lijn naar Wetteren, de andere door deze naar Oostakker of Lochristi. Op het uiteinde van het middenplein (*waar zich thans het "frietkot" bevindt) begonnen in november 1932 de werken voor een gebouwtje dat tegelijk zou dienen tot bureel van de NMVB en schuilplaats voor de reizigers. De reis staduitwaarts verliep langs de Astridlaan (*op dit oorspronkelijk plan nog een onderdeel van de Albertlaan) en een enkel spoor in de Fortlaan, dat aan de grote vijver van het Citadelpark in verbinding kwam met dat van de lijnen 7 en 9, richting Heuvelpoort.
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________