Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    25-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (427)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Standaard-motorrijtuig 10060 met aanhangwagen beschrijft de bocht voor het "Flandria Palace". Het tramstel doet dienst op de lijn "O doorstreept": Gent - St.Pieter (!) - Lourdes, het deeltraject naar de keerlus ter hoogte van het Mariaoord op de wijk Slotendries.
    Onderaan in beeld het spoor van lijn 4 dat van het Maria-Hendrikaplein stadinwaarts naar de Elisabethlaan leidt.
    (Foto: verzameling P. De Backer - 1952)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (427a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De motorrijtuigen 41000 tot en met 41011 werden gebouwd in de periode 1953-'58 door de werkhuizen van de NMVB te Kuregem, als aanvulling van de wagens type "S". In 1954 werden er vijf naar Gent overgebracht.
    Rijtuig 41008 staat hier naast het wachthuisje van de NMVB  aan het begin van de Astridlaan. De volgende afreis heeft Oostakker als bestemming, met aansluiting aan de Dampoort op de lijn naar Lochristi.
    (Foto: verzameling Paul De Backer)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (428)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze opname van Standaard-motorwagen 10028 is gerealisserd vanuit ongeveer hetzelfde standpunt als die bij rubriek 427a. Aan het wachthuisje is een bediende druk in de weer met een afgeladen of mee te nemen postzak. Een andere heeft belangstelling voor het werk van de fotograaf.
    Het rijtuig  doet dienst op de lijn naar Wetteren, die tot aan de Dampoort een gemeenschappelijk traject had met deze naar Lochristi en Oostakker.
    (Foto: verzameling Paul De Backer)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (428a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nogmaals de Astridlaan, nu echter gezien vanaf het Maria-Hendrikaplein. Uiterst rechts een gedeelte van het "Flandria Palace". Dwars over het beeld het enkel spoor van stadslijn 4 naar de Elisabethlaan links.
    Aan beide zijden van de zuil met elektrisch uurwerk is goed de splitsing te zien van het NMVB-spoor dat van de Clementinalaan komt en het mogelijk maakte dat aan beide zijden van de dreef tramrijtuigen konden aanzetten naar de randgemeenten.
    We zien een combinatie van een motorrijtuig type 41 000 en een standaard-aanhangwagen na de aankomst aan de terminus.
    De laatste trams naar Oostakker en Lochristi reden op 28 september 1957, die naar Wetteren op 27 september 1958.
    (Foto: verzameling P. De Backer - 22 juli 1957)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (429)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Voor de lijnen van de westgroep verliep het bereiken van de terminus aan het Maria-Hendrikaplein in drie fasen. De lijn uit Nevele was er op Paaszondag 5 april 1931 het eerst, gevolgd door die uit Zomergem op 3 mei. Wegens een onvoorziene vertraging in de werken aan de Wondelgembrug bereikte de tram uit Evergem pas op 7 augustus het station.
    Om een lus te kunnen beschrijven aan de westkant van het stationsplein werd van de Albertlaan op enkel spoor afgeweken langs de Prosper Claeysstraat en de Boudewijnstraat (*pijltje)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (429a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Motorwagen 10028 stond reeds op een andere opname centraal, hier echter aan de westzijde van het Maria-Hendrikaplein, waar in 1931 drie evenwijdig aangelegde sporen deel uitmaakten van de "tramstatie" tussen de Boudewijnstraat en de Koning Albertlaan.
    Bestemming: Evergem. De pantograaf links behoort toe aan een rijtuig van de lijn naar Nevele.
    (Foto: verzameling P. De Backer)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (430)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Motorrijtuig 41001 in dienst op de lijn naar Evergem. Op het perron links in beeld neemt de gerenoveerde 9747 een korte pauze alvorens een nieuwe reis naar Nevele aan te vatten.
    Zowel de buurtlijnen naar Evergem, Zomergem en Nevele als de stadslijnen 2 en 10 hadden een gemeenschappelijk traject langs de Albert-, Groot-Brittannië- en Martelaarslaan. Ter hoogte van de Bernard Spaelaan volgde de lijn naar Nevele de huidige kleine stadsring voorbij Ekkergemkerk tot aan de Drongensesteenweg. De rijtuigen van de beide andere buurtlijnen weken af van stadslijn 2 aan de Coupure Rechts en van lijn 10 aan het Rabot.
    (Foto: verzameling P. De Backer)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (430a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ook de standaard-motorwagen 10060 verschijnt een tweede maal ten tonele, hier in dienst op de lijn naar Nevele. Een personeelslid maakt van de pauze aan de "tramstatie" op het Maria-Hendrikaplein gebruik om een kleine herstelling uit te voeren aan de pantograaf.
    (Foto: verzameling P. De Backer) 

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (431)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een "trein" van de buurtspoorwegen, bestaande uit het gerenoveerde motorrijtuig 9751 en twee aanhangwagens, staat vertrekkensklaar voor een rit naar Nevele.
    Uiterst links ontwaren we een rijtuig van de lijn naar Evergem, een drie-asser uit de reeks 316-330  die zich rond het Maria-Hendrikaplein begeeft en een autobus van het type "Brossel A 65 DS" uit 1946, wellicht in dienst op de lijn naar Sint-Denijs-Westrem of Deurle.
    (Foto: verzameling P. De Backer)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (431a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tot en met 30 juni 1954 waren de "Elektrische Tramwegen van Gent" de pachtende maatschappij van de buurtlijn naar Zomergem. In 1932 werden zes motorrijtuigen geleverd die een compromis waren tussen de in gebruik zijnde types en ook op de lijn naar Merelbeke werden ingezet. Ze droegen de nummers 9874-9879.
    Hier rijtuig 9878 aan het tramstation op het Maria-Hendrikaplein. Net als de drie-assers 316-330 van het stadsnet was de reeks uitgerust met "sécherons" voor het elektrisch remmen op de aanhangwagens.
    Let op de "S" van "Somerghem" op de lijnschijf vooraan en de wel heel tegenstrijdige lijnaanduiding boven de schuifdeur: "S - Gent - Lovendegem - Zomergem - S"...
    (Foto: verzameling P. De Backer)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (432)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 1 juli 1954 nam de NMVB de lijn naar Zomergem over en zette uiteraard eigen rollend materieel in voor de exploitatie. Tegelijk werd de lijnletter "S" gewijzigd in een "Z".
    We zien de gerenoveerde motorwagen 9751 op één van de drie perrons van het voor de rest verlaten tramstation aan het Maria-Hendrikaplein.
    Let vooral op het logo van de Expo-58 in Brussel, dat tijdens de duur van de Wereldtentoonstelling op zowat alle rijtuigen van het openbaar vervoer werd aangebracht.
    (Foto: verzameling P. De Backer)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (432a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een fraaie "parade" met tramrijtuigen om dit hoofdstuk af te sluiten.
    Links een rijtuig van het stadsnet op de lus rond het Maria-Hendrikaplein, wellicht "het tonneke" op lijn 8 naar "De Sterre".
    Verder een in tegenstelling met de vorige afbeelding volzet tramstation van de buurtspoorwegen, met de motorwagens 10030, 41000 en 9749, respectievelijk in dienst op de lijnen naar Nevele, Evergem en Zomergem.  
    Aan een dergelijke "mise en scène" kwam een einde op de avond van 30 mei 1959, toen definitief een punt werd gezet achter de elektrische tramexploitatie van de NMVB in de Gentse regio.
    (Foto: verzameling P. De Backer)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (433)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen AFLEVERING 39 (WEEK VAN 13 TOT 19 MEI 2007) TERUG BESCHIKBAAR !!!
    ==========================




             BEKNOPTE INVENTARIS
          VAN DE DRIE-ASSERS 301-405
                AFLEVERING 10
           DE ONDERREEKS 381 - 387


    Deze zeven rijtuigen werden alle in 1933 samengesteld uit twee-assers van het type Westinghouse 1 of 2 uit 1899-1901. Ze behielden in 1937 hun controllers T 10 en motoren T 3d.Het oorspronkelijk nummer werd in 1948 niet gewijzigd.

    Hier aan de Hundelgemsesteenweg te Ledeberg. Rechts de Bisschopstraat, op de achtergrond een gedeelte van de huizenrij waar thans het flatgebouw POGANO wordt opgetrokken. Het rijtuig komt van de terminus "Moscou" en  maakt een rit op lijn 1 naar "Medo".(Foto: E.J. Bouwman - 1963)


    381

    ex-accutram 145, type 2 Westinghouse
    in dienst op 18 november 1933
    enig rijtuig uit deze onderreeks met uitwendig koplicht
    kast gebruikt voor herstelling van rijtuig 361 na ongeval op 23 oktober 1963 aan de Kortrijksepoort (werd 361 II)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (433a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht op het Wilsonplein met de gemeenschappelijke vluchtheuvels voor de lijnen 5 en 7. Drie-asser 382  is hier in dienst op lijn 5, komt van het Sint-Annaplein en zal via de Lammerstraat en de Sint-Pietersnieuwstraat de reis vervolgen naar de Heuvelpoort en de terminus "Zwijnaarde".
    (Foto: R. Temmerman - 1964)


    382

    ex-accutram 147, type 2 Westinghouse
    in dienst op 2 maart 1933
    buiten dienst in 1964
    kast op 26 augustus 1964 naar E. Hoflack, Ieper
    chassis naar een Gents slopersbedrijf

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (434)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De drie-asser staat in de Voormuide klaar voor een rit langs lijn 5 naar "Zwijnaarde". Rechts het spoor dat ten behoeve van lijn 6 over de Muidebrug leidt. Het rijtuig wordt onmiddellijk gevolgd door een ander, in dienst op lijn 4 of 1O.
    (Foto: R. Temmerman - 1962)



    383

    ex-accutram 139, type 1 Westinghouse
    in dienst op 13 februari 1933
    buiten dienst op 9 augustus 1967 
    afgevoerd naar Chimefer op 14 maart 1968

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (434a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De drie-asser bereikt in de Jozef Vervaenestraat het uiteinde van het dubbel spoor richting "Moscou". Uiterst links aan de laatste gevel in beeld de signaalkast die de trambestuurder inlichtte of er zich tussen dit punt en de terminus een ander rijtuig op het traject bevond. De beide muurhaken bevinden zich daar nog steeds...(Foto: E.J. Bouwman - 1963)

    384

    ex-accutram 142, type 1 Westinghouse
    in dienst op 13 maart 1933
    buiten dienst in mei 1967
    de kast belandde op 26 mei 1967 op het terrein van de bloemisterij Peynsaert te Sint-Amandsberg

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (435)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Andermaal de vluchtheuvel met wachthuisje inclusief krantenkiosk op het Wilsonplein. Het rijtuig is in dienst op lijn 5 en staat vertrekkensklaar richting  Muidebrug.
    (auteur onbekend)

    385

    ex-accutram 125, type 1 Westinghouse
    in dienst op 27 maart 1933
    buiten dienst op 9 augustus 1967
    chassis afgevoerd naar Chimefer op 14 maart 1968
    de kast kreeg een nieuwe bestemming als berghok op een sportterrein aan de Kloosterstraat te Merelbeke

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (435a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Drie-asser 386 aan de terminus "Meulestede" van lijn 6 op het Redersplein. Sleepbeugel en rolfilm verwijzen naar het naderend vertrek richting Muidebrug. Links het wachthuisje dat daar in 1922 werd geplaatst. Alle huizen in beeld zijn intussen gesloopt.

    386

    ex-accutram 138, type 1 Westinghouse
    in dienst op 16 mei 1933
    buiten dienst in juni 1965
    op 30 juni 1965 samen met zes andere afgevoerd naar aannemer Dhondt in Brugge om er als werfwagen dienst te doen

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (436)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op de Brugsesteenweg, in dienst op lijn 3, tegen het autoverkeer in stadinwaarts rijdend op het enkel spoor tussen de terminus aan het "Zandeken" te Mariakerke - rechts buiten beeld -  en de ontdubbeling ter hoogte van de Jutestraat.Links de Raymond de Hemptinnelaan.(Foto: E.J. Bouwman - 1964)

    387

    ex-accutram 131, type 1 Westinghouse
    in dienst op 12 juni 1933
    buiten dienst op 9 augustus 1967
    de kast werd op 13 september 1967 aan een vijver nabij de Schelde te Zevergem geplaatst om er als vissershuisje te dienen.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (436a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Retrospectieve over het drie-assig motorrijtuig 339.

    Na het buiten dienst stellen van de drie-assers op 1 april 1975 bleven zes motorrijtuigen gespaard van de sloop. De 354 werd aangekocht door tramfanaat Achiel Ryckaert en is nog steeds actief aan de kust. De 332 werd in 1980 afgevoerd naar Kalken en bevindt zich thans in een legerdepot te Weelde. Eerder al waren de 378 en 328 respectievelijk naar Schepdaal en Woluwe overgebracht. De 339 werd officieel tot museumtram gepromoveerd en bevindt zich in die hoedanigheid nog steeds in de stelplaats te Gentbrugge.
    Eén probleem echter: tijdens een bijzondere rit als "bloementram" naar aanleiding van de Gentse Floraliën in april 2005 begaf één van de motoren het. Sindsdien staat het rijtuig geïmobiliseerd, in de hoop ooit hersteld te zullen worden.
    Vandaar de terechte vraag die dit rubriekje illustreert...

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!