Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    25-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op? vervoer Gent (437)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De eerste versie van drie-asser 339 aan de terminus van lijn 4 ter hoogte van de Muidebrug. Het rijtuig werd als drie-asser in omloop gebracht op 17 maart 1930 en behield het serienummer bij de herschikking in 1948. Let tevens op het lijnnummerplaatje aan de flank van het rijtuig, een gebruik dat tot 1966 in voege was.
    (Foto: E.J. Bouwman - 1966)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (437a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Algemeen beeld van de zware aanrijding tussen motorrijtuig 339 en een vrachtwagen ter hoogte van het Laurentplein op 26 september 1966, waarbij een fietser om het leven kwam. De kast van rijtuig 362 werd benut om tot de herstelling te kunnen overgaan. Sedertdien en tot op heden spreekt men bijgevolg van de 339 versie twee.
    (Persfoto)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (438)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 13 september 1969 kwam versie twee in reizigersdienst. We zien het rijtuig links op lijn 20 "Arsenaal - Melle", samen met drie-asser 360 aan de halte "Kruising"
    Foto: F. Coussens - 20 maart 1973)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (438a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na het uit dienst nemen van de twee-assers 173 en 216 van de spoordienst in 1974, respectievelijk voor de sloop en museumdoeleinden, namen de resterende drie-assers 332 en 339 in de periode tot 1979 die functie over. Hier de 339, uitgerust met een pantograaf identiek aan deze van de PCC's, met een lorrie voor spoorstaven ter hoogte van het Ledebergplein, op terugweg naar de stelplaats.
    (Foto: F. Coussens - augustus 1977)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (439)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In de loop van 1979 werd de 339 in de stelplaats te Gentbrugge door de gebroeders Ryckaert een eerste maal grondig gerenoveerd.
    Het jaar daarop werden voor het eerst bijzondere ritten afgehuurd. Hier een impressie aan de halte  op de toenmalige keerlus van lijn 1 rond het Van Beverenplein, kant Ryhovelaan.
    (Foto: verzameling F. Coussens - mei 1980)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (439a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tijdens de Gentse Feesten van 1983 vormde de drie-asser een aparte attractiepool op het Emiel Braunplein, waar hij als informatiekiosk van de toenmalige MIVG fungeerde. Het rijtuig werd op een eindje spoor geplaatst en voor de gelegenheid met een klassieke sleepbeugel uitgerust.
    (Foto: Pierre de Meyer - 22 juli 1983)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (440)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De eerste maal dat drie-asser 339 in de functie van "bloementram" rondjes reed tussen de Krenmarkt en het Sin-Pietersstation was gedurende de Gentse Floraliën van 1985. De versiering werd verwezenlijkt door de Rijkstuinbouwschool te Melle.
    We zien het rijtuig op de in 1987 opgebroken keerlus rond de Sint-Niklaaskerk, met de rolfilm op "4 barré - Korenmarkt".
    (Foto: E. De Keukeleire - 19 april 1985)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (440a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De eerste activiteit ooit in de nieuwe beurshallen van "Flanders Expo" was de Lentebeurs in 1987. Ook de MIVG was daar met een info-stand vertegenwoordigd en had er de drie-asser 339 opgesteld. Het "uitzonderlijk vervoer" van de stelplaats naar de eindbestemming werd een kiese onderneming, zoals de doorgang onder de viaduct aan de Zwijnaardsesteenweg illustreert...
    (Foto: E. De Keukeleire - 13 april 1987)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (441)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Twee opeenvolgende jaren werd de 339 tijdens de Ledebergse Ajuinmarkt ingehuurd door de "Couture Floralies" gevestigd aan de Brusselsesteenweg. Tijdens de legendarische Ajuinstoet was het rijtuig een onderdeel van de parade der praalwagens. Hier een beeld van de doortocht in de Hoveniersstraat.
    (Foto: E. De Keukeleire - 20 augustus 1987)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (441a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In het voorjaar van 1989 werd de "old-timer" een tweede maal door de gebroeders Ryckaert gerenoveerd en onder meer van nieuwe kabels en een oorspronkelijke sleepbeugel voorzien. De rijtuigkast diende daartoe te worden gelicht en de motoren gereviseerd.
    Dit alles met het oog op pendelritten tussen het Ledebergplein en het Sint-Pietersstation gedurende de Gentse Feesten. 
    (Foto: E. De Keukeleire - 19 april 1989) 

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (442)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De geschiedenis herhaalde zich toen de 339(II) op zijn beurt in de prak werd gereden door een vrachtwagen, deze maal ter hoogte van de trambrug aan de Sint-Lievenspoort.
    Alhoewel de toestand van de rijtuigkast het hier niet laat vermoeden, werd de drie-asser in perfecte staat hersteld en in 1992 weer rijvaardig afgeleverd.
    (Foto: E. De Keukeleire - 20 juli 1989)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (442a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 18 oktober 1997 werden exclusief voor een groep Gentse hobbyisten ritten georganiseerd met de 339(II) op zowat het ganse tramnet. Zowel de Muide, Gentbrugge-Dienstencentrum, Melle-Leeuw, Evergem-Brielken als het Maria-Hendrikaplein werden aangedaan.
    Hier een opname bij de drie rangeersporen aan het einde van de tramtunnel onder de perrons van het Sint-Pietersstation, kant Sint-Denijslaan, eind juni 1996 officieel in gebruik gesteld.
    Foto: E. De Keukeleire - 18 oktober 1997)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (443)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bij de parade naar aanleiding van de viering "Honderd jaar elektrische tram in Gent" op 12 september 2004 mocht de "old-timer" 339 uiteraard niet ontbreken. Het rijtuig defileerde mee met de 328 die voorzien was van de aanhangwagens 55 en 70, de gerenoveerde zomertram 216 en een tramstel van de Buurtspoorwegen. Voor het eerst deed ook PCC 01 zijn intrede als nieuwe "museumtram", in de originele blauw-gele kleuren hersteld.
    Drie-asser 339(II) verlaat hier de stelplaats, voorafgegaan door de open zomertram.
    (Foto: E. De Keukeleire - 12 september 2004)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (443a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ook tijdens de Floraliën van 2005 werd drie-asser 339 de functie van "bloementram" toebedeeld. Een defecte motor was er echter de oorzaak van dat het voorziene programma noodgedwongen moest worden afgewerkt met rijtuig 328.
    De opname toont ons de 339 met tramchauffeur en hobbyist Freddy Coussens aan de controller, in de bocht van de Cataloniëstraat naar de Korenmarkt.
    (Foto: verzameling D. Verheylezoon)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (444)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Blik in de stelplaatsloods, waar de beide museumrijtuigen 339 en PCC O1 samen een gedeelte van spoor 14 innemen. De drie-asser is sinds het incident met één der motoren wat uit de actualiteit verdwenen.
    (Foto: E. De Keukeleire - 16 juni 2006)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (444a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tijdens de Erfgoeddag stelde ook De Lijn haar deuren open voor het brede publiek en konden de werkhuizen en loodsen worden bezocht. Drie-asser 339 werd eveneens in het lentezonnetje gezet, maar de hamvraag "Wanneer kan ik nog eens buiten ?" kan voorlopig niet worden beantwoord...
    (Foto: Erik De Keukeleire - 15 april 2007)

    ====  ====  ==O==  ====  ==== 

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (445)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen AFLEVERING 40 (WEEK VAN 20 TOT 26 MEI 2007) TERUG BESCHIKBAAR !!!
    ==========================
              

               BEKNOPTE INVENTARIS
            VAN DE DRIE-ASSERS 301-405
                  AFLEVERING 11
              DE ONDERREEKS 388-393


    Zes motorrijtuigen, in 1912 gebouwd als de twee-assers 174-179 voor de tramlijn naar Melle (zie bijgevoegde schematische voorstelling).
    Omgevormd tot drie-assers via een langer onderstel en nieuwe platforms in 1933-'34, waarbij het middelste gedeelte van de rijtuigkast, de motoren en de controllers gerecupereerd werden.
    In 1937 ontvingen ze verbeterde motoren (T III d met een maximumsnelheid van 35 km/u.) en controllers T 10 ter.
    In 1940-'42 werden ze voorzien van richtingaanwijzers en ruitenwissers.
    In 1953-'54 werden de rijtuigkasten gemoderniseerd.

    Enkele voorname kenmerken:
    - gebogen onderstel;
    - geen remblokken;
    - uitgerust met een "lanterneau": kleine zijraampjes in het verhoogde dak (plannen om die bij de modernisering in 1953 te vervangen door een plat dak werden nooit uitgevoerd);
    - deuren en ramen op ongelijke hoogte;
    - blauwe middenband op gelijke hoogte;
    - enkel bij rijtuig 388 werden de koplampen bovenop de voorplaat gemonteerd;
    - als "trage rijtuigen" bestempeld.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (445a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het rijtuig in dienst op lijb 1 met als bestemming de ingekorte terminus "Eggermontstraat", hier ter hoogte van de verbinding tussen de Groentenmarkt en de Korenmarkt.
    (Foto: R. Temmerman - september 1962)

    388

    ex-trolleytram 177 type Melle uit 1912
    in dienst als drie-asser op 2 september 1933
    modernisering voltooid op 22 augustus 1953
    eerste rijtuig in afbraak
    buiten dienst in 1963 wegens slechte staat
    aangekocht door de scheepswerven te Langerbrugge voor 13 500 fr.: 6000 fr. voor de kast en 7500 fr. voor het onderstel (5000 kg à 1,5 fr./kg)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (446)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De drie-asser is hier ingeschakeld op lijn 8 "Sint-Pietersstation - Sterre" en bereikt na de omloop rond het Maria-Hendrikaplein de terminus voor het station.(Foto: R. Temmerman - juli 1962)

    389

    ex-trolleytram 176 type Melle uit 1912
    als drie-asser in dienst op 6 september 1933
    modernisering voltooid op 22 augustus 1953
    buiten dienst in 1964 en op 9 september van dat jaar rijvaardig verkocht voor 14 500 BEF aan de NV Bladt te Vilvoorde

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (446a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Van dit rijtuig is tot dusver geen duidelijke foto voorhanden. Volgens collega-hobbyisten is dit rijtuig, waarbij aanpassing van helderheidsgraad en contrast geen uitsluitsel mogelijk is, wel degelijk de 390. De lanterneau, de hoge flanken van de kast en de kenmerken van de blauwe middenband en de hoogte van deuren en ramen wat die onderreeks betreft,pleiten wel in hun voordeel.
    Het rijtuig is in dienst op lijn 5 en dwarst de Heuvelpoort, op weg naar de terminus "Zwijnaarde". 
    (Foto: R. Temmerman - september 1962)


    390

    ex-trolleytram 174 type Melle uit 1912
    als drie-asser in dienst op 21 augustus 1933
    modernisering voltooid op 18 januari 1954
    tweede rijtuig in afbraak wegens slechte staat in 1963
    de kast werd op 15 september 1964 voor 3000 frank eigendom van een personeelslid van de MIVG uit Gentbrugge
    het chassis werd op 16 november 1964 voor 8 531 fr. verkocht aan Gandmetal, Liermanstraat te Gent

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!