Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    25-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (423)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het rijtuig komt van de Overpoortstraat en defileert langs het Sint-Pietersplein. De rit op lijn 5 zal verder leiden naar de Sint-Pietersnieuwstraat, de Lammerstraat, het Wilsonplein, Sint-Jacobs en de Muidebrug.(Foto: R. Temmerman - 3 april 1965)

    374

    ex-accutram 105, type 1 Westinghouse
    in dienst als rijtuig 331 op 13 januari 1930
    hernummerd in 1948 tot 374
    buiten dienst op 10 juli 1971
    afgevoerd naar Chimefer op 31 augustus 1971

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (423a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht op het kruispunt aan de Heuvelpoort. Rechts drie-asser 375 die van het Sint-Pietersstation komt en via lijn 9 naar de Citadellaan afdaalt.
    (Foto: R. Temmerman - 16 juli 1963)


    375

    ex-accutram 101, type 1 Westinghouse
    in dienst op 8 februari 1930 als rijtuig 334
    vernummerd in 1948 tot 375
    buiten dienst in 1968
    afgevoerd naar Chimefer op 8 juli 1969

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (424)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De drie-asser bevindt zich hier aan de terminus van lijn 3 in Mariakerke. De volgende rit zal gezien de aanwijzing op de rolfilm naar Gentbrugge-brug leiden.(Foto: E.J. Bouwman - 1968)

    376

    ex-accutram 126, type 1 Westinghouse
    in dienst als rijtuig 333 op 31 januari 1930
    in 1948 vernummerd tot 376
    buiten dienst op 10 juli 1971
    afgevoerd naar Chimefer op 31 augustus 1971
    de kast werd overgebracht naar Deftinge nabij Geraardsbergen (zie foto bij rubriek 163a)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (424a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ook voor deze opname dient de terminus "Gentbrugge-brug" van lijn 3 als decor. Het gebruik om een plaatje met het lijnnummer aan te brengen op de flanken onder de ramen werd omstreeks die tijd algemeen vervangen door een nieuwe locatie tussen het platform en het eerste zijraam.(Foto: Tj.E. Swierstra - 19 juli 1966)

    377

    ex-accutram 143, type 2 Westinghouse
    in dienst als rijtuig 343 op 18 april 1930
    in 1948 vernummerd tot 377
    buiten dienst op 10 juli 1971
    afgevoerd naar Chimefer op 31 augustus 1971

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (425)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hier op de Sint-Michielshelling, in dienst op de kortstondig in stand gehouden lijn 37 tussen de Korenmarkt, de Dampoort en Sint-Amandsberg.
    Het rijtuig behield een ingebouwd koplicht aan de ene zijde en een vooruitstekend aan de andere.
    (Foto: E.J.Bouwman -  1956)


    378

    ex-accutram 113, type 1 Westinghouse
    in dienst als rijtuig 338 op 12 maart 1930
    vernummerd tot 378 in 1948
    buiten dienst op 9 juli 1971
    op 19 oktober 1971 rijvaardig geschonken aan Amutra (trammuseum te Schepdaal)
    thans ondergebracht in een militaire loods in Weelde
    geheel te restaureren

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (425a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht op het rijtuig met vooruitstekend koplicht) in de Noordstraat, ter hoogte van de "Duizend Vuren".De drie-asser komt van de Bargiebrug en rijdt langs lijn 3  naar Gentbrugge-brug.
    (Foto: R. Temmerman - 1968)


    379

    ex-accutram 107, type 1 Westinghouse
    in dienst als rijtuig 341 op 31 maart 1930
    vernummerd tot 379 in 1948
    buiten dienst op 10 juli 1971
    afgevoerd naar Chimefer op 31 augustus 1971

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (426)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het rijtuig is in dienst op lijn 5 en zet koers naar Zwijnaarde. Het traject langs de Normaalschoolstraat en de Zwijnaardsesteenweg is afgelegd en hier wordt de Burggravenlaan gedwarst, ter hoogte van de spoorwegtunnel.(Foto: E.J. Bouwman - 1963)

    380

    ex-accutram 110, type 1 Westinghouse
    in dienst als rijtuig 340 op 27 maart 1930
    in 1948 vernummerd tot 380
    buiten dienst gesteld in 1967 
    naderhand voorzien van een houten opbouw voor het uitvoeren van schilderwerken in de tramloods in december 1968
    afgevoerd naar Chimefer op 8 juli 1969

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (426a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen HET MARIA-HENDRIKAPLEIN, WAAR OOIT 6 GEËLEKTRIFICEERDE BUURTSPOORLIJNEN HUN TERMINUS HADDEN... (een terugblik in 10 beelden)

    De lijnen van de oostgroep (Oostakker, Lochristi en Wetteren) bereikten vanaf 10 februari 1931 het Maria-Hendrikaplein door aan de Sint-Lievenslaan de sporen van stadslijn 9 te volgen naar de Clementinalaan. In een wijde boog voor het "Flandria Palace" en via een wisselspoor werden de beide zijden van de Astridlaan bereikt. De ene werd benut door de lijn naar Wetteren, de andere door deze naar Oostakker of Lochristi.
    Op het uiteinde van het middenplein (*waar zich thans het "frietkot" bevindt) begonnen in november 1932 de werken voor een gebouwtje dat tegelijk zou dienen tot bureel van de NMVB en schuilplaats voor de reizigers. 
    De reis staduitwaarts verliep langs de Astridlaan (*op dit oorspronkelijk plan nog een onderdeel van de Albertlaan) en een enkel spoor in de Fortlaan, dat aan de grote vijver van het Citadelpark in verbinding kwam met dat van de lijnen 7 en 9, richting Heuvelpoort.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (427)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Standaard-motorrijtuig 10060 met aanhangwagen beschrijft de bocht voor het "Flandria Palace". Het tramstel doet dienst op de lijn "O doorstreept": Gent - St.Pieter (!) - Lourdes, het deeltraject naar de keerlus ter hoogte van het Mariaoord op de wijk Slotendries.
    Onderaan in beeld het spoor van lijn 4 dat van het Maria-Hendrikaplein stadinwaarts naar de Elisabethlaan leidt.
    (Foto: verzameling P. De Backer - 1952)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (427a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De motorrijtuigen 41000 tot en met 41011 werden gebouwd in de periode 1953-'58 door de werkhuizen van de NMVB te Kuregem, als aanvulling van de wagens type "S". In 1954 werden er vijf naar Gent overgebracht.
    Rijtuig 41008 staat hier naast het wachthuisje van de NMVB  aan het begin van de Astridlaan. De volgende afreis heeft Oostakker als bestemming, met aansluiting aan de Dampoort op de lijn naar Lochristi.
    (Foto: verzameling Paul De Backer)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (428)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze opname van Standaard-motorwagen 10028 is gerealisserd vanuit ongeveer hetzelfde standpunt als die bij rubriek 427a. Aan het wachthuisje is een bediende druk in de weer met een afgeladen of mee te nemen postzak. Een andere heeft belangstelling voor het werk van de fotograaf.
    Het rijtuig  doet dienst op de lijn naar Wetteren, die tot aan de Dampoort een gemeenschappelijk traject had met deze naar Lochristi en Oostakker.
    (Foto: verzameling Paul De Backer)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (428a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nogmaals de Astridlaan, nu echter gezien vanaf het Maria-Hendrikaplein. Uiterst rechts een gedeelte van het "Flandria Palace". Dwars over het beeld het enkel spoor van stadslijn 4 naar de Elisabethlaan links.
    Aan beide zijden van de zuil met elektrisch uurwerk is goed de splitsing te zien van het NMVB-spoor dat van de Clementinalaan komt en het mogelijk maakte dat aan beide zijden van de dreef tramrijtuigen konden aanzetten naar de randgemeenten.
    We zien een combinatie van een motorrijtuig type 41 000 en een standaard-aanhangwagen na de aankomst aan de terminus.
    De laatste trams naar Oostakker en Lochristi reden op 28 september 1957, die naar Wetteren op 27 september 1958.
    (Foto: verzameling P. De Backer - 22 juli 1957)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (429)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Voor de lijnen van de westgroep verliep het bereiken van de terminus aan het Maria-Hendrikaplein in drie fasen. De lijn uit Nevele was er op Paaszondag 5 april 1931 het eerst, gevolgd door die uit Zomergem op 3 mei. Wegens een onvoorziene vertraging in de werken aan de Wondelgembrug bereikte de tram uit Evergem pas op 7 augustus het station.
    Om een lus te kunnen beschrijven aan de westkant van het stationsplein werd van de Albertlaan op enkel spoor afgeweken langs de Prosper Claeysstraat en de Boudewijnstraat (*pijltje)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (429a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Motorwagen 10028 stond reeds op een andere opname centraal, hier echter aan de westzijde van het Maria-Hendrikaplein, waar in 1931 drie evenwijdig aangelegde sporen deel uitmaakten van de "tramstatie" tussen de Boudewijnstraat en de Koning Albertlaan.
    Bestemming: Evergem. De pantograaf links behoort toe aan een rijtuig van de lijn naar Nevele.
    (Foto: verzameling P. De Backer)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (430)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Motorrijtuig 41001 in dienst op de lijn naar Evergem. Op het perron links in beeld neemt de gerenoveerde 9747 een korte pauze alvorens een nieuwe reis naar Nevele aan te vatten.
    Zowel de buurtlijnen naar Evergem, Zomergem en Nevele als de stadslijnen 2 en 10 hadden een gemeenschappelijk traject langs de Albert-, Groot-Brittannië- en Martelaarslaan. Ter hoogte van de Bernard Spaelaan volgde de lijn naar Nevele de huidige kleine stadsring voorbij Ekkergemkerk tot aan de Drongensesteenweg. De rijtuigen van de beide andere buurtlijnen weken af van stadslijn 2 aan de Coupure Rechts en van lijn 10 aan het Rabot.
    (Foto: verzameling P. De Backer)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (430a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ook de standaard-motorwagen 10060 verschijnt een tweede maal ten tonele, hier in dienst op de lijn naar Nevele. Een personeelslid maakt van de pauze aan de "tramstatie" op het Maria-Hendrikaplein gebruik om een kleine herstelling uit te voeren aan de pantograaf.
    (Foto: verzameling P. De Backer) 

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (431)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een "trein" van de buurtspoorwegen, bestaande uit het gerenoveerde motorrijtuig 9751 en twee aanhangwagens, staat vertrekkensklaar voor een rit naar Nevele.
    Uiterst links ontwaren we een rijtuig van de lijn naar Evergem, een drie-asser uit de reeks 316-330  die zich rond het Maria-Hendrikaplein begeeft en een autobus van het type "Brossel A 65 DS" uit 1946, wellicht in dienst op de lijn naar Sint-Denijs-Westrem of Deurle.
    (Foto: verzameling P. De Backer)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (431a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tot en met 30 juni 1954 waren de "Elektrische Tramwegen van Gent" de pachtende maatschappij van de buurtlijn naar Zomergem. In 1932 werden zes motorrijtuigen geleverd die een compromis waren tussen de in gebruik zijnde types en ook op de lijn naar Merelbeke werden ingezet. Ze droegen de nummers 9874-9879.
    Hier rijtuig 9878 aan het tramstation op het Maria-Hendrikaplein. Net als de drie-assers 316-330 van het stadsnet was de reeks uitgerust met "sécherons" voor het elektrisch remmen op de aanhangwagens.
    Let op de "S" van "Somerghem" op de lijnschijf vooraan en de wel heel tegenstrijdige lijnaanduiding boven de schuifdeur: "S - Gent - Lovendegem - Zomergem - S"...
    (Foto: verzameling P. De Backer)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (432)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 1 juli 1954 nam de NMVB de lijn naar Zomergem over en zette uiteraard eigen rollend materieel in voor de exploitatie. Tegelijk werd de lijnletter "S" gewijzigd in een "Z".
    We zien de gerenoveerde motorwagen 9751 op één van de drie perrons van het voor de rest verlaten tramstation aan het Maria-Hendrikaplein.
    Let vooral op het logo van de Expo-58 in Brussel, dat tijdens de duur van de Wereldtentoonstelling op zowat alle rijtuigen van het openbaar vervoer werd aangebracht.
    (Foto: verzameling P. De Backer)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (432a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een fraaie "parade" met tramrijtuigen om dit hoofdstuk af te sluiten.
    Links een rijtuig van het stadsnet op de lus rond het Maria-Hendrikaplein, wellicht "het tonneke" op lijn 8 naar "De Sterre".
    Verder een in tegenstelling met de vorige afbeelding volzet tramstation van de buurtspoorwegen, met de motorwagens 10030, 41000 en 9749, respectievelijk in dienst op de lijnen naar Nevele, Evergem en Zomergem.  
    Aan een dergelijke "mise en scène" kwam een einde op de avond van 30 mei 1959, toen definitief een punt werd gezet achter de elektrische tramexploitatie van de NMVB in de Gentse regio.
    (Foto: verzameling P. De Backer)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!