Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    25-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (413)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het rijtuig houdt samen met enkele andere drie-assers halt aan het wachthuisje op de Korenmarkt. Op de rolfilm staat vermeld: "1 - Van Beverenplein".
    (Foto: R. Temmerman - 1966)


    371

    ex-accutram 109, type Westinghouse
    in dienst op 17 juli 1930 als rijtuig 352
    in 1948 vernummerd tot 371
    buiten dienst op 26 juli 1971
    afgevoerd naar Chimefer op 31 augustus 1971

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.0. vervoer Gent (413a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen EEN LEGENDARISCH RIJTUIG IN DE KIJKER
       
    DRIE-ASSER 301 OP TRAMLIJN 8
                    
    "Het tonneke"



    "...T
    ot in 1962 bleef er een eigenaardig trammetje in dienst op lijn 8. Op het kortste traject van het stadsnet (Maria-Hendrikaplein - Clementinalaan - Kortrijksesteenweg - Sterre)  deed het voertuig nummer 301 uit 1925 het nog heel best in tijd van nood..."
    (deels van W. Gogaert, deels van L. Hoste uit "Gentse stadstrams en -bussen) 

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (414)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het prototype van alle drie-assers aan het Maria-Hendrikaplein, aanschuivend in de rij voor de hoofdingang van het Sint-Pietersstation.
    (Foto: R. Temmerman - juli 1962)


    "... Dit vrij traag ding werd "het tonneke" genoemd, niet enkel door het trampersoneel dat er mee tussen het Sint-Pietersstation en De Sterre manoeuvreerde, maar stilaan ook door de habitués van de lijn..."l

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (414a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het rijtuig heeft het Maria-Hendrikaplein langs de kant van het "Flandria Palace" verlaten en bevindt zich hier in de Clementinalaan ter hoogte van de vluchtheuvels nabij het spoorwegviaduct over de Kortrijksesteenweg.
    (Foto: R. Temmerman - juli 1962)



    "...Maar wat dan ook, het was de lieveling van de directie! Eigenaardig eigenlijk, want het was een wankel, soms levensgevaarlijk vehikel en tijdens het rijden maakte het steeds maar "kloek-kloek"-geluiden..."

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (415)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een tweede opname van de vluchtheuvel in de Clementinalaan, bestemd voor het opnemen of laten uitstappen van reizigers die gebruik maakten van de tramlijnen 7, 8 of 9. Rechts van de 301 drie-asser 351, op weg naar de Darsen via lijn 7.
    (Foto: verzameling F. Coussens)


    "...Constateerde men echter een defect, dan moesten alle andere trams in de stelplaats te Gentbrugge daarvoor wijken en het tonneke werd zoals geen ander verzorgd en verwend..."

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (415a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Rijtuig 301 ontmoet op de Kortrijksesteenweg het tweede rijtuig dat de dienst verzekert op de korte lijn. Links "het tonneke" op weg naar "De Sterre", rechts drie-asser 377 die de richting van het Sint-Pietersstation volgt.
    (Foto : R. Temmerman - 31 juli 1962)


    "...Begin de jaren zestig was er echter geen doen meer aan en het trammetje ging de plaatselijke geschiedenis in..."

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (416)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Drie-asser 301 aan de keerlus rond het pleintje voor de herberg "In De Sterre", waar zich een publieke telefooncel bevond en een wachthuisje dat er in 1917 was geplaatst en uiterst rechts gedeeltelijk te zien is.
    (Foto: Bazin - 1957)


    "... Amper enkele dagen na de afschaffing van lijn 8 op 20 augustus 1962 werd het rijtuig afgevoerd en kwam het in slopershanden terecht. Volgens sommige bronnen belandde de rijtuigkast als schuilhuisje op een speelterrein te Gent-Rodenhuize langs de Moervaart..."

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (416a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht op de ingekorte terminus van de lijn, toen de wegenwerken aan de samenloop van de Kortrijksesteenweg en de Krijgslaan het gebruik van de keerlus voor de herberg "In de Sterre" verhinderden.
    (Foto: R. Temmerman - 31 juli 1962)

    Doorheen de vele afleveringen van mijn blog aangaande het Gentse openbaar vervoer werd reeds eerder beeldmateriaal over de legendarische drie-asser 301 gepubliceerd, namelijk in de rubrieken 9, 184a, 186, 237 en 312k. Bovendien vind je in 323a naast een foto meer gegevens over dit rijtuig.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (417)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Drie-asser 301 is aan de terugreis naar het Sint-Pietersstation begonnen en bevindt zich op de Kortrijksesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Sint-Pietersaalststraat (links onderaan) en de Maaltebruggestraat (uiterst rechts). Daar is de lage herberg al geruime tijd gesloopt en vervangen door een nieuwbouw.
    (Foto: E.J. Bouwman - 1957)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (417a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen "Het tonneke" is zopas onder de spoorwegviaduct van de Kortrijksesteenweg gereden, waar de dubbele sporen zich in de Clementinalaan vervoegen met deze van de lijnen 7 en 9.
    In de verte de Parkplaats, de toegang tot de Burggravenlaan en uiterst links de hoek van de Parklaan.
    (Foto: R. Temmerman - 31 juli 1962)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (418)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Drie-asser 301 is door de Clementinalaan gereden en zwenkt aan het "Flandria Palace" rechts af om zich via de keerlus rond het Maria-Hendrikaplein naar de terminus voor de hoofdingang van het Sint-Pietersstation te begeven.
    (Foto: verzameling F. Coussens - 1962)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (418a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De 301 is na het verlaten van de Clementinalaan aan de omloop rond het Maria-Hendrikaplein begonnen Links onderaan bemerken we een gedeelte van het NMVB-spoor voor het "Flandria Palace", waarlangs de rijtuigen van de buurtlijnen uit Oostakker, Lochristi en Wetteren zich naar de terminus aan weerszijden van de Astridlaan begaven.
    (Foto: Bazin - 1957)


    MADAME "ZEMIR"...

    "... Elke tramlijn heeft steeds een paar vaste gasten gehad, vrouwen of mannen, die vaak en op bepaalde uren meereisden. Die kenden dan gewoonlijk de beambten en vice-versa. Voor dergelijke gasten werd wel eens iets speciaals gedaan, even gestopt als het rijtuig reeds op gang aan het komen was en dergelijke vriendschapsbetuigingen meer..."

    (W. Gogaert - uit "Gentse stadstrams en -bussen" van L. Hoste)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (419)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nog een laatste beeld van "het tonneke", dat hier de rit rond het Maria-Hendrikaplein voltooit en ter hoogte van de Albertlaan is gekomen.
    Rechts het spoor van de lijnen 2 en 10 uit de Albertlaan en de uitwijksporen op het met aarde bedekt pleintje, tot twee dagen voor het maken van deze opname de terminus van de buurtspoorwegen naar Evergem, Nevele en Zomergem.
    (Foto: C. Possé - 2 mei 1959)


    "... Tot half augustus 1962 kwam er op de Kortrijksesteenweg geregeld een oud dametje op de tram van lijn 8, een net vrouwtje. Ze verbleef in de Foyer de la femme, een damestehuis dat aan de steenweg was gelegen..."

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (419a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen "...Iedere keer dat ze meereed schonk ze de wattman een pakje sigaretten en weldra stond ze bij het personeel bekend als madame Zémir, naar het handelsmerk dat ze steeds bij zich bleek te hebben.
    We weten dat de benaming nooit als spot was bedoeld, want elke tramman zou hebben gevochten om haar bij het in- en uitstappen te helpen..." 

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (420)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Behalve "het tonneke" en een reeks drie-assers, meestal met nummers boven 373, waren op de lijn af en toe ook oude twee-assers te zien. Na de verbouwingsrage in de periode  1928-'31 en de omvorming van acht tot aanhangwagens in 1943-'46, bleven er uiteindelijk nog 16 over.
    Hier voltooit rijtuig 211 de rit rond het Maria-Hendrikaplein. Bemerk de reisweg "8 St.-PieterSt. - Sterre 8" boven het platform en de smalle toegang, inclusief opstaptrede.
    (Foto: J. H. Meredidith - 12 september 1951)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (420a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hier twee-asser 201, evenals de 211 afkomstig van de oorspronkelijke reeks "Expo 1913" (180 tot en met 215).
    Rijtuig 211 werd samen met tien andere in 1959 uit dienst genomen en gesloopt. In 1962 gebeurde dit ook met rijtuig 201.
    (Foto: R. Temmerman - 28 mei 1962)




    =============oOo============= 

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (421)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen AFLEVERING 38 (WEEK VAN 6 TOT 12 MEI 2007) TERUG BESCHIKBAAR !!!
    ==========================


       DE EERSTE GELE TRAM IN GENT.

    "... Een tramrijtuig, in het geel geschilderd zoals die van Antwerpen, heeft woensdag gereden op de lijn van de Zuidstatie naar de Kortrijksepoort. Dat geeft een lichter uitzicht dan bij de oudere.
    Een tweede zal welhaast in omloop worden gebracht. Indien dit proefstuk het bestuur voldoet, zal dezelfde kleur aan al de tramrijtuigen worden gegeven..."
    ("De Gentenaar" - 9 mei 1907)

    De twee-assige, ex-accumulatorentram 102, eind 1898 in donkergroene kleur geleverd, in de herfst van 1904 aangepast voor het trolleystelsel en even later uitgerust met houten lijnborden en schutramen aan de fronten, hier in het "Empain"-geel aan de terminus van lijn 3. De middenkast zou in 1930 dienen voor de opbouw van drie-asser 348, in 1948 hernummerd tot 366.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (421a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Prentbriefkaart uit 1913 met zicht op de drie torens vanaf de Sint-Michielshelling. Niet enkel voor het drukke verkeer van gele tramrijtuigen in de Cataloniëstraat is deze opname een kleine studie waardig. Geniet dus van de wandelende heer en de dames op het voetpad van de brug, de schijnbaar ingedommelde koetsier en het wakkere witte paard, de wachtende voetgangers en haastige "overlopers" nabij de Veldstraat en de fraaie "automobiel" naast de Sint-Niklaaskerk...

    "...Enige tramreizigers deden een interessant voorstel. Zoals men heeft gemerkt lopen er nu rijtuigen in het geel geschilderd. Het is een proefneming. En bovenaan zijn borden geplaatst in verschillende kleuren, volgens de lijnen die de trams doorlopen.
    Men zou voortaan geheel de rijtuigen in het blauw, wit, enz. kunnen schilderen, om het onderscheid zo duidelijk mogelijk te maken. De witte zouden dan naar de Sassepoort lopen, de groene langs de Kasteellaan naar Sint-Amandsberg, de blauwe naar het Rabot, de gele naar de Brugsepoort...
    Als een vreemdeling zou vragen naar de tram voor de Sint-Pietersstatie, zou men hem kunnen zeggen: Neemt de rode. Op die wijze zouden vele mislopen vermeden worden, zo menen zij tenminste..."
    ("Het Volk" - 13 mei 1907)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (422)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen    BEKNOPTE INVENTARIS
    VAN DE DRIE-ASSERS 301-405
          AFLEVERING 10
      REEKS 363-380 (DEEL 2)



    De drie-asser doet hier dienst op lijn 3. Het rijtuig bevindt zich op het eindspoor aan de terminus naast de brug over de Schelde te Sint-Amandsberg. Het trampersoneel heeft de nodige voorbereidingen getroffen voor een nieuwe reis naar Mariakerke.
    (Foto: E.J. Bouwman - 1964)


    372

    ex-accutram 115, type 1 Westinghouse
    in dienst op 18 september 1930 als rijtuig 354
    vernummerd in 1948 tot 372
    kreeg na een botsing met een autobus aan de Vasmarkt op 5 juni 1969 een platform van rijtuig 373
    buiten dienst op 10 juli 1971
    afgevoerd naar Chimefer op 31 augustus 1971

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (422a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het rijtuig, uitgerust met vooruitstekende koplichten, overschrijdt de Vleeshuisbrug en is via het traject van lijn 1 op weg naar het Van Beverenplein.
    (Foto: R. Temmerman - 5 juli 1964) 


    373

    ex-accutram 133, type 1 Westinghouse
    in dienst als rijtuig 335 op 17 februari 1930
    vernummerd tot 373 in 1948
    buiten dienst in juni 1969
    afgevoerd naar Chimefer op 25 juni 1970

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!