Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    25-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (403)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nogmaals twee-asser 182, nu op de brug over de Ringvaart, rijdend in de richting van Melle-centrum. Let op de geperforeerde nummerschijf en de reisaanduiding "20 - Melle - Arsenaal - 20" boven de opstapplaats voor de reizigers.
    (Foto uit 1960)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (403a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Twee-asser 202 met lijnnummer 2 op de ronde schijf bovenaan. Het rijtuig was onderaan aan beide zijden uitgerust met een soort "baanveger", duidelijk een experiment dat geen navolging heeft gekend.
    Hier wordt de ringspoorweg aan het Arsenaal gedwarst, op weg naar Melle.
    Rechts het gebouwtje van station "Gentbrugge-Zuid", de huizenrij die in 1970 moest wijken voor de verbreding van de Brusselsesteenweg en een gedeelte van de betonnen viaduct voor het snelverkeer tussen de De Naeyerdreef en de Jules de Saint-Genoisstraat, gesloopt in 1971 voor de bouw van de spoorwegviaduct.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (404)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een "collegetram" verlaat het parkeerspoor op de Afsneelaan (thans Koningin Fabiolalaan), waar buiten de spitsuren rijtuigen werden geplaatst. Twee-asser 206 neemt twee aanhangwagens op sleeptouw en begint via het Maria-Hendrikaplein aan een rit langs de lijnen 2 en 20 naar Melle,  
    (Foto uit de verzameling van F. Coussens)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (404a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Twee-asser 173 van de spoordienst. Een ex-zomertram, in 1937 voorzien van gedeeltelijk opengewerkte flanken.
    Hier aan de terminus in Melle, met een aangekoppelde platte wagen (ex-chassis van een tramrijtuig) die gewoonlijk diende om spoorstaven te vervoeren.
    (Foto: R. Temmerman - 14 augustus 1963)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (405)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een "collegetram", bestaande uit motorrijtuig 316 en twee aanhangwagens uit de reeks 55-64, is na een rit tussen het Sint-Pietersstation en Melle teruggekeerd naar de stelplaats te Gentbrugge. De rolfilm staat nog op "20 Arsenaal".
    (Foto: P. Boehm - september 1966)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (405a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een tramstel bestaande uit drie-asser 320 en een aanhangwagen uit de reeks 65-72, aan de vaste halte (rood bord) ter hoogte van het kruispunt Heusdenbaan - Brusselsesteenweg (Melle Leeuw), op weg naar Melle.
    Zo te zien kent de rit ruime belangstelling vanwege het reizigerspubliek.
    (Foto: R. Temmerman - 10 september 1962)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (406)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht op de terminus "Melle-College". Links aanhangwagen 72, in het midden een drie-asser uit de reeks 316-330, rechts een tweede aanhangwagen van hetzelfde type als de 72.
    Een trambediende voert ter hoogte van het uitwijkspoor de procedure uit van het ontkoppelen en opnieuw aankoppelen.
    Aan u, beste kijker, uit te maken wat hier precies aan de hand is...
    (Foto: R. Temmerman - 10 september 1962)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (406a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tijdens het laatste jaar dat de reizigersdienst tussen Gentbrugge en Melle met tramrijtuigen geschiedde was tussen de Rijkstuinbouwschool en de Ringvaart de viaduct van de R4 volop in aanbouw.
    In de zomer van 1973 defileerden de drie-assers dan ook heen en weer langs een zevental pijlers.
    (Foto: F. Coussens)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (407)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Lijn 2 werd in september 1971 in het midden van de Brusselsesteenweg verlengd van het Arsenaal tot aan de Schooldreef. Daar werd een verbinding aangebracht voor de rijtuigen van de lijn naar Melle. De terminus werd ingekort tot aan de hoek over het kruispunt, richting Arsenaal.
    De ontvanger van motorrijtuig 335 keert de sleepbeugel, ter voorbereiding van een nieuwe rit naar Melle.
    (Foto: F. Coussens - 29 april 1973)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (407a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De nieuwe, ingekorte terminus van lijn 20 aan de Schooldreef te Gentbrugge en deze van lijn 21 in het midden van de Brusselsesteenweg.
    Links is het spoor naar het Arsenaal langsheen de huizen opgebroken. Een nieuwe aansluiting maakt de aanvoer uit en de terugkeer naar de stelplaats mogelijk.
    (Foto: F. Coussens - 24 december 1973)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (408)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Laatste dag van de tramexploitatie op de lijn Gentbrugge-Arsenaal - Melle. De drie-assers 331, 354 en 361 maakten er de dienst uit. Rijtuig 354 vertrok als allerlaatste van het Jozefietencollege naar het Arsenaal. Op 1 januari 1974 werd de lijn door de autobus Brossel AB-574 bediend.
    We zijn hier getuige van de "studentenbetoging" aan de Schooldreef. Net voor het laatste vertrek van rijtuig 354 naar Melle werd even een spandoek bevestigd.
    (Foto: W. Gogaert - 31 december 1973)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (408a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Drie-asser 354, "Melles laatste tram", klaar voor de terugkeer naar het Arsenaal. Links geleider De Pauw tijdens een "heildronk". Hij zou nog tot september 2006 dienst doen op de PCC's van de lijnen 21 en 22. Rechts de ontvanger, klaar om de laatste biljetten te verkopen.

    ** Meer beeldmateriaal over deze "stadslijn met buurtspoorwegallures" kan je terugvinden in de volgende, eerder gepubliceerde rubriekjes:

    84 - 98 - 106 - 107 - 108 - 114 - 117 - 118 - 119 - 189 - 189a - 190 - 190a - 197 - 200 - 225 - 238a - 242a - 243 - 243a - 248a - 249 - 249a - 295a - 298a - 350a.
     
    ============OOO============ 

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (409)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen AFLEVERING 37 (WEEK VAN 29 APRIL TOT 5 MEI 2007) TERUG BESCHIKBAAR !!!
    ==========================


           BEKNOPTE INVENTARIS
       
    VAN DE DRIE-ASSERS 301-405
             
    AFLEVERING 9
         REEKS 363 - 380 (DEEL 1)

    De onderreeks 363-380 (18 rijtuigen) werd in 1930-'31 samengesteld uit de kasten van twee-assers type "Westinghouse" (101-172), waarvan de motoren T3d en controllers T10 behouden werden.
    In 1937 werden ze uitgerust met controllers T46 (ex-NMVB), inclusief vernieuwde weerstanden, wielstellen en kabels.
    In 1950-'53 ondergingen ze een grondige modernisatie van de kast, verlichting, verwarming, signalisatie, enz.
    Rijtuig 363 werd net als de 362 in 1959 van zwaardere motoren en elektromagnetische remblokken voorzien.

    Enkele algemene kenmerken:
    - gebogen onderstel, geen remblokken (de 363 later wel);
    - deuren, ramen en blauwe middenband op ongelijke hoogte;
    - uitwendige koplichten bij rijtuigen 366, 372, 373, 378 (aan één kant) en 379;
    - uiterste lengte 10,98 m; breedte 2,10 m.
     
    363

    De drie-asser in beeld doet dienst op lijn 7 en bevindt zich aan het begin van de Antwerpsesteenweg, kant Dampoort. Het rijtuig is op weg naar de terminus aan de Darsen.
    In tegengestelling met wat in de hoger vermelde officiële gegevens staat vermeld, is minstens aan één zijde een uitwendig koplicht aanwezig !

    Foto: R. Temmerman - 14 september 1962)

    ex-accutram 123, type Westinghouse
    in dienst op 8 augustus 1930 als rijtuig 353
    vernummerd in 1948 tot 363
    buiten dienst in november 1970
    afgevoerd naar Chimefer op 23 november 1970
    de kast belandde bij een particulier in Avelgem

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.0. vervoer Gent (409a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    364

    In dienst op lijn 1 in de Vlaanderenstraat, ter hoogte van het Laurentplein. Uit de stand van de rolfilm leiden we af dat de rit naar de terminus "Moscou" gaat.
    (Foto: W. Gogaert - 1969)

    ex- accutram 144, type Westinghouse
    in dienst op 23 mei 1930 als rijtuig 346
    in 1948 vernummerd tot 364
    buiten dienst op 10 juli 1971
    afgevoerd naar Chimefer op 31 augustus 1971

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (410)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 365

    Zicht op de terminus "Gentbrugge-brug" van lijn 3. De ontvanger keert de sleepbeugel voor een volgende rit naar Mariakerke.
    (Foto: verzameling F. Coussens - 19 september 1969)

    ex-accutram 124, type Westinghouse
    in dienst op 14 juli 1930 als rijtuig 351
    vernummerd in 1948 tot rijtuig 365
    buiten dienst op 10 juli 1971
    afgevoerd naar Chimefer op 1 september 1971
    de kast werd overgebracht naar Sint-Denijs-Westrem

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (410a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het rijtuig had als bestemming lijn "3 barré - Heirnisplein" en heeft hier zopas de overloopwissel overschreden die geplaatst was in de sporen van de buurtspoorlijn W (Gent-Sint-Pieters - Wetteren), toen nog in exploitatie.
    Op het programma een nieuwe rit langs "3 barré" naar de Rooigemlaan.
    (Foto: Bazin - 1954)


    366

    ex-accutram 102 type Westinghouse
    in dienst op 6 juni 1930 als rijtuig 348
    in 1948 vernummerd tot 366
    buiten dienst op 10 juli 1971 en afgevoerd naar Chimefer op 31 augustus 1971

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (411)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht op de "Blokhuizen" aan de Brugsesteenweg. Het rijtuig komt van de terminus aan het "Zandeken" te Mariakerke en rijdt langs lijn 3 naar Gentbrugge-brug.
    (Foto: E.J. Bouwman - 1965)


    367

    ex-accutram 117, type Westinghouse
    in dienst op 8 juli 1930 als rijtuig 350
    vernummerd in 1948 tot 367
    buiten dienst op 10 juli 1971 en afgevoerd naar Chimefer op 1 september 1971
    de kast belandde in Sint-Denijs-Westrem

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (411a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het rijtuig bevindt zich hier in de Borluutstraat (* thans Belfortstraat) en is via het traject van lijn 3 op weg naar Sint-Jacobs, de Dampoort, het Heirnisplein en de terminus "Gentbrugge-brug".
    (Foto: R. Temmerman - 1967) 


    368

    ex-accutram 135, type Westinghouse
    in dienst op 20 juni 1930 als rijtuig 349
    vernummerd in 1948 tot 368
    buiten dienst op 10 juli 1971 en afgevoerd naar Chimefer  op 1 september 1971
    ook deze kast kwam in Sint-Denijs-Westrem terecht

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (412)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De drie-asser heeft zopas de halte aan het Graaf van Vlaanderenplein verlaten en rijdt via lijn 1 stadinwaarts en verder naar de terminus "Van Beverenplein".
    Onderaan links de beide sporen die de verbinding vormden met deze van de lijnen 5 en 7 in de Zuidstationstraat.
    Foto: E.J. Bouwman - 1964)



    369

    ex-accutram 106, type Westinghouse
    in dienst op 4 juni 1930 als rijtuig 347
    in 1948 vernummerd tot 369
    buiten dienst op 18 december 1968
    afgevoerd naar Chimefer op 8 juli 1969

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (412a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het rijtuig daalt de Sint-Michielshelling af, op weg naar de halte tussen de vluchtheuvels ter hoogte van de bioscoop "Plaza". De dienst op lijn 3 zal daarna worden verdergezet naar de terminus "Gentbrugge-brug". 
    (Foto : W. Gogaert - augustus 1969)


    370

    ex-accutram 114, type Westinghouse
    in dienst op 25 april 1930 als rijtuig 344
    in 1948 vernummerd tot 370
    buiten dienst op 10 juli 1971 en afgevoerd naar Chimefer op 31 augustus 1971

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (6 Stemmen)
    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!