Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    25-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (389)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het rijtuig maakt gebruik van de nieuwe sporen in de Clarissenstraat en is langs lijn 2 op weg naar het Arsenaal te Gentbrugge.
    (foto: W. Gogaert - 30 september 1969) 


    354

    ex-accutram 150, type Walker
    in dienst op 21 januari 1931 als rijtuig 372
    vernummerd in 1948 tot 354
    verrichtte de laatste afreis op lijn 3 aan Gentbruggebrug (30 november 1969)
    buiten dienst op 31 maart 1974 
    aangekocht door Achiel Ryckaert en op een privéterrein te Sint-Amandsberg gerenoveerd
    thans nog in dienst bij TTO Noordzee

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (390)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen          Opgelet... Werken !
    Deel 2: van de jaren tachtig tot heden.



    De tot op heden ongewijzigd gebleven terminus van lijn 22 onder de viaduct van de E 17 te Gentbrugge. Lange tijd lag rechts van de eindwissel nog steeds de aanloop naar een keerlus.
    (foto: E. De Keukeleire - maart 1985)


    Het ljngedeelte tussen de Brusselsesteenweg en het Dienstencentrum van Gentbrugge werd aangelegd in het voorjaar van 1973 en als lijn 22 ingereden op 14 mei. Aan de terminus was aanvankelijk een keerlus voorzien die de overloopwissel met enkel spoor onder de viaduct van de E 17 zou vervangen. Problemen rond het verwerven van het terrein waren er de oorzaak van dat uiteindelijk van het project moest worden afgezien.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (391)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht op de oude spoorbedding aan het begin van de Begijnhoflaan met PCC 45 die zich langs lijn 10 naar het Rabot en de Muide begeeft. Rechts is de nieuwe bedding volop in aanleg.
    (foto: F. Coussens)

    In 1981 werden diverse spoorwerken uitgevoerd op het traject van lijn 10 tussen de Contributiestraat en de Opgeëistenlaan. Eén daarvan betrof een nieuw tracé aan het begin van de Begijnhoflaan, kant Noordstraat.De wijde bocht werd iets rechter heraangelegd, maar daarvoor moest wel eerst het standbeeld van Dr. Jozef Guislain enkele meters worden verplaatst.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (392)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Spoorarbeiders aan het werk in de Poperingestraat ter hoogte van de Geraniumstraat.
    Onder: aanleg van de eigen bedding op de wijk "Kolegem", links van de Dikkelindestraat.
    Foto's: F. Coussens)


    In september 1981 begonnen in de Poperingestraat de werken voor de verlenging van lijn 1 - die tot dan het Van Beverenplein als terminus had - naar  Wondelgem en Evergem, een project dat in verschillende ontwikkelingsstappen werd uitgevoerd.
    Eerst kwam er ter hoogte van de Radijsstraat een overloopwissel. Dan begonnen de spoorwerken tot aan het kruispunt met de Grensstraat. Bijna gelijktijdig ontstond de eigen bedding op de wijk Kolegem.
    Het lijngedeelte tot aan het kruispunt met de Botestraat werd op 31 augustus 1982 in gebruik gesteld.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (393)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Aanleg van de bocht tussen de Ferrerlaan (op de voorgrond) en het Psychiatrisch Ziekenhuis (links in beeld).
    (Foto: E. De Keukeleire - juni 1984)


    In het voorjaar van 1984 werd de doorsteek gerealiseerd tussen de Gebroeders De Smetbrug en de Ferrerlaan langsheen de hoofdingang van het Psychiatrisch Ziekenhuis Dr. Guislain.
    Vanaf 1 september werden de sporen van lijn 1 op de Palinghuizen en het eerste gedeelte van de Ferrerlaan niet meer bereden.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (394)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht van op de trappen aan het Belfort op één van de nieuw aangelegde sporen en de oude. PCC 35 begeeft zich op lijn 40 (Sint-Pietersstation - Muide - Moscou) richting Korenmarkt.
    (Foto: E. De Keukeleire - 9 september 1987)


    Nadat eerder reeds de sporen werden vernieuwd in de Limburgstraat en langs het Sint-Baafsplein, waren in het najaar van 1987 deze in de Cataloniëstraat aan de beurt.
    Het tracé werd lichtjes gewijzigd en de kruisingen met het spoor dat van de Sint-Niklaasstraat naar Klein Turkije leidde werden verwijderd, evenals de rechtstreekse verbinding tussen het Belfort en de Korenmarkt dat het Emiel Braunplein dwarste.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (395)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen PCC 24 langs de oude trambaan op weg naar de Frère-Orbanlaan en Gent-Zuid. De nieuwe is in aanleg. Uiterst links het spoor dat langs de Zuidparklaan staduitwaarts leidt.
    (Foto: E. De Keukeleire - 12 februari 1997)


    Langs de Zuidparklaan, de andere kant van de dreef die de Frère-Orbanlaan siert, werd in 1996 een enkel spoor aangelegd voor de rijtuigen van de lijnen 40, 21 en 22 die vanaf Gent-Zuid staduitwaarts reden. Het werd tussen 8 en 18 oktober aangesloten op het bestaande net ter hoogte van het Graaf van Vlaanderenplein.
    Ook aan de Sint-Lievenspoort veranderde de situatie ingrijpend. De trams reden er voortaan niet meer in de beide richtingen op de Frère-Orbanlaan, enkel nog stadinwaarts.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (396)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht op de spoorwerken nabij de terminus aan Evergem-"Brielken". De overloopwissel aan de Schoonstraat is reeds klaar, maar de verdere infrastructuur - wachthuisje, fietsenstalling en bovenleiding - ontbreekt nog.
    (Foto: E. De Keukeleire - 11 februari 1989)


    Lijn 1 bereikte op 22 februari 1984 de terminus aan de Industrieweg te Wondelgem. Vijf jaar later, op 24 maart 1989, was de lijn uitgebreid tot Evergem "Brielken".
    De spoorwerken omvatten onder meer de kruising met de R4, de doorsteek onder de spoorlijn naar Eeklo aan Heinakker en een eigen bedding op de Waalbrug over de Ringvaart.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (397)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    AFLEVERING 36 (WEEK VAN 22 TOT 28 APRIL 2007) TERUG BESCHIKBAAR !!!
    =====================================



        BEKNOPTE INVENTARIS
     VAN DE DRIE-ASSERS 301-405
           AFLEVERING 8
    REEKS 331-361 (DEEL 3) + 362


    Hier in de Veldstraat in dienst op lijn 4 richting Sint-Pietersstation.
    (Foto: E.J. Bouwman - 1966)


    355

    ex-accutram 148, type Walker
    in dienst op 29 januari 1931 als drie-asser 370, in 1948 hernummerd tot 355
    buiten dienst in 1971 en afgevoerd naar Chimefer  op 10 december 1971
    de kast ging naar drukkerij Snoeck-Ducaju aan de Begijnhoflaan in Gent maar werd in 1986 afgebroken

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (397a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In de Voormuide geparkeerd, met de rolfilm nog op "4 - Muidebrug" samen met nog twee andere drie-assers, wellicht van de lijnen 5 en/of 10.
    (Foto: verzameling F. Coussens)


    356

    ex-trolleytram 156, type Charleroi
    in dienst op 9 februari 1931
    het nummer bleef ongewijzigd in 1948
    omgekanteld op lijn 7 in de bocht van de Parklaan naar de Clementinalaan op 21 januari 1953
    "kerkhoftram" 1 november 1971 op lijn 1, waar men 's anderendaags met PCC's begon te rijden
    buiten dienst op 2 november 1971 en afgevoerd naar Chimefer op 10 december 1971

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (398)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In dienst op lijn 10 ter hoogte van de halte "Bijlokehof" (hoek Martelaarslaan - Groot-Brittanniëlaan) richting Sint-Pietersstation.
    (Foto: E.J. Bouwman - 1965) 


    357

    ex-trolleytram 157, type Charleroi
    in dienst op 17 oktober 1930
    het nummer bleef ongewijzigd in 1948
    in de stelplaats op spoor 14 uitgebrand wegens een kortsluiting op 11 juni 1972
    afgevoerd naar Chimefer op 13 juli 1972

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.0. vervoer Gent (398a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het rijtuig bevindt zich aan de halte op verzoek op de Blaisantvest en begeeft zich op lijn 10 naar het Sint-Pietersstation.
    (Foto: E.J. Bouwman - 1966)


    358

    ex-trolleytram 158, type Charleroi
    in dienst op 30 oktober 1930
    het nummer bleef ongewijzigd in 1948
    buiten dienst op 11 januari 1974 en afgevoerd naar Chimefer op 26 januari 1974

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (399)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Aan de halte "Muidebrug" (bocht Sassekaai - Voormuide). Het rijtuig zal via lijn 10 naar het Sint-Pietersstation rijden.
    (Foto: R. Temmerman - 1967) 


    359

    ex-trolleytram 159, type Charleroi
    in dienst op 5 januari 1931
    het nummer werd niet gewijzigd in 1948
    buiten dienst in november 1971
    afgevoerd naar Chimefer op 27 januari 1972

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (399a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In dienst op lijn 5 ter hoogte van het Universitair Ziekenhuis, rijdend naar de terminus "Zwijnaarde". (Foto: E.J. Bouwman - 1964)

    360

    ex-trolleytram 160, type Charleroi
    in dienst op 11 november 1930
    het nummer bleef ongewijzigd in 1948
    op 23 februari 1969 op lijn 20 gebruikt bij filmopnamen van "Moord op de tram"
    deed op lijn 10 in de late avonduren van 31 maart 1974 de allerlaatste rit met drie-assers in reizigersdienst te Gent
    buiten dienst op 31 maart 1974
    afgevoerd naar Chimefer op 10 april 1974

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (400)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Versie 361 II op lijn 4 richting Sint-Pietersstation, aan het kruispunt Sint-Salvatorstraat - Sleepstraat (Heilig Kerst).
    (Foto: R. Temmerman - 1966)


    361

    ex-trolleytram 161, type Charleroi
    in dienst op 8 oktober 1930
    het nummer bleef behouden in 1948
    na een zware botsing met een vrachtwagen aan het kruispunt Kortrijksesteenweg - Charles de Kerchovelaan op 23 oktober 1963 werd de kast gesloopt
    rijtuig 361 II kreeg de kast van drie-asser 381
    in dienst tot 31 maart 1972 en afgevoerd naar Chimefer op 10 april 1974

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (400a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: het rijtuig met zicht op de uitwendige koplamp, aan de terminus "Zandeken" van lijn 3 te Mariakerke.
    (Foto: E.J. Bouwman - 1962)

    Onder: hier met zicht op de ingebouwde koplamp, tijdens een rit op lijn 1 ter hoogte van het "Rond Punt" (Lippensplein), richting Moscou.
    (Foto: E.J. Bouwman - 1966)


    362

    ex-trolleytram 162, type Charleroi
    in dienst op 12 december 1930
    het nummer werd in 1948 niet gewijzigd
    behoorde oorspronkelijk tot de reeks 362-380 (deuren en ramen op gelijke hoogte - gebogen onderstel - blauwe middenband op gelijke hoogte)
    in 1959 voorzien van zware motoren en pas in 1960 van elektromagnetische remblokken (patins)
    in augustus 1969 vernummerd tot 339 II, de huidige drie-assige museumtram te Gentbrugge
    in dienst op 13 september 1969, gewijzigd in type TCM 80 zoals de reeks 331-361
    reed tot 1969 met een ingebouwde koplamp aan de ene zijde en een uitwendige aan de andere

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.OP. vervoer Gent (401)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Tijdens de openingsuren van het Gemeentelijk Archief en Documentatiecentrum aan de Brusselsesteenweg 393 te Melle kon in april en mei 2007 een expositie bezocht worden over de legendarische tram 20.

    Dat was het meest aangewezen moment om via een selectie van 16 foto's even de spots op die lijn te richten.

    Een motorrijtuig met de vermelding "Melle - 10 - Arsenaal-Gentbrugge" op het houten lijnbord en twee aanhangwagens rijden door het centrum van Melle naar de terminus aan het brugje over de Gondebeek.
    (prentkaart gepubliceerd in 1923)


    Alhoewel de lijn werd uitgebaat door de Elektrische Tramwegen van Gent tussen 26 december 1912 en 31 december 1973, kon ze zich steeds een hele reeks buurtspoorwegallures toeëigenen: motorrijtuigen die vaak voorzien waren van één of twee aanhangwagens, een traject dat grotendeels uit een enkel spoor bestond, aangelegd in een aarden bedding langsheen een rijksweg doorheen een landelijk gebied, enz.
    Speciaal voor die lijn bestelde de ETG zes twee-assige motorrijtuigen (de reeks 174-179) en tien aanhangwagens (de reeks 55-64) die ook op de buurtlijn naar Merelbeke werden ingezet.
    In 1933 werden de motorrijtuigen tot de drie-assers 388-393 omgebouwd, die daar echter nooit de dienst uitmaakten.
    Aanvankelijk kreeg de lijn het nummer 10 toebedeeld omdat ze aanzien werd als de verlening van lijn 1, waarvan toen enerzijds de Gasmeterlaan en anderzijds het Arsenaal te Gentbrugge de eindpunten waren. Pas in 1931 kwam het nummer 20 in voege.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (1)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (401a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Brusselsesteenweg ter hoogte van de terminus van lijn 20. Een twee-asser staat vertrekkensklaar richting Gentbrugge-Arsenaal. Rechts de geparkeerde aanhangwagen 58 uit de reeks 55-64.
    Voor de modernisering van de Brusselsesteenweg omstreeks 1950 een aanvang nam, waarbij het wegdek werd heraangelegd als drievaksbaan, bevonden de palen van de bovenleiding zuch samen met het uitwijkspoor nog op de rijbaan.
    (prentkaart)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (402)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Twee-asser 202, net als de rijtuigen 182 en 206 uitgerust met een pantograaf en elektrische koppelingen voor het afremmen van aanhangwagens.
    De rijtuigen dateerden van 1913 en behoorden oorspronkelijk tot de "Expo"-reeks. In 1948-'50 werden ze uitgerust met een pantograaf.
    (Prentkaart van de Brusselsesteenweg nabij het gemeenteplein omstreeks 1950)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (402a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Motorrijtuig 182 begeeft zich aan het Van Arteveldeplein (Sint-Anna) richting Melle. Een dergelijk tramstel, dat meestal twee aanhangwagens omvatte en op regelmatige tijdstippen pendelde tussen het Sint-Pietersstation en Melle, werd in de volksmond "de collegetram" genoemd, wegens het groot aantal studenten van de Rijkstuinbouwschool en het college van de Jozefieten.
    (Foto: E.J. Bouwman - 1956)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!