Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
25-01-2008
Op. vervoer Gent (457)
AFLEVERING 41 (WEEK VAN 3 TOT 9 JUNI 2007) TERUG BESCHIKBAAR !!! ==========================
BEKNOPTE INVENTARIS VAN DE DRIE-ASSERS 301 - 405 AFLEVERING 12 DE REEKS 394 - 405
In 1933-'34 gebouwd uit 12 van de 36 twee-assers van de grote reeks 180 - 215, beter gekend onder de benaming "type Expo 1913", waarvan de middenrijtuigkast, de motoren en de controllers werden gerecupereerd. In 1937 uitgerust met verbeterde motoren T III d "transformés" (maximum snelheid 35 km/u.) en controllers T 10 tr. In 1940 voorzien van richtingsaanwijzers en ruitenwissers. Tussen 1952 en 1954 gelijkvormig aan de andere drie-assers gemoderniseerd. "Trage rijtuigen", benut als aanvulling tijdens de piekuren en op minder belangrijke lijnen (1, 5, 8, 9). Geen enkel rijtuig uit deze reeks bleef bewaard.
Algemene kenmerken:
- gebogen onderstel; - lichtkap ("lanterneau") op het dak, identiek aan de onderreeks 388 - 393; - geen remblokken of koppelingen voor aanhangwagens; - deuren en ramen op dezelfde hoogte; - blauwe middenband op dezelfde hoogte; - vooruitspringende koplichten, gemonteerd op het voorpaneel; - vanaf het begin uitgerust met dwarslopende banken, minder zitplaatsen; - de middenkast telt zes kleine, gedeelde ramen, ook dergelijke ramen bij de deuren en balkons; - de zijdelings aangebrachte, rechte beplating komt lager, zodat een deel van het chassis onzichtbaar wordt.
Boven: eerste versie van de 394 met afgebogen uiteinden van de lichtkap, geparkeerd op de stelplaatskoer te Gentbrugge. Onder: Het rijtuig aldus uitgerust, in dienst op lijn 5, ter hoogte van de brug over de Reep tussen de Sint-Jacobsnieuwstraat en de Keizer Karelstraat (momenteel terug in opbouw !!), rijdend in de richting van Zwijnaarde.
Het eerste exemplaar uit deze reeks, rijtuig 394, kant en klaar op 12 juli 1932, gold als "proefkonijn", in een poging om het geheel een esthetisch meer aanvaardbaar uitzicht te bezorgen. De "lanterneau" op het dak werd aan beide uiteinden verlengd en afgebogen. Voor zoveel bekend is heeft deze "look" geen navolging gekregen bij een tweede of derde rijtuig. Tijdens de modernisering in 1953 werd het afgebogen gedeelte verwijderd.
Het rijtuig doet hier dienst op lijn 5, komt uit de Kongostraat en rijdt over de Minnemeersbrug, richting Zwijnaarde.(Foto: E.J. Bouwman - lente 1965)
394
ex-trolleytram 205, type "Expo 1913" in dienst op 12 juli 1932 gemoderniseerd in dienst op 18 september 1953 buiten dienst op 9 augustus 1967 kast voor 10 000 frank verkocht aan Wauters, Vikvoorde
Aan de terminus van lijn 5 op de Zwijnaardsesteenweg, enkel spoor in eigen bedding.(auteur me onbekend)
395
ex-trolleytram 180, type "Expo 1913" in dienst op 29 september 1933 gemoderniseerd in omloop in oktober 1953 uit dienst op 14 oktober 1964 kast voor 3250 frank verkocht aan een particulier en op een weiland in de Gentbruggekouter geplaatst
Het tramrijtuig is op lijn 5 ter hoogte van "Cinéma Leopold", in de bocht tussen het Sint-Pietersplein en de Sint-Pietersnieuwstraat, tijdens een rit naar de Muidebrug.(Foto: R. Temmerman - 1962)
396
ex-trolleytram 183, type "Expo 1913" in dienst op 20 oktober 1933 gemoderniseerd in omloop in oktober 1953 uit dienst in 1967 de kast werd op 9 augustus overgebracht naar het voetbalterrein van Racing Club Gent te Gentbrugge
Het rijtuig komt uit de Sint-Salvatorstraat en neemt ter hoogte van de Heilig Kerstkerk (links buiten beeld) de bocht naar de Priesterstraat (* thans Doornzelestraat), richting Koophandelsplein. Bestemming: 5 - Zwijnaarde".(Foto: E.J. Bouwman - 1962).
397
ex-trolleytram 184, type "Expo 1913" in dienst op 16 december 1933 gemoderniseerd in omloop in oktober 1953 uit dienst op 1 juni 1965 (verbussing lijn 5) kast op 30 juni verkocht aan de bouwonderneming D'Hondt van Brugge voor 6 750 frank
De drie-asser tijdens een rit op lijn 1 met "Medo" als eindbestemming. Het rijtuig komt uit de Gebroeders De Smetstraat, overschrijdt de brug over de Verbindingsvaart en daalt af naar de Palinghuizen.(Foto: R. Temmerman - september 1962)
398
ex-trolleytram 190, type "Expo 1913" in dienst op 23 december 1933 gemoderniseerd in omloop in oktober 1953 uit dienst in juni 1967 kast op 14 maart 1968 afgevoerd naar Machelen aan de Leie
Zicht op de bocht van de Ferrerlaan naar de Palinghuizen. De rit leidt langs lijn 1 naar de Eggermontstraat te Ledeberg. (Foto: E.J. Bouwman 1959)
399
ex trolleytram 200, type "Expo 1913" in dienst op 25 januari 1934 gemoderniseerd in omloop in oktober 1953 uit dienst op 9 augustus 1967 kast op 2 november 1967 voor 6000 frank verkocht om als bouwwerfhuisje te dienen aan dok 68 in de Gentse haven.
"Close-up" van de drie-asser op het ringspoor voor de herberg "In de Sterre". De rolfilm staat reeds in de stand " 8 - Sint-Pietersstation". (auteur me niet bekend - de opname dateert van 9 augustus 1957)
400
ex-trolleytram 213, type "Expo 1913" in dienst op 8 januari 1934 gemoderniseerd in omloop op 31 oktober 1953 buiten dienst op 30 juni 1965 kast verkocht voor 6 750 frank aan de bouwonderneming D'Hondt te Brugge
Aan de terminus "Arsenaal" ter hoogte van de ringspoorweg over de Brusselsesteenweg. Het rijtuig staat klaar voor een nieuwe rit langs lijn 9 naar het Sint-Pietersstation. (Auteur me onbekend - winter 1960)
401
ex-trolleytram 192, type "Expo 1913" in dienst op 2 maart 1934 gemoderniseerd in omloop op 31 oktober 1953 de kast werd net als deze van de 400 op 30 juni 1965 verkocht aan de ondernemer D'Hondt in Brugge
De drie-asser komt uit de Overpoortstraat en overschrijdt het kruispunt aan de Heuvelpoort. De rit op lijn 5 gaat verder langs de Normaalschoolstraat en de Zwijnaardsesteenweg. (Foto: Hans De Herder - 20 mei 1956)
402
ex-trolleytram 189, type "Expo 1913" in dienst op 25 mei 1934 gemoderniseerd in omloop op 18 september 1953 buiten dienst op 9 augustus 1967 de kast werd in maart 1968net als deze van de 398 overgebracht naar Machelen aan de Leie.
De drie-asser tijdens een rit op lijn 1 naar de terminus "Moscou". Het rijtuig verlaat de Frère-Orbanlaan en stopt aan de halte midden de toenmalige rotonde aan de Sint-Lievenspoort. (Foto: E.J. Bouwman - zomer 1963)
403
ex-trolleytram 191, type "Expo 1913" in dienst op 26 mei 1934 gemoderniseerd in omloop op 22 augustus 1953 buiten dienst in 1964, kast op 19 september verkocht aan een lid van de MIVG, in Zwijnaarde geplaatst en later overgebracht naar Drongen.
Aan de terminus "Van Beverenplein" van lijn 1. Enkel spoor in eigen bedding. De volgende rit heeft de Eggermontstraat te Ledeberg als eindbestemming. (Auteur me niet bekend - winter 1958)
404
ex-trolleytram 177, type "Expo 1913" in dienst op 7 juli 1934 gemoderniseerd in omloop op 22 augustus 1953 buiten dienst in juni 1965 kast op 30 juni 1965 verkocht aan de ondernemer D'Hondt in Brugge
In de Clementinalaan tijdens een rit op lijn 8. dienst op lijn 8. Het rijtuig komt van het Maria-Hendrikaplein en begeeft zich naar "De Sterre".(Foto: Bazin - 1957) .
405
ex-trolleytram 178, type "Expo 1913" verliet als laatste drie-asser het atelier te Gentbrugge op 14 juli 1934 als eerste van die reeks gemoderniseerd in omloop op 28 januari 1953 buiten dienst in juni 1965 kast op 12 juli 1965 voor 8000 frank verkocht aan een firma nabij Sidmar te Zelzate
Fotografisch document met zicht op de Koremarkt tijdens de Gentse Feestan van 1937. Deels verborgen achter de fanfare bemerken we links een drie-asser in dienst op lijn 4, rechts een andere op lijn 1. Beide rijtuigen staan op het punt zich naar de Groentenmarkt te begeven. De ontvanger van de "viere" schijnt zich zorgen te maken over het oponthoud. Let ook eens op het kantelraampje midden de voorpanelen, van nut bij mistig weder en in gebruik vooraleer er sprake was van ruitenwissers...
We blijven nog een poosje hangen in die jaren, omdat foto's uit die tijd zo nostalgisch overkomen... Drie-asser 322 (of 377 ??), in dienst op lijn 1, zet de rit naar de Groentenmarkt verder, na een kort oponthoud wegens het voorbijtrekken van een rouwstoet. De band boven de plooideuren vermeldt "Moscou - Koornmarkt - Van Beverenplein". De opname dateert van eind 1939, begin 1940 of misschien wel van net na de bevrijding in september 1944. Het rijtuig is reeds uitgerust met richtingsaanwijzers. Let ook op de ronde kap met nauwe spleet voor het koplicht, een maatregel uitgevaardigd door de luchtbeschermingsdienst.
Tijdens de werken aan de nieuwe Bargiebrug in 1933-'34 was het uiteinde van de Noordstraat tijdelijk de terminus van tramlijn 3. Een autobusdienst nam de verbinding met Mariakerke voor zijn rekening, maar bij gebrek aan voldoende belangstelling was die geen lang leven beschoren.
Deze opname werd in 1936 gemaakt in opdracht van de dienst "Bruggen en Wegen". Vanaf het uiteinde van de Krijgslaan hebben we een mooi zicht op de Oudenaardsesteenweg links en de Kortrijksesteenweg rechts. Centraal de afspanning "In de Sterre" en een drie-asser van lijn 8 op de keerlus, die toen nog op twee plaatsen gedwarst werd door het enkel spoor van de buurttram Gent-Sint-Pieters - Geraardsbergen. Het ringspoor nam links in beeld een gedeelte van het militair domein in beslag.
Een beelddocument dat perfect het auto- en tramverkeer op de Korenmarkt in 1933 illustreert, om het dan nog niet te hebben over de voetgangers... Centraal een drie-asser op lijn 4 uit de reeks 302-315, met zes raampjes aan de zijkant en de nummerschijf nog op het dak geplaatst. Bij het daarop volgend rijtuig van lijn 1 is andermaal het wentelbaar raampje vooraan te zien. Het was ook de periode dat de sleepbeugels nog uitgerust waren met een windscherm onderaan.
Vluchtheuvel en halteplaats van lijn 3 richting Gentbruggebrug, aan de voet van de Sint-Michielshelling. Links het tramhuisje uit 1926 en de staande klok inclusief publiciteitszuil, daar geplaatst in 1932. Op het achterpaneel van de drie-asser uit de eerste reeks 302-315 is gedeeltelijk het nummer 315 te zien, onder het koplicht aangebracht. De voorgevel van de Sint-Niklaaskerk die zich hier in een erbarmelijke staat bevindt, zou weldra voor jaren achter een enorme stelling verdwijnen.
Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.
NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER!!!
Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! ________________________________________