Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    25-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (474)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    In juni 2006 werden op de Kortrijksesteenweg over een aanzienlijke afstand de tramsporen vernieuwd.
    (Eigen foto - 7 juni 2006)


    ** Op de Kortrijksesteenweg werden ter hoogte van de Van Nassaustraat in juni 2006 de sporen van lijn 1 gedeeltelijk vervangen.
    Dat geschiedde ook in de bocht tussen de Bernard Spaelaan en de Martelaarslaan, op de plaats waar de lijnen 21, 22 en 4 de kleine stadsring dwarsen. Om in de Spaelaan de infrastructuurwerken voor de terugkeer van de tramrijtuigen te bespoedigen, werd daar een zogeheten "vliegende wissel" geïnstalleerd.

    ** Op 16 juni 2006 werd in de Groot-Brittanniëlaan en Koning Albertlaan een feestelijke tramrit gehouden. Daar waren ruim een jaar lang ingrijpende werken aan de gang geweest aan het wegdek en de heraanleg van de trambaan, met perrons die meer toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers.

    ** Vernieuwing van de tramsporen voor de lijnen 21 en 22 in de Annonciadenstraat tijdens de tweede helft van juni 2007.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (12 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (474a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    In het merendeel van de vorige afleveringen ging de meeste aandacht naar beeldmateriaal over drie-assers, accutrams, stoomtrams en dergelijke. Maar laat het duidelijk zijn dat ik de actualiteit op de voet volg. Ter afsluiting van deze bijdrage enkele persoonlijke opnamen van wat in 2005 her en der op het Gentse tramnet te zien was. Die uit 2006 zijn de volgende maal aan de beurt..

    Op 1 september 2004 werd tramlijn 1 uitgebreid van het Sint-Pietersstation langs de Voskenslaan, de Maaltebruggestraat en de Ringvaartbrug tot aan Maalte, waar een terugloopwissel was aangelegd. Intussen werd aanvang gemaakt van de herprofilering van de Derbystraat, ter voorbereising van de uiteindelijke verlenging naar "Flanders Expo".
    (Foto EDK - 2 januari 2005)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (475)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    De aanleg van het wijde ringspoor is hier nagenoeg voltooid, maar het vrij futuristisch ogende eindstation tegenover de hallen van "Flanders Expo" is nog in volle opbouw. Zoals dat vaak het geval is werd er de laatste hand aan gelegd enkele uren voor de officiële opening van de verlenging op 11 april. (Foto EDK - 16 maart 2005) 

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (475a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    De Gentse deelgemeente Ledeberg moest het van 1 maart tot 14 oktober zonder tram 4 stellen. Aan de Sint-Lievenspoort werd de trambrug vernieuwd, tussen het Ledebergplein en de brug kwamen nieuwe sporen en aan de terminus "Moscou" werd de keerlus vervangen door twee kopsporen.
    Vanaf het Ledebergplein hebben we hier een fraai beeld van de infrastructuurwerken in de Eggermontstraat en het wisselcomplex naar "Moscou" (links) en de stelplaats (rechts).
    (Eigen foto - 2 mei 2005)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (476)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Eerder in deze aflevering werd al melding gemaakt van het nieuwe ringspoor tussen de Sint-Niklaasstraat en de Veldstraat, waardoor het benutten van de overloopwissel op de Korenmarkt tijdens de Gentse Feesten overbodig werd. Hier maakt een dubbelgelede lagevloertram er voor het eerst gebruik van. Heel wat voetgangers werden door die nieuwe situatie compleet verrast...
    (Eigen foto - 16 juli 2005)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (476a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Ook de werkzaamheden in de Groot-Brittanniëlaan en de Koning Albertlaan kwamen hogerop al eens ter sprake. In de zomer van 2005 waren die nog volop aan de gang. Ter hoogte van de Albertbrug moesten de rijtuigen van de lijnen 21, 22 en 4 tijdelijk gebruik maken van één spoor voor de beide richtingen. Op de achtergrond de Martelaarslaan.
    (Foto EDK - 7 september 2005)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (477)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Op de vooravond van de ingebruikstelling van het vernieuwde traject tussen de Sint-Lievenspoort en "Moscou" werd met PCC 24 een proefrit gehouden om de degelijkheid van het wisselcomplex en de beide kopsporen aan de terminus van lijn 4 na te gaan. Een misrekening bij de plaatsing van een houten verhoog ten dienste van zwakke tramgebruikers belette de doorgang van het rijtuig. Niet voor lang echter. Spoedig kwam er een zaag aan te pas om in het euvel te verhelpen...
    (Foto EDK - 14 oktober 2005)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (477a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Graffiti op kale muren die zich daar als het ware toe lenen. Legaal of illegaal. In de marge de polemieken rond het feit of dit als een ernstige vorm van kunstuiting kan aanzien worden. Los van dit vraagstuk blijft het altijd "een beetje reizen" op lijn 1 ter hoogte van de doorsteek tussen de Ferrerlaan en de Palinghuizen...(Foto EDK - 14 december 2005)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (478)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Een aparte kijk op het Maria-Hendrikaplein rechtover de ingang van het Sint-Pietersstation. PCC 6202, in dienst op lijn 4, ontmoet hier "De haven en de samenvloeiing van Schelde en Leie", een kunstwerk van Paul van Gijzegem, geplaatst in maart 2000.
    (Foto EDK - 2 november 2005)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (478a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Nadat de vernieuwde trambrug aan de Sint-Lievenspoort op 15 oktober 2005 was opengesteld voor de rijtuigen van lijn 4, geschiedde dat vanaf 13 november ook voor  de autobussen van "De Lijn", die bovendien aan beide zijden van de Frère-Orbanlaan van de gemengde eigen bedding gebruik kunnen maken.

    Boven: PCC 6221 richting Zuid.(Foto EDK - 13 december 2005)
    Onder: Een bus van lijn 52 naar Bottelare, richting Ledeberg. (Foto EDK - 13 december 2005)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (479)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    De intussen voltooide infrastructuur aan de halte Maalte, gezien in de richting van "Flanders Expo", met de hermelijnen 6330 en 6320 die halt houden aan de perrons. Rechts bemerken we de schuine overkapping van de voetgangerstunnel onder de Kortrijksesteenweg, in verbinding met het Don Bosco-instituut.
    (Foto EDK - 25 december 2005)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (479a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    De levering van de tweede reeks dubbelgelede lagevloertrams "Siemens" , bestaande uit 17 stuks, werd afgerond met de aankomst van rijtuig 6331 op 1 december 2005. Het gloednieuwe exemplaar staat aan het perron van "Flanders Expo" als tweede in rij klaar voor een rit langs lijn 1 naar Wondelgem.(Foto EDK - 25 december 2005)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (480)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    De site die in de hermelijntrams van de tweede generatie door de fluwelen stem van Sandra Stacius wordt aangekondigd als "Wondelgem - Industrieweg". Uiterst rechts een rijtuig aan het aanvankelijk eindpunt, in gebruik gesteld op 22 februari 1984. Links een tweede dat van Evergem komt en zich naar "Flanders Expo" zal begeven.
    (Foto EDK - 30 december 2005)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (480a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Eind december stonden in de tramloods te Gentbrugge op spoor 14 , zeven PCC-rijtuigen, ontdaan van hun pantograaf en binnenin gedeeltelijk ontmanteld, Het betrof de nummers 28, 36, 37, 38, 43, 50 en 52, alle uit de dienst teruggetrokken in augustus dat jaar. (Foto EDK - 30 december 2005)


    ====o===o===o===O=O===o===o===o====

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (481)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen AFLEVERING 43 (WEEK VAN 1 TOT 7 JULI 2007) TERUG BESCHIKBAAR !!!
    ==========================


    DEEL I: BEELDEN UIT HET "TWEEDE LEVEN" VAN DE DRIE NOG ACTIEVE DRIE-ASSERS.

    328

    De drie-asser in de tramtunnel onder de perrons van het Sint-Pietersstation tijdens een bijzondere rit op het Gentse net. De rolfilm, hier in de stand "4 barre" werd gedurig aangepast. De interessantste opnamen zijn uiteraard deze op sites waar in de glorietijd van het rijtuig nog geen sporen lagen.
    (eigen foto - 24 oktober 2004)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O.vervoer Gent (481a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hetzelfde rijtuig, nu met de rolfilm op "Speciaal", komende van de terminus "Zwijnaardebrug. De opname situeert zich langs de Zwijnaardsesteenweg,ter hoogte van "Café Terminus", tot 31 mei 1965 het eindpunt van lijn 5, enkelsporig en op eigen bedding langs de huizenrij. Niet te verwonderen dat het retro-sfeertje hier een hoogtepunt bereikte...
    (eigen foto - 24 oktober 2004)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (482)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een contrast om "U" tegen te zeggen... In die dagen was lijn 1 nog niet doorgetrokken tot "Flanders Expo" en dienden de rijtuigen gebruik te maken van de overloopwissel aan de voorlopige terminus "Maalte".
    Tijdens zo'n spoorwisseling zien we links de oude vertrouwde 328 naast "le dernier cri" van De Lijn: de dubbelgelede lagevloertram 6311, vertrekkensklaar voor een rit naar Evergem.
    (eigen foto - 24 oktober 2004) 

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (1)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (482a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen 339

    De drie-asser staat hier met gedeeltelijk neergehaalde pantograaf op het verbindingsspoor tussen het Belfort en Klein Turkije en heeft zopas de "balladeuse" 8816 (amper zichtbaar...) aangevoerd, Die zou tijdens de Gentse Feesten tussen het stadhuis en Sint-Jacobs dienst doen als volwaardige paardentram, daarbij gebruik makend van een spoor van de voormalige tramlijn 3, eind november 1969 afgeschaft maar nog steeds aanwezig.
    (eigen foto - 16 juli 1987) 

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (483)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Alhoewel er bij het in de ingebruikstelling van lijn 22 naar het Dienstencentrum te Gentbrugge op 15 mei 1973 nog drie-assers reden op de lijnen 10 en 20, werden die nooit op deze uitbreiding van het tramnet ingezet, wat dit zeldzaam plaatje opleverde aan de terminus aldaar. Tijdens alweer een rit exclusief voor hobbyisten, links in actie, zien we het rijtuig net voor de afreis. Het is intussen uitgerust met een originele sleepbeugel. Een PCC in normale lijndienst is intussen vertrokken voor een rit naar het Sint-Pietersstation.
    (eigen foto - 18 oktober 1997)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (483a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een tweede fotografisch document, verwezenlijkt tijdens dezelfde bijzondere rit, in bovenstaande rubriek beschreven. Na heel wat omzwervingen doorheen het centrum werd uiteindelijk de terminus "Evergem-Brielken" bereikt, pas in gebruik sinds maart 1989, dus heel lang nadat de drie-assers uit het stadsbeeld waren verdwenen... Een PCC in dienst op lijn 1 komt net het enkel spoor vervoegen.

    (eigen foto - 18 oktober 1997)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!