Openbaar vervoer in Gent
Inhoud blog
  • Op. vervoer Gent (613)
  • Op. vervoer Gent (612)
  • Op. vervoer Gent (611)
  • Op. vervoer Gent (610)
  • Op. vervoer Gent (609)
  • Op. vervoer Gent (608)
  • Op. vervoer Gent (607)
  • Op. vervoer Gent (606)
  • Op. vervoer Gent (605)
  • Op. vervoer Gent (604)
  • Op. vervoer Gent (603)
  • Op. vervoer Gent (602)
  • Op. vervoer Gent (601)
  • Op. vervoer Gent (600)
  • Op. vervoer Gent (599)
  • Op. vervoer Gent (598)
  • Op. vervoer Gent (597)
  • Op. vervoer Gent (596)
  • Op. vervoer Gent (595)
  • Op. vervoer Gent (594)
  • Op. vervoer Gent (593)
  • Op. vervoer Gent (592)
  • Op. vervoer Gent (591)
  • Op. vervoer Gent (590)
  • Op. vervoer Gent (589)

    Zoeken in blog


    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Startpagina !

    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    Van de paardentram naar de Dampoort tot de Hermelijn naar Flanders Expo
    25-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (524)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zicht op de stelplaatskoer en de tramloodsen te Gentbrugge. Links twee autobussen van het type "Mack C 37" (reeks 260-269), net als de trams in gele kleur, met blauwe biesjes.

    (eigen foto - 19 augustus 1962)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (524a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen "Stilleven" op de stelplaatskoer te Gentbrugge!  Wie identificeert de drie bussen op dit plaatje uit de jaren zestig ? Vooral het type rechts in beeld met merkwaardige raamindeling achteraan, 5 gelijke zijramen ( slechts 4 bij het type "Brossel-Ragheno...) en dubbele achterdeur lijken wat verwarring te zaaien onder de in deze aflevering beschreven types. Reeksnummer 31 verwijst alvast nar de Gentse afdeling. Bovendien is het rijtuignummer (eindigend op een 7 ?) erg onduidelijk... 

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (525)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Een foto die ik graag en vooral speciaal inlas voor de fans die zich stilaan beginnen af te vragen waar nieuwe plaatjes over de gouwe-ouwe drie-assers blijven, zonder evenwel van ons éénmalig busthema af te wijken !...
    Naast de motorrijtuigen 306, 311 en aanhangwagen 72 is nog net de "achterfaçade" van een bus type "Mack" te zien, netjes in dezelfde Empain-gele kleur, zoals dat tot halfweg de jaren zestig het geval was...

    Onder: Ook hier is geel de overwegende kleur. Drie-asser 325 bereikt de veilige haven, terwijl we even vooruit lopen op ons verhaal met links in beeld twee exemplaren van het bustype "Kleine Brossel A 92" uit 1959 te tonen. Daarover verneem je straks meer...

    (Foto's: J. Deys  17 juli 1965)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (525a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Autobus 31-261 uit de reeks 260-269, type "Mack C 37" uit 1957, in dienst tot 1969. Locatie: het Maria-Hendrikaplein. Reisweg: Maalte - Sint-Pietersstation - Watersportbaan via lijn 80.

    Onder: Idem over de ganse lijn, behalve het reeksnummer, dat nu 31-266 is en het intussen al volop zomert...
    (Onbekende auteur - omstreeks 1963)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (526)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hier zijn ze dus, de "Kleine Brossels A 92" uit 1959, de eerste levering na de generatie bussen type "Mack". De 7 exemplaren kregen de nummers 31-315 tot en met 31-321 toebedeeld en bleven in dienst tot oktober 1973.
    De kleur is geel, zoals het hoorde begin de jaren zestig. Let ook op het rooster tussen de koplichten, dat bij dit prototype 315 afweek van de volgende uit de reeks.
    Zijdelings bemerken we een enkele klapdeur, drie ramen, een dubbele klapdeur en vier ramen. De rijtuigen waren voorzien van meerdere rolfilms. Alhoewel geparkeerd op de koer van de stelplaats leren we daardoor alvast dat een rit op lijn 37 "Gent - Sint-Amandsberg - Westveld" gepland of net achter de rug is.

    (Foto: archief MIVG)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (526a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: de "Brossels" 318 en 319, broederlijk naast elkaar in rusttoestand op de parking van het dienstgebouw te Gentbrugge.
    Het reeksnummer 31 is hier weggelaten. De gele kleur heeft onderaan plaats geruimd voor de lichtblauwe die een onderdeel vormde van het eerste MIVG-logo en ook op de latere PCC's zou worden toegepast.

    (Auteur onbekend - 21 juli 1973, drie maanden voor het buitendienst stellen van deze rijtuigen)

    Onder: "Kleine Brossel" 316 in dienst op lijn 6 "Meulestede - Muide", net voordat het rijtuig uit de omloop werd genomen.

    (Foto: F. Coussens - 16 oktober 1973)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (527)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Opmerkelijk kiekje, wellicht genomen op het ogenblik dat de fotograaf uitgleed op een verdwaalde bananenschil...
    Alle gekheid op een stokje, deze extra opname van autobus 317 uit zijn "gele periode" in de jaren zestig kan er nog wel bij.
    Uiterst rechts en deels buiten beeld een tweede rijtuig van hetzelfde type maar in de andere richting geparkeerd. 

    (Onbekende auteur)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (527a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: autobus 386, type "Mercedes-Benz 322, aan de Heuvelpoort op weg naar de stelplaats. Rechts "Kleine Brossel" 31-318.

    (Foto: R. Temmerman - 3 april 1965)

    Onder; een bus van het type "Mercedes-Benz 322" op lijn 82 "Sint-Pietersstation - Snepkaai - Sint-Denijs - Sint-Martens-Latem - Deurle".

    (Auteur onbekend - zomer 1968)

    Bijna onmiddellijk na de oprichting van de Maatschappij voor Intercommunaal Vervoer te Gent (MIVG)op 15 maart 1961 werden 
    herstructureringsplannen bekend gemaakt. De afschaffing van de minst belangrijke tramlijnen was er één van. We lezen daarover in "Het Laatste Nieuws" van 3 augustus 1962:

    "...Tram 8, waarvan de afschaffing tegen 1 augustus in het vooruitzicht was gesteld, rijdt verder met het oudste nog beschikbaar rijtuig 301 zijn slakkegangetje tussen "De Sterre" en het Sint-Pietersstation. Zijn vervanging door autobussen is nu voorzien tegen 15 augustus (* het werd uiteindelijk de 20ste).
    De voor dit jaar ontworpen omvorming van de tramlijnen 6 en 8 hangt echter af van de levering van de hiervoor benodigde autobussen. Deze zeer moderne vervoermiddelen zullen met propaangas worden aangedreven, waarvan de uitwasemingen minder schadelijk blijken dan deze van de thans rijdende autobussen met dieselmotoren.
    Voor de omvorming zijn 6 bussen vereist. Zij werden in Duitsland besteld. Hun levering die voor het laatst voorzien was tegen het einde van juni, werd reeds herhaaldelijk uitgesteld..."

    De MIVG kocht in 1962 twee bussen, type "Mercedes-Benz 322", de nummers 31-382 en 31-383 die halfweg oktober in dienst kwamen op lijn 8.
    Ze werden in 1963 gevolgd door een kleine serie van 4 stuks: 31-384 tot en met 387).
    Daarna werd overgeschakeld op in België gebouwde voertuigen, de reden waarom ons busverhaal hier eindigt.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (5 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (528)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Boven: Autobus 31-384 van het type "Mercedes-Benz 322" in dienst op lijn 6 "Meulestede-Muide" ter hoogte van de Muidebrug.

    (Foto: W. Gogaert)

    Onder: Rijtuig 31-383 van hetzelfde type op het terrein van de stelplaats te Gentbrugge.
     
    ( Foto: verzameling F. Coussens - 1973)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (528a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De stelplaatskoer te Gentbrugge in wintertooi. Naast de drie-assers 334 en 359 bemerken we uiterst links autobus 31-382 van het type "Mercedes-Benz 322", samen met rijtuig 383 in oktober 1962 geleverd om dienst te doen op lijn 8.

    (Onbekende fotograaf - winter 1962-'63)

    Rechtzetting !!   Een trouwe en attente bloglezer wees me op een fout in rubriek 522a ! Het voertuig op de onderste foto is niet het prototype 222 (type "Mack C41" aangekocht in 1955) maar één van de 5 bussen (209, 223, 225, 238 of 239) van het type "Brossel", gebouwd in 1951 en in leen van Charleroi tot juni 1957. Bij nader toezien is alleen al de indeling van de zijramen en de plaatsing van de klapdeuren totaal anders !!  Excuus hiervoor...

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~000~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~  

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (7)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (529)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Aflevering 47 (week van 2 tot 8 september 2007) terug beschikbaar !!!
    =======================


    ACTUA VAN DE WEEK
       (2)


    In een vorige aflevering had ik het al over de levering in de stelplaats te Gentbrugge van de 6335, de eerste dubbelgelede lagevloertram Siemens uit de derde generatie. Het rijtuig is intussen aan de reizigersdienst toegevoegd, evenals de 6336, hier in beeld op lijn 1 aan de Korenmarkt, richting Veldstraat en Flanders Expo.

    (eigen foto - 19 augustus 2007)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (1)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (529a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Onlangs werden in de stelplaats te Gentbrugge nieuwe autobussen voor het streekvervoer geleverd. Ze zijn van het type Van Hool (new AG 300) uit een reeks van 34 voertuigen (5030 - 5063).
    Lengte 18,190 meter, 55 zit- en 153 staanplaatsen, drie deuren, digitale matrixaanduiding, verlaagde vloer over de gehele lengte.

    In beeld: de voertuigen 5041, 5044, 5040 en 5043.
    (eigen foto - 19 augustus 2007)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (530)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Autobus 5040 uit de hogergenoemde reeks rijdt na een scholingsrit de koer van de stelplaats op. Let op de digitale matrixaanduiding, inderdaad volkomen leesbaar.

    (eigen foto -  augustus 2007)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (530a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In de loop van 2005 werden een zevental niet-gerenoveerde PCC's op non-actief gesteld. Het betrof de rijtuigen 28, 36, 37, 38, 43, 50 en 52. Enkele andere, waaronder de nummers 30 en 45, werden op spoor 14 als "werktram" gerangeerd.
    Onlangs werden ze binnenin volledig ontmanteld. Elf exemplaren werden op 20 en 21 augustus op vrachtwagens geladen en afgevoerd naar een metaalverwerkend bedrijf in de Gentse Kanaalzone.
    Hier de 50 tijdens het optillen van de rijtuigkast. Let ook op de hier wel erg toepasselijke symboliek van de "duim naar beneden"...

    (eigen foto - 21 augustus 2007)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (531)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen PCC 6237 ondergaat hier hetzelfde lot. De wielstellen, nog afkomstig van het in 1993 naar Gent overgebrachte rijtuig uit Saint-Etienne, werden voor museumdoeleinden weerhouden.

    (eigen foto - 21 augustus 2007)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (531a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Nogmaals ex-PCC 6237. De vrachtwagen heeft zopas de stelplaats verlaten en begeeft zich langs de Brusselsesteenweg naar de oprit van de E17 om via de R4 de Kanaalzone te bereiken.

    (eigen foto - 21 augustus 2007)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op. vervoer Gent (532)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ex-PCC 30 is op de lastwagen geplaatst en wacht zijn beurt af om aan de allerlaatste reis te beginnen.

    !eigen foto - 21 augustus 2007)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (532a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals dat ook tijdens de vorige edities van de Ledebergse Ajuinfeesten het geval was, werden de trams van de lijnen 21 (Zwijnaardebrug - Melle Leeuw) en 22 (Zwijnaardebrug - Gentbrugge Dienstencentrum) tussen de haltes "Vijfwindgatenstraat" en Ankerslaan"omgeleid langs het traject van lijn 4.
    Dat leverde van vrijdag 24 tot maandag 27 augustus enkele ongewone plaatjes op, waaronder de Siemenstram 6308 met de rolfilm op "22" in de Eggermontstraat, richting Zuid.

    (eigen foto - 24 augustus 2007)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.0p. vervoer Gent (533)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Al even ongewoon: de kruising op het Ledebergplein ter hoogte van het voormalige gemeentehuis tussen Hermelijn 6308 "21 Melle Leeuw" links in beeld en de 6301 "21 Zwijnaardebrug" rechts.
     
    (eigen foto - 25 augustus 2007)

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O. vervoer Gent (533a)
    Klik op de afbeelding om de link te volgen * ZEG NOOIT "HIJ KOMT WEER UIT DE LUCHT GEVALLEN" !!...

    (verzameling afbeeldingen via speurwerk op de cartografische site http://local.live.com)

    Terminus van lijn 1 aan "Flanders Expo". Panorama van het tramstation uit 2005 en een vertrekkensklare Siemenstram.

    25-01-2008, 00:00 geschreven door edk_tram

    Reageer (0)
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per jaar
  • 2009
  • 2008
  • 2007

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    Drie-asser 325 met aanhangwagen uit de reeks 65-72 geparkeerd op het Emiel Braunplein, richting Klein Turkije, klaar om de rit langs lijn 4 naar het Sint-Pietersstation aan te vangen. Foto uit 1958, kort voor de afbraak van de huizenrij. Rechts een gedeelte van het belfort.

    NOG VEEL MEER OVER HET GENTSE OPENBAAR VERVOER  !!!

    Bekijk ook het blog "MIVG" van Dany !!!! 
    ________________________________________

    Foto

    Startpagina !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!