Toen ik ongeveer 15 jaar was reed ik met mijn schoonbroer mede in de toen succes rijke en nieuwe fiat 124 sedan,deze wagen was een evolutie in een nieuw tijdperk,ze verkochten als broodjes!er bestonden versies buiten deze sedan als de special,special t,coupƩ en spider! Wat ik toen nog niet wist,wasdat fiat niet alleen bestond uit wagens,maar ook treinen,vliegtuigen,shepen,transport voertuigen,landbouwmachines,tanks enz..teveel om op te noemen,fiat hadt zoveel over de hele wereld vestigingen. In de jaren 1970 kende fiat een dip,door foute keuzes,bv,ze verkochten hun oude montage band van de 124 aan rusland,deze betaalden fiat terug met staal,staal dat fiat zuur zou opbreken,want door deze deal kreeg fiat de reputatie van roesten,wat zo was,gelukkig keerde het tij,en voelde ik me weer vrolijk. Sedert de komst van de tipoen uno werdt het beter,maar nog niet perfekt,gelukkig leerde fiat uit zijn fouten,en maken ze nu erg vooruitstrevende wagens die meerdere konkurenten voorblijven,hun diesels zijn wereldfaam,ze waren trouwens de voorloper van de direkt ingespoten brandstof op de toen fiat croma!nu hebben verschillende andere merken de fiat motoren in hun wagens,zelfs het duitse vw bedankte fiat onlangs voor de toelevering van elektronika magnetimarelli,wie zei ooit dat de elektronika van fiat niet deugde? Op deze blog zal ik een beetje moeten passen,en proberen zoveel mogelijk aan basis fotos wat duidelijkheid te scheppen,want het fiatconcern is te groot voor mijn blog!
|