Fiat komt weer met heel wat nieuwigheden op de markt,de nieuwe FIAT PUNTO EVO,binnenkort nieuwe FIAT UNO,FIAT BRAVO,FIAT IDEA!!! Ondertussen heb ik wat aan de hand ook kunnen leggen van wat oudere fiat's die in bv syrie nog lopen weliswaar soms wat anders en met de tand des tijds!de formule abarth,en ook paar zeer mooie links van fiatclubs!! Met aandacht voor www.fiatblog.nl www.fiatclub.nl www.fiat500club.nl www.fiat600club.nl www.barchetta.nl www.topolinoclub.nl www.grandepuntoclub.nl www.fiatunoclubholland.nl www.fiatbravoclub.nl www.cinquecentoclub.nl www.puntosportivo.com www.stilogroup.net www.fiatpandaclub.nl
De nieuwe fiat 500 en de pas uitgebrachte FIAT DOBLO,deze laatste heeft een complete wijziging ondergaan,en deze is geweldig,mooi,en ongelooflijk veel ruimte!
De nieuwe Fiat CROMA word onterecht ondergewaardeerd,als men met deze wagen rijd,voelt men direkt wel de klasse van deze wagen,en qua prijs meer auto dan zijn concurentie!
Dit hebben nederlanders voor op ons,samen naar meetings met hun prachtige Fiat's,wat hier te weinig gebeurt,ik hoop dat mijn oproep om een italfest op te richten belgie succes heeft!
Voor onze (te korte) testrit in de bebouwde kom, hebben wij gekozen voor de motorisering die vast en zeker niet de best verkochte versie zal worden. Men spreekt hier natuurlijk over de 1.9 Multijet maar in de versie met 120 pk (115 pk in BelgiĆ«). Tegenover zijn grote broer met zijn 150 pk, stelt deze zich tevreden met 2 kleppen per cilinder, maar dan wel met een flexibele turbo. Met zijn 255 Nm die beschikbaar worden vanaf 2.000 rpm, hoeft dit om de 1.320 kiloĀs van de wagen te verplaatsen, zonder enige moeite. De prestatiewaarden aangekondigd door de constructeur, nl 194 km/u voor de topsnelheid en een 0 tot 100 km/u in 10,5 seconden, blijken dus te kloppen met de indruk aan het stuur. Persoonlijk betreur ik zelfs de 6de versnelling niet (voorbehouden aan de 1.9 JTD 150 pk en, raar maar waar, aan de 1.4 benzine van 90 pk !). Dankzij dit lles, is de onopgemerkte in werking stelling indrukwekkend. Geriefelijk, stil en met goede prestaties, trekt deze Bravo eveneens zijn plan qua weggedrag. Hier zullen wij het nog over hebben van zodra het mogelijk is om rechtlijnig meer dan 40 kilometers af te leggen. Brede banden met nieuwe veringen zullen aan deze Bravo toelaten niet op het terrein te spelen van zijn broertje, de Grande Punto, waarvan het achterstel nogal indrukwekkend is en onbedwingbare bewegingen doet bij bochten. De imponerende koerstabilisator zal hier niet vreemd aan zijn.
A la carte
Zonder de catalogus te gaan inspecteren met de talrijke uitrustingen voor deze nieuwe Bravo, moet u weten dat u in benijdenswaardige omstandigheden zult kunnen reizen. Op het menu (standaard voorzien of in optie volgens de gekozen versie) : tweedelige airco, panoramisch open dak, Blue&Me multimedia, navigatie systeem, cruise-control, regen-, licht en bandendruk sensor. Kortom, de veeleisende mensen zullen hier toch tevreden moeten zijn. De Bravo zal (vanaf 21 april) aangeboden worden in de vier volgende versies : Active (electrische ruiten en achteruitkijkspiegels, centrale vergrendeling, 6 airbags), Dynamic (airco, mistlichten, radio-CD, windowbags), Emotion (Blue&Me, cruise-control, bediening aan het stuur) en Sport (sport kit, ESP, metalen velgen in 17Ā). Wat de fleet klanten betreft (bedrijven), zullen zij recht hebben op een Ā« Corporate Ā» versie, gesteund op de afwerkingen van de Active of Dynamic. En om te eindigen op een goed nieuws, zal de Bravo genieten van een 5-jarige waarborg. Alles bij alles voor een prijs tussen de 15.000 et 16.000 euro voor de benzine basisversie, en tussen de 17.000 en 18.000 euro voor de standaard diesel.
10 vragen aanĀ Een nieuwe rubriek waarin iemand wordt voorgesteld die iets met Fiat heeft. Of dat nou een liefhebber of een monteur is of iemand die werkzaam is binnen een Fiat-gerelateerd bedrijf; alles mag. Om af te trappen een persoon bij wie Fiat wel heel erg diep zit: Charles Groeneveld, 56 jaar en in het dagelijks leven constructeur. Zijn passie voor het merk Fiat uit zich in het voorzitterschap van de Fiat Club Nederland. 10 vragen aan dusĀ
Welk model Fiat rijdt u en waarom juist dit model? Ā Een Fiat 132 GLS, de Fiat die ik na de 127 en 131 zo fijn vond dat ik dit model altijd ben blijven rijden. Ik kijk nog steeds iedere keer met veel plezier naar deze auto!
Hoe lang rijdt u al Fiat? Ā 33 jaar.
Waar komt de gekte voor het merk Fiat vandaan? Ā Ik ben begonnen met wat schaalmodellen en folders van de 132, maar de belangstelling voor Fiat groeide en ik ging op zoek naar documentatie en folders van alles wat Fiat maakt en doet. Om dit van nabij mee te maken ging ik (met de Fiat Club NL) naar Torino om diverse Fiat bedrijven te bezoeken.
Heeft u naast de Fiat nog andere autoĀs? Ā 2 x 132-2000 en een Uno 1.4 Als er nu een nieuwe Fiat of Abarth moest worden dan werd het een? Ā Een Bravo, maar ik ben nog erg tevreden met mijn 132. Gewoon gek op Fiat of verslingerd aan ItaliĆ«? Ā Allebei, met name Torino, waar ik graag naar toe ga en niet alleen vanwege Fiat. In deze stad heb ik met veel plezier rondgereden, gewandeld en mensen ontmoet.
Poetsen of rijden? Ā Poetsen, om daarna met een fraaie Fiat naar diverse beurzen, evenementen en ItaliĆ« te rijden.
Heeft u modificaties gedaan aan uw Fiat? Ā De bestaande techniek in een zo goed mogelijke staat brengen en zo houden. Fiat rijder voor het leven? Ā Ja.
Wilt u zelf nog iets kwijt dat niet gevraagd is? Ā Er zijn natuurlijk veel Fiat liefhebbers,die je o.a. kunt vinden bij de Fiat Club NL. Wil je hierover meer weten kijk dan op www.fiatclub.nl
Fiat Scudo Panorama : Tot in zijn diepste monovolume
24 april 2007
Gelijktijdig aangeboden met de Combi Standard, bestemd voor het transport van personen, wordt de nieuwe Fiat Scudo voorgesteld in een Panoramische versie. Een afwijking die in feite de Fiat Ulysse zal vervangen.
Na de bedrijfsvoertuigen bestemd voor het vervoeren van goederen, komt hier de nieuwe Fiat Scudo voor het transport van personen. En indien de Scudo Combi Standard zich beperkt tot het vervoeren van technici en hun uitrusting, komt de versie Panorama duidelijk dichter bij de wereld van de monovolumes. Twee uitvoeringen worden in het gamma van de Scudo Panorama voorgesteld : de Family en de Executive. Net zoals de naam het aangeeft, is de eerste versie bestemd aan grote families op zoek naar grote ruimtes. En wat betreft de Scudo Panorama Executive, hij werd ontworpen voor prijzige diensten qua overplaatsing van zakenmensen (naar hotel & luchthaven of verhuring met chauffeur).
Panoramisch zicht
In functie van het type wielbasis (lang of kort), kan de Scudo Panorama tussen 5 en 9 personen vervoeren met plus of min wat bagage. Volgens de versies, heeft het laadgedeelte een maximale capaciteit van 770 liters (8/9 plaatsen configuratie), zijnde ongeveer 200 liters meer dan de concurrentie. Bovendien, dankzij de mogelijkheid om de zetels van de tweede en derde rij neer te klappen, op te bergen of uit te halen, kan men de wagen gemakkelijk inrichten volgens het nodige gebruik. Met een dergelijke naam, moest de Scudo Panorama een maximale zichtbaarheid schenken aan zijn inzittenden. En ze zijn erin geslaagd, dankzij onder andere een enorm geruite oppevlakte (van 5,5 tot 5,8 m2 volgens de wielbasis). De voorruit op zichzelf stelt al 1,68 m2 voor ; hetzelfde achteraan met 0,76 m2. En zodat iedereen van het landschap kan genieten, heeft Fiat de tweede en derde rij zetels verhoogd met 7 en 10 cm.
Praktisch en gebruiksvriendelijk
Bestemd voor het vervoeren van talrijke passagiers, moest de Scudo Panorama natuurlijk praktisch zijn bij gebruik, onder andere door vele opbergruimtes. Dankzij de hoogte van de wagen (die toch onder de 1,9 meter blijft, wat belangrijk is voor het ondergronds parkeren), is er eveneens onder de vloer ruimte beschikbaar. De middenconsole, het dashboard, de deuren, de zetelrugĀ Men kan er in ieder hoekje iets plaatsen. En om de kinderen te bewaken, werd een tweede binnenspiegel geplaatst. Qua rijhouding heeft ook de Scudo Panorama niets te benijden aan de monovolumes. Het stuur is regelbaar in de hoogte en in de diepte op 40 mm, en de bestuurderszetel is regelbaar in de hoogte. De versnellingspook, aan het dashboard geplakt, valt goed in handen, en het multifunctionele scherm (die een GPS kan bevatten) is volledig leesbaar.
ĀĆ la carteĀ uitrusting
Om goed voor ogen te hebben dat de Scudo Panorama niet echt een bedrijfsvoertuig is, hoeft men enkel een blik te richten op de lijst met de uitrustingen. Men vindt er onder andere een tweedelige airco (manueel of automatisch), een snelheidsregelaar, de regen en lichtsensor, het PDC systeem alsook een draadloos Bluetooth systeem voor de telefoon. Eveneens in optie : de pneumatische achtervering. Bewijs van een hoog comfortniveau, hij verbetert automatisch de stabiliteit van de wagen bij elke ladingsconditie. Het gamma bevat eveneens de pneumatische vering met een manuele regelbare wagenhoogte, om het laden en lossen te vergemakkelijken (+/- 5 cm).
6-doos
Geen verrassingen onder de motorkap van de Scudo Panorama die hier erft van dezelfde motorisering als zijn neefjes van PSA (Peugeot Expert en CitroĆ«n Jumpy). Het is onder andere het geval van de 2 liter Multijet van 120 pk die volgens ons de best aangepaste offerte is. Zeer gelijkaardig op het gebied van genoegen en prestatie van de versie met 140 pk (136 pk in BelgiĆ« voor fiscale redenen), geniet hij ook van een zes doos, wat het verbruik en het geluid op autosnelweg nogal vermindert. Qua weggedrag, is de electrohydraulische stuurbekrachtiging perfect aangepast aan dit voertuig aangezien hij zich licht vertoont bij manoeuvres en geleidelijk aan harder wordt bij hogere snelheid. Scherp en niet te ondersturig, het voorstel is heel wat overtuigender dan het achterstel (wringbrug) die de wervels van de passagiers zwaar op proef stellen wanneer de weg oneffen wordt. Er moet wel iets overblijven aan de monovolumesĀ
Van een succes gesproken ! Fiat is zelfs bijna het slachtoffer van zijn eigen succes en kan met moeite de enorme vraag beantwoorden. Met zijn verleidelijke look herinnert de nieuwe 500 aan zijn lieflijk ogende voorouder. Het voorfront lijkt op een grote glimlach en de afmetingen respecteren de proporties van zijn voorbeeld.
Presentatie
De eerste Fiat 500 werd in zijn thuisland een waar icoon. Dankzij deze kleine kon immers zowat iedereen zich met de auto verplaatsen. Terwijl de nieuwe 500 zich als echte erfgenaam wat betreft de look profileert, is het met de filosofie toch enigszins anders gesteld. De kleine Fiat lijkt immers vooral stadsbewoners te verleiden, terwijl zijn look met allerhande stickers kan opgefleurd worden en je dus met plezier het ĀfashionĀ-karakter van de 500, met een erg uitgebreid verpersoonlijkingsprogramma kan invullen. En we konden zelf vasttellen dat, nu je hem meer en meer op onze wegen ziet, er regelmatig een hoofd naar hem wordt omgedraaid. Hij mag dan wel van de Panda afgeleid zijn, de glamour druipt er vanaf.
Motorisatie
Ons test-model was met de krachtigste motorversie uitgerust. De 1,4 benzine levert een mooie 100 pk terwijl het koppel met 131 Nm bij 4.250 toeren piekt. Hij wordt uitsluitend van een manuele zes-bak voorzien, waarvan de verhoudingen trouwens uitstekend bij elkaar aansluiten.
De 1,4 Sport is de krachtigste 500, maar toch kan je hem moeilijk sportief noemen. Om de uitbundige spirit van de 595 Esse Esse terug te kunnen vinden en het tarmac te mishandelen, zullen we op de Abarth van 135 pk moeten wachten. De 1,4 is heel wat redelijker met een top van 182 kmh en een sprint van 10,5 sec van 0 tot 100.
Tijdens het dagdagelijkse gebruik toont de kleine zich nochtans erg vlot en zelfs nerveus. Maar dat laat hij jammer genoeg ook graag horen. Zijn rauwe stem is onaangenaam en onze trommelvliezen voelden zich niet erg gecharmeerd. De motor is relatief soepel, maar eens voorbij de 4000 toeren vind hij blijkbaar een tweede adem. De 100 paardjes worden dan wakker en snellen richting rode zone. Toch is het niet nodig om deze zone van naderbij te bekijken, want de prestaties worden er niet beter door, terwijl het motorgeluid allesbehalve aangenaam is. Dan kan je beter wat sneller naar de versnellingsbak grijpen, die zich trouwens buitengewoon makkelijk laat bedienen en werkelijk de top van zijn segment vormt.
Het verbruik ligt rond de 7 liter, wat zeer behoorlijk is. Als je veel in de stad rondtoert moet je echter met 9 liter rekening houden. Met een reservoir van maar 35 liter inhoud, stelt de autonomie dan niet veel meer voor. De CO2-uitstoot voldoet met 149 gr/km aan de verwachtingen.
Wegligging
De 500 wordt op het platform van de Panda gebouwd en rust dus op een droge ophanging die de bewegingen van de koets goed beperkt, maar daarvoor elke oneffenheid van de weg doorgeeft. Toch hadden we liever gezien dat de stuurinrichting wat natuurlijker zou aanvoelen, want nu lijdt het weggedrag enigszins onder het wat vage stuur. Mogelijks moeten we de elektrische bekrachtiging hiervoor de schuld geven. Een stevigere sport-modus zou wat soelaas kunnen bieden.
Comfort
Spijtig genoeg zijn we wat teleurgesteld in het comfort. De droge ophanging maakt dat ritjes op de autosnelweg behoorlijk onaangenaam worden. De zitpositie is goed, maar niet meer dan dat. De sfeer die het interieur uitstraalt is echter onbetaalbaar. De crĆØmekleurige instrumenten en het zichtbare metaal bezorgen het dashbord een unieke en typische atmosfeer.
De interieurruimte is eerder beperkt, zeker voor de achterpassagiers. En ook de bagageruimte is niet erg praktisch noch erg groot. De ergonomie is goed, maar in het begin is het toch wat wennen om alle schakelaars en knoppen terug te vinden. En zoals we al gezegd hebben is de motor nogal luid en klinkt hij bovendien vrij onaangenaam.
Toch kunnen enkele opties het leven aan boord nog wat komen veraangenamen. Een glazen dak kost 400 Ā en een echte Hi-Fi installatie staat voor hetzelfde bedrag in de 500. Lichtmetalen 16-duimers komenop 300 Ā en een extra garantie van 5 jaar vergoed je met 500 euro, terwijl parkeersensors achteraan de rekening met 300 Ā verhogen en een erg uitgebreid assortiment kleurrijke stickers tussen de 150 en de 200 euro kosten.
Conclusie
Schattig! Met zijn leuke smoeltje vertedert de 500 menigeen. We begrijpen dan ook volkomen het succes van deze kleine vlooi. Hij is echt retro en charmeert met zijn heerlijke interieur en een uiterst compleet en origineel verpersoonlijkingsprogramma. We kunnen dus enkel hopen dat Fiat een kleine inspanning wil doen wat de prijs betreft en als het even kan ook nog het comfort van de ophanging en het rijplezier. Is dat teveel gevraagd
Denk nu niet dat de Punto Evo, net als de Mitsubishi Evo, de sportieve versie is van de Punto. Evo betekent immers ĀperiodeĀ in het Italiaans.
Niets is onmogelijk bij Fiat. Zeker niet als de constructeur een presentatie organiseert in ItaliĆ«. De fotoĀs die je ziet, zijn niet geĆ«nsceneerd of getrukeerd. We waren er namelijk zelf bij. Fiat stelde de Punto Evo aan de internationale pers voor op een vliegdekschip: de Cavour.
Reusachtig
De Cavour lag majestueus in de dokken van La Spezia. De Cavour is het nieuwe pronkstuk van de Italiaanse marine. Het schip werd in dienst genomen in 2008, is 244 meter lang en 40 meter breed. Het weegt 27.500 ton. In het ruim zitten acht verticaal opstijgende Harriers of twaalf NH 90 helikopters. Tot 1.200 manschappen kunnen worden verscheept. Het ideale decor dus om met veel toeters en bellen de nieuwe Punto voor te stellen. Fiat weigert trouwens om de veranderingen een ĀfaceliftĀ te noemen, vandaar dus ook de nieuwe naam.
Details
We spreken niet meer van de Grande Punto maar van de Punto Evo. De Grande Punto blijft in de catalogus staan en wordt gepositioneerd onder de Punto Evo. Je moet al een geoefend oog hebben om de verschillen tussen de oude en de nieuwe versie te onderscheiden. Achteraan zijn alleen de lichten anders. De nummerplaat is in de bumper geĆÆntegreerd en met een druk op het logo open je de koffer. Aan de voorzijde zijn de verschillen duidelijker. Met zijn grote luchtinlaten ziet de Evo er heel anders uit.
Deels geĆÆntegreerde gps
Het interieur oogt erg leuk. De boordplank is volledig nieuw en de gebruikte materialen zijn van uitstekende kwaliteit. Ook de stoelen zijn nieuw. Ze zitten goed, maar bieden te weinig zijdelingse steun. Op het dashboard staat de Blue&me-TomTom op een soepele voet. Het is een draagbare gps zonder stroomkabels. Het systeem is echter niet geĆÆntegreerd zoals de Carminat TomTom van Renault. Bij de Punto Evo kan het scherm weggenomen worden; je kunt de gps ook buiten de auto gebruiken. Bovendien integreert hij de telefoonfunctie en geeft het scherm rij-informatie weer. Via een USB-poort kan je rijgegevens downloden, zoals verbruik en CO2-uitstoot.
Stop&start
Maar ook het rijden evolueert. Zo zijn wegrijhulp op hellingen en meesturende verlichting voortaan verkrijgbaar. De grootste veranderingen vinden we onder de motorkap. De 1.3 Multijet dieselmotor van de tweede generatie en de 1.4 MultiAir benzinemotor doen hun intrede. Ze worden allebei uitgerust met een stop&startsysteem, waardoor het verbruik en de emissies dalen. De ĀnieuweĀ 1.3 Multijet dieselmotor heeft nieuwe injectoren en zijn brandstofdruk loopt nu op tot 1.600 bar. Hij is beschikbaar in twee vermogensversies en wordt standaard uitgerust met een partikelfilter.
MultiAir
Fiat catalogeert de MultiAir-techniek van zijn benzinemotor als revolutionair. De elektrohydraulische bediening van de inlaatkleppen regelt de luchtmassa die in de cilinders wordt gezogen. Dankzij deze nieuwe techniek verlagen verbruik en emissies. Wij reden met de minst krachtige versie van deze motor. Gemiddeld verbruikt die 5,7 l/100 km en stoot hij 134 g CO2/km uit. Maar ondanks de 105 paarden en de veelbelovende cijfers (185 km/uur, van 0 naar 100 km/uur in 10,8 seconden) was er van rijplezier weinig sprake.
De website van Cinquecento Club Holland is voor alle eigenaren en/of liefhebbers van de Fiat Cinquecento. Op deze website kun je uitgebreide informatie vinden over de Cinquecento, de geschiedenis, testen, publicaties en foto's. Daarnaast kun je ook alle info vinden over de club Cinquececento Club Holland. Tevens kun je terecht op ons forum dat is gemaakt voor en door Cinquecento rijders. Tips, trucs, onderhoud, gebreken en aanpassingen zijn maar een paar van de onderdelen die je binnen ons forum kunt vinden. Het forum is geheel gratis. (zie hier voor uitleg over het forum)
Natuurlijk kun je ook lid worden van de Cinquecento Club Holland. (zie 'Club' voor meer info) Wij kennen 2 soorten lidmaatschap: - Forum lid (gedeeltelijke toegang op het forum) - CCH lid (volledige toegang het forum, clubkortingen, deelname aan de meetingen en nog veel meer)
Bij de Cinquecento Club Holland staat respect en gezelligheid hoog in het vaandel. Iedereen en elke uitvoering van de Cinquecento is welkom, standaard, compleet verbouwd of getuned!! Als je maar gek bent op je eigen auto.
Onze doelstelling is om gezellig bij elkaar te zijn, middels evenementen en eigen meetings en te genieten van onze autoĀs.
De Fiat 500 club Nederland werd op 24 mei 1980 opgericht door een aantal fanatieke Fiat 500 rijders. De vereniging telt bijna 2300 leden uit heel Nederland, maar ook ver daarbuiten. Allemaal mensen die de Fiat 500 een warm hart toedragen.
De Fiat 500 club Nederland is een vereniging met rechtspersoonlijkheid, ingeschreven in het verenigingsregister van de Kamer van Koophandel te Harderwijk onder nummer 40 09 4668.
Het bevorderen van het plezier beleven aan de gezamenlijke hobby van de leden: het rijden en onderhouden van de Fiat 500.
Het aanbod van de Fiat 500 club
Evenementen Er worden per jaar zo'n 15 evenementen georganiseerd waaronder: ritten, een onderdelenbeurs, beurzen, technische dagen en koffiekletsen. Hier kunnen ervaringen worden uitgewisseld met andere leden.
Clubshop De club beschikt over een clubshop waarin voor de 500 rijder zowel leuke als handige artikelen te vinden zijn, zoals werkplaatshandboeken, heruitgaven van instructieboekjes, miniaturen, sleutelhangers etc.
Clubblad Elke 3 maanden verschijnt het blad "De 500". In dit blad vindt u ervaringen van leden, technische informatie van de 'technische commissie', advertenties van leden (vraag en aanbod), verzekeraars die voor de Fiat 500 een speciaal tarief hanteren, de evenementenkalender, een vooruit- en terugblik op evenementen, clubshop-informatie etc.
Onderdelenvoorziening Met de lidmaatschapskaart is het mogelijk om bij een aantal bedrijven cq steunpunten korting te krijgen.
Internet: Zoals u ziet beschikt de club over een eigen homepage op internet. Leden en niet leden kunnen hier informatie vinden over de Fiat 500, de club en evenementen. Ook bestaat de mogelijkheid advertenties te plaatsen en informatie uit te wisselen via de forumpagina. Leden kunnen hun persoonlijke pagina bouwen en daar hun verhaal met foto's op plaatsen.
Leden helpen leden Het kan natuurlijk gebeuren dat u onderweg wegens een technisch mankement niet meer verder kunt met uw 500. Als u op geen andere wijze geholpen kunt worden kunt u bellen met een van de leden die zich bereid hebben verklaard te helpen. Als lid van de Fiat 500 club kunt dan u rekenen op een sleepje, een kop koffie of eventueel een slaapplaats.
Technische commissie Voor technische problemen met uw Fiat 500 is er de 'technische commissie'. Deze bestaat uit een aantal leden uit heel Nederland die een antwoord kunnen geven op uw problemen. Tevens organiseren deze TC-leden enkele technische dagen en de jaarlijkse onderdelenbeurs.
Lid worden Iedere eigenaar van een klassieke Fiat 500 of een daarvan afgeleid type tot 1977 kan lid worden van de Fiat 500 club. Een ieder die geen 500 heeft maar wel 500-minded is kan donateur worden. De contributie bedraagt Ā 35,00,- per kalenderjaar plus eenmalig Ā 12,50,- inschrijfkosten. De contributie bedraagt na 1 oktober Ā 12,50,-.
U bent lid/donateur nadat u de aanmeldingskaart volledig ingevuld naar de penningmeester heeft gestuurd en de contributie/donatie vermeerderd met het inschrijfgeld heeft overgemaakt.
U moet rekening houden met een verwerkingstijd van ongeveer 3 weken.
Om lid te worden van een nederlandse fiatclub,zou ik deze aanraden,ook alle inlichting betreft uw oude fiat's,jaarlijks ook gaat deze groep op reis naar Italie Turijn om er de Fiatfabriek te bezoeken en meer!Echt geweldige mensen en altijd bereid u te helpen!ieder jaar ook te bezoeken in Nederland Houten,op Italia.
GIANDOMENICO BASSO EN CO-RIJDER MITTIA DOTTA zijn met hun FIAT GRANDE ABARTH S2000 ERC KAMPIOEN 2009! ZE WONNEN PAAR WEKEN TERUG DE RALLY D'ANTIBES EN HADDEN NOG 2 PUNTEN NODIG OM KAMPIOEN TE WORDEN MET HUN FIAT,DIT LUKTE HEN AARDIG DIT WEEKEND IN DE RALLY DU VALAIS..
Dit weekend was ik in nederland voor de jaarlijkse italiahappening,dit is alles over italiaanse wagens en motoren en andere!FIAT en LANCIA,ALFA ROMEO,FERRARI,DUCATI,noem maar op,ieder jaar gezellig weer!
Ons land kan toch vreemd uit de hoek komen,onlangs liet goca hoofd keuring horen daty de fiat 500 niet door de keuring komt?ongeloof bij fiat die de onderscheiding met 5 sterren kreeg juist voor veiligheid en craschtest,maar onze keuringdiensten zijn inderdaad achterhaald,alle andere landen geen vuiltje aan de lucht,maar nu blijkt dat ook suzuki,renault en citroen met deze probleemhier kampt!wat zullen onze ministers hier aan doen?ronduit belachlijk.
Fiat komt begin 2010 -2011 uit met tal van mooie nieuwe modellen,en voor het eerst met suv's en een mooie crossover1ra,de nieuwe uno,een kleine goedkope fiat topolino,bravomultipla versie,en wat huidig nieuws over nu en vroeger!
Hier een klein overzicht van de huidige fiat's in verschillende groeperingen en diensten! Neemnu bv de zweedse post die 3.000 fiat fiorino's kocht voor hun leveringen!en dan de uitstekende prestaties in brazillie en verder... ook enkele foto's frans rallyrijder! en de elektrische fiorino.
From left to right: Abu-Haris Shafi and Nikolei Kesting from BSM, and Andrew Humberstone, MD Fiat Group Automobiles UK, celebrate the announcement of a new partnership which will see Fiat providing BSM with 14,000 cars over the next four years.
BSM and Italian car giant Fiat have today announced their partnership which will see Fiat as the new fleet provider for BSM (the British School of Motoring), the UKĀs most popular driving school. Fiat will provide BSM with 14,000 cars over the next four years, with most of them set to be the award-winning Fiat 500 Ā Car of the Year 2008 Ā along with the popular Grande Punto model.
The fleet vehicle is the biggest depiction of the BSM brand, and the introduction of the stylish Fiat 500 design is intended to appeal to new learners. BSM will start to take delivery of the new fleet this summer and complete the exchange of all fleet by the end of the year.
BSM is the UKĀs leading driving school, with around 3,000 driving instructors teaching more than 130,000 learners to drive each year. BSM is one of the most recognised British brands with nearly 100 years of history and a market share of approximately 10 per cent. BSM is also one of the largest providers of instructor training and carry out driver training for companies as well as the public and governmental sectors. BSM has been teaching people to drive since 1910 and is fully committed to helping people become better safer drivers, not just training them to pass their test. The company taught the Queen to drive and helped design and implement the modern driving test. The agreement will make the Fiat 500 even more visible on BritainĀs roads Ā and help Fiat with its plan to target the 500 at the key young drivers market.
BSM is confident that the change of car will give new drivers a superior learning experience, with features including: manoeuvrability Ā the Fiat 500, with a length of just 3.5 metres and a turning circle of 9.2 metres, is easy to drive and offers exceptional manoeuvrability; safety Ā the Fiat 500 has more safety features than any other small car and achieved five stars in the tough Euro NCAP crash test programme; environment Ā the Fiat 500 engine meets the toughest Euro 5 exhaust emissions standards and has improved fuel efficiency when compared with BSMĀs previous fleet. The 500Ās 1.2-litre 69 bhp engines returns 55.4 mpg on the combined cycle and emits just 119 g/km CO2. The model is also available with eco:Drive which analyses driving styles and helps drivers use less fuel; and visibility Ā the Fiat 500 model also offers greater visibility than the previous fleet, with a smaller dashboard and larger wing mirrors.
The new partnership will include a special offer for learner drivers wishing to purchase a Fiat once they have passed their test. The car manufacturer is offering an exclusive Ā£500 discount on all new Fiat models to BSM learners, making the range even more accessible and economical for new drivers.
ĀWe believe very strongly that the car we use for our fleet is the strongest depiction of our brand so it was of the utmost importance for us to find a car that shares both the heritage of BSM and the brandĀs modern outlook and appeal,Ā says Abu Shafi, managing director, BSM. ĀWe feel that the partnership of BSM with the Fiat 500 has a great synergy and we are looking forward to introducing such an iconic fleet with an improved learning experience.Ā
ĀThis fantastic new agreement puts an award-winning car alongside the best-known driving school in the UK, and I am delighted we are involved in it,Ā says Andrew Humberstone, managing director, Fiat Group Automobiles UK. ĀThis puts us right where we want to be Ā in the High Streets of BritainĀs towns and cities, demonstrating to new motorists the delights of driving a new Fiat.Ā BSM previously partnered with Vauxhall who provided over 3,500 of their Corsa and Astra models to the company. The new deal will include the Fiat 500 and Grande Punto model for disabled learners.
De engelse energiemaatschappij hebben nu ook Fiat besteld,net als de grootste autorijschooldie hun opels wegdeed en fiats 500 kochten!
13.10.2009 FIORINO AND DOBLĆ CARGO FOR LEADING UK ENERGY FIRM IN POWERFUL NEW FLEET DEAL
More than 350 new Fiat commercial vehicles are being delivered to a leading UK power supplier in a deal that highlights the vansĀ efficiency and low ownership costs. Scottish Southern Energy (SSE) will take 273 Fiat Fiorino 1.3 MultiJet SX and 79 Fiat DoblĆ² Cargo 1.3 MultiJet SX vans over the next three months for use by the firmĀs metering division.
The new vans are being made available from Fiat Professional, Fiat UKĀs commercial vehicle division, through a five-year, fully maintained contract hire deal funded by Lex Autolease, and have been specially prepared for this particular activity. All the vehicles will have a newly-designed bespoke racking system, while the Fiorinos come with passenger airbag, larger 15-inch wheels, Michelin energy saving tyres, parking sensors and panelled bulkheads. The DoblĆ² Cargos are equipped with panelled bulkheads and parking sensors as standard. A small number of the vans Ā for use in central London Ā will also feature FiatĀs Comfort Matic semi-automatic gearbox. And in addition to the solid blue colour, all vans will be half-wrapped in SSE logos.
ĀThe vehicles were chosen for their superior engine technology and adaptability,Ā says Colin Parnell,regional corporate sales manager, Fiat Group Fleet. ĀWe were able to offer excellent load space with side door access, class-leading CO2 figures and even an ECU speed limiter Ā set to 69mph Ā for duty of care. We are delighted to have won this deal.Ā
ĀThe Fiorinos portray a fresh new identity for SSE,Ā says Grahame Neagus, head of Lex Autolease specialist commercial vehicle unit. ĀAnd that, coupled with the vehiclesĀ comfort, practicality and functionality, made them an obvious choice for this contract. One objective was to lower CO2 levels across the SSE fleet and this deal with Fiat Professional will help to achieve that.Ā
The Fiat Fiorino range starts at Ā£8,905 plus VAT for the Cargo 1.4 8-valve Petrol 75 (from 119g/km CO2), while the DoblĆ² Cargo range (from 139g/km CO2) opens with the 1.4 MPI 8-valve Petrol at Ā£10,335 plus VAT.
Een greepuit verschillende fiat voertuigen,van auto's,traktoren,tot de dakar panda 4x4,mijn oud punto sporting enz..En de mooie LANCIA DELTA INTEGRALE,die waarschijnlijk weer het rallygebeuren zal opzoeken!
Unveiled in a world premiere at the recent Frankfurt Motor Show, the new Fiat Punto Evo is officially launched today. It aims to build on the success of its predecessor, the Grande Punto, and become a benchmark for innovation, safety and style thanks to several new features. The name ĀEvoĀ highlights a level of evolution in car design that is capable of satisfying customers who are increasingly demanding in terms of technology, driveability and respect for the environment.
The technological excellence of the Punto Evo is in evidence primarily through the broad range of Euro 5 engines, including the second-generation 1.3 MultiJet and the 1.4 MultiAir - the revolutionary technology developed by Fiat Powertrain Technologies that will gradually be adopted by all Fiat Group engines. Alongside these innovative power units and the more traditional ones are the hybrid methane and LPG systems, combining to form the most complete and eco-friendly engine range in the segment, bar none. Still with reduced consumption and emissions in mind, the new Punto Evo offers Start&Stop, the system that temporarily switches off the engine when you stop the car. Start&Stop comes as standard on all new Euro 5 petrol and diesel engines.
Inside the car, there is also a debut for the new Blue&Me-TomTom infotainment system, whose practical colour touch-screen allows you to manage phone calls, satellite navigation and all the driving information you need, which it downloads directly from the on-board computer systems.
The Fiat Punto Evo raises the bar in the field of safety with its seven airbags. It is one of the few cars in its class to provide a driver knee bag as standard across all trims. As well as the usual ABS, EBD (Electronic Brakeforce Distribution) and ESP (Electronic Stability Program) systems, there are other useful features such as the Hill Holder system, which helps the driver with hill starts by keeping the car stationary for a few seconds in order to prevent it from rolling backwards, and the adaptive cornering front fog lights that come on automatically on dipped beam according to the steering angle. Finally, the Fiat Punto Evo is even more attractive thanks to the work done by Fiat's Centro Stile. The interiors (dashboard, seats and instruments) have been completely revamped to make them more plush and elegant, and the car has a new eye-catching shape.
The Fiat Punto Evo will be available to buy from the second half of October. It aims to establish itself as a European market leader in the hugely important supermini segment.
TECHNOLOGICAL INNOVATION
The technological excellence of the Fiat Punto Evo is in evidence primarily through the extensive range of engines, designed and manufactured by FPT Ā Fiat Powertrain Technologies, that can be powered by petrol, petrol/LPG, petrol/methane or diesel. The engines are available at Euro 4 and Euro 5 ecology standards (except for the 1.2 petrol engine, which will be available in Euro 5 from 2010). They include the new 1.4 MultiAir and second-generation 1.3 MultiJet: all meet Euro 5 standards and come with the Start&Stop system as standard. The Punto Evo represents another advancement in sustainable transport, and it is a step ahead of the EEC regulation that requires new cars to comply with Euro 5 limits only from 1 January 2011. Depending on the engine, you can get five or six-speed mechanical or robotised sequential gearboxes (Dualogic) that have been optimised for excellent manoeuvrability and very low noise levels.
The following engines are available at launch: Petrol: 65 hp 1.2 8v (Euro 4); 77 hp 1.4 8v (Euro 4); 77 hp 1.4 8v (Euro 5) with Start&Stop; 105 hp 1.4 MultiAir 16v (Euro 5) with Start&Stop; 135 hp 1.4 MultiAir Turbo 16v (Euro 5) with Start&Stop. Diesel: 75 hp 1.3 MultiJet 16v (Euro 4); 75 hp 1.3 MultiJet II 16v (Euro 5) with Start&Stop and DPF; 90 hp 1.3 MultiJet 16v (Euro 4); 95 hp 1.3 MultiJet II 16v (Euro 5) with Start&Stop and DPF; 120 hp 1.6 MultiJet 16v (Euro 5) DPF. Bi-fuel: 70 hp 1.4 8v petrol/methane (Euro 5); 77 hp 1.4 8v petrol/LPG (Euro 4).
The logo on the rear door of the Punto Evo changes according to the different engine types: the dot is red for high-performance engines (135 hp 1.4 MultiAir Turbo and 120 hp 1.6 MultiJet), green for bi-fuel units and black for other engine types.
MultiAir technology
Making its debut on the Fiat Punto Evo, the 1.4 MultiAir is the revolutionary head of a new family of engines equipped with the MultiAir technology developed and patented by FPT Ā Fiat Powertrain Technologies. The technology will be gradually rolled out across all Fiat Group engines. Available in two different power outputs (105 hp and 135 hp), the new engine represents a real departure point from the current petrol engine scene. Compared with a traditional petrol engine with the same cubic capacity, the MultiAir engines provide a significant increase in power and torque, as well as much lower fuel consumption and emissions.
At the heart of the MultiAir is a new electrohydraulic valve management system that enables reduced fuel consumption (by controlling air directly via the engine intake valves, without using the throttle) and harmful emissions (via combustion control), as well as improved performance. As befits a flag-bearer for the downsizing concept, MultiAir is a versatile technology that is easily applied to all petrol engines and may potentially be developed for diesel engines.
The 135 hp 1.4 MultiAir Turbo guarantees the Fiat Punto Evo all the performance and temperament of a sporty, well-balanced car designed for customers who want good driveability and fuel economy. Thanks to the turbocharger, the torque delivery of the 135 hp engine is optimum under all conditions and ensures outstanding acceleration and vigorous thrust at all revs, setting a new benchmark for petrol engines. The new 135 hp engine's top speed and time to accelerate from 0-100 km/h puts it at the top of the supermini class: 200 km/h (205 for the Sport version) and just 8.5 seconds. Excellent performance is combined with respect for the environment (Euro 5 approval) and good fuel economy. This excellence is reflected in particularly low CO2 emissions, equal to 129 g/km, with a combined fuel consumption of just 5.6 litres every 100 km.
Balance and temperament are also attributes of the 105 hp 1.4 MultiAir power unit. This engine sits in the middle of its reference market, where it represents the best choice. The 105 hp MultiAir also complies with Euro 5 standards and records 134 g/km of CO2 (combined fuel consumption is just 5.7 litres every 100 km). Performance is excellent: from 0-100 km/h in 10.8 seconds and top speed of 185 km/h. All this tells you that MultiAir has all the necessary attributes to be as revolutionary in the field of petrol engines as JTD and MultiJet were in their day for diesel engines. Fiat's long tradition in engines continues.
Second-generation MultiJet
All Fiat Punto Evo diesel engines are equipped with the next-generation MultiJet Common Rail injection system. This highly advanced solution can control high engine pressures (up to 1600 bar) without being tied to engine speed or the quantity of fuel injected. In the 1.3 MultiJet Euro 5 versions, the system uses innovative common rail injectors that, thanks to a balanced hydraulic servo-valve, are able to more precisely control the quantity of diesel injected into the combustion chamber, with a faster and more flexible sequence of injections than was previously possible. By reducing the amount of time between injections, these injectors optimise fuel introduction to the chamber and therefore make the diesel combustion process more gradual, with positive effects for consumption, emissions, NVH and handling. In fact, the new common rail injector on the Euro 5 engines cuts consumption and CO2 on the approved cycle by around 2%, while at the same time reducing harmful emissions. The second-generation MultiJets are therefore the latest development in the Common Rail injection system which, after the JTD (1997) and MultiJet (2003) engines, gives the Fiat Group yet another first in this field.
The 1.3 MultiJet is available in Euro 4 (75 and 90 hp) and Euro 5 (75 and 95 hp) versions, the latter coming with a particulate filter and Start&Stop as standard. In addition, turbo is carried out either by a fixed geometry turbocharger (75 hp) or a variable geometry turbocharger (90 and 95 hp). The Euro 5 versions have next-generation turbochargers that, combined with the new second-generation MultiJet injection system, ensure the best possible turbo function at any engine operating level, with torque delivery at low revs up to 25 per cent higher than on Euro 4 versions.
The performance levels of the 95 hp second-generation 1.3 MultiJet (Euro 5) are well worth a mention: top speed of 178 km/h, 0-100 km/h in 11.7 seconds, consumption of 4.2 l/100 km and 110 g/km of CO2 emissions (in the combined cycle). When combined with the Dualogic gearbox, consumption falls to 4.1 l/100 km and emissions to 107 g/km. Finally, the Punto Evo range retains the brilliant 120 hp 1.6 MultiJet Euro 5 with DPF from the previous model. With this engine, the car can reach a top speed of 193 km/h (Sport version) and go from 0-100 km/h in 9.6 seconds. Excellent performance also comes with reduced consumption and emissions: in the combined cycle, these figures are 4.5 l/100 km and 119 g/km of CO2 respectively.
Start&Stop system and Gear Shift Indicator
With respect for the environment and fuel economy still in mind, the new Fiat Punto Evo includes the Start&Stop system. Coming as standard on all the new Euro 5 petrol and diesel engines, and from 2010 also on the 120 hp 1.6 and the 1.2 Euro 5, this device temporarily switches off the engine and restarts it in order to reduce fuel consumption and noise levels. In these situations, which are typical of heavy traffic in urban areas and when stopped at traffic lights, when the control strategy permits, the system automatically cuts out the engine in order to reduce fuel consumption and emissions by up to 15% for an urban route and 3.5% over an NEDC-type cycle. Moreover, the Gear Shift Indicator (GSI) linked to the Start&Stop system is a kind of co-pilot that discreetly advises drivers when they should change gear, leading to a more fuel-efficient use of the engine. For example, the GSI may suggest shifting to a higher gear, by means of a signal on the instrument panel, in order to allow the engine to combust a leaner mixture, i.e. containing less fuel, or changing down a gear to make best use of the available torque.
Blue&MeĀTomTom
Technological innovation also comes in the shape of the latest Blue&Me platform, which makes its debut on the Punto Evo. Blue&MeĀTomTom is a fully integrated infotainment system whose practical colour touch-screen allows you to manage phone calls, satellite navigation and all the driving information you need. The device is the result of a partnership between Fiat Group Automobiles and TomTom, the European leader in portable navigation systems, and integrates with the other carĀs systems thanks to the Blue&Me system developed with Magneti Marelli. Blue&MeĀTomTom is fixed in an easily accessible and safe position (without loose cables), from which it can nevertheless be removed for other purposes. The system can also be operated from controls on the steering wheel and by voice recognition. There is an exclusive ĀCar MenuĀ to let you display information on the car and all connected devices: Āeco:Drive InfoĀ: real-time information on your driving style and suggestions for reducing environmental impact and optimising consumption by changing gear and accelerating appropriately to suit the nature of the route; all trip information on a single screen: distance travelled, consumption and range; fuel reserve warning and directions to the nearest filling station; places of interest, Fiat Group service centres and methane and LPG filling stations; and management of the mobile phone connected to Blue&Me: calls, information, contacts and call log.
Lastly, on this new Fiat model you can also get Blue&Me (including hands-free function with BluetoothĀ® interface and advanced voice recognition, USB port, MP3 player and SMS message reader) and Blue&Me Nav, which adds a satellite navigation function at a very competitive price. The innovative Blue&Me system has won prestigious international awards and been a real commercial success. It is fast approaching one million units installed on various Fiat Group Automobiles models.
RESPECT FOR THE ENVIRONMENT
At Fiat, innovation also means looking after the environment. In fact, the environment is one of the main issues driving product development, and ensures that the Fiat range is the greenest in Europe. The Punto Evo is no exception. The new MultiAir engines are proof of that. Compared with a conventional petrol engine of the same size, they produce more power (up to 10%) and torque (up to 15%), while consuming significantly less fuel (up to 10%) and emitting less CO2 (up to 10%), particulates (up to 40%) and NOx (up to 60%). In the same way, the second generation MultiJet diesel engines offer more accurate combustion control, with benefits for consumption, emissions, NVH and handling. This has been achieved through a new common rail injector that regulates the introduction of fuel to the combustion chamber which, for the Euro 5 engines, cuts fuel consumption and CO2 on the approved cycle by around 2%, while at the same time reducing harmful emissions. Still with reduced consumption and emissions in mind, the new Punto Evo offers Start&Stop, the system that temporarily switches off the engine when the car is stationary and then restarts it. Start&Stop comes as standard on all new Euro 5 petrol and diesel engines.
The two bi-fuel systems (petrol/methane and petrol/LPG), which unquestionably give the Fiat Punto Evo the most complete and eco-friendly engine range in the segment, are further proof of Fiat's commitment to protecting the environment. What is more, Fiat is the undisputed global leader in the segment of original dual-fuel petrol/methane cars (OEM) and, more recently, of dual-fuel petrol/LPG cars. The two 'green' versions have a specific 1.4 8v Fire engine with 77 hp (for example, the Natural Power one delivers 70 hp, when operating on methane, and is Euro 5-approved) manufactured by Fiat Powertrain Technologies and designed specifically to integrate fully with the two fuel supply systems. The methane-fuelled engine is not only the most ecological bi-fuel engine in the B segment, producing just 115 g/km of CO2, but is also the most economical thanks to unprecedented running costs of under 4 euros per 100 km. Among other advantages, methane-fuelled engines benefit from the highest government incentives in Italy: 5,000 euros if combined with a contribution for scrapping your old car. It should not be forgotten that the Punto Evo Natural Power ensures a range of more than 1,000 km on the combined cycle and 1,200 km on the extra-urban cycle and, when operating on methane, it guarantees excellent handling and good performance: the top speed is 156 km/h and it goes from 0-100 km/h in 16.9 seconds.
Then there is the LPG-fuelled version in addition to the Natural Power one, developed using FiatĀs extensive experience in alternative fuels to respond to the extraordinary growth seen in this market. The Punto Evo GPL boasts a record range of 1,500 km in the extra-urban cycle, running costs almost 50% lower than a petrol equivalent, as well as reduced consumption (7.4 l/100km in the combined cycle) and CO2 emissions (119 g/km).
Staying on the environmental theme, Fiat Punto Evo customers can use Āeco:DriveĀ, the innovative software that uses the USB port to analyse driving style and help you reduce fuel consumption and emissions. How does it work? As you drive, Āeco:DriveĀ collects information on vehicle efficiency and your driving habits. All data are sent through the Blue&Me infotainment system's USB port to a standard USB drive, from where they can be read on a computer. Users can then take a careful look at their fuel consumption and emissions for each trip (creating their own eco:Index) and get tips on achieving a more eco-friendly driving style. They can actually improve their score by progressing through a series of tutorials: motorists who are keen to become more eco-responsible drivers can expect a 15% improvement in their driving style, which means cutting CO2 emissions by 15% and an annual fuel saving of 120 to 200 euros. This system is available for the Fiat 500, Grande Punto, Bravo, Qubo and Croma models, and over 50,000 customers have already downloaded it free of charge from the www.fiat.com/ecodrive website in the first eight months since its launch. More than 22,000 people use it all the time to monitor their driving style, taking part in a lively exchange of views on Āeco:VilleĀ, an online community where you can share your commitment to eco-friendly driving. A great public success but also a concrete commitment, Āeco:DriveĀ tips have made it possible to save more than 1,900 tonnes of CO2 in Europe - enough energy to light up the streets of a city the size of Geneva for 20 months.
SAFETY
The Punto Evo is designed and built to achieve the highest levels of safety. The model boasts a large number of safety devices (standard or optional depending on the market and trim), starting with those dedicated to passive safety: two front airbags, two front side airbags, front and rear window bags and a driver knee bag (the Punto Evo is one of the few cars in this segment on which this bag is standard on all trims), ensuring protection for occupants in nine areas of possible contact in the event of a crash. The Punto Evo is also one of the few cars in its class equipped with adaptive 'cornering' front fog lights that switch on automatically with dipped beams according to the steering angle. The new Fiat Punto Evo guarantees consistent and reliable road holding thanks to the latest electronic dynamic control systems for braking and traction. There is the ABS system with EBD (Electronic Brakeforce Distribution) and, above all, ESP (Electronic Stability Program) complete with Hill Holder to help with hill starts (the Punto Evo is the only car to have this available across all engines).
In addition, the new model has all the dynamic and comfort features that allow users to embark comfortably and safely on any journey. There is a powerful and effective braking system, tyres designed specifically for maximum comfort and safety, and the proven suspension structure: independent-wheel MacPherson type at the front and semi-independent-wheel with torsion beam at the rear. Finally, the Fiat Punto Evo has technologies that ensure the highest levels of acoustic and climate comfort for driver and passengers, which is key for preventive safety: from the two-zone automatic climate control to a number of features that make driving easier, such as cruise control, rain sensors and the parking aid system.
STYLE AND COMFORT
The work of the Fiat Centro Stile has made the Punto Evo even more attractive. In particular, the interiors of the new model have been completely redesigned to represent the most evolved expression of Italian style, with top-quality materials and superb attention to detail. The dashboard, modelled on the consoles and air vents, is the standout feature with its laminated materials that differ in colour and texture according to the trim. The top of the dashboard is also refined thanks to an embossed surface that makes it more pleasing on the eye and to the touch, as well as ensuring there are no reflections in the eyes of the occupants. In between the upper part and the front fascia on the passenger side, there is a diffused ambient light that is particularly pleasant when driving at night. The new central control console has been split into two, with the stereo characterised by a glossy black surface at the centre of which lies the LCD. The air conditioning controls are located underneath, in a separate panel, while in the upper section there are air vents with a storage compartment that, on some trims, comes with a door that can also be used as a base for installing Blue&MeĀTomTom. The instrument panel has larger dials for the speedometer and rev counter, with newly designed numbering and a new cowl visor to keep out the sun.
All the framing is coloured differently depending on the trim. The door panels have also been given a facelift, giving them a more cosy feel that includes large fabric-upholstered areas. The armrest inserts also differ according to the trim, while the pocket is larger and comes with a bottle holder. All the seats in the various trims are made from innovative materials that have been improved not only aesthetically but also ergonomically. In addition, compared with the previous model, there are more storage compartments and the Blue&Me system's USB port has moved to the central console.
The Fiat Punto Evo has also undergone significant external changes to both the front and rear, such as a new bumper with improved technical and functional areas: for example, there are two radiator grilles combined in a single trapezium-shaped area with two side attachments containing the direction indicators, while the lower grille incorporates the new circular fog lights with an adaptive cornering function. You can tell the different versions apart by the front bumper: the sporty trims have a hexagonal-mesh grille and a dark line with an embedded Fiat logo; the Comfort Line versions have a horizontal-mesh grille and a chrome-coloured line. Compared with the previous model, the headlights stand out more and are technically superior, as well as offering the daytime running lights function at the side and different framing (dark for Sport Line versions, chrome-coloured for Comfort Line versions). At the rear, there is a new bumper incorporating the number plate; innovative taillights with a guide light that can be seen at night in the shape of a pair of brackets opening on the left and closing on the right; the central Fiat logo that is also used to unlock the boot; and the new Punto logo with a different coloured dot depending on the engine. The original side mouldings blend into the new-look front and rear parts (the three-door versions are enhanced by a chrome-coloured line featuring the car's logo).
The latest design has also stretched the car to a total length of 406 centimetres, meaning that it retains its winning characteristics of driver and passenger comfort. The other external dimensions remain the same, with a width of 169 centimetres, a height of 149 cm and a wheelbase of 251 cm. Finally, there is a range of 13 colours, seven of which were not available for the previous model: Grigio Intellettuale (Tech house Grey), Blu Temerario (Acid jazz Blue), Blu Illusionista (Brit pop Blue), Nero Rubacuori (Progressive Black), Verde Avventuriero (Unplugged Green), Bianco Radioso (Easy listening White) and Rosso Sfrenato (Tango Red).
RANGE (ITALIAN MARKET)
To make it easier to choose the right version for a particular client, the Fiat Punto Evo has two families: the first - Comfort Line - includes the Active (three- or five-door), Dynamic (three- or five-door) and Emotion (five-door) versions, and is aimed at customers looking for comfort, elegance and functionality. Those who seek a car with an out-and-out sporty temperament will be more attracted by the second family - Sport Line - that includes the Sport and Fun versions, all exclusively three-door. The Comfort family also includes the eco-friendly versions with bi-fuel methane and LPG setups, available on the Active, Dynamic and Emotion trims (the latter being new and completing an unparalleled market offering). The range is completed by the line dedicated to the Dualogic robotised sequential gearbox combined with the 90 hp 1.3 MultiJet (available trims are Emotion, Sport, Dynamic and Fun) and 77 hp 1.4 16v (Dynamic and Fun trims) engines.
The following come as standard on the Active version: Dualdrive, ESP, front airbags and driver knee bag, five standard seats, two rear headrests, height-adjustable driver's seat, height- and depth-adjustable steering wheel, wiring for stereo. On top of this equipment, the Fun version adds: painted wing mirrors, 15" alloy wheels, spoiler, bronzed headlights, cornering fog lights, side airbags and window bag, 40/60 split seat, remote door locking/unlocking. The Sport trim enhances the Fun configuration with manual climate control, 17" alloy wheels, ambient light, side skirts, leather steering wheel and gear knob, radio/CD/MP3 player, heated wing mirrors and tinted rear windows. Starting from the standard Active trim, the Punto Evo Dynamic adds: manual climate control, side airbags and window bag, 40/60 split seat, painted wing mirrors and remote door locking/unlocking. On top of the Dynamic trim, the Emotion adds: twin-zone automatic climate control, radio/CD/MP3 player, 15" alloy wheels, bumpers with metallic-paint insert, ambient light, cornering fog lights, electric rear windows, leather steering wheel and gear knob, heated wing mirrors with temperature sensor, front armrest with storage compartment.
Clients can customise their Punto Evo with a series of packs that will enhance the car even more to their own taste. For the Active versions, there is a pack containing fog lights and remote door locking/unlocking, while from the second trim level there are two available packs: Info & Entertainment or Style. In the first case (Info & Entertainment), the packs available for the Dynamic and Fun trims include MP3 stereo, Blue&Me system and satellite navigation capability; for the Sport and Emotion versions there are two solutions: each have Blue&Me, sat nav capability and cruise control, but the My Blue Sound pack adds a sound system and the My Blue Comfort pack adds parking sensors. The second pack (Style) has climate control, 16" alloy wheels and tinted rear windows for the Fun version; fog lights, 15" alloy wheels, body-coloured side strips and bumpers with metallic-paint insert for the Dynamic trim; Sky Dome electric sunroof, kick plate and 16" alloy wheels for the Emotion trim; Sky Dome electric sunroof, anti-whiplash seats and bronzed 17" alloy wheels for the Sport trim. Finally, the Fiat Punto Evo range offers several optional extras, including twin-zone climate control, Interscope sound system, Sky Dome electric sunroof, and lots of accessories and external stickers to make the car truly unique. The 135 hp 1.4 MultiAir Turbo version (Emotion, Sport and Fun trims) will be available after launch.
02.10.2009 FIAT GROUP OUTPERFORMS A RISING ITALIAN NEW CAR MARKET IN SEPTEMBER
The Fiat Punto (including Punto Classic and Grande Punto) will welcome the new-generation Punto Evo (above during its media launch this week) into the market this month with its leadership of Italian sales undisputed, it was the best-seller in Italy last month with 16,105 units, clear of the Panda in second place with 14,524.
With 59,779 cars sold across Italy last month Fiat Group was up 9.34 percent year-on-year as it turned in another strong month of sales to outperform the overall market's rise and with the Fiat and Lancia brands driving forward this showing. According to data released by UNRAE a total of 189,476 new cars were sold in Italy last month which added up to a year-on-year rise of 6.77 percent. It all meant that the Fiat Group raised its share of the Italian market for the month of September from 30.81 to 31.55 percent year-on-year.
The Fiat brand saw 45,695 registrations during September which put it up 7.96 percent year-on-year and raised its share of the market for the month from 23.85 to 24.12 percent. Lancia was the biggest winner though, and with 9,371 registrations, it was up 23.86 percent year-on-year while its share of the market last month was nudging five percent (4.95 percent versus 4.26 percent during the same month a year ago). Alfa Romeo continued to struggle, it underperformed the overall market but its sales were virtually unchanged (-0.60 percent) with 4,657 units last month compared to 4,685 during the same month a year ago. Of the Group' specialist luxury/performance brands, Ferrari sold 27 cars last month (-20.59 percent) led out by the new California (14), while Maserati saw its sales more than half year-on-year to 29 (-53.97).
AWith three quarters of the year now gone Fiat Group has sold 535,940 cars on its home market which is down 2.03 percent year-on-year; however that equates to less than 12,000 units down the same period last year. The overall market for the first nine months of the year meanwhile is down 5.86 percent. The Fiat brand accounts for 415,418 cars so far this year in Italy which is down 3.59 percent on the same period last year while its share of the market climbs from 25.18 to 25.78 percent; Lancia has 76,008 sales for the year-to-date and is up 2.61 percent year-on-year while its share of the Italian market climbs from 4.33 to 4.72 percent.
Alfa Romeo's 43,467 cars sold after the first nine months is also above the market's rise, it is up 6.13 percent year-on-year for the year-to-date while its share rises from 2.39 to 2.70 percent. Ferrari meanwhile is on 544 cars for the year-to-date, down just 1.09 percent, and Maserati is on 503, equating to a year-on-year drop of 25.70 percent.
The Fiat Punto (including Punto Classic and Grande Punto) will welcome the new-generation Punto Evo into the market this month with its leadership of Italian sales undisputed, it was the best-seller in Italy last month with 16,105 units, clear of the smaller Panda which was in second place with 14,524 units. The Panda has just received a "Model Year 2010" makeover. The Fiat 500 (6,051) made it three Fiat-brand cars in the top-ten best sellers in Italy during September while the only other Fiat Group Automobiles interloper in the top-ten last month was Lancia's Ypsilon in eighth place with 4,470 sales. For the year-to-date the Punto (135,045) is the clear market leader, just over 6,000 units ahead of the Panda (128,908) while the 500 (63,398) occupies fourth place and the Ypsilon (37,412) is eighth.
In C-segment the Fiat Bravo (3,434) was third behind the VW Golf and Ford Focus and the positions for the year-to-date are the same with the Bravo now on 30,311 units. The Lancia Delta added 1,720 units last month to leave it the fifth best-seller in C-segment, a position it also occupies for the year-to-date with 16,371 sold. In D-segment the Alfa Romeo 159 (1,136) fell behind the Fiat Croma (1,177) with the two cars taking up fourth and third places in the segment respectively. For the year-to-date the Alfa 159 has 10,751 sales while the Croma is on 9,071. Fiat scored more success in "Multispace" with the Qubo (719) edging out the DoblĆ² (518). For the year to date these two lock out the top spots in the class with 9,877 and 3,946 sales respectively.
08.10.2009 FIAT, ALFA ROMEO AND LANCIA ALL BEAT THE FRENCH MARKET RISE IN SEPTEMBER
With 6,515 Fiat models sold in France last month the Italian carmaker is up 14.3 percent year on-year. It's range in France will shortly be boosted by the arrival of the facelifted B-segment Grande Punto model, now known as the Punto Evo, which has just been launched to the media during a glamorous ceremony on an Italian aircraft carrier (above).
Fiat (+14.3 percent), Alfa Romeo (+30 percent) and Lancia (+15.8 percent) have all posted very positive year-on-year sales gains on the French new car market during September, mirroring the overall market which gained some ground as it claws its way into positive territory for the year so far.
A total of 183,110 new cars were sold in France during September which put the market up a healthy 14.0 percent year-on-year. Of these 103,595 (+13.7 percent) came from the three mass-selling domestic brand names, Citroƫn, Peugeot and Renault, while the remaining 79,515 (+14.4 percent) were imports, with VW, Ford Toyota and Opel being the biggest winners in terms of volumes.
With 6,515 Fiat models sold in France last month the Italian carmaker was up 14.3 percent year on-year, and was the fifth best-selling imported brand. Alfa Romeo, driven by demand for the MiTo, weighed in with 885 units in September which put it up a strong 30 percent over the same month last year and made it the best year-on-year performer from the Fiat Group Automobiles brand portfolio, while Lancia's 388 units also beat the market as it was up 15.8 percent. Of the Fiat Group's niche luxury/performance brands Ferrari sold 15 cars (+7.1 percent) and Maserti 15 (-42.3 percent).
After the first nine months of the year France has seen 1,613,501 new cars sold which puts the market up by 2.4 percent year-on-year and solidly into positive territory. Of these, 869,825 units are from the three domestic brands which tip the balance ahead of imported cars, 743,676.
Fiat has amassed 59,854 sales for the year-to-date, which is up 4.9 percent year-on-year, double that achieved by the overall new car market. Alfa Romeo has 8,669 sales for the year-to-date which is up a 20.6 percent on the same period last year, while Lancia's 3,751 units during the first nine months of the year keeps it well ahead of the market, up 5.4 percent year-on-year. Of the Fiat Group's niche brands, Ferrari is on 252 units for far this year in France, putting the Prancing Horse up an impressive 45.7 percent year-on-year while Maserati's 193 sales is also a positive result and leaves it down very slightly with a year-on-year decline of 4.5 percent.
Fiat doet het weer zeer sterk in duitsland,deze maand een stijging van 9.7 precent,vorig maand verkocht fiat 316.266 personenwagens,dezemaand 11.999 nog erbij,ook alfa romeo met de mito doet het goed,wel een lichtere stijging,alleen lancia blijft wat achter! De smaakmakers zijn de fiat 500,de fiat panda en de fiat grande punto zijn geliefd bij de duitsers! Fiat snoept hier veel vw kopers weg!
Fiat was alaltijd een groot merk in de autosport,met de lancia DELTA'S EN DE STERKE fiat 131 ABARTH ENZ..OOK MET alfa romeo en ferrari. NU MOMENTEEL IN DE IRC DIE WEL MOEILIJK JAARWAS-BETER IN DE erc,en de fiat 500 ABARTH trofeo,en in BRAZILLIE MET DE NIEUWE FIAT LINEA HIER NIET VERKRIJGBAAR! Volgend jaar doet FIAT mee in de WRC!!
Wat vele mensen niet weten,was dat Fiat een heel grote vloot vliegtuigen had,van de CR-42 tot de mooie G-91. Met deze laatste vlogen onder ander de beroemde italiaanse Frecce Tricollore,de portugese luchtmacht,en vooral de duitsers!
Op het autosalon van Frankfurt wordt de nieuwe Fiat Grande Punto geprensenteerd,ik vindt hem ongelooflijk mooi en nog beter versies,al was de huidige heel goed en betrouwbaar.
Nu wil ik wat van de huidige Fiatmodellen voorstellen,van de kleine 500 tot de fiat panda,de mooie fiat bravo,en croma,de mooie fiorino en Qubo's,ikvindt ze echt heel mooi en sportief,naar de jeugd gericht en ouderen. Dan ook de verschillende versies van de fiat 500,zowel de abarths en anderen,en enkele spy foto's nog geblindeerd die dit jaar of volgend jaar uitkomen!
Vroeger en nu rijden veel politiemensen met fiat,dit gebeurde ook vroeger in nederland,nu iets minder,maar toch nog enkele teams bij onze noorderburen.Maar vooral elders in europa,enkele foto's.
fiat en de groep fiat heeft al veel wagens van het jaar uitgeroepen zien worden,nog onlangs de Fiat 500,en de grande punto kon nog niet was 1 maand te weinig op de markt.
fiat hadt heel gekende wendbare vliegtuigen tijdens eerste en tweede wereldoorlog,daarna heeft de zweedse en duitse luchtmacht lang gebruikt gemaakt van de fiat G 91 een heel mooi toestel,nu nog te bewonderen in museum te brussel.
Fiat was een grote trekker op de grote wegen hier en internationaal met hun vrachtwagens,later kwamen er samenwerking bij zoals unic uit frankrijk,hanomag,iveco tot op heden.
Ik ben gek op rally sport,maar alleen ga ik de fiat abarth aanmoedigen,die nu een moeilijk jaar hebben,toch beter de 2 laatste rally's won basso. Ik ben goed bevriend met italiaans rijder Giandomenico basso en co rijder Mittia dotta,hierbij poseer ik op foto in midden.
De fiat abarth's zijn azltijd een streling voor het oog,en heel krachtige motoren,nu ook weer strijd fiat met de grande punto in de s2000 klasse. ik probeer min of meer wat te weerspiegelen van deze meesterwerken!
Fiat heeft ook al veel bewezen in de autosport,met ferrari nu eigendom fiat,Lancia in de rally's,met de 131 abarth,nu de grande abarth s2000,alfa romeo,op veel gebied is fiat tegenwoordig.
Ik ben simoens maurice, en gebruik soms ook wel de schuilnaam odin52.
Ik ben een man en woon in diksmuide (belgie) en mijn beroep is .
Ik ben geboren op 25/12/1952 en ben nu dus 71 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fiat,adamo,dieren,natuur.
ik verzamel alles wat fiat betreft,adamo ook.
Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
forum
Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum
forum
Beste fiattisten,en van andere italiaanse schoonheden,dit forum om u hulp te vragen,en ook anderen te helpen!ook zoek ik terzelfde tijd mensen,die met mij willen jaarlijks italiaans samenkomen oprichten hier in westvl,vroeger waseen soortgelijke telkens in jabbeke genaamd italfest,oud gedienden welkom!
Dropbox
Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.