Fiat Bravo 1.9 MJET : Latino charme
01 februari 2007
Tot in de hoekjes Italiaans, zou de Bravo de lering getrokken hebben uit de commerciƫle flop van de Stilo.
Ontworpen door de ĀCentro Stile FiatĀ, onthult de Bravo het nieuwe logo van het merk. De twee voornaamste elementen van dit nieuwe symbool (roodkleurige schildvorm) herinneren onmiddellijk de Fiat 524 van 1931. Maar indien de Bravo zijn oorsprong vindt in de geschiedenis van het merk, is hij niettemin vastberaden nieuw. Met uitzondering tot het slechte prijsniveau, kan men toegeven dat de mislukking van de Stilo vooral te wijten was aan zijn smakeloosheid. Hier valt er niets op te merken bij de Bravo : men wordt onmiddellijk betoverd door zijn charme. Laag en met vormen, gelijken de uitgestrekte voorlichten op deze van de Grande Punto (naar het voorbeeld van Maserati !). Achteraan, geven de lichten een leuk knipoogje aan de eerste generatie van de Bravo, maar werden ingebouwd om tot bovenaan uit te komen. Het zijaanzicht wordt overheerst door een lijn die achteraan naar boven gaat, terwijl het dak naar beneden komt. Dit is eersteklas, lineair en smaakvol. In dusdanige mate dat de Bravo op een coupĆ© lijkt, wat de uitleg geeft voor de ontbrekende drie deuren versie.
Volume
Met een totale lengte van 4,34 meters, meet de Bravo 14 cm meer dan een Golf ! Men verwacht dus dat er meer plaats aan boord te vinden is, des te meer dat de wielbasis (2,6 meters) niet achter blijft. En dit wordt bevestigd door het koffervolume : 400 liters, dat is 50 liters meer dan de Volkswagen. Daarentegen is de kofferdrempel te hoog en de vloer te laag, wat het laden niet vergemakkelijkt. Jammer. Ook jammer dat de Fiat niet genoten heeft van zijn voordeel qua afmetingen om de passagiers achteraan een beetje te verwennen. Want al kunnen hier vier middelmatige personen gemakkelijk instappen, is dat hĆ©Ć©l wat anders voor de grote types. Deze zetten zich beter vooraan, en vooral aan het stuur, daar de regelingen (in de hoogte en in de diepte) genoeg aanwezig zijn om een goede rijhouding aan te nemen. Bravo (ja ik weet, dat was een makkieĀ
) ook voor de zetels, die hƩƩl goed ontworpen werden om een perfecte rugsteun te bieden. In het algemeen is de sfeer aan boord goed gelukt, met waardige materialen en een montagekwaliteit van hoog niveau... niets te benijden aan de concurrentie.
Van goede komaf.
Voor onze (te korte) testrit in de bebouwde kom, hebben wij gekozen voor de motorisering die vast en zeker niet de best verkochte versie zal worden. Men spreekt hier natuurlijk over de 1.9 Multijet maar in de versie met 120 pk (115 pk in BelgiĆ«). Tegenover zijn grote broer met zijn 150 pk, stelt deze zich tevreden met 2 kleppen per cilinder, maar dan wel met een flexibele turbo. Met zijn 255 Nm die beschikbaar worden vanaf 2.000 rpm, hoeft dit om de 1.320 kiloĀs van de wagen te verplaatsen, zonder enige moeite. De prestatiewaarden aangekondigd door de constructeur, nl 194 km/u voor de topsnelheid en een 0 tot 100 km/u in 10,5 seconden, blijken dus te kloppen met de indruk aan het stuur. Persoonlijk betreur ik zelfs de 6de versnelling niet (voorbehouden aan de 1.9 JTD 150 pk en, raar maar waar, aan de 1.4 benzine van 90 pk !). Dankzij dit lles, is de onopgemerkte in werking stelling indrukwekkend. Geriefelijk, stil en met goede prestaties, trekt deze Bravo eveneens zijn plan qua weggedrag. Hier zullen wij het nog over hebben van zodra het mogelijk is om rechtlijnig meer dan 40 kilometers af te leggen. Brede banden met nieuwe veringen zullen aan deze Bravo toelaten niet op het terrein te spelen van zijn broertje, de Grande Punto, waarvan het achterstel nogal indrukwekkend is en onbedwingbare bewegingen doet bij bochten. De imponerende koerstabilisator zal hier niet vreemd aan zijn.
A la carte
Zonder de catalogus te gaan inspecteren met de talrijke uitrustingen voor deze nieuwe Bravo, moet u weten dat u in benijdenswaardige omstandigheden zult kunnen reizen. Op het menu (standaard voorzien of in optie volgens de gekozen versie) : tweedelige airco, panoramisch open dak, Blue&Me multimedia, navigatie systeem, cruise-control, regen-, licht en bandendruk sensor. Kortom, de veeleisende mensen zullen hier toch tevreden moeten zijn. De Bravo zal (vanaf 21 april) aangeboden worden in de vier volgende versies : Active (electrische ruiten en achteruitkijkspiegels, centrale vergrendeling, 6 airbags), Dynamic (airco, mistlichten, radio-CD, windowbags), Emotion (Blue&Me, cruise-control, bediening aan het stuur) en Sport (sport kit, ESP, metalen velgen in 17Ā). Wat de fleet klanten betreft (bedrijven), zullen zij recht hebben op een Ā« Corporate Ā» versie, gesteund op de afwerkingen van de Active of Dynamic. En om te eindigen op een goed nieuws, zal de Bravo genieten van een 5-jarige waarborg. Alles bij alles voor een prijs tussen de 15.000 et 16.000 euro voor de benzine basisversie, en tussen de 17.000 en 18.000 euro voor de standaard diesel.
|