Voor onze (te korte) testrit in de bebouwde kom, hebben wij gekozen voor de motorisering die vast en zeker niet de best verkochte versie zal worden. Men spreekt hier natuurlijk over de 1.9 Multijet maar in de versie met 120 pk (115 pk in BelgiĆ«). Tegenover zijn grote broer met zijn 150 pk, stelt deze zich tevreden met 2 kleppen per cilinder, maar dan wel met een flexibele turbo. Met zijn 255 Nm die beschikbaar worden vanaf 2.000 rpm, hoeft dit om de 1.320 kiloĀs van de wagen te verplaatsen, zonder enige moeite. De prestatiewaarden aangekondigd door de constructeur, nl 194 km/u voor de topsnelheid en een 0 tot 100 km/u in 10,5 seconden, blijken dus te kloppen met de indruk aan het stuur. Persoonlijk betreur ik zelfs de 6de versnelling niet (voorbehouden aan de 1.9 JTD 150 pk en, raar maar waar, aan de 1.4 benzine van 90 pk !). Dankzij dit lles, is de onopgemerkte in werking stelling indrukwekkend. Geriefelijk, stil en met goede prestaties, trekt deze Bravo eveneens zijn plan qua weggedrag. Hier zullen wij het nog over hebben van zodra het mogelijk is om rechtlijnig meer dan 40 kilometers af te leggen. Brede banden met nieuwe veringen zullen aan deze Bravo toelaten niet op het terrein te spelen van zijn broertje, de Grande Punto, waarvan het achterstel nogal indrukwekkend is en onbedwingbare bewegingen doet bij bochten. De imponerende koerstabilisator zal hier niet vreemd aan zijn.
A la carte
Zonder de catalogus te gaan inspecteren met de talrijke uitrustingen voor deze nieuwe Bravo, moet u weten dat u in benijdenswaardige omstandigheden zult kunnen reizen. Op het menu (standaard voorzien of in optie volgens de gekozen versie) : tweedelige airco, panoramisch open dak, Blue&Me multimedia, navigatie systeem, cruise-control, regen-, licht en bandendruk sensor. Kortom, de veeleisende mensen zullen hier toch tevreden moeten zijn. De Bravo zal (vanaf 21 april) aangeboden worden in de vier volgende versies : Active (electrische ruiten en achteruitkijkspiegels, centrale vergrendeling, 6 airbags), Dynamic (airco, mistlichten, radio-CD, windowbags), Emotion (Blue&Me, cruise-control, bediening aan het stuur) en Sport (sport kit, ESP, metalen velgen in 17Ā). Wat de fleet klanten betreft (bedrijven), zullen zij recht hebben op een Ā« Corporate Ā» versie, gesteund op de afwerkingen van de Active of Dynamic. En om te eindigen op een goed nieuws, zal de Bravo genieten van een 5-jarige waarborg. Alles bij alles voor een prijs tussen de 15.000 et 16.000 euro voor de benzine basisversie, en tussen de 17.000 en 18.000 euro voor de standaard diesel.
10 vragen aanĀ Een nieuwe rubriek waarin iemand wordt voorgesteld die iets met Fiat heeft. Of dat nou een liefhebber of een monteur is of iemand die werkzaam is binnen een Fiat-gerelateerd bedrijf; alles mag. Om af te trappen een persoon bij wie Fiat wel heel erg diep zit: Charles Groeneveld, 56 jaar en in het dagelijks leven constructeur. Zijn passie voor het merk Fiat uit zich in het voorzitterschap van de Fiat Club Nederland. 10 vragen aan dusĀ
Welk model Fiat rijdt u en waarom juist dit model? Ā Een Fiat 132 GLS, de Fiat die ik na de 127 en 131 zo fijn vond dat ik dit model altijd ben blijven rijden. Ik kijk nog steeds iedere keer met veel plezier naar deze auto!
Hoe lang rijdt u al Fiat? Ā 33 jaar.
Waar komt de gekte voor het merk Fiat vandaan? Ā Ik ben begonnen met wat schaalmodellen en folders van de 132, maar de belangstelling voor Fiat groeide en ik ging op zoek naar documentatie en folders van alles wat Fiat maakt en doet. Om dit van nabij mee te maken ging ik (met de Fiat Club NL) naar Torino om diverse Fiat bedrijven te bezoeken.
Heeft u naast de Fiat nog andere autoĀs? Ā 2 x 132-2000 en een Uno 1.4 Als er nu een nieuwe Fiat of Abarth moest worden dan werd het een? Ā Een Bravo, maar ik ben nog erg tevreden met mijn 132. Gewoon gek op Fiat of verslingerd aan ItaliĆ«? Ā Allebei, met name Torino, waar ik graag naar toe ga en niet alleen vanwege Fiat. In deze stad heb ik met veel plezier rondgereden, gewandeld en mensen ontmoet.
Poetsen of rijden? Ā Poetsen, om daarna met een fraaie Fiat naar diverse beurzen, evenementen en ItaliĆ« te rijden.
Heeft u modificaties gedaan aan uw Fiat? Ā De bestaande techniek in een zo goed mogelijke staat brengen en zo houden. Fiat rijder voor het leven? Ā Ja.
Wilt u zelf nog iets kwijt dat niet gevraagd is? Ā Er zijn natuurlijk veel Fiat liefhebbers,die je o.a. kunt vinden bij de Fiat Club NL. Wil je hierover meer weten kijk dan op www.fiatclub.nl
Fiat Scudo Panorama : Tot in zijn diepste monovolume
24 april 2007
Gelijktijdig aangeboden met de Combi Standard, bestemd voor het transport van personen, wordt de nieuwe Fiat Scudo voorgesteld in een Panoramische versie. Een afwijking die in feite de Fiat Ulysse zal vervangen.
Na de bedrijfsvoertuigen bestemd voor het vervoeren van goederen, komt hier de nieuwe Fiat Scudo voor het transport van personen. En indien de Scudo Combi Standard zich beperkt tot het vervoeren van technici en hun uitrusting, komt de versie Panorama duidelijk dichter bij de wereld van de monovolumes. Twee uitvoeringen worden in het gamma van de Scudo Panorama voorgesteld : de Family en de Executive. Net zoals de naam het aangeeft, is de eerste versie bestemd aan grote families op zoek naar grote ruimtes. En wat betreft de Scudo Panorama Executive, hij werd ontworpen voor prijzige diensten qua overplaatsing van zakenmensen (naar hotel & luchthaven of verhuring met chauffeur).
Panoramisch zicht
In functie van het type wielbasis (lang of kort), kan de Scudo Panorama tussen 5 en 9 personen vervoeren met plus of min wat bagage. Volgens de versies, heeft het laadgedeelte een maximale capaciteit van 770 liters (8/9 plaatsen configuratie), zijnde ongeveer 200 liters meer dan de concurrentie. Bovendien, dankzij de mogelijkheid om de zetels van de tweede en derde rij neer te klappen, op te bergen of uit te halen, kan men de wagen gemakkelijk inrichten volgens het nodige gebruik. Met een dergelijke naam, moest de Scudo Panorama een maximale zichtbaarheid schenken aan zijn inzittenden. En ze zijn erin geslaagd, dankzij onder andere een enorm geruite oppevlakte (van 5,5 tot 5,8 m2 volgens de wielbasis). De voorruit op zichzelf stelt al 1,68 m2 voor ; hetzelfde achteraan met 0,76 m2. En zodat iedereen van het landschap kan genieten, heeft Fiat de tweede en derde rij zetels verhoogd met 7 en 10 cm.
Praktisch en gebruiksvriendelijk
Bestemd voor het vervoeren van talrijke passagiers, moest de Scudo Panorama natuurlijk praktisch zijn bij gebruik, onder andere door vele opbergruimtes. Dankzij de hoogte van de wagen (die toch onder de 1,9 meter blijft, wat belangrijk is voor het ondergronds parkeren), is er eveneens onder de vloer ruimte beschikbaar. De middenconsole, het dashboard, de deuren, de zetelrugĀ Men kan er in ieder hoekje iets plaatsen. En om de kinderen te bewaken, werd een tweede binnenspiegel geplaatst. Qua rijhouding heeft ook de Scudo Panorama niets te benijden aan de monovolumes. Het stuur is regelbaar in de hoogte en in de diepte op 40 mm, en de bestuurderszetel is regelbaar in de hoogte. De versnellingspook, aan het dashboard geplakt, valt goed in handen, en het multifunctionele scherm (die een GPS kan bevatten) is volledig leesbaar.
ĀĆ la carteĀ uitrusting
Om goed voor ogen te hebben dat de Scudo Panorama niet echt een bedrijfsvoertuig is, hoeft men enkel een blik te richten op de lijst met de uitrustingen. Men vindt er onder andere een tweedelige airco (manueel of automatisch), een snelheidsregelaar, de regen en lichtsensor, het PDC systeem alsook een draadloos Bluetooth systeem voor de telefoon. Eveneens in optie : de pneumatische achtervering. Bewijs van een hoog comfortniveau, hij verbetert automatisch de stabiliteit van de wagen bij elke ladingsconditie. Het gamma bevat eveneens de pneumatische vering met een manuele regelbare wagenhoogte, om het laden en lossen te vergemakkelijken (+/- 5 cm).
6-doos
Geen verrassingen onder de motorkap van de Scudo Panorama die hier erft van dezelfde motorisering als zijn neefjes van PSA (Peugeot Expert en CitroĆ«n Jumpy). Het is onder andere het geval van de 2 liter Multijet van 120 pk die volgens ons de best aangepaste offerte is. Zeer gelijkaardig op het gebied van genoegen en prestatie van de versie met 140 pk (136 pk in BelgiĆ« voor fiscale redenen), geniet hij ook van een zes doos, wat het verbruik en het geluid op autosnelweg nogal vermindert. Qua weggedrag, is de electrohydraulische stuurbekrachtiging perfect aangepast aan dit voertuig aangezien hij zich licht vertoont bij manoeuvres en geleidelijk aan harder wordt bij hogere snelheid. Scherp en niet te ondersturig, het voorstel is heel wat overtuigender dan het achterstel (wringbrug) die de wervels van de passagiers zwaar op proef stellen wanneer de weg oneffen wordt. Er moet wel iets overblijven aan de monovolumesĀ
Van een succes gesproken ! Fiat is zelfs bijna het slachtoffer van zijn eigen succes en kan met moeite de enorme vraag beantwoorden. Met zijn verleidelijke look herinnert de nieuwe 500 aan zijn lieflijk ogende voorouder. Het voorfront lijkt op een grote glimlach en de afmetingen respecteren de proporties van zijn voorbeeld.
Presentatie
De eerste Fiat 500 werd in zijn thuisland een waar icoon. Dankzij deze kleine kon immers zowat iedereen zich met de auto verplaatsen. Terwijl de nieuwe 500 zich als echte erfgenaam wat betreft de look profileert, is het met de filosofie toch enigszins anders gesteld. De kleine Fiat lijkt immers vooral stadsbewoners te verleiden, terwijl zijn look met allerhande stickers kan opgefleurd worden en je dus met plezier het ĀfashionĀ-karakter van de 500, met een erg uitgebreid verpersoonlijkingsprogramma kan invullen. En we konden zelf vasttellen dat, nu je hem meer en meer op onze wegen ziet, er regelmatig een hoofd naar hem wordt omgedraaid. Hij mag dan wel van de Panda afgeleid zijn, de glamour druipt er vanaf.
Motorisatie
Ons test-model was met de krachtigste motorversie uitgerust. De 1,4 benzine levert een mooie 100 pk terwijl het koppel met 131 Nm bij 4.250 toeren piekt. Hij wordt uitsluitend van een manuele zes-bak voorzien, waarvan de verhoudingen trouwens uitstekend bij elkaar aansluiten.
De 1,4 Sport is de krachtigste 500, maar toch kan je hem moeilijk sportief noemen. Om de uitbundige spirit van de 595 Esse Esse terug te kunnen vinden en het tarmac te mishandelen, zullen we op de Abarth van 135 pk moeten wachten. De 1,4 is heel wat redelijker met een top van 182 kmh en een sprint van 10,5 sec van 0 tot 100.
Tijdens het dagdagelijkse gebruik toont de kleine zich nochtans erg vlot en zelfs nerveus. Maar dat laat hij jammer genoeg ook graag horen. Zijn rauwe stem is onaangenaam en onze trommelvliezen voelden zich niet erg gecharmeerd. De motor is relatief soepel, maar eens voorbij de 4000 toeren vind hij blijkbaar een tweede adem. De 100 paardjes worden dan wakker en snellen richting rode zone. Toch is het niet nodig om deze zone van naderbij te bekijken, want de prestaties worden er niet beter door, terwijl het motorgeluid allesbehalve aangenaam is. Dan kan je beter wat sneller naar de versnellingsbak grijpen, die zich trouwens buitengewoon makkelijk laat bedienen en werkelijk de top van zijn segment vormt.
Het verbruik ligt rond de 7 liter, wat zeer behoorlijk is. Als je veel in de stad rondtoert moet je echter met 9 liter rekening houden. Met een reservoir van maar 35 liter inhoud, stelt de autonomie dan niet veel meer voor. De CO2-uitstoot voldoet met 149 gr/km aan de verwachtingen.
Wegligging
De 500 wordt op het platform van de Panda gebouwd en rust dus op een droge ophanging die de bewegingen van de koets goed beperkt, maar daarvoor elke oneffenheid van de weg doorgeeft. Toch hadden we liever gezien dat de stuurinrichting wat natuurlijker zou aanvoelen, want nu lijdt het weggedrag enigszins onder het wat vage stuur. Mogelijks moeten we de elektrische bekrachtiging hiervoor de schuld geven. Een stevigere sport-modus zou wat soelaas kunnen bieden.
Comfort
Spijtig genoeg zijn we wat teleurgesteld in het comfort. De droge ophanging maakt dat ritjes op de autosnelweg behoorlijk onaangenaam worden. De zitpositie is goed, maar niet meer dan dat. De sfeer die het interieur uitstraalt is echter onbetaalbaar. De crĆØmekleurige instrumenten en het zichtbare metaal bezorgen het dashbord een unieke en typische atmosfeer.
De interieurruimte is eerder beperkt, zeker voor de achterpassagiers. En ook de bagageruimte is niet erg praktisch noch erg groot. De ergonomie is goed, maar in het begin is het toch wat wennen om alle schakelaars en knoppen terug te vinden. En zoals we al gezegd hebben is de motor nogal luid en klinkt hij bovendien vrij onaangenaam.
Toch kunnen enkele opties het leven aan boord nog wat komen veraangenamen. Een glazen dak kost 400 Ā en een echte Hi-Fi installatie staat voor hetzelfde bedrag in de 500. Lichtmetalen 16-duimers komenop 300 Ā en een extra garantie van 5 jaar vergoed je met 500 euro, terwijl parkeersensors achteraan de rekening met 300 Ā verhogen en een erg uitgebreid assortiment kleurrijke stickers tussen de 150 en de 200 euro kosten.
Conclusie
Schattig! Met zijn leuke smoeltje vertedert de 500 menigeen. We begrijpen dan ook volkomen het succes van deze kleine vlooi. Hij is echt retro en charmeert met zijn heerlijke interieur en een uiterst compleet en origineel verpersoonlijkingsprogramma. We kunnen dus enkel hopen dat Fiat een kleine inspanning wil doen wat de prijs betreft en als het even kan ook nog het comfort van de ophanging en het rijplezier. Is dat teveel gevraagd
Denk nu niet dat de Punto Evo, net als de Mitsubishi Evo, de sportieve versie is van de Punto. Evo betekent immers ĀperiodeĀ in het Italiaans.
Niets is onmogelijk bij Fiat. Zeker niet als de constructeur een presentatie organiseert in ItaliĆ«. De fotoĀs die je ziet, zijn niet geĆ«nsceneerd of getrukeerd. We waren er namelijk zelf bij. Fiat stelde de Punto Evo aan de internationale pers voor op een vliegdekschip: de Cavour.
Reusachtig
De Cavour lag majestueus in de dokken van La Spezia. De Cavour is het nieuwe pronkstuk van de Italiaanse marine. Het schip werd in dienst genomen in 2008, is 244 meter lang en 40 meter breed. Het weegt 27.500 ton. In het ruim zitten acht verticaal opstijgende Harriers of twaalf NH 90 helikopters. Tot 1.200 manschappen kunnen worden verscheept. Het ideale decor dus om met veel toeters en bellen de nieuwe Punto voor te stellen. Fiat weigert trouwens om de veranderingen een ĀfaceliftĀ te noemen, vandaar dus ook de nieuwe naam.
Details
We spreken niet meer van de Grande Punto maar van de Punto Evo. De Grande Punto blijft in de catalogus staan en wordt gepositioneerd onder de Punto Evo. Je moet al een geoefend oog hebben om de verschillen tussen de oude en de nieuwe versie te onderscheiden. Achteraan zijn alleen de lichten anders. De nummerplaat is in de bumper geĆÆntegreerd en met een druk op het logo open je de koffer. Aan de voorzijde zijn de verschillen duidelijker. Met zijn grote luchtinlaten ziet de Evo er heel anders uit.
Deels geĆÆntegreerde gps
Het interieur oogt erg leuk. De boordplank is volledig nieuw en de gebruikte materialen zijn van uitstekende kwaliteit. Ook de stoelen zijn nieuw. Ze zitten goed, maar bieden te weinig zijdelingse steun. Op het dashboard staat de Blue&me-TomTom op een soepele voet. Het is een draagbare gps zonder stroomkabels. Het systeem is echter niet geĆÆntegreerd zoals de Carminat TomTom van Renault. Bij de Punto Evo kan het scherm weggenomen worden; je kunt de gps ook buiten de auto gebruiken. Bovendien integreert hij de telefoonfunctie en geeft het scherm rij-informatie weer. Via een USB-poort kan je rijgegevens downloden, zoals verbruik en CO2-uitstoot.
Stop&start
Maar ook het rijden evolueert. Zo zijn wegrijhulp op hellingen en meesturende verlichting voortaan verkrijgbaar. De grootste veranderingen vinden we onder de motorkap. De 1.3 Multijet dieselmotor van de tweede generatie en de 1.4 MultiAir benzinemotor doen hun intrede. Ze worden allebei uitgerust met een stop&startsysteem, waardoor het verbruik en de emissies dalen. De ĀnieuweĀ 1.3 Multijet dieselmotor heeft nieuwe injectoren en zijn brandstofdruk loopt nu op tot 1.600 bar. Hij is beschikbaar in twee vermogensversies en wordt standaard uitgerust met een partikelfilter.
MultiAir
Fiat catalogeert de MultiAir-techniek van zijn benzinemotor als revolutionair. De elektrohydraulische bediening van de inlaatkleppen regelt de luchtmassa die in de cilinders wordt gezogen. Dankzij deze nieuwe techniek verlagen verbruik en emissies. Wij reden met de minst krachtige versie van deze motor. Gemiddeld verbruikt die 5,7 l/100 km en stoot hij 134 g CO2/km uit. Maar ondanks de 105 paarden en de veelbelovende cijfers (185 km/uur, van 0 naar 100 km/uur in 10,8 seconden) was er van rijplezier weinig sprake.
Ik ben simoens maurice, en gebruik soms ook wel de schuilnaam odin52.
Ik ben een man en woon in diksmuide (belgie) en mijn beroep is .
Ik ben geboren op 25/12/1952 en ben nu dus 71 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fiat,adamo,dieren,natuur.
ik verzamel alles wat fiat betreft,adamo ook.
Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
forum
Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum
forum
Beste fiattisten,en van andere italiaanse schoonheden,dit forum om u hulp te vragen,en ook anderen te helpen!ook zoek ik terzelfde tijd mensen,die met mij willen jaarlijks italiaans samenkomen oprichten hier in westvl,vroeger waseen soortgelijke telkens in jabbeke genaamd italfest,oud gedienden welkom!
Dropbox
Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.