Voor onze (te korte) testrit in de bebouwde kom, hebben wij gekozen voor de motorisering die vast en zeker niet de best verkochte versie zal worden. Men spreekt hier natuurlijk over de 1.9 Multijet maar in de versie met 120 pk (115 pk in BelgiĆ«). Tegenover zijn grote broer met zijn 150 pk, stelt deze zich tevreden met 2 kleppen per cilinder, maar dan wel met een flexibele turbo. Met zijn 255 Nm die beschikbaar worden vanaf 2.000 rpm, hoeft dit om de 1.320 kiloĀs van de wagen te verplaatsen, zonder enige moeite. De prestatiewaarden aangekondigd door de constructeur, nl 194 km/u voor de topsnelheid en een 0 tot 100 km/u in 10,5 seconden, blijken dus te kloppen met de indruk aan het stuur. Persoonlijk betreur ik zelfs de 6de versnelling niet (voorbehouden aan de 1.9 JTD 150 pk en, raar maar waar, aan de 1.4 benzine van 90 pk !). Dankzij dit lles, is de onopgemerkte in werking stelling indrukwekkend. Geriefelijk, stil en met goede prestaties, trekt deze Bravo eveneens zijn plan qua weggedrag. Hier zullen wij het nog over hebben van zodra het mogelijk is om rechtlijnig meer dan 40 kilometers af te leggen. Brede banden met nieuwe veringen zullen aan deze Bravo toelaten niet op het terrein te spelen van zijn broertje, de Grande Punto, waarvan het achterstel nogal indrukwekkend is en onbedwingbare bewegingen doet bij bochten. De imponerende koerstabilisator zal hier niet vreemd aan zijn.
A la carte
Zonder de catalogus te gaan inspecteren met de talrijke uitrustingen voor deze nieuwe Bravo, moet u weten dat u in benijdenswaardige omstandigheden zult kunnen reizen. Op het menu (standaard voorzien of in optie volgens de gekozen versie) : tweedelige airco, panoramisch open dak, Blue&Me multimedia, navigatie systeem, cruise-control, regen-, licht en bandendruk sensor. Kortom, de veeleisende mensen zullen hier toch tevreden moeten zijn. De Bravo zal (vanaf 21 april) aangeboden worden in de vier volgende versies : Active (electrische ruiten en achteruitkijkspiegels, centrale vergrendeling, 6 airbags), Dynamic (airco, mistlichten, radio-CD, windowbags), Emotion (Blue&Me, cruise-control, bediening aan het stuur) en Sport (sport kit, ESP, metalen velgen in 17Ā). Wat de fleet klanten betreft (bedrijven), zullen zij recht hebben op een Ā« Corporate Ā» versie, gesteund op de afwerkingen van de Active of Dynamic. En om te eindigen op een goed nieuws, zal de Bravo genieten van een 5-jarige waarborg. Alles bij alles voor een prijs tussen de 15.000 et 16.000 euro voor de benzine basisversie, en tussen de 17.000 en 18.000 euro voor de standaard diesel.
10 vragen aanĀ Een nieuwe rubriek waarin iemand wordt voorgesteld die iets met Fiat heeft. Of dat nou een liefhebber of een monteur is of iemand die werkzaam is binnen een Fiat-gerelateerd bedrijf; alles mag. Om af te trappen een persoon bij wie Fiat wel heel erg diep zit: Charles Groeneveld, 56 jaar en in het dagelijks leven constructeur. Zijn passie voor het merk Fiat uit zich in het voorzitterschap van de Fiat Club Nederland. 10 vragen aan dusĀ
Welk model Fiat rijdt u en waarom juist dit model? Ā Een Fiat 132 GLS, de Fiat die ik na de 127 en 131 zo fijn vond dat ik dit model altijd ben blijven rijden. Ik kijk nog steeds iedere keer met veel plezier naar deze auto!
Hoe lang rijdt u al Fiat? Ā 33 jaar.
Waar komt de gekte voor het merk Fiat vandaan? Ā Ik ben begonnen met wat schaalmodellen en folders van de 132, maar de belangstelling voor Fiat groeide en ik ging op zoek naar documentatie en folders van alles wat Fiat maakt en doet. Om dit van nabij mee te maken ging ik (met de Fiat Club NL) naar Torino om diverse Fiat bedrijven te bezoeken.
Heeft u naast de Fiat nog andere autoĀs? Ā 2 x 132-2000 en een Uno 1.4 Als er nu een nieuwe Fiat of Abarth moest worden dan werd het een? Ā Een Bravo, maar ik ben nog erg tevreden met mijn 132. Gewoon gek op Fiat of verslingerd aan ItaliĆ«? Ā Allebei, met name Torino, waar ik graag naar toe ga en niet alleen vanwege Fiat. In deze stad heb ik met veel plezier rondgereden, gewandeld en mensen ontmoet.
Poetsen of rijden? Ā Poetsen, om daarna met een fraaie Fiat naar diverse beurzen, evenementen en ItaliĆ« te rijden.
Heeft u modificaties gedaan aan uw Fiat? Ā De bestaande techniek in een zo goed mogelijke staat brengen en zo houden. Fiat rijder voor het leven? Ā Ja.
Wilt u zelf nog iets kwijt dat niet gevraagd is? Ā Er zijn natuurlijk veel Fiat liefhebbers,die je o.a. kunt vinden bij de Fiat Club NL. Wil je hierover meer weten kijk dan op www.fiatclub.nl
Fiat Scudo Panorama : Tot in zijn diepste monovolume
24 april 2007
Gelijktijdig aangeboden met de Combi Standard, bestemd voor het transport van personen, wordt de nieuwe Fiat Scudo voorgesteld in een Panoramische versie. Een afwijking die in feite de Fiat Ulysse zal vervangen.
Na de bedrijfsvoertuigen bestemd voor het vervoeren van goederen, komt hier de nieuwe Fiat Scudo voor het transport van personen. En indien de Scudo Combi Standard zich beperkt tot het vervoeren van technici en hun uitrusting, komt de versie Panorama duidelijk dichter bij de wereld van de monovolumes. Twee uitvoeringen worden in het gamma van de Scudo Panorama voorgesteld : de Family en de Executive. Net zoals de naam het aangeeft, is de eerste versie bestemd aan grote families op zoek naar grote ruimtes. En wat betreft de Scudo Panorama Executive, hij werd ontworpen voor prijzige diensten qua overplaatsing van zakenmensen (naar hotel & luchthaven of verhuring met chauffeur).
Panoramisch zicht
In functie van het type wielbasis (lang of kort), kan de Scudo Panorama tussen 5 en 9 personen vervoeren met plus of min wat bagage. Volgens de versies, heeft het laadgedeelte een maximale capaciteit van 770 liters (8/9 plaatsen configuratie), zijnde ongeveer 200 liters meer dan de concurrentie. Bovendien, dankzij de mogelijkheid om de zetels van de tweede en derde rij neer te klappen, op te bergen of uit te halen, kan men de wagen gemakkelijk inrichten volgens het nodige gebruik. Met een dergelijke naam, moest de Scudo Panorama een maximale zichtbaarheid schenken aan zijn inzittenden. En ze zijn erin geslaagd, dankzij onder andere een enorm geruite oppevlakte (van 5,5 tot 5,8 m2 volgens de wielbasis). De voorruit op zichzelf stelt al 1,68 m2 voor ; hetzelfde achteraan met 0,76 m2. En zodat iedereen van het landschap kan genieten, heeft Fiat de tweede en derde rij zetels verhoogd met 7 en 10 cm.
Praktisch en gebruiksvriendelijk
Bestemd voor het vervoeren van talrijke passagiers, moest de Scudo Panorama natuurlijk praktisch zijn bij gebruik, onder andere door vele opbergruimtes. Dankzij de hoogte van de wagen (die toch onder de 1,9 meter blijft, wat belangrijk is voor het ondergronds parkeren), is er eveneens onder de vloer ruimte beschikbaar. De middenconsole, het dashboard, de deuren, de zetelrugĀ Men kan er in ieder hoekje iets plaatsen. En om de kinderen te bewaken, werd een tweede binnenspiegel geplaatst. Qua rijhouding heeft ook de Scudo Panorama niets te benijden aan de monovolumes. Het stuur is regelbaar in de hoogte en in de diepte op 40 mm, en de bestuurderszetel is regelbaar in de hoogte. De versnellingspook, aan het dashboard geplakt, valt goed in handen, en het multifunctionele scherm (die een GPS kan bevatten) is volledig leesbaar.
ĀĆ la carteĀ uitrusting
Om goed voor ogen te hebben dat de Scudo Panorama niet echt een bedrijfsvoertuig is, hoeft men enkel een blik te richten op de lijst met de uitrustingen. Men vindt er onder andere een tweedelige airco (manueel of automatisch), een snelheidsregelaar, de regen en lichtsensor, het PDC systeem alsook een draadloos Bluetooth systeem voor de telefoon. Eveneens in optie : de pneumatische achtervering. Bewijs van een hoog comfortniveau, hij verbetert automatisch de stabiliteit van de wagen bij elke ladingsconditie. Het gamma bevat eveneens de pneumatische vering met een manuele regelbare wagenhoogte, om het laden en lossen te vergemakkelijken (+/- 5 cm).
6-doos
Geen verrassingen onder de motorkap van de Scudo Panorama die hier erft van dezelfde motorisering als zijn neefjes van PSA (Peugeot Expert en CitroĆ«n Jumpy). Het is onder andere het geval van de 2 liter Multijet van 120 pk die volgens ons de best aangepaste offerte is. Zeer gelijkaardig op het gebied van genoegen en prestatie van de versie met 140 pk (136 pk in BelgiĆ« voor fiscale redenen), geniet hij ook van een zes doos, wat het verbruik en het geluid op autosnelweg nogal vermindert. Qua weggedrag, is de electrohydraulische stuurbekrachtiging perfect aangepast aan dit voertuig aangezien hij zich licht vertoont bij manoeuvres en geleidelijk aan harder wordt bij hogere snelheid. Scherp en niet te ondersturig, het voorstel is heel wat overtuigender dan het achterstel (wringbrug) die de wervels van de passagiers zwaar op proef stellen wanneer de weg oneffen wordt. Er moet wel iets overblijven aan de monovolumesĀ
Ik ben simoens maurice, en gebruik soms ook wel de schuilnaam odin52.
Ik ben een man en woon in diksmuide (belgie) en mijn beroep is .
Ik ben geboren op 25/12/1952 en ben nu dus 71 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: fiat,adamo,dieren,natuur.
ik verzamel alles wat fiat betreft,adamo ook.
Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
forum
Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum
forum
Beste fiattisten,en van andere italiaanse schoonheden,dit forum om u hulp te vragen,en ook anderen te helpen!ook zoek ik terzelfde tijd mensen,die met mij willen jaarlijks italiaans samenkomen oprichten hier in westvl,vroeger waseen soortgelijke telkens in jabbeke genaamd italfest,oud gedienden welkom!
Dropbox
Druk op onderstaande knop om je bestand naar mij te verzenden.