Je mag een mooie foto die je zelf maakte insturen met in de onderwerpregel het woordje "fotobespreking". Pas als je foto op het blog besproken is, mag je een nieuwe foto insturen De
foto’s moeten voldoen aan de regels welke we voorschrijven voor alle foto’s die
ingezonden worden, nl:
Zwaarte:
maximaal 450 Kb Grootte: voor
een landschapsformaat, maximaal 1024 pixels breed, en maximaal 800 pixels hoog.
Voor portretformaat mag de maximale hoogte dus ook maar 800 pixels
bedragen Exif
gegevens: deze
moeten in de foto blijven staan
Het
komt er dus op aan, indien je een foto wil besproken zien, dat je zelf terug
kritisch de foto gaat bekijken, en zelf beoordelen of deze goed is, en de
bespreking zal er tot leiden dat er steeds iets uit te leren
valt.
Een
bespreking kan geweigerd worden als deze niet voldoet aan bovenvermelde regels,
alsook indien een
foto ouder dan een drietal maanden, ofeen foto die niet over de meest elementaire
kwaliteiten beschikt t.t.z., een redelijke compositie en qua belichting en
scherpte niet aan de minimum voorwaarden voldoet.
De beste foto is vaak de foto die op een eenvoudige maar krachtige
manier een verhaal kan vertellen, een emotie toont, de sfeer van dat moment
vastlegt en de kijker een langere tijd kan boeien. Vang de essentie, toon niet
meer of minder dan nodig is om het verhaal te kunnen vertellen en wees niet bang
een tijd door te brengen bij je onderwerp. Voor de compositie denk even aan de
regel van derden die vaak toegepast wordt bij fotografen en schilders. Probeer
niet teveel elementen in je foto te vangen, een voorwerp duidelijk naar voren
brengen levert vaak de beste foto’s op.
De bedoeling van de bespreking is om een goede foto te bespreken, zodat
je deze in de toekomst nog beter kan maken. Je foto mag niet langer dan 3 maanden geleden gemaakt zijn.
Veel plezier toegewenst! Fototeam
Beoordeel dit blog
22-03-2013
7) Kijkhut - nachtopname
Exif gegevens: - Sluitertijd: 5 sec - Diafragma opening: F22 - ISO waarde: 200 - Belichtingscompensatie EV: 0 - Lichtmeet methode: Auto Exposure - Flits: n.v.t. - Lens: 44mm telelens 1.Techniek: - Scherpte:
moeilijk te bepalen daar alle voorwerpen zich ver op de achtergrond bevinden.
Ik denk wel dat u een statief heeft gebruikt, een afstandsbediening is ook een
must. De minste trilling zorgt voor bewegingsonscherpte bij de lange
sluitertijd.
- Achtergrond: Lampen, twee boten,
kleine loods, voor de rest zwart
- Contrast: groot contrast tussen de lampen,
hun weerkaatsing in het water t.o. van de zwarte achtergrond
- Kleur: ik denk dat deze kleur past bij wat je beoogt in dit beeld. Spijtig
heb je geen titel geplaatst wat iets meer duidelijkheid zou geven.
Natriumdamplampen maken alles eentonig van kleur
- Diafragma en sluitertijd: F22 5 sec. - Belichting:
Lichte overbelichting in de
weerspiegeling dit nogal centraal in de foto. Niet moeilijk aan te passen,
zeker niet als u raw fotografeert 2. Compositie: Door de weinig interessante licht weerspiegelingen, waar tevens
geen mooie lijn in steekt gaan mijn ogen priemen naar het schip en loods in de verte.
Ook zorgt het schip in het midden dat er geen rustpunt komt in de compositie.
3. Belichting: Bij nachtfotografie gaat men uit om te starten bij F11, u hebt
F22 gebruikt wat de belichtingstijd serieus heeft opgeschroefd. Vermoedelijk
had je graag de sterretjes rond de lampen. Het kleine diafragma heeft enerzijds
door de hoge sluitertijd en het vele licht op het water meer opgelicht zodat
dit dominant wordt in uw foto, anderzijds toch daardoor een doortekening van de
rest in uw foto.
4. Creativiteit: daar de compositie weinig voorstelt, zou ik daar eens goed
naar kijken alvorens het statief te plaatsen. Een bepaald onderwerp op een
sterk punt zou al voor een groot stuk helpen. Een andere kleur van licht,
natriumdamplampen doen alle kleur verdwijnen uit je foto enz
Bemerking: U moet je zeker niet
laten afschrikken door wat ik hierboven gezegd heb. Vooral kijken naar uw
compositie zoals je deze overdag ook bekijkt en meerdere opnames maken met verschillende
diafragmas, ook eens uw fotoapparaat op bulb zo regel je zelf de
belichtingstijd want elke verlichting s nachts is anders. De Bulb-stand zet de sluiter open zolang de ontspanknop ingedrukt blijft.
1. Techniek: - Scherpte: overal scherp, zie diafragma F8 samen
met de 50mm van de lens
- Achtergrond: n.v.t.
- Contrast: tussen de lucht en het
staketsel, witte balustrade en de plankenweg die het oog leidt naar het donkere
vlak van het staketsel in de verte - Kleur: een grijzig weer die de kleur
van lucht en zee laat samensmelten. Door dit gegeven krijg je een weinig
opbeurende foto - Diafragma en sluitertijd: zijn een
juiste keuze volgens mij, gezien de gegevens van de hoeveelheid licht dat
aanwezig is misschien ISO400 instellen, dit verbeterd ook de scherpte - Belichting: de curve neigt naar hig-key met de berg
van de curve naar rechts. Op zich niet erg maar rechts heb je een stuk zonder
beeld informatie.Door
de witte driehoek wat op te schuiven van rechts naar links tot aan het begin
van de berg krijg je een wat heldere foto. De iets wat heldere lucht gaat dan
beter contrasteren met het staketsel. 2. Compositie: is goed doordacht, je
krijgt meerdere mooie volglijnen voor het oog, deze begint vooraan op het
loopvlak en via de balustrade, persoon en vogel op de lampen kom je aan he
gebouw in de verte. De enkele scheepjes laten je in de verte turen. Goede
dieptewerking en duidelijk wat het onderwerp is.
3. Belichting: Indien je met raw
werkt, zal je door het contrast wat te verhogen de opening in de curve kunnen
dichten. Je foto verhelderen en meer contrast verkrijgen.
4. Creativiteit: Bij een andere
weersgesteldheid zou dit een veel mooier beeld opleveren.
Bemerking: Nu zulke grijze lucht is ook geen nadeel
want ideaal om eens mensen te fotograferen of zaken meer in detail. Aan zulke
pier is daar geen gebrek aan denk ik. De lucht kun je erbij nemen als ze blauw
kleurt met mooie wolkjes.
1. Techniek: - Scherpte:Deze foto is reuze scherp, zowel links als rechts - Achtergrond:
Een vlakke lichtblauwe wolkenloze hemel, past er mooi bij -
Contrast: 'n Mooie contrastrijke foto, aangenaam om de balans van de diverse kleuren te zien -
Kleur: Er is een fijne nautische sfeer aanwezig met een juiste doortekening - Diafragma en sluitertijd: correct gekozen voor
het onderwerp, alles staat er scherp op - Belichting: Prima
2. Compositie: De compositie is zeer netjes opgebouwd. Het scheepje vaart de juiste kant op. Het water beslaat 1/3 deel van de foto. De mast staat op de sterke lijn. Je ogen blijven dwalen, een goede verdeling binnen het kader
3. Belichting: Een kleurrijke foto met 'n correcte belichting
4. Creativiteit: Goede
sfeerfoto, je wenst je aan boord van het scheepje
Bemerking: er valt weinig tot niets negatief over deze foto te zeggen, gewoon een mooie foto, vanaf de vissersmannen op de pier tot en met de meeuwen aan de hemel
Exif gegevens: - Sluitertijd: 1/400" - Diafragma opening: F11 - ISO-waarde: 200 - Belichtingscompensatie EV: +/1 - Lichtmeet methode: gemiddelde
meting met nadruk op het midden - Flits: n.v.t. - Lens: 29.0mm (35 mm equivalent: 43.0 mm)
1. Techniek: - Scherpte:al is de foto scherptoch is de algemene indruk niet zo en eerder flets te noemen door gebrek aan doortekening - Achtergrond: In dit geval is de mooie wolkenhemel goed gekozen! - Contrast: Weinig contrastrijke foto, het voornaamste contrast ligt op het stukje schuine weg in de voorgrond, dit trekt onnodig veel de aandacht van de kijker weg van dit wat belangrijk is in de foto en zich verderop afspeelt - Kleur: Er is een mooie sfeer aanwezig in de foto maar dit komt niet volledig tot uiting wegens te weinig doortekening, daarvoor zijn de kleuren niet voldoende aanwezig - Diafragma en sluitertijd: correct gekozen voor het onderwerp - Belichting: Al ziet het histogram er gebalanceerd uit, de keuze van een belichtingscompensatie van +1 is een beetje vreemd, 0/0 zou waarschijnlijk een meer contrastrijke foto opgeleverd hebben. In dergelijke gevallen is het raadzaam om eventueel drie opnamen te maken met EV -/1, 0/0, +/1 en deze te vergelijken
2. Compositie: het hoge gebouw is goed geplaatst in het formaat, de horizontale splitsing van zee en land in twee gelijke delen is minder gelukkig, vooral omdat het deel gevormd door de schuine weg op de voorgrond weinig bijdraagt tot een evenwichtige compositie. Een volledig horizontale strook op de voorgrond zou mogelijk een heel ander effect gehad hebben door, de opeenstapeling van horizontale vlakken
3. Belichting: Een sfeervolle foto in tegenlicht, toont aan dat de auteur een bewuste keuze gemaakt heeft om aan zijn foto een meerwaarde te geven
4. Creativiteit: Goede sfeer, verder gewoon
Bemerking:
wat ook opvalt
is dat het gebouw recht staat maar de horizon niet vlak is, naar de rechterkant
loopt het water opwaarts, dit kan je voorkomen door de foto recht te trekken
met behulp van een bewerkingsprogramma.
Een correct idee van kleur en contrast kan je enkel bekomen met een goed
beeldscherm dat regelmatig gekalibreerd is, vandaar dat het voor sommigen
misschien vreemd kan lijken om daarover opmerkingen te krijgen maar het is een vaststaand
feit!
Exif gegevens: -
Sluitertijd: 1/20 -
Diafragma opening: f11 -
ISO waarde: 200 -
Belichtingscompensatie EV: 0 -
Lichtmeet methode: spot -
Flits: n.v.t. -
Lens: 18-200 mm f/3.5-5.6 - Shot at 130 mm
1. Techniek:
- Scherpte: overal scherpte, zie diafragma -
Achtergrond: vage achtergrond in dezelfde kleurtinten als de voorgrond -
Contrast: onderwerp, de watervogels contrasteren nog een beetje met het
geheel, mede door het licht dat op hen valt -
Kleur: correct kleurgebruik. Weinig combinatie van kleuren, Het geheel
komt nogal grijs over. -
Diafragma en sluitertijd: F11 gebruikt voor overal scherp. De
sluitertijd is hierdoor aan de lage kant om dieren of vogels te fotograferen.
Toch nog een redelijke scherpte, wel niet optimaal. Het diafragma vergroten,
zou uw snelheid op drijven -
Belichting: Belichting is passend bij dit onderwerp maar geeft weinig
contrasten 2. Compositie: Gekozen
voor 2/3 vijveroppervlak en 1/3 bomen wat op zich wel goed is. Het onderwerp de
vogels bijna in het midden geplaatst van het 2/3 oppervlak. Door het verder
ontbreken van elementen in dit beeld is de dieptewerking zeer beperkt. Niet
echt een spetterende compositie 3. Belichting: de
curven zijn in het midden samengedrukt, u vindt deze met leegtes langs links
voor de zwarten en rechts voor de witten. Dus een smalle hoge berg in het
midden. Gevolg een zacht beeld met weinig contrast
Uw
ISO verhogen samen met het diafragma vergroten zou een scherpere foto kunnen
opleveren met iets meer contrasten. Uw Nikon kan dit wel aan denk ik. Een groter
voorwerp op de voorgrond zou uw berg in de curven meer spreiden naar links en
rechts
4. Creativiteit: Bemerking:
De foto oogt wel zacht maar toch een nogal grijzige foto zoals er velen worden
gemaakt. Niet echt speciaal en de compositie is ook niet dat. Het licht op de
vogels geeft nog iets van sfeer.
Liever
had ik een vogel of ander voorwerp gezien op de linker of rechter voorgrond met
een hoog contrast of scherpte. Hier zou u achtergrond veel beter bij passen en tot
meer effect resulteren. Nog een verder afgelegen element, watervogels of een
boompje in het water zou een sterker diepte gevoel geven in je beeld.
Exif gegevens:
- Sluitertijd: ¼ sec
- Diafragma opening: F7.1
- ISO waarde: 800
- Belichtingscompensatie EV 0/0
- Lichtmeet methode: punt
- Flits: off, did not fire
- Lens: 17-85mm op 17mm
1. Techniek:
- Scherpte: beslist goed scherp op alle delen van de foto
- Achtergrond: n.v.t.
- Contrast: Goed, ietwat donker
- Kleur: n.v.t. of n mooie omzetting van kleur naar zwart/wit
- Diafragma en sluitertijd: het diafragma is hier goed gekozen als het zoals
ik vermoed de bedoeling was om zoveel mogelijk scherptediepte te verkrijgen
- Belichting: is goed voor wat de
keuze van de instellingen betreft en wat via het histogram weergegeven is geeft dit nog een redelijke evenwichtigheid aan
2. Compositie:
Het kader is prachtig gevuld, de blik gaat mooi over de leuning en de treden
van de trap helemaal naar beneden om op de tegels van de vloer te eindigen.
Helaas kan ik niet ontdekken, wat het ding onder aan de trap is
3. Belichting:
De belichting (lichtmethode stond op punt) geeft mooi de sfeer van deze
wenteltrap weer, er zijn zeldzaam weinig delen over- of onderbelicht, waardoor
er een rustig beeld wordt gecreëerd. Wel oppassen voor overbelichting in de
lichte delen
4. Creativiteit:
Een interessante foto door een goede benadering van het onderwerp met deze
rustige compositie
5. Bemerkingen:
Jammer dat deze foto al bijna 1,5 jaar
geleden genomen is, inmiddels heeft u een heleboel nieuwe fotos kunnen nemen
en daarvan geleerd
Pas op met overbelichting, probeer te
spelen met de EV-waarden (lichtcompensatie) de + of - waarde Vriendelijke groet Cijbra
Exif gegevens:
- Sluitertijd:1/5
- Diafragma opening: F32
- ISO waarde: 100
- Belichtingscompensatie EV 0/0
- Lichtmeet methode: -
- Flits: niet afgegaan
- Lens: 18-200mm op 200mm
1. Techniek: - Scherpte: beslist goed scherp op de meest belangrijke delen van de foto, de meeldraden.
- Achtergrond: harmonisch, gevormd door de bloem zelf.
- Contrast: Goed
- Kleur: goed maar toch een blauwe schijn die teveel overheerst, dit doet niet erg natuurlijk aan.
- Diafragma en sluitertijd: diafragma is goed gekozen als het de bedoeling was om zoveel mogelijk dieptescherpte te bekomen maar in deze foto heeft dit niet helemaal zijn doel bereikt omdat bepaalde randgedeelten van de foto zodanig scherp zijn dat ze de aandacht van de kern van de foto afleiden.
- Belichting: goed voor wat de keuze van de instellingen betreft en dit wat via het histogram weergegeven is.
2. Compositie: Vrij goed al kon het kader nog beter gevuld worden voor een nog aangenamer aanblik van het geheel.
3. Belichting: onder belichting verstaan we hier de sfeer die het onderwerp in de meest gunstige omstandigheden laat zien. Wat direct opvalt bij het bekijken van de foto is dat het licht niet voldoende op de meeldraden rust waardoor de aandacht afgeleid wordt naar de lichtere delen in de foto.
4. Creativiteit: een goede benadering van het onderwerp met een vleugje eigen inbreng!
5. Bemerking: uit een dergelijke opname kan je meer halen door op enkele zaken te letten.
Beoordeel de belichting goed vooraleer je afdrukt. Door gebruik te maken van minder scherpte en belichting op delen die geen voorname plaats innemen en door het oplichten van het belangrijkste deel van de foto, kan je foto meer uitstraling krijgen en zal het belangrijkste deel de aandacht van de kijker langer kunnen vasthouden.
In de originele foto zijn er vuiltjes en groene vlekjes op de randen die het beeld ontsieren en vermeden kunnen worden. Zware kaders kunnen uitzonderlijk mooi zijn maar teveel is teveel en voegt meestal niets aan de foto toe, integendeel!
Dit
blog is een activiteit van de mailgroep fotografie Hier
worden op aangeven van amateurfotografen fotos besproken
Als je over een bespreking vragen hebt, kan je die rechtstreeks aan de beoordelaar wiens naam onder de bespreking vermeld staat stellen. Je kan de vraag ook stellen door hier op het blog op de "knop" om berichtje achter te achterlaten te drukken en je vraag in te typen. Net als bij het volgen van de lessen mag je pas weer een foto ter beoordeling inzenden, als je vorige besproken is. Veel genoegen en een leerzame tijd toegewenst, fototeam.