Je mag een mooie foto die je zelf maakte insturen met in de onderwerpregel het woordje "fotobespreking". Pas als je foto op het blog besproken is, mag je een nieuwe foto insturen De
foto’s moeten voldoen aan de regels welke we voorschrijven voor alle foto’s die
ingezonden worden, nl:
Zwaarte:
maximaal 450 Kb Grootte: voor
een landschapsformaat, maximaal 1024 pixels breed, en maximaal 800 pixels hoog.
Voor portretformaat mag de maximale hoogte dus ook maar 800 pixels
bedragen Exif
gegevens: deze
moeten in de foto blijven staan
Het
komt er dus op aan, indien je een foto wil besproken zien, dat je zelf terug
kritisch de foto gaat bekijken, en zelf beoordelen of deze goed is, en de
bespreking zal er tot leiden dat er steeds iets uit te leren
valt.
Een
bespreking kan geweigerd worden als deze niet voldoet aan bovenvermelde regels,
alsook indien een
foto ouder dan een drietal maanden, ofeen foto die niet over de meest elementaire
kwaliteiten beschikt t.t.z., een redelijke compositie en qua belichting en
scherpte niet aan de minimum voorwaarden voldoet.
De beste foto is vaak de foto die op een eenvoudige maar krachtige
manier een verhaal kan vertellen, een emotie toont, de sfeer van dat moment
vastlegt en de kijker een langere tijd kan boeien. Vang de essentie, toon niet
meer of minder dan nodig is om het verhaal te kunnen vertellen en wees niet bang
een tijd door te brengen bij je onderwerp. Voor de compositie denk even aan de
regel van derden die vaak toegepast wordt bij fotografen en schilders. Probeer
niet teveel elementen in je foto te vangen, een voorwerp duidelijk naar voren
brengen levert vaak de beste foto’s op.
De bedoeling van de bespreking is om een goede foto te bespreken, zodat
je deze in de toekomst nog beter kan maken. Je foto mag niet langer dan 3 maanden geleden gemaakt zijn.
Veel plezier toegewenst! Fototeam
Beoordeel dit blog
27-07-2013
Roland1946
Exif
Sluitertijd
1/400
Diafragma
5,6
ISO
200
Lichtmeting
spot
Belichtingsafwijking
0 EV
Flits
Niet van toepassing
Belichtingsprioriteit
manueel
Camera
Nikon D7000
Lens
120 mm
Brandpuntsafstand
120 mm
35mm equivalent
180mm
Software
Photoshop CS6
Techniek
Scherpte
De foto is heel scherp
Achtergrond
Voor dit soort fotografie is het
beter om een mooie wazige achtergrond te hebben met een aangename bokeh. Met
een diafragmaopening van 5,6 is dit moeilijk te realiseren tenzij de achtergrond
veraf is en er niets storend aanwezig is. In je foto is dit niet het geval en
is het resultaat daardoor minder geslaagd, er zijn teveel storende elementen waardoor
de kijker niet voldoende het gevoel krijgt dat het onderwerp goed geïsoleerd
naar voren komt. Met behulp van een gepast stuk zwart of gekleurd karton kan
je in dergelijke gevallen zelf nog een mooie achtergrond toevoegen maar dan
heb je meestal wat hulp nodig. Goed je zou kunnen zeggen dat je foto puur
natuur is maar dit siert de fotografie niet!
Contrast
goed
Kleur
goed
Diafragma/Sluitertijd
Zoals hierboven vermeld i.v.m. de
achtergrond is de combinatie van diafragma en sluitertijd niet ideaal voor
een zeer goed resultaat. Los daarvan is de sluitertijd wel goed gekozen,
zeker als het niet volledig windstil is.
Belichting
goed
Compositie
Er is zeker niets mis met deze vierkante
uitsnede, enkel de strakke manier waarop het onderwerp in beeld gebracht is
maakt van geheel een weinig boeiende compositie. De stengel die nu ongeveer
rechtop in het midden staat zou meer naar links kunnen geplaatst worden zodat
de bloem in een diagonale lijn door het formaat kan lopen.
Belichting
Omwille van de bonte achtergrond is
er ook een tekort aan luminositiet waardoor het geheel niet kan overtuigen en het onderwerp niet
voldoende tot zijn recht komt.
Creativiteit
Een statische natuurfoto is per
definitie niet zo creatief tenzij je dit kan combineren met een uitstekende
lichtinval.
Opmerkingen
Maak bij dergelijke fotos steeds
gebruik van een statief, om uitstekende resultaten te bekomen kan dit niet
voldoende beklemtoond worden!
Gezien de sluitertijd
was het meest open diafragma niet voor de hand liggend
Belichting
ok
Compositie
Boom staat erg
centraal, feitelijk heb ik geen idee wat je hier hebt willen uitdrukken of
wat het hoofdmotief is
Belichting
ok
Creativiteit
Creatief in die
zin dat ik niet op het idee zou komen een dergelijke foto te maken
Opmerkingen
Eigenlijk weet
ik geen raad met deze foto (zonder titel). Het staat recht en de automatische
belichting is ok. En eerlijk gezegd wil ik er verder ook niet te veel woorden
aan besteden.
Hoge gebouwen
als hier zijn vaak alleen maar te fotograferen door de camera omhoog te
richten. Hierdoor gaan de vertikale lijnen uiteraard naar elkaar toelopen.
Hier is dat allerminst storend, jusit omdat het voldoende schuin is. Twee
torens staan netjes in beeld. Het is moeilijk te beoordelen of dit de meest
aantrekkelijke uitsnede is, maar de compositie is beslist ok.
Belichting
Heel goed. Het
moet haast wel een bewolkte dag geweest zijn, want de gebouwen zijn
uitstekend van licht, terwijl ook de lucht voldoende doortekening heeft. Meestal
is daarvoor een kleine belichtingscorrectie nodig.
Creativiteit
Alhoewel de foto
aantrekkelijk oogt, is het een beeld dat dagelijks talloze keren door toeristen
op een vergelijkbare manier vastgelegd wordt. In die zin is het allerminst
een foto waar de creativiteit een belangrijke rol in speelt.
Opmerkingen
Technisch een
prima foto, maar uit oogpunt van oorspronkelijkheid is er nog ruimte voor
optimalisering, lijkt me.
Is goed, door te
verkleinen mag deze zelfs nog iets verscherpt worden
Achtergrond
n.v.t.
Contrast
Goed
Kleur
Goed
Diafragma/Sluitertijd
Goed, iso 1.600
geeft een goed resultaat zonder grove korrel
Belichting
Goed
Compositie
Er is goed
opgelet, de compositie is conform de regels van derden, er zit dieptewerking
in de foto en er lopen bijna onzichtbare diagonalen doorheen. Ik vraag mij
alleen af, wat die kist is, is het een oude zonnebank, een sjoeltafel of
een ledikant?
Belichting
Is goed, al
hoewel ik liever de donkere (linker) muur wat met n fotobewerking opgelicht
zou willen zien, waardoor de graffiti beter leesbaar/zichtbaar was geworden
Creativiteit
Behoorlijk!, urbex
(of urbanfotografie) komt steeds meer in zwang en wordt met de dag
populairder en vindt veel navolging. Opgelet voor slechte vloeren!!
Opmerkingen
Ik vind dit een prachtfoto
om lang naar te kijken; er valt veel op te zien en te ontdekken. Je droomt er
als het ware bij weg. Het plafond bijvoorbeeld, is vele jaren geleden netjes
met een laag verf op rubberbasis beschilderd en door het vochtig worden van
het plafond en de speling van de wind, laat het zich nu in flarden van het
plafond vallen.
Iso 200 is goed, Iso 100 zou nog
beter geweest zijn eventueel met het gebruik van een stevig statief.
Belichting
Dit lijkt aanvaardbaar al is het
verschil in contrast tussen hoge lichten en schaduwen nog erg groot. Had je
nog een beetje langer gewacht tot de zon het wateroppervlak raakte of de zon
al iets dieper gezakt was dan zou dit een beter resultaat opgeleverd hebben.
Compositie
Zeker een heel aanvaardbare
compositie waarbij de plaatsing van het groepje mensen en de zon een
diagonale lijn vormen, de horizonlijn is goed maar niet ideaal voor het formaat en onderwerp
zoals je dit hier vastgelegd hebt. (lees verderop)
Belichting
De foto heeft te kampen met felle
overstraling naar de lens, die lichtstraal kan je persoonlijk mooi vinden
maar het doet in zekere zin toch afbreuk aan het beeld want daarnaast is de
zon heel fel en het groepje mensen erg duister. De voorgrond neemt een
tamelijk grote hap voor zijn rekening maar daarin valt niets te zien. Benevens
het feit dat de lichtstraal heel veel aandacht naar zich toe trekt, vang je
ook stofdeeltjes op die aan de lens of filter kleven, dit ontsiert verder het
beeld. Je kan dit eventueel allemaal achteraf nog wegwerken maar dit
voorkomen door te wachten op het gepaste moment om af te drukken is een
betere optie.
Vergelijk i.d.v. even de aangepaste
foto met de originele: de lichtstraal is weggewerkt, de mensen zijn een
beetje opgelicht en de waterlijn ook, stofdeeltjes zijn verwijderd, dit alles
zorgt nu voor een rustiger beeld maar we zijn er nog niet helemaal.
Creativiteit
Een klassieke zonsondergang blijft
toch altijd mooi om zien!
Opmerkingen
In de bijgevoegde panaramische
uitsnede krijgt dit beeld meer uitstraling door de langere diagonale lijn tussen
het groepje mensen en de zon. De weggsneden voorgrond zorgt er voor het het groepje
mensen in een betere verhouding zijn met het geheel. Een gedeelte van de
lucht is weggelaten omdat die ook geen meerwaarde voor de foto betekent. Hier
primeert de kunst van het onnodige weg te laten en evenwicht te scheppen!
Ok, al wordt het
gezicht van de jongen aantrekkelijker als de hooglichten iets teruggeschoven
worden.
Kleur
Tikje aan de
warme kant
Diafragma/Sluitertijd
In goede verhouding
Belichting
Ok, met een
mooie doortekening in de zwarten.
Compositie
Voldoet aan de
gulden regel, maar vanwege de twee personen op deze manier in beeld
geplaatst, toch weinig dynamisch. Ik vind het jammer dat ik van het meisje
slechts één oog zie. Dat is het nadeel van elkaar verplicht lief aankijken.
Het plekje haar dat onder de kin uitpiept, had beter vermeden kunnen worden.
Belichting
Had wat meer
diepte in de belichting mogen hebben; vooral het gezicht van de jongen is wat
vlak uitgelicht
Creativiteit
Klassieke opname
Dushi
Opmerkingen
Met dit type
fotografie heb ik weinig affiniteit, omdat het al gauw kunstmatig in beeld
gebracht wordt. Althans, zo beleef ik het. De blik van de ogen correspondeert
voor mij niet lekker met de rest van de lichaamstaal. De jongen is mogelijk
op een voetstuk geplaatst, want ik zou verwachten dat hij kleiner is dan zijn
zus. Het leukste aan de foto vind ik de mond van het meisje dat kennelijk
niet in de lach probeert te schieten.
Mooie egale achtergrond dat goed bij
het onderwerp past.
Contrast
Kleur
harmonisch
Diafragma/Sluitertijd
Goed gekozen, was iso 400 nodig?
Belichting
Bepaalde delen van de insecten zijn
een beetje onderbelicht, vooral in de zwarte delen is daar onderaan wat
weinig doortekening, verder is dit heel goed.
Compositie
Dit lijkt heel goed al is het gekozen
format een beetje langwerpig vooral omdat de verticale stand van het twijgje
en het onderwerp in verhouding tot de grootte van de insecten een format is
waaraan we minder gewoon zijn, gelukkig is er bovenaan de splitsing van het
takje dat een beetje afwisseling brengt..
Belichting
In de achtergrond is daar weinig
luminisiteit waardoor de foto een beetje dof lijkt en wat sprankel mist.
1/40ste sec.
dat is een ongewenst trage tijd bij de gebruikte lens
Diafragma
f/6.3
ISO
100
Lichtmeting
Centrum gewogen
Belichtingsafwijking
geen
Flits
nee
Belichtingsprioriteit
lensopening
Camera
D3000
Lens
18-105mm
Brandpuntsafstand
105mm
35mm equivalent
157mm
Software
CS6
Techniek
Scherpte
Met name in de
haren is goed te zien dat de foto onvoldoende scherp is
Achtergrond
Helaas biedt
deze lens nauwelijks meer ruimte voor een grotere lensopening, want dan was
de achtergrond wat rustiger geweest. Voor de achtergrond was het echter juist
wel goed dat je zo dichtbij het meisje stond, want verder weg had een nog
scherper achtergrond gegeven.
Contrast
Het contrast in
het gezicht is goed. Maar met name de kleding vertoont een stevig contrast
vanwege het zonlicht. Er is een klein beetje clipping in de witten, maar meer
clipping in de donkere partijen
Kleur
Niet van
toepassing
Diafragma/Sluitertijd
Diafragma is
redelijk, sluitertijd is niet goed gekozen.
Belichting
OK op het
gezicht
Compositie
Het meisje staat
erg centraal in beeld. Aan de kijkrichting ontbreekt ruimte. Ook het
standpunt is nogal ongelukkig. Ik zie maar één oog, ze houdt vermoedelijk met
beide handen iets tegen haar wang, maar slechts een kant is zichtbaar. Ik kan
helaas geen goed alternatief aanbieden via bijv. een betere uitsnede. De foto
is genomen op iets meer dan twee meter afstand van het meisje en vermoedelijk
ben je net te laat geweest met het richten van de camera
Belichting
Het mooiste deel
van de foto is het gezicht, omdat alleen daar de foto niet ontsierd wordt
door de plekken van de zon. Waarom de camera ingesteld is op bewolkt weer,
begrijp ik niet zo goed.
Creativiteit
Vermoedelijk is
de foto gemaakt omdat je iets opgevallen is aan het meisje.Maar het geheel lijkt vooral op een haastig
snapshot waar geen tijd en ruimte was voor een meer creatieve inbreng.
Opmerkingen
Het is duidelijk
dat ik worstel met deze foto. Zelfs de
basisregels van de compositie die aan de hand van opdrachten uitgelegd worden
in de hier aangeboden lessen, worden niet al te best toegepast. Ik kan over
deze foto weinig enthousiast zijn.
Voor dit soort fotografie is het
beter om een mooie wazige achtergrond te hebben met een aangename bokeh. Om
dit te bekomen kan je gebruik maken van een tele of zoomlens waarvan de
brandpuntsafstand minstens 200 mm of meer is en de maximale diafragmaopening
f2,8. Wanneer de achtergrond niet uit nabijgelegen struikgewas of bomen
bestaat kan dit natuurlijk ook met minder gesofistikeerde toerusting. Met je
lens op 500 mm, dus verderaf van het onderwerp en f5,6 zou je een betere
achtergrond kunnen bekomen en ook minder scherpte op de voorgrond hebben waardoor
de vogel beter geïsoleerd zal zijn van zowel de voor als achtergrond, beslist
uitproberen!
Contrast
Kleur
De foto oogt een beetje dof, dit kan
eenvoudig opgelost worden door enkele schuivers open te trekken in Lightroom
4 bv. Schaduwen, hooglichten, levendigheid, contrast en de zwarte tinten een
beetje ophelderen.
Diafragma/Sluitertijd
Zoals hierboven vermeld i.v.m. de
achtergrond is de combinatie van diafragma en brandpuntsafstand niet gunstig
voor een zeer goed resultaat. De sluitertijd is beslist goed gekozen.
Belichting
Dit lijkt goed.
Compositie
Er is zeker niets mis met vierkante
uitsneden maar dan moet dit ook goed passen bij het onderwerp. De vogel is
smal en lang waardoor zijn hoofd nu dicht aan de bovenrand van het format
komt te staan, dit lijkt niet zo gunstig omdat de ruimte boven de vogel heel
krap is om een harmonisch beeld te krijgen. precies de rechterzijde van de
foto krijgt nu veel aandacht en dat zal niet de bedoeling zijn want daar
gebeurt niks opmerkelijk, eigenlijk stoort dit eerder! De houding van het
hoofd van de vogel is ook voor verbetering vatbaar, nu zie je goed één oog en
het ander een heel klein beetje, ofwel een zijdelingse aanblik of beide ogen.
Moest dit een mens zijn dan zou je dit ook niet erg flatterend vinden, met
dieren is dit niet anders, soms wel moeilijk te realiseren want die zitten
niet stil.
Belichting
De hele omgeving maakt het moeilijk
om een harmonisch geheel te bekomen, alles loopt zo een beetje dicht in één
massa van doffe tinten waardoor de kleur van de vogel wat gevangen zit en
zijn prachtige veren niet tot hun volle recht kunnen komen met de nodige
detaillering.
Creativiteit
Een statische natuurfoto is per
definitie niet zo creatief als een actiefoto waarbij de vogel zou landen of
opvliegen enz.
Opmerkingen
In de bijgevoegde uitsneden zie je
een voorbeeld van een opgelichte foto en ook een compositie waarbij de vogel
in een gunstiger kader geplaatst is dat beter gebruik maakt van de regel van
derden.
Goede
scherpte op het voorste gedeelte van de bloem
Achtergrond
Mooi vervaagde achtergrond
Contrast
Goed contrast
Kleur
Natuurlijke
kleuren, toch een roodbruine waas die over de foto ligt. In het vb,
verwijdert met PS
Diafragma/Sluitertijd
Juist gekozen
difragma van 5.6
Belichting
Belichting is
hier goed gekozen
Compositie
Een druk
geheel door de aanwezigheid van de tweede bloem
Belichting
Zoals gezegd
goed gekozen, in CS5 kan je zeker nog schuiven met de levels aan de
rechterzijde om een heldere foto te krijgen. In het vb heb ik geschoven rechts
de heldere tonen van 255 tot 207, de middentonen van 1 naar 1.14 en de
donkeren van 0 naar 13
Creativiteit
Goede
registratie van een ontluikende rodendendron knop
Opmerkingen
Volgende keer
bij macrofotografie uw hoofdonderwerp goed uit de verf laten komen zonder een
tweeling ernaast, achteraf in PS uw foto beetje pimpen in helderheid.
De scherpte is
zeker OK. Toch vraag ik me af waarom
je hier geen lensopening hebt gekozen van f/8, want dan is deze lens op zijn
best.
Achtergrond
Het huis vormt
een boeiende achtergrond voor het tulpentapijt.
Contrast
Bij een beetje
meer contrast en ietsje verder aanzetten van de witten, komt de foto er net
wat fleuriger uit.
Kleur
Een heel klein
beetje flets; zie ook hierboven.
Diafragma/Sluitertijd
f/8 met 1/400ste
sec. Wat net even beter geweest.
Belichting
Ok
Compositie
Het standpunt is
beslist aantrekkelijk gekozen. Er loopt een fraaie diaginale lijn door het
beeld en het huis staat op een goed punt.
Bij een iets lager standpunt was de ene boomtop aan de horizon wellicht net
buiten beeld gebleven. En als je dan ook nog wat dichterbij komt, eventueel
met nog wat meer groothoekstand, laten de voorste tulpen zich wat groter
zien.
Belichting
ok
Creativiteit
Het gekozen
standpunt is weloverwogen en houdt mede daardoor de aandacht langer vast.
Opmerkingen
Het kan een
overweging zijn de lijnen van het huis precies horizontaal en vertikaal uit
te lijnen.
28-300mm een lens met een dergelijk zoombereik bereikt niet echt de kwaliteit van een toplens
Brandpuntsafstand
135mm
35mm equivalant
135mm
Software
Photoscape / Lightroom 4.4
Techniek
Scherpte
Lijkt op de kop ok
Achtergrond
Vanwege het gekozen standpunt erg rommelig en nadrukkelijk aanwezig. Vanwege standpunt en lens(opening) is er weinig ruimte tot optimalisering.
Contrast
Vrij goed, mag wel ietsje meer contrast hebben
Kleur
ok
Diafragma/Sluitertijd
De sluitertijd is erg gering, ondanks de VR op de lens
Belichting
ok
Compositie
Technisch staat de slak op een goed punt van de gulden snede. Bij een helicopterview echter ontstaat er al snel een registrerende foto. Dat wil zeggen: de slak staat er netjes op, maar is de slak ook boeiend gefotografeerd? Ik vind niet echt.
Belichting
Het licht als belangrjjk element in de fotografie speelt nauwelijks een rol in deze foto. Technisch is het wel in orde.
Creativiteit
Een volgende keer echt eens andere standpunten uitproberen.
Opmerkingen
Een foto die technisch in orde is, maar niet in staat is de aandacht van mij als toeschouwer lang vast te houden. Misschien een streng oordeel, maar voor een foto in deze rubriek zie ik graag een opname die duidelijk uitspringt boven de middelmaat.
Exif gegevens: -Sluitertijd: 1/320 sec -Diafragma opening: f:5.6 - Aperture priority-AE -ISO waarde: 100 -Belichtingscompensatie EV: 0 -Lichtmeet methode: +0.35 Witbalance; As Shot -Flits: n.v.t. -Lens: 18-105 mm f/3.5-5.6 +Shot at 38 mm (35mm film equiv: 57mm) -Software: Adobe photoshop CS 5.1
1.Techniek: - Scherpte: overal scherpte - Achtergrond: licht bewolkte lucht, aanzet tot een ondergaande zon - Contrast: mooi contrast - Kleur: correcte natuurlijke mooie kleuren, zonder zweem - Diafragma en sluitertijd: diafragma had iets hoger gemogen bv. 6.3 voor een grotere algemene scherpte. - Belichting: mooi belicht dank zij het zachte aanwezige strijklicht van een beginnende ondergaande zon
2. Compositie: een knappe landschapsfoto met vele positieve punten, goed in acht genomen door de fotografe. Vooreerst de mooi gekozen voorgrond van wit schuim en groen grijze rotsblokken. Dit contrasteert zeer mooi met de blauwe zee en de lichtblauwe lucht. Door zulke accenten op de voorgrond creëer je ook een mooie diepte. Vooral de mooie rechte horizon maakt een splitsing van het beeld op het juiste punt. Dit wordt door menig fotograaf wel eens verwaarloosd. Hier valt het op door de perfectie.
3. Belichting: mooi uitgevoerde belichting, vooreerst de helderheid en sprankelende kleuren. Geen overbelichting op het witte schuim.
4. Creativiteit: een mooie landschapsfoto die tot voorbeeld kan genomen worden.
Bemerking: geen fotobespreking zonder bemerking. Dit slaat gewoon op het feit dat je op deze locatie zeker nog andere beelden kan maken. Bv een beeld met enkel de drie voornaamste kenmerken, hier dan ook nog gespiegeld. Ook een oranje filter toegevoegd en omdat het hier een crop betreft extra verscherpt.
- Scherpte: ok, behalve rond de snavel - Achtergrond: ok, mooi donker - Contrast: ok - Kleur: wat grijs gesluierd - Diafragma en sluitertijd: ok - Belichting: ok
2. Compositie:
De compositie voldoet aan de regel van derden met het oog op de sterke lijn, echter dit valt wat onder de noemer portretfotografie en dan zou het oog iets meer naar de kruising der sterke lijnen kunnen als je rechts wat afknipt van de foto.
3. Belichting:
Door het lichte verendek en omdat de vogel meen ik in de schaduw zit, is er voldoende doortekening in, geen overbelichting eerder wat grauw. Zie de verhelderde foto hieronder
4. Creativiteit:
De foto laat een vrij klassieke plaat zien, een snapshot, een van meer uit een serie. Meer creativiteit is moeilijk mogelijk, omdat je snel moet zijn, van onder af moet fotograferen en ook nog eens door heen glas of gaas moet zien te werken.
Bemerking:
Er is geen toelichting bij deze foto gegeven. De DOF rond de snavel kan er aan liggen dat je met f/5.6 deze foto nam. Mogelijk was er meer scherpte op de snavel als je f/8 had ingesteld, maar dan had je tevens op statief moeten werken of hogere iso (200 tot 400) moeten nemen.
- Achtergrond: ok, een lager standpunt laat de flats verdwijnen, een hoger standpunt laat meer van de daken strandcabines zien
- Contrast: ok
- Kleur: ok
- Diafragma en sluitertijd: ok
- Belichting: ok
2. Compositie:
De compositie voldoet keurig aan de regel van derden met de horizon op de ene lijn en het einde van de strandcabines nagenoeg op een vertikale lijn; dat de flats vertrekken uit de hoek wordt door velen als aangenaam ervaren
3. Belichting:
Door de zon op het strand is er in dat deel weinig doortekening te zien; dit kan verbeterd worden door (gedeeltelijk) de hooglichten terug te dringen; de nieuwere versie dan de nu gebruikte versie van Lightroom biedt daartoe wat krachtiger mogelijkheden
4. Creativiteit:
De foto laat een vrij klassieke plaat zien; meer creativiteit is mogelijk bij oorspronkelijker standpunten, al of niet in combinatie met een wat wijdere groothoekstand
Bemerking:
In de toelichting wordt aangegeven dat de foto speciaal gemaakt is voor de schaduwen in het zand. Die zienswijze wordt ondersteund door de afwezigheeid van de mens in het beeld. Van de andere kant gaat de aandacht al snel langs de strandcabines voorbij aan de schaduwen
1.Techniek: - Scherpte: mooi overal scherpte op de bloem
- Achtergrond: vervaagde achtergrond van een tuin
- Contrast: mooi contrast
- Kleur: correcte kleuren, zonder zweem
- Diafragma en sluitertijd: goed gekozen diafragm Belichting: mooi belicht meter ingesteld op bewolkte hemel, zacht licht
2. Compositie:
de tulp is mooi geplaatst op een sterk punt wat de aandacht ten goede komt
3. Belichting:
mooi uitgevoerde belichting, egaal zacht licht en geen overbelichte delen op het onderwerp
4. Creativiteit:
een goede macro zonder meer.
Bemerking:de DoF had nog iets beter gekund (vagere achtergrond) en wat donkerder.
Een aangepaste versie gemaakt met CS4.
Met het filter Lighting effect, de belichting van rechts onder laten komen. Daarna met Fade lighting effect, met het soft light op 95% de aanpassing aangemaakt. De bloem staat nu in een soort van spotlicht met een links en boven een meer donkere achtergrond.
-Lichtmeet methode: gemiddelde meting met nadruk op het midden
-Flits : n.v.t.-
-Lens : 52 mm (35 mm equivalent: 78 mm)
1.Techniek:
- Scherpte: alles goed scherp wat scherp moet zijn, spijtig genoeg ook waar het in een dergelijke foto verkieslijk niet scherp moet zijn!
- Achtergrond: de omgeving is beslist goed gekozen maar zorgt in dit geval voor teveel afleiding, de gebruikte instellingen hebben dit in de hand gewerkt, dit had beter gekund door gebruik te maken van een gepast diafragma.
- Contrast: algemeen contrast is goed behalve bij de overbelichte delen.
- Kleur: mooie kleuren, door het fel contrast tussen de rode wagen en het gele vestje van het meisje krijgt de foto een sprankelende uitstraling.
- Diafragma en sluitertijd: sluitertijd is goed, diafragma is minder goed gekozen, zie verderop voor meer uitleg.
- Belichting: de foto is genomen om 14.13 uur op een zonnige dag, op dit tijdstip van de dag en onder deze omstandigheden krijg je gauw te maken met te sterk licht waardoor er overbelichting van de hoge lichten ontstaat. Hier merk je aan de rechterzijde van het model dat de haren en de hand duidelijk overbelicht zijn, de witte vlekken vertonen geen detaillering meer en aan de hand van het histogram is dit ook goed te zien.
2. Compositie:
een goede opstelling met een ontspannen pose van het model, vertrekkend van het wiel linksonder in beeld loopt een diagonale lijn naar het hoofd van het model. Het model is goed geproportioneerd in het formaat en iets uit het centrum geplaatst. Langs beide zijden van het model heb je de wanden van het gebouw met in het centrum een kader met een donkere achtergrond waardoor het model nog beter los komt te staan van de achtergrond, zeer goed geënsceneerd!
3. Belichting:
dezelfde foto op een meer geschikt tijdstip van de dag zou een beter resultaat opgeleverd hebben. Als vb: wachten op een wolk die het zonlicht even afzwakt. 4. Creativiteit:
beslist een foto waarover nagedacht is, mooi zo!
Bemerking: de keuze die je gemaakt hebt om met een diafragma f8 te werken heeft er voor gezorgd dat er veel dieptescherpte aanwezig is in de foto, tevens heeft dit belet dat het model beter los komt te staan van de achtergrond en het geheel een beetje druk aandoet.
In het bijgevoegd voorbeeld merk je hoe dit anders had gekund, deze vlugge digitale correctie is een noodoplossing en zal wellicht nooit het effect van het correct gebruik van een goede lens met een groot diafragma kunnen evenaren! In dit geval was nader komen aan het onderwerp en de foto nemen met diafragma f3,5 een goede keuze geweest, met jou toerusting was dit perfect mogelijk.
- Scherpte: volledig scherp, maar de foto heb je na verkleinen wat te veel scherpte meegegeven
- Achtergrond: hemel
- Contrast: is goed
- Kleur: iets kleurzweem
- Diafragma en sluitertijd: passen goed bij elkaar
- Belichting: prima
2. Compositie:
Je hebt een mooi/goed standpunt om deze foto te maken uitgekozen. Wanneer je in gedachte de vlakverdeling met de sterke lijnen er over heen legt, zie je een mooie vlakverdeling. Deze wordt nog beter als je rechts iets zou afsnijden, waardoor het kasteel naar rechts op de foto verschuift. De fontein links vooraan trekt onze ogen daar naar toe en gaan dan verder rustig over het kasteeltje om te eindigen bij het wachtershuisje of portierswoning.
3. Belichting:
Is mede door het zonnige lichtbewolkte weer, uitstekend.
4. Creativiteit:
Je hebt duidelijk nagedacht bij het nemen van deze foto. De vijver met zijn gemetselde rand mooi in beeld, de fontein op linker scherp punt mooi meegenomen.
Bemerking:
Oppassen voor kleurzweem. Als je twijfelt, laat de foto dan even rusten tot een andere dag. Groen moet groen zijn (struiken/luiken).
- Scherpte: optimale scherpte over de hele foto is moeilijk te realiseren met een diafragma F5.6 en dit is hier goed zichtbaar, betere resultaten kan je bereiken met F8.0, F11 of mogelijk F16, dit hangt af van de kwaliteit van de gebruikte lens.
- Achtergrond: in een avondtafereel waarbij er geen selectief onderwerp is kan je best kiezen voor een weergave met een maximale dieptescherpte.
- Contrast: goed
- Kleur: goed
- Diafragma en sluitertijd: diafragma reeds besproken onder scherpte, de sluitertijd is goed gekozen.
- Belichting: goed, zowel in de schaduwen als de hooglichten valt meestal nog voldoende detaillering te bespeuren.
2. Compositie: de opbouw van de foto is goed, de diagonale lijnen gevormd door de gracht en die van de fonteinen tot bij de ophaalbrug en verderop, maken de foto minder statisch en nemen het oog van de kijker mee naar de achtergrond. Links en rechts van de gracht zijn er enkele gebouwen die door het rijkelijk aanbod aan straatverlichting een interessante toets geven aan het geheel.
3. Belichting:licht en schaduw vormen hier een aangenaam paar die de foto leven in blazen. Al lijkt de omgeving eerder verlaten, toch straalt de foto een sfeer uit die tegelijk dynamisch en statisch is. (fonteinen en verlichting versus verlatenheid)
4. Creativiteit:het is erg moeilijk om met dergelijke fotos heel creatief te zijn omdat hierin meestal zoveel elementen aanwezig zijn en dit lastig is om een boeiende compositie neer te zetten en zoals grote fotografen zeggen is minder meestal meer! Denk er misschien eens aan om enkel een deel van een scène in beeld te brengen om zo een nog sterkere compositie te bekomen. In elk geval is dit een geslaagde avondfoto!
Bemerking: de uitsnede hieronder laat je een andere manier zien om deze foto nog een stuk boeiender te maken door te kiezen voor een panoramisch formaat. Alles komt wat dichterbij te staan waardoor het gemakkelijker wordt om het beeld te lezen en de diagonale lijn van de gracht vertrekt nu precies uit de linkerhoek waardoor er nog meer kracht van uitgaat! Ook de storende witte vlek linksonder in beeld is daarmee verdwenen. Groetjes, Vonny
- Achtergrond: zachtblauwe hemel met vliegtuigsporen
- Contrast: goed
- Kleur: mooie natuurlijke kleuren
- Diafragma en sluitertijd: komen perfect overeen om een scherpe foto te krijgen
- Belichting: is prima, dankzij de sluierbewolking en laagstaande zon nergens overbelicht
2. Compositie:
Goed gekozen onderwerp, de horizon ligt in de buurt van de sterke onderste lijn. Alles wat van belang is ligt daarop, de buizen torenen er fraai bovenuit, daar binnen gebeurt het allemaal (wat er gebeurt, dat weet ik niet!). Ik vind deze foto echt een verhaal vertellen, van het kanaal die een levensader vormt voor de fabriek, de binnenvaart-vrachtschepen die aan de kade aanleggen om hun containers met inhoud te lossen en terug op te laden, de fabriek en dat allemaal onder een onschuldig ogende hemel. Het zacht wuivend riet op de voorgrond versterkt het dieptegevoel.
3. Belichting:
De foto ziet er dankzij een goede belichting fraai uit, met natuurlijke kleuren.
4. Creativiteit: de foto is een vaststelling van een feitelijkheid.
Bemerking: geen. Je hebt een prima foto neergezet.