"Maak openbaar vervoer duurder tijdens spitsuren"
Het zou misschien eens beter zijn al die instellingen eens op te doeken, kan er mij eens een iemand zeggen wat die uiteindelijk uitrichten, behalve hun zakken te vullen en die van de werkende bevolking te ledigen. Er zit weer een Belg zeker aan het hoofd van die organisatie!!! Sluiten die handel en het zelfde voor die Europese zakkenrollers.
Di Rupo heft dus nog niet genoeg belastingen , als ik het goed begrijp ...
Bedrijfswagens én openbaar vervoer worden in België zwaar gesubsidieerd, waardoor transport "te goedkoop" is. Mensen worden bijgevolg niet aangespoord om dichtbij hun werkplaats te gaan wonen, met verkeerscongestie en economisch verlies tot gevolg. Dat is een van de conclusies van de OESO, de denktank van de westerse industrielanden, in haar tweejaarlijks rapport voor België. De OESO pleit voor de invoer van rekeningrijden, en voor duurdere openbaarvervoertickets tijdens de spitsuren.
"Haast iedereen spoort gratis of met een korting", illustreert de Deen Jens Christian Hoj, OESO-econoom, met een boutade bij de presentatie van het rapport. "En bedrijfswagens worden zelfs na de aanpassing door de regering-Di Rupo verbazingwekkend laag belast". Dergelijk beleid "is eigenlijk een subsidie om ver van je werk te gaan wonen", meent de OESO-medewerker, al speelt ook de Belgische huizenmarkt, die een van de hoogste transactiekosten kent, een rol in de beperkte woonmobiliteit van de Belgen. In de strijd tegen verkeerscongestie ziet de organisatie heil in rekeningrijden, eerst in de grote steden, zowel voor vrachtwagens als voor personenauto's. "Duurdere verplaatsingskosten tijdens de spitsuren zullen leiden tot een efficiënter gebruik van de infrastructuur", aldus Hoj. "Maar dat geldt ook voor het openbaar vervoer". Langetermijnvisie Een langetermijnvisie op de complete transportinfrastructuur is voorts cruciaal, vindt de OESO, en hier schiet België tekort. "Verantwoordelijkheden zitten verspreid bij verschillende overheidsniveaus, en er ontbreekt een nationaal plan, waardoor een efficiënte selectie van infrastructuurprojecten belemmerd wordt", klinkt het. "Er is geen algemeen gebrek aan wegen- of spoorinfrastructuur in België, maar er dreigt saturatie en projecten worden te veel geval per geval aangepakt". Kosten en baten zouden ook op een eenvormige wijze geëvalueerd moeten worden. Net als twee jaar geleden hamert de westerse denktank voorts op onze hoge schuld, hoge loonkosten en op het automatisch indexsysteem, die volgens de instelling de competitiviteit van de Belgische economie onder druk zetten. Hoewel België de crisis nog steeds verdienstelijk doorstaat en de werkloosheid relatief goed beteugelt, blijven een zwakke binnenlandse vraag en zwakkere prestaties van de Belgische exportmarkt in vergelijking met buurlanden Nederland en Duitsland wegen op het economisch herstel. De OESO verwacht voor 2013 een nulgroei van de Belgische economie, in 2014 een groei van 1,2 procent. Voor de OESO moet ons land blijven focussen op structurele besparingen en op begrotingsconsolidatie. Medicatie Om de kost voor onze sociale zekerheid in het licht van de vergrijzing draagbaar te houden, oppert de OESO om overconsumptie van gezondheidszorg verder te ontmoedigen. "Na Griekenland telt België het grootste aantal apothekers per inwoner", zegt Hoj, wat illustreert dat Belgen behoorlijk wat medicijnen slikken. België heeft nog marge om enkel de goedkoopste geneesmiddelen per aandoening terug te betalen, klinkt het. Te veel doktersbezoek kan volgens de OESO-economen ook afgeremd worden door bijvoorbeeld dokters nog meer te vergoeden per patiënt en minder per consultatie. En ook suggereert de OESO om onze ziekenfondsen, zoals in Nederland, een meer actieve rol toe te kennen door hen bijvoorbeeld pakketcontracten te laten afsluiten met ziekenhuizen en zorginstellingen, waar de aangesloten leden vervolgens terechtkunnen.
|