Lang voor de werken van start gingen, werd al meegedeeld dat de drukke N58 een week lang dicht zou gaan. Gedurende drie dagen werd de oude asfaltlaag afgeschraapt en sinds gisteren wordt de nieuwe toplaag gegoten. De omleiding via de smalle Murissonstraat zorgt voor chaotische taferelen met tractoren, vrachtwagens die zich vastrijden, auto’s die in de gracht terecht komen en vooral veel stilstaand verkeer. Maar niet voor de Franse automobilisten.

Zij negeren massaal het verbodsbord en proberen telkens weer door de werf te rijden. Het werd zo erg dat de politie de aannemer aanraadde om een vrachtwagen dwars over de weg te zetten. Een arbeider die liever anoniem blijft: ‘Een wagen met Franse nummerplaat probeerde tussen mijn vrachtwagen en een woning door te geraken. Ik maande de bestuurder aan terug te keren. Hij stapte uit en sloeg me met een metalen staaf.’

Ook de werfleider kijkt alles met lede ogen aan: ‘In een van onze wagens werd door een kolerieke man een bluts geklopt. Ik heb nog nooit meegemaakt wat we hier in Rekkem beleefden. Mijn bestelwagen die in de weg stond, werd gewoon verplaatst. Onvoorstelbaar!’

Iedereen rijdt zich vast

Ook de rotonde aan de Croisé is volledig afgesloten, zodat iedereen moet omrijden via Lauwe. Maar velen gebruiken de smalle landelijke Murissonstraat. Die is zo smal, dat als vrachtwagens, lijnbussen of tractoren elkaar moeten kruisen, de hele straat geblokkeerd geraakt, met lange files en gevaarlijke manoeuvres tot gevolg. Gisterenmorgen wilden zich ook nog twee enorme maaidorsers door de straat wurmen.

Politiecommissaris Stefaan Vannieuwenhuyse geeft toe dat er meer verkeer is dan verwacht. ‘Omdat het vakantie is, hadden we het rustiger verwacht. Op alle grote invalswegen staat aangegeven dat de straat afgesloten is. Blijkbaar kennen de Fransen het C3- bord niet. 70 procent van de auto’s die door de Murissonstraat rijden, moeten er niet zijn. Moeten we iedereen op de bon slingeren? We rekenen op wat hoffelijkheid.’