Ritsen is nog steeds niet ingeburgerd op de Vlaamse wegen. Bestuurders die - correct - doorrijden tot het einde van de wegvallende rijstrook, veroorzaken bovendien vaak wrevel bij zij die te vroeg zijn ingevoegd. Nochtans gaat de verkeersdoorstroming net vlotter als iedereen wel zo lang mogelijk doorrijdt op de rijstrook die gaat wegvallen.

Plannen om ritsen verplicht te maken, worden dan ook steeds concreter. Via het aangekondigde KB rond rijden op de pechstrook wil staatssecretaris Wathelet er dit jaar nog voor zorgen. Inclusief boetes van 55 euro. CD&V-Kamerlid Jef Van den Bergh heeft intussen een gelijkaardig wetsvoorstel klaar.

‘Geldt ook voor vrachtwagenchauffeurs’

Ritsen werkt het best als chauffeurs op zo’n 300 meter voor de versmalling vertragen tot de snelheid van de voertuigen op de aanliggende strook, verduidelijkt het AWV. Laten de bestuurders daar dan voldoende ruimte tussen, dan kunnen de anderen op circa 50 meter voor de versmalling zonder afremmen en verstoringen vlot invoegen.

Chauffeurs op beide rijstroken moeten zich dus aanpassen. ‘Als iedereen honderden meters te vroeg al braaf begint in te schuiven op de aanliggende strook, terwijl de rijstrook die gaat wegvallen helemaal leeg blijft, of als de chauffeurs op de aanliggende strook het invoegen van andere chauffeurs blokkeren, werkt ritsen niet’, luidt het nog. ‘Die regels gelden ook voor vrachtwagenchauffeurs.’