Dieselprijs in tien jaar met 91 procent toegenomen
Tja, die graaiers zijn aan het bezuinigen, door van een AUDI A8 naar een BMW 5-serie te gaan.. Met ons belastinggeld.. En geven ondertussen zichzelf 8% loonsverhoging.. Mobiliteit zou echter een basisrecht moeten zijn en minder belast. En misschien wegentaks voor buitenlandse chauffeurs. En misschien de Walen ook wegentaks doen betalen, want nu betaald 1 op 4 geen taks.. Geld moet je halen waar het zit. De doorsnee Vlaming is uitgeperst als een citroen.
Het is de schuld van DI RUPO.
![](http://static1.hln.be/static/photo/2013/3/0/1/20131220122507/media_xll_6347086.jpg)
Ondanks zuiniger geworden wagens is autorijden de voorbije tien jaar duurder geworden. Sinds 2002 is de prijs voor benzine met 67 procent toegenomen en die van diesel met 91 procent, terwijl de compacte gezinswagens in die periode gemiddeld 18 procent zuiniger werden en de grotere gezinswagens gemiddeld 29 procent. Dat blijkt uit onderzoek van mobiliteitsclub VAB.
De hogere energiekost van gezinswagens is bij benzinewagens minder sterk uitgesproken. In de categorie van compacte gezinswagens is de energiekost met 32 procent gestegen en in de categorie grotere gezinswagens met 21 procent. Dieselrijders gaan gebukt onder een veel hogere stijging van de energiekost per kilometer, met een toename van 74 procent.
De aankoopprijs van de wagen heeft het autorijden volgens VAB niet duurder gemaakt. De aankoopprijs steeg de voorbije tien jaar gemiddeld met 26 tot 28 procent, terwijl het leven in acht jaar tijd 23 procent duurder geworden is. "De prijsstijging van de gezinswagens heeft de algemene trend gevolgd, maar tegelijk krijgt de koper vandaag ook meer wagen voor zijn geld", klinkt het bij VAB.
Tot slot blijkt de door Vlaanderen hervormde eenmalige BIV (inschrijvingstaks) het zwaarst te wegen op compacte gezinswagens. Vlaanderen heeft in 2012 de BIV hervormd met de bedoeling ze groener te maken. "Maar de BIV van compacte gezinswagens is in tien jaar tijd gestegen met gemiddeld 67 procent, terwijl die van de gewone gezinswagens toegenomen is met 34 procent", hekelt de mobiliteitsclub.
|