Tarieven MIVB omhoog

De Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB verhoogt op 1 februari haar tarieven. De meeste vervoersbewijzen zullen iets duurder worden.

De Jumpkaart, voor één reis gaat, van 2 naar 2,10 euro, die voor vijf ritten gaat van 7,70 naar 8 euro en voor tien ritten van 13,50 naar 14 euro. Voor de Mobib-kaart gaat het om een stijging van 1,90 naar 2 euro en van 12 naar 12,50 euro voor tien reizen.

Ook een maandabonnement voor de MIVB zal duurder worden: van 47,50 naar 49 euro. De prijs van het jaarabonnement blijft wel stabiel op 499 euro.

De schoolabonnementen, de sociale abonnementen en de abonnementen voor senioren worden niet duurder.

Het boetetarief voor zwartrijders gaat ten slotte omhoog met 5 procent. Wie een eerste keer betrapt wordt zonder geldig vervoerbewijs, moet 105 euro ophoesten (voorheen: 100 euro). Een tweede inbreuk of meer binnen de twee jaar kost 210 euro en wie met een vervalst ticket reist of de MOBIB-kaart van iemand anders gebruikt, moet 400 euro betalen.

De Lijn verhoogt tarieven met gemiddeld 1,37 procent

Een rit met de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn wordt op 1 februari gemiddeld 1,37 procent duurder. De tarieven van de abonnementen en lange ritten met een Lijnkaart worden aangepast aan de gestegen levensduurte.

De prijs van de jongerenabonnementen gaat licht omhoog. Een jongerenabonnement voor -25 jaar, de Buzzy Pazz, kost voortaan 183 euro voor een jaar en 67 euro voor drie maanden. Dat is telkens een stijging met 1 euro. Een Buzzy Pazz voor een maand slaat 0,10 euro op, tot 23,60 euro.

Een Omnipas (25+) zal 249 euro kosten voor een jaar, terwijl dat voorheen 237 euro was. De prijs van een Omnipas voor drie maanden stijgt dan weer naar 91 euro (+5 euro), voor één maand wordt dat 32 euro (+1,5 euro).

Een rit van 3 of meer zones met een Lijnkaart in voorverkoop kost vanaf februari 1,90 euro, dertig eurocent meer dan voorheen. Met een Lijnkaart % - een Lijnkaart tegen verminderd tarief - wordt dat 1,40 euro (+20 eurocent).

Tot slot betalen 65-plussers die niet in Vlaanderen wonen en mensen met een sociaal abonnement voortaan 38 euro voor een jaarabonnement, een stijging met 2 euro.

Korte ritten met een Lijnkaart, biljetten en sms-tickets worden niet duurder.

Treinritten worden iets duurder

Een rit met de trein kost vanaf februari gemiddeld 1,44 procent meer. Spoorwegmaatschappij NMBS benadrukt dat de stijging lager ligt dan de evolutie van de gezondheidsindex en de werkingskosten van het bedrijf.

De tariefaanpassing treft onder meer de abonnementen en de standaardbiljetten. Die worden respectievelijk gemiddeld 1,2 procent en 2,5 procent duurder. De minimumprijs voor een standaardbiljet wordt 2 euro (tegen 1,9 euro op dit moment).

Ook de prijs van een Go Pass 10 (een kaart voor tien ritten in tweede klas bestemd voor jongeren tot 26 jaar) gaat omhoog. Zo’n tienrittenkaart zal vanaf februari 51 euro kosten (in plaats van 50 euro). De prijzen van producten als Go Pass 1, het Seniorenbiljet, de Rail Pass en de Key Card veranderen niet.

Verder zal vanaf 1 februari ook de Diabolo-toeslag, die geldt voor elke treinreis naar of vanuit Brussels Airport, worden verhoogd. Treinreizigers betalen vanaf dan 5,07 euro bovenop de prijs van hun ticket, in plaats van de huidige 4,44 euro.

Philippe Paquay nieuwe topman van Bloso

Philippe Paquay wordt vanaf 1 februari de nieuwe administrateur-generaal van Bloso, de sportadministratie van de Vlaamse overheid. Paquay heeft een lange carrière bij Bloso achter de rug en sinds het pensioen van Carla Galle, in mei vorig jaar, was hij er al waarnemend administrateur-generaal.

Na 22 jaar aan het hoofd van Bloso ging Carla Galle vorig jaar met pensioen. De zoektocht naar een opvolger liep niet van een leien dakje. In april 2013 werd namelijk een selectieprocedure opgestart, maar die procedure moest afgesloten worden zonder geschikte kandidaat.

De Vlaamse regering moest noodgedwongen een nieuwe procedure opstarten. Uit de twee geselecteerde kandidaten die deze procedure opleverde, heeft de Vlaamse regering begin dit jaar uiteindelijk voor Philippe Paquay gekozen.

Paquay (48) is jurist en werkt sinds 1993 bij Bloso. In 2011 werd hij er algemeen directeur. Sinds het pensioen van Galle had hij er als waarnemend administrateur-generaal de algemene leiding.

AB InBev-bier wordt gemiddeld 2 cent duurder per consumptie

De Leuvense brouwer AB InBev Belgium verhoogt vanaf 1 februari de prijzen van zijn bieren. Het gaat om een prijsaanpassing voor pilsbier met gemiddeld ongeveer 1,5 cent per glas. Inclusief de speciaalbieren, komt de aanpassing neer op gemiddeld zowat 2 cent per consumptie.

De prijsaanpassing bij AB InBev Belgium geldt grosso modo voor alle types verpakkingen en merken, zowel in de horeca als in de grootdistributie. De voornaamste merken van de brouwerij zijn Jupiler, Stella Artois, Hoegaarden, Leffe en Belle-Vue.

Vanaf 15 februari zal overigens ook Alken-Maes de prijs van zijn bieren verhogen. Het gaat om een stijging met 1,5 cent per glas voor pils. Bij speciaalbieren is dat nog iets meer. Brouwerij Alken-Maes heeft onder meer Cristal, Maes, Grimbergen en Affligem in de portefeuille.

Het is aan de horeca-uitbaters en de winkels zelf om uit te maken of ze de prijsstijging doorrekenen aan de klanten.

Gsm-operatoren moeten klanten gratis waarschuwen

Belgische gsm-operatoren zullen vanaf 1 februari hun abonnees gratis een waarschuwing moeten sturen wanneer het forfait van het abonnement overschreden wordt.

De operatoren werden eerder al door Europa verplicht om hun klanten een waarschuwing te geven wanneer hun factuur te hoog oploopt door roaming op netwerken in andere lidstaten van de Europese Unie. Vanaf februari legt de federale overheid ook op nationaal vlak een regeling op, meer bepaald bij het overschrijden van het forfait.

Aanbiedingen van de gsm-operatoren omvatten namelijk vaak zo’n forfait: dat is een vast maandelijks bedrag waarin belminuten, sms’en en soms ook een bepaald datavolume begrepen zijn.

De nieuwe regeling houdt nu in dat de operator een gratis en duidelijk bericht moeten sturen naar de abonnee, van zodra het duidelijk is dat het forfait overschreden werd. De berichten worden in principe per sms verzonden. Alleen wanneer de klanten geen sms kunnen ontvangen sturen de operatoren deze waarschuwing per e-mail. De klant kan ook zelf een bovengrens vaststellen die hoger is dan het maandelijkse forfait. Wanneer deze bovengrens wordt bereikt, is de operator eveneens verplicht om een waarschuwingsbericht te sturen.

Als er geen maandelijks forfaitair bedrag of bovengrens werd vastgesteld, zal standaard een bovengrens van 50 euro voor de hele factuur gelden.

Het doel van de waarschuwingsberichten is dat de klant controle behoudt over zijn kosten. De waarschuwingsberichten hebben niet tot gevolg dat de dienstverlening wordt stopgezet.

De regeling zal gelden bij de diensten postpaid mobiele telefonie en mobiel internet. In tegenstelling tot bij bijvoorbeeld prepaid diensten, bestaat daar namelijk een reële kans dat de verbruiker de controle over de kosten verliest.

Strengere regels voor voorlopige rijbewijzen

Wie een voorlopig rijbewijs heeft, mag vanaf 3 februari behalve zijn/haar begeleider(s) geen passagiers meer vervoeren. Met deze maatregel en andere hoopt de federale regering de veiligheid tijdens de rijopleiding te verbeteren. Vanaf februari kunnen ook gebrevetteerde rijinstructeurs, in dienst bij een vzw, tegen betaling lesgeven. En wie twee keer na elkaar faalt voor het praktisch examen, moet eerst 6 uur les volgen in een erkende rijschool.

De naam van de begeleider moet ook op het voorlopig rijbewijs staan. Nog tot eind januari mogen mensen met een voorlopig rijbewijs B bovenop hun begeleider één passagier vervoeren.

Wie niet over de middelen beschikt om een opleiding in een erkende rijschool te volgen, kan tegen betaling les volgen bij een gebrevetteerde rijinstructeur in dienst bij een vzw. Dat systeem valt tussen de opleiding in een rijschool (20 uur rijles om een voorlopig rijbewijs zonder begeleider te verkrijgen) en de vrije opleiding (waarbij een familielid, vriend... begeleider is).

De termijn van de voorlopige rijbewijzen blijft dezelfde: 36 maanden voor een rijbewijs met begeleider, 18 maanden voor een zonder begeleider. Is die termijn verstreken, dan wordt de kandidaat verplicht om de opleiding in een rijschool verder te zetten. Om het praktisch rijexamen te mogen afleggen moet hij minstens 6 uur rijles hebben gevolgd.

Wie het praktisch examen wil afleggen, moet minstens 3 maanden een voorlopig rijbewijs bezitten, zoals nu al het geval is, maar moet ook ten hoogste 3 jaar geleden geslaagd zijn voor de theorie, of ervan zijn vrijgesteld. En wie twee keer na elkaar faalt, moet eerst 6 uur rijles volgen in een erkende rijschool.

De nieuwe regels gelden voor alle rijbewijzen die vanaf 3 februari uitgegeven worden - 1 februari is een zaterdag.

Overschrijvingen en domiciliëringen volgens het Europese SEPA-formaat

De overschrijvingen en domiciliëringen in België zullen vanaf 1 februari gebeuren via SEPA, een uniform Europees betaalsysteem. Er wordt in België momenteel wel nog een transitieperiode voorzien om de overgang naar dat Europese systeem in goed banen te leiden.

Voor de Belgen zal de omschakeling naar het SEPA-betaalsysteem vermoedelijk geen al te groot probleem vormen. Een groot deel van de overschrijvingen in België gebeurt namelijk al volgens de SEPA-normen, met een Europees overschrijvingsformulier, met een langer IBAN-rekeningnummer en eventueel een BIC-code. Ons land behoort daarmee tot de koplopers van Europa wat betreft de migratie naar het nieuwe Europese betaalsysteem.

Normaal gezien had de eengemaakte Europese betaalruimte tegen 1 februari al definitief moeten zijn, maar de Europese Commissie stelde vast dat de migratie nog niet in alle landen ver genoeg staat. Europa houdt wel vast aan de officiële deadline, maar stelt tegelijkertijd ook een extra overgangsperiode voor.

In België komt er een overgangsperiode van twee extra maanden, dus tot eind maart. Dat houdt in dat de domiciliëringen op de oude, Belgische formaten de komende twee maanden wel nog verwerkt kunnen worden door de bank, maar dat er geen nieuwe domiciliëringen meer gecreëerd zullen worden in het oude Belgische formaat.

De Belgische banksector heeft een transitieperiode van 2 maanden ingevoerd. Maar op Europees niveau is er een akkoord over een transitieperiode van zes maanden, zoals de Europese Commissie die voorgesteld had. Dat akkoord moet in februari wel nog formeel goedgekeurd worden, maar zal retroactief gelden vanaf 1 februari. Nadat alle Europese lichten op groen staan zal de Belgische banksector de kwestie herevalueren.

Het SEPA-betaalsysteem wordt in totaal in 34 Europese landen ingevoerd. Naast de 28 EU-lidstaten, gaat het om IJsland, Liechtenstein, Noorwegen, Zwitserland, Monaco en San Marino.