CD&V, N-VA, Open Vld en MR zetten er vaart achter met de bespreking van de formatienota. Zaterdag werd bijna twaalf uur vergaderd, tot halftwee ‘s nachts. Aanvankelijk was zondag een nieuwe bijeenkomst gepland, maar die werd geschrapt. ‘We hebben besloten gewoon zaterdag wat langer te onderhandelen’, zegt co-formateur Kris Peeters.

Volgens de CD&V’er is de sfeer rond de tafel uitstekend en waren de partijen het zaterdag eens over het principe van een minimale dienstverlening voor het openbaar vervoer. ‘Het gaat natuurlijk nog maar om een eerste lezing van de nota’, zegt Peeters. ‘De precieze formulering moet nog op papier worden gezet.’

Maar de vakbonden reageerden eerder al scherp. ACV waarschuwt voor chaos en hekelt de eenzijdige benadering: 'Het zou ingaan tegen de aanpak van de afgelopen jaren, een aanpak waarover een consensus bestond.' Ook bij ACOD is er weinig begrip. 'Als je een minimale dienstverlening wil invoeren, heb je twee mogelijkheden', zegt Chris Reniers. 'Ofwel laat je gewoon geen staking toe, ofwel draai je de reiziger een rad voor ogen.'

Reniers bedoelt daarmee dat een bedrijf als de NMBS niet kan functioneren met slechts een deel van het personeel. 'De veiligheid van de reizigers zal in het gedrang komen.' ACV vraagt zich af hoe de pendelaars zullen weten welke bussen of trams er rijden en welke niet. 'En hoeveel van de pendelaars zullen überhaupt een plaatsje kunnen bemachtigen?' ACOD vindt het al te makkelijk de zwarte piet naar de vakbonden door te spelen. 'Dit dossier wordt zeer eenzijdig belicht.'

Dinsdag snijden de onderhandelaars de begroting aan, een thema dat nu nog in werkgroepen wordt voorbereid. Volgens Peeters zal dan een versnelling hoger worden geschakeld. ‘Vanaf dinsdag kan het echt avond- en nachtwerk worden.’