Regering zou zelfs tankstation op Grote Markt toelaten
Hans Bonte, de burgemeester van Vilvoorde, verwijt de Vlaamse regering partijtigheid in haar beslissing over het winkelcomplex Uplace. Na een grondige analyse beslist het Vilvoordse stadsbestuur over mogelijke
'Na deze beslissing acht ik het zelfs mogelijk dat de Vlaamse regering een parkeertoren annex tankstation zou toelaten op de Grote Markt van Brussel', reageert burgemeester Hans Bonte, die gisteren in Terzake, voor de beslissing van de Vlaamse regering, ook al zijn afkeer van het project herhaalde. Hij vreest een 'economische kaalslag' in de binnensteden van Vilvoorde en Leuven. Bovendien zal het de mobiliteitsproblemen in de regio enkel vergroten. Volgens hem is de economische prijs daarvan niet in rekening gebracht
Uplace is voor hem dan ook 'het meest slechte schoolvoorbeeld van ruimtelijke ordening die je u kan indenken'. 'Men moet toch eens nadenken waar men mee bezig is. Een van de grootste problemen voor onze regio is het dichtslibbende wegennet. En dan plant men een project dat 25.000 extra voertuigen per dag extra creëert. Dat is de organisatie van de stilstand', aldus Bonte in Terzake.
Hans Bonte vraagt zich ook af wie nog voorstander is van Uplace. Hij stelt zich ook vragen bij het feit dat de overheid in totaal 480 miljoen euro zou investeren in de ontsluiting van het terrein voor één projectontwikkelaar. 'Door het downsizen van het retail- en kantoorprogramma in de regio en gelijktijdig het behoud van het volledige Uplace-project, onderstreept de Vlaamse regering haar partijdigheid ten aanzien van Uplace', vindt Bonte.
'Het wordt meer en meer duidelijk dat we stilaan in de echt perverse politiek zijn beland. De inkt van het akkoord is nog niet droog of bepaalde leden uit de meerderheid suggereren al dat een eventuele nieuwe vernietiging van de beslissing minder problematisch is aangezien Uplace in de toekomst niet langer schade-eisen kan stellen', besluit de burgemeester van Vilvoorde.
De Vlaamse regering bereikte vrijdagavond een akkoord over Uplace en de ontwikkeling van de omgeving. Zo komt er een derde minder ruimte voor kleinhandel en wordt de oppervlakte voor kantoren ingekrompen. De regering vraagt ook garanties inzake openbaar vervoer.
|