Verloochent de N-VA haar core business als Vlaams-nationalistische partij? Als u dat vraagt aan VVB-voorzitter Bart De Valck, dan is het antwoord onomwonden "ja". De Valck uitte daarover al eerder deze week zijn ongenoegen, en haalde toen extra hard uit naar zijn voorganger bij de VVB, huidig Kamerfractieleider Peter De Roover (N-VA).
"Het is de taak van een partij om haar hoofdproduct te promoten naar de kiezer toe, en ik vrees dat de N-VA zijn taak als topverkoper totaal verwaarloost", herhaalde De Valck vandaag in "De zevende dag". "Hoe kan iemand een product (Vlaamse onafhankelijkheid, nvdr.) leren kennen als er totaal geen reclame voor wordt gemaakt?"
"Blaffer"
Peter De Roover vindt dat de Vlaamse Volksbeweging onder Bart De Valck niet echt de luis in de pels van de N-VA is, maar gewoon de rol van "blaffer" speelt. "Wie zich vandaag wil voeden aan de ideeën van de Vlaamse Volksbeweging dreigt om te komen van de honger",sneerde hij. "Je ziet geen enkel initiatief. Dat betekent dat de VVB haar rol niet speelt." Volgens hem kiest de VBB vandaag voor "ogen dicht en recht vooruit". De N-VA probeert via de macht de dingen te veranderen, in de richting van Vlaamse onafhankelijkheid.
De Valck is niet overtuigd, integendeel. "Welke partij geeft haar core business af?" Volgens hem komt de N-VA vandaag niet meer geloofwaardig over. Gisteren riep N-VA-voorzitter Bart De Wever zijn partijgenoten op om discussies over de te volgen strategie binnenskamers te houden, maar daar hoeft Bart De Valck zich als VVB-voorzitter natuurlijk niet aan te houden.