Nieuwe flitspaal ziet of je belt achter het stuur
Het nieuwe radarsysteem Mesta Fusion meet niet enkel of je te snel rijdt, maar detecteert ook of je verkeerd inhaalt, over een volle witte lijn rijdt, of aan het bellen bent achter het stuur. Er zijn plannen om het systeem volgend jaar in Wallonië te introduceren.
De radar is al sinds 2015 operationeel in het Midden-Oosten (meer concreet in Qatar en Kazachstan). Het systeem zou effectiever zijn dan traditionele flitspalen wat het voorkomen van dodelijke ongevallen betreft, althans volgens de Waalse CEO Michel Niezen.
“Twintig procent van de ongevallen is te wijten aan te snel rijden of het rood licht negeren. Dankzij Mesta Fusion is het mogelijk om ook andere overtredingen automatisch te detecteren. Ik denk hierbij aan verkeerd afslaan, te weinig afstand houden, verkeerd inhalen, op de pechstrook rijden,
Bij BIVV (Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid) reageren ze voorzichtig enthousiast. “Deze flitspaal wordt al jaren aangekondigd. We denken niet dat de introductie voor meteen zal zijn. De beboeting van dergelijke overtredingen strookt niet met de huidige wetgeving. De bewijskracht van een foto ligt juridisch gezien gevoelig. Maar op zich zijn wij wel voorstander van het principe om verschillende overtredingen te kunnen registreren met één camera.”
Niet in lijn met de wet
Het Agentschap Wegen en Verkeer bevestigt dat bepaalde verkeersovertredingen niet via camerabeelden mogen vastgesteld worden. “Het dragen van de gordel en bellen achter het stuur moet volgens het Koninklijk Besluit door een persoon geconstateerd worden. Het is wettelijk gezien nog niet toegestaan dat camera’s dergelijke overtredingen registreren,” aldus Veva Daniëls, woordvoerder van AWV.
Ook in Vlaanderen
CEO Michel Niezen is op de hoogte van de wettelijke beperkingen. “Het klopt dat het wettelijk nog niet mogelijk is om bestuurders aan de hand van camerabeelden te beboeten voor bellen achter het stuur of het rijden zonder gordel. Maar andere overtredingen registreren, zoals het overschrijden van een volle witte lijn, mogen wel volgens het Koninklijk Besluit. We zijn dan ook van plan om de flitspalen eerst zonder die twee specifieke functies op de markt te brengen. In april van dit jaar hebben we al verschillende keuringen aangevraagd. Het is ook de bedoeling om het systeem naar Vlaanderen te brengen, maar we beginnen met Wallonië.”
|