Ik heet u van harte welkom op mijn weblog en ik hoop het voor u de moeite waard te maken om mij vaak te bezoeken.
Gedurende ongeveer 25 jaar heb ik alles bij elkaar zo'n 200 pastels en een paar aquarellen gemaakt die ik u hier wil laten zien.
Het laatste jaar heb ik echter het tekenen m.b.v. de computer ontdekt en daar ben ik laaiend enthousiast over. Uiteraard wil ik ook dié hier tonen. Als muziekleraar heb ik ook nogal wat muziek voor blokfluit en ook voor Gemengd Koor gearrangeerd en gecomponeerd en ook díe komt aan bod. De bladmuziek staat in de bijlagen en die mag u zonder meer printen en uitvoeren. Ik denk dat ik dat alles maar in een willekeurige volgorde ga doen. Dat vind ik zelf het fijnste en dat lijkt mij voor u ook het leukste.
Veel plezier.
Ik ben Guus Kuijs
Ik ben een man en woon in Overasselt (Nederland) en mijn beroep is Muziekleraar aan de Streekmuziekschool Wijchen (nu met pensioen).
Ik ben geboren op 12/03/1942 en ben nu dus 82 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Tekenen, fotograferen, musiceren, tennissen enz..
Hier ben ik de kerk van Champagnat aan het tekenen. (zie 19-12-2009)
Mijn link met het Marishuis is, dat ik daar vrijwilliger ben, d.w.z. dat ik ongeveer 1x per maand aanwezig ben en bezoekers verwelkom en wegwijs maak in het museum. Jac Maris is kleinzoon van de beroemde Haagseschoolschilder Jacob Maris en alhoewel Jac ook goed kon schilderen en tekenen, verkoos hij toch om zich verder als beeldhouwer te bekwamen. Hij heeft ongeveer 70 jaar in dit huis gewoond en gewerkt en bij zijn dood heeft hij het nagelaten aan de gemeente (hij had geen kinderen) met de bepaling dat het een Ateliermuseum moest worden.
Aan wélke tekening ik hier, in onze eigen tuin, bezig ben, weet ik niet meer, maar ik snak weer naar de zomer als ik dit zie.
Zomervacantie 1989 in Zuidwolde Het herenhuis in Dedemsvaart is hier het onderwerp van mijn tekening. (zie 4 maart 2010)
Vacantie 1995 in Gandia bij onze voormalige achterburen Ans en Arie. Waarschijnlijk ben ik hier bezig met de tekening van de boerderij met toren, (zie 9 maart)
We hadden op deze dag al heel wat bezichtigd en het werd tijd om eens rustig te gaan zitten en wat te tekenen. Het werd dit brugje bij Rigny-Ussé. (zie 17-03-10)
Eindelijk kun je nu eens op de foto zien wáár en wát ik aan het tekenen ben. De boerderij met zonnebloemen bij Huismes. (Zie 17-03-10)
Zomervacantie 1998. Op deze foto zit ik lekker in de schaduw (want het was bloedheet) Avrolles op het Ingrespapier vast te leggen. Zie artikel 27-03-2010.
We zijn gisteren (21 maart 2010) naar een expositie geweest in het kerkje van Velp bij Grave. Daar was schitterend werk te zien van Helga van de Poel. Van haar kregen we een visitekaartje met haar website: www.helgavdpoel.exto.nl en de overkoepelende site van exto die ik hierboven als link heb opgegeven. Ik heb nog maar even gekeken, maar werkelijk een aanwinst!
30-12-2009
Hertenkop
Hertenkop
Deze tekening ging ongeveer op dezelfde manier. Hier deed de lichtbruine figuur in het midden me denken aan een hertekop, maar ja, die moest nog wel even rechtgezet worden.
En verder dan maar weer spelen met de mogelijkheden. Hier doen "waterkleur" en "mezzo tint" de rest.
Bij deze tekening heb ik eerst wat gespeeld met allerlei vormen. De gebogen figuur in het midden, die naar rechts spits toeloopt, bracht me op het idee van een vogelkop met een lange snavel en daar heb ik toen naar toegewerkt.
De gebruikte effecten zijn: klodder, donkere lijnen, diepte en helderheid-contrast
Na de winter komen we logischerwijs weer in de lente. Hier een klein vennetje in de bossen van Overasselt Lente 1984 Pastel op Ingrespapier Afm: 28,5 bij 40 cm
Dat ik behoorlijk gek ben op modern ballet hebt u al kunnen zien aan mijn ballerina. Hier nu een balletdanser. U ziet het begín en de laatste versie. Spons, kleurtoon-verzadiging en schuin zijn de gebruikte effecten.
Nog een tekening met als onderwerp de balletwereld. Ook hier ben ik met volkomen willekeurige figuren begonnen, waarna ik een dansscene die ik op TV (Mezzo) gezien had, heb nagetekend. De effecten doen de rest. Plastic, posterranden en RGB-lichten
Vissers aan de "Erpewaay"/ Wijchens Ven bij Alverna
Vissers aan de "Erpewaay" De "Erpewaay" zijn een paar kolken tussen Overasselt en Heumen. Zomer 1986 Pastel op Ingrespapier Afm: 51 x 36 cm.
Ik koos dit plekje aan het Wijchens Ven bij Alverna omdat er zulke mooie kleuren in dat voorste grasveldje zaten, maar helaas....ik was nog maar net begonnen of er verscheen iemand met een tractor die de heleboel plat maaide. Dat plekjes en uitzichten telkens veranderen was ik wel gewend, maar zó snel ? Lente 1986 Pastel op Ingrespapier Afm: 52 x 36,5 cm.
Begonnen met een opbouw van vlakken, kon ik het toch weer niet laten om er een figuur in te tekenen. Bij de knielende man zijn de gebruikte effecten: donkere lijnen, mozaïek en helderheid-contrast. Bij de onderste tekening hebben de diagonalen van de vervaagde vlakken mij op het idee van de hoofddoek gebracht en toen kwam de rest vanzelf. Effecten: fresco en ruis.
Weer een andere boerderij aan de Oude Kleefsebaan, maar nu gezien vanaf de Zilverbergweg in Overasselt. Het liep tegen de avond en het was behoorlijk koud! December 1984 Pastel op Ingrespapier Afm: 40 x 29 cm.
Wiel en molen bij Nederasselt / Boerderij aan de Oude Kleefsebaan
Onder de huidige winterse omstandigheden (het is 22 december 2009) lijkt het me wel gepast wat winterse afbeeldingen te laten zien. Allereerst het wiel en de molen bij Nederasselt. Dit was mijn laatste aquarel en ik heb hier óók nog wat pastel gebruikt. Winter 1980-1981 Afm: 30 x 40 cm.
Dit is mijn allereerste echte pastel, helaas nog wel op karton. Het is een oude boerderij aan de Oude Kleefsebaan, gezien vanaf de Maasdijk. Nú zie je die boerderij bijna niet meer staan, zo hoog zijn de bomen gegroeid. Winter 1980-1981 Afm: 30 x 23 cm.
Ik weet niet hoe ijsgieren eruitzien, zelfs niet of ze wel bestaan, maar áls ze hebben bestaan, moeten ze er ongeveer zó hebben uitgezien. Het leuke van computertekenen is ook dat je de verschillende stadia van je werk kunt bewaren en dat ben ik op een gegeven moment dus ook gaan doen. Zo kun je een beetje volgen hoe het is ontstaan. Zien jullie in die eerste tekening óók al een ijsgier schuilgaan? Gebruikte effecten: posterranden, schuin, kneep
Meeuwenven met hooibergjes. Op dit ven ging heel Overasselt in de winter schaatsen. November 1983 Pastel op Ingrespapier Afm: 28,5 x 39,5 cm.
"Oriolusven" in Overasselt. Dit ven ligt precies in de scherpe bocht in de weg van Overasselt naar Nijmegen. Oktober 1983 Pastel op Ingrespapier Afm: 40,5 x 29 cm.
Zandpad door de "Spierplak" in Helmond. Dat zal wel niet de officiële naam geweest zijn, maar zo noemden wij het. Vroege herfst 1983 Pastel op Ingrespapier Afm: 29 x 40,5 cm.
Dit is de eerste pastel die ik op Ingrespapier gemaakt heb. Het stelt een van de vele prachtige vennen bij Overasselt voor. Zomer 1983 Afm: 50,5 x 35 cm.
Huizen en strand in Erqui Pastel op karton Afm: 38,5 x 28,5 cm.
Terwijl ik deze rotsen en zee met jacht aan het tekenen was op aquarelpapier, kreeg ik van een belangstellende toeschouwer de tip om eens Ingrespapier te proberen. Ik was heel blij met deze raad en u hebt al kunnen zien dat ik deze raad ook opgevolgd heb. Afm: 40 x 30,5 cm
Eerst de tekening en dan de bewerking.Zo zie je dat je van een wandelaar een hardloper kunt maken en van een slappe opslag een swingende sevice. Bij de wandelaar is dat gebeurt met de effecten klodder, spons, golf en schuin en bij de tennisser met kronkel, schuin, ruis, diepte en helderheid-contrast.
Vakantie in Bellegarde (Frankrijk) Zomervakantie 1981
Huizen met tuintjes in Bellegarde
Deze vier pastels zijn op een verkeerde ondergrond (karton) gemaakt, waardoor de kleuren wat te hard geworden zijn. Helaas, maar ik wist toen nog niet beter. Aan de eerste heb ik leuke herinneringen, omdat de kinderen die in de tuin aan het spelen waren al gauw nieuwsgierig kwamen kijken en me allerlei vragen stelden. Daardoor kreeg ik de kans mijn overigens slechte frans weer een beetje op te halen.
Afm: 38,5 x 28,5 cm.
Op de eerste foto waar ik zit te tekenen ben ik met deze kerk bezig. Het gebouw was, vooral van binnen, behoorlijk verwaarloosd, maar dat hinderde mij niet in het minst. Afm: 28,5 x 38,5 cm.
Daken Op een gegeven moment ben ik gaan experimenteren met de pen voor vrije vormen en daar zag ik zomaar een rij daken verschijnen. Op dat idee ben ik toen verder gegaan. In de tweede tekening is het geheel nog wat markanter geworden door er de effecten "fresco" en "wind" aan toe te voegen.
Ruïnes Hier had ik van meetafaan het plan om ruïnes te tekenen, dus hierin speelde het toeval geen rol. Door bij de tweede versie "fresco" en "ruis" te gebruiken krijgt het geheel een wat onheilspellender lading.
Raketlancering / dorpje Soms leidde een nog betekenisloze opzet tot verschillende uitwerkingen zoals hier.
Als je de mannetjes hier vergelijkt met de mannetjes op de kindertekening van "dorp", dan zie je dat ik op dát gebied nog niet veel bijgeleerd heb. De effecten die ik hier heb toegepast zijn: donkere lijnen, spons en helderheid-contrast
Het dorp. Alsof je door een gordijn naar buiten kijkt. Effecten: knipsel, waterkleur, korrel en helderheid-contrast
Dat het niet altijd oude boerderijtjes hoeven te zijn die je als ondrewerp kiest, bewijst dit gewone huisje met berkebomen. Lente 1990 Pastel op Ingrespapier Afm: 40x 30 cm.
Kerk van Overasselt, gezien vanaf het Duisterstraatje. Mei 1990 Pastel op Ingrespapier Afm: 40 x 30 cm.
Schuur aan bosrand, gezien vanaf de Schatkuilsestraat. Mei 1990 Pastel op Ingrespapier Afm: 40 x 30 cm.
Dit is dezelfde schuur als op de vorige pastel (schuur aan de bosrand), maar nu gezien vanaf die bosrand.Het is het eerste werkstukje waarbij ik oliepastel gebruik, overigens nog wel samen met gewone pastel. Zomer 1990 Afm: 40 x 30 cm.
Ook deze tekening in blauw, groen, zwart en wit stond n.a.v. de kerstexpositie in de Helmondse Courant van 24-12-1955. Het commentaar luidt:
"Dorp" is meer natuurgetrouw en is opvallend door het sterk ruimtelijke dat veel kindertekeningen missen.
En of de duivel er mee speelt: op de achterkant van de foto staat: Tekening in waskrijt. Guus Kuijs, 13 jaar, en ook déze tekening is niet bewaard gebleven. .
Wél is er een werkstuk van Harrie Dankers, dat gezien het onderwerp en de kleuren weer in dezelfde les gemaakt moet zijn.
Deze foto stond bij een krantenartikel over de Kersttentoonstelling 1955 in het Theo Driessen-Instituut. Het commentaar bij deze foto: "Bomen" is een tekening op groot formaat (50 x 65 cm.), gemaakt in waskrijt. Naar vormgeving en kleur is de tekening decoratief. De hele opzet en uitvoering, de kleuren zijn zwart, fel rood en groen, duiden op een versierend tekenen. Het stoere, evenwichtige en mooie is meer nagestreefd dan het echte.
Ik geloof niet dat ik me daar als kind allemaal van bewust was. Op de achterkant van de foto staat de naam en de leeftijd van de maker: Guus Kuijs, 13 jaar
Van míjn tekening is alleen de foto nog maar over, maar uit het commentaar blijkt, dat hij met dezelfde kleuren is gemaakt als onderstaande tekening en dus waarschijnlijk óók in dezelfde les.
Opleiding Behalve het tekenonderwijs op de lagere school, heb ik verder nooit teken-of schilderlessen gevolgd, maar dat onderwijs was wel heel bijzonder. In de 2e klas van de St.Jozefschool in Helmond kregen wij een nieuwe onderwijzer, die rechtstreeks van de Kweekschool kwam en die al snel nieuwe ideeën over het tekenen ontwikkelde, die hij op ons toepaste. Die nieuwe meester was Harrie Crijns en zijn nieuwe methode noemde hij: Het Vrije Tekenen. We hoefden geen voorbeeldjes na te tekenen om die later in te kleuren, maar mochten onze fantasie laten werken, die ook nog gevoed werd door allerlei ridder-en bijbelverhalen. Ook de dingen van alledag waren vaak onderwerpen om te tekenen. Als ondergrond werd vaak gebruik gemaakt van kaften van oude schriften en onbedrukt krantenpapier. Het materiaal dat we gebruikten was divers; waterverf en plakkaatverf, ecoline-inkt en pastels, maar vooral waskrijtjes (wasco) want dat was heel geschikt om groot te werken. We moesten onze tekeningen dan ook vooral groot opzetten en het hele vel gebruiken. De ene keer kreeg je als opdracht om alleen pure kleuren te gebruiken en een andere keer mocht dat juist niet en waren de geméngde kleurenaan de beurt. Als de werkstukjes klaar waren, werden ze vaak gefixeerd en soms van een passepartout voorzien en in de school geexposeerd. (vanaf 1953 gebeurde dat in het nieuwe Theo Driessen-Instituut) Dat nieuwe gebouw gaf Harrie de mogelijkheid om een tekenclub op te richten en ik heb daar nog een jaartje of twee met veel plezier getekend. Harrie Crijns heeft veel tekeningen lang bewaard en op een gegeven moment overgegeven aan Frits Boudewijns, de latere directeur van de St.Jozefschool en toentertijd een klasgenoot van mij. Ik was hiervan op de hoogte en heb Frits gevraagd of ik de tekeningen mocht digitaliseren. Dat mocht en dat is later zelfs een heel boek geworden. (Ik zal jullie te zijner tijd nog wel het een en ander laten zien.) Op 12 oktober 2007 is er in het Theo Driessen-Instituut een reünie gehouden van die 2e klas en ter gelegenheid daarvan hebben we nog een keer een tentoonstelling ingericht van al die tekeningen. De eerste foto laat daar een beeld van zien en op de 2e foto zien we "mister" Harrie Crijns tussen zijn oud-leerlingen.
Na eerst een sumiere opzet gemaakt te hebben, ben ik gaan spelen met de vormen die Photoshop biedt. Daarna heb ik er posterranden en structuur zandsteen op losgelaten. Het was dus meer een verkenning van de mogelijkheden.
Dit was voornamelijk spelen met vormen en kleuren. De mogelijkheden van het effect "geef diepte" heb ik hier veelvuldig uitgeprobeerd.
Molenhoek gezien vanaf de rijksweg Nijmegen-Venlo. Nog steeds 1986, maar nu al herfst. De lijnen van zo'n pas geoogste akker hebben me altijd weer geïnspireerd om te tekenen. Pastel op Ingrespapier Afm: 54,5 x 37 cm.
De machtige torens van de kerk van Cuyk zijn in de wijde omtrek te zien. Deze pastel heb ik getekend, zittend op de kade in Mook. Zomer 1986 Pastel op Ingrespapier Afm: 51 x 35 cm.
De Kraaienbergse Plassen
Deze plassen bij Linden zijn grindgaten en worden nog steeds uitgebreid. Ik heb ze getekend vanaf de Maasbrug, eveneens in de zomer van '86. Pastel op Ingrespapier Afm: 54 x 36 cm.
Moeras Bij deze tekening ben ik als volgt te werk gegaan: Eerst heb ik een ondergrond getekend met een "bever" en daarna heb ik er een foto overheen gelegd met een dusdanige transparantie dat de ondergrond er doorheen schemert.
Hier heb ik eerst allerlei vormen getekend en daarna pas de zittende figuur. De eerste vormen heb ik gewoon laten staan en die komen zo door de zittende man heen. De gebruikte effecten zijn: posterranden,vlek, solarisatie en gloed onscherp
Zo is het begonnen. Ik was wat aan het experimenteren met de verschillende figuren die Adobe Photoshop biedt, zoals vierkanten, rechthoeken, lijnen en circels en dacht toen opeens: Hé, dat lijkt wel iets op een fabriek. Ik ben daar toen een beetje naar toe gaan werken, zonder nou écht een fabriek te tekenen.
Tijdens onze zomervakantie van 1987 in Denia (Spanje) heb ik volop getekend, getuige de hier volgende pastels. Pastel op Ingrespapier Afm: 41 x 30,5 cm.
Vanaf een hooggelegen park heb ik deze tekening van de haven van Denia gemaakt. Pastel op Ingrespapier Afm: 55 x 36,5 cm.
De berg Mont Go, gezien vanuit ons vakantiehuis. Pastel op Ingrespapier Afm: 54,5 x 36,5 cm.
Halverwege de berg Mont Go stond dit mooie huisje met cactus. Pastel op Ingrespapier Afm: 40,5 x 30,5 cm.
Overasselt in de sneeuw, gezien vanaf de Maasdijk. Winter '85-'86 Pastel op Ingrespapier. Dit is een van de grootste pastels die ik gemaakt heb. Afm: 51,5 x 35.5 cm.
Deze pastel van een Overasselt's ven is gemaakt in de zomer van 1983 en meet 29,5 bij 40 cm.
Schuurtje met bloeiende weide aan de Donderbergweg in Overasselt
Bloeiende wei
Dit schuurtje met daarvoor een weitje met zuring, kleurige grassen en bloemen, kon ik niet zomaar voorbij fietsen Zomer 1987 Pastel op Ingrespapier Afm: 40,5 x 30,5 cm.
Deze foto van Gemengd Koor St. Cecilia uit Overasselt is gemaakt in de St Jan van Den Bosch, nadat we daar de H.Mis hadden opgeluisterd in het kader van de Meimaandvieringen.
Deze foto is van een repetitie in het Verenigingsgebouw, ook al een hele tijd geleden.
Dit is een foto van een repetitie in ons eigen lokaal. Het ensemble heeft een flink aantal jaren bestaan. (hóelang weet ik echt niet meer) Luister eens naar de "Zomersuite" die ik voor deze groep gemaakt heb. (artikel 23-01-2010)
In 1997 ben ik met enkele leerlingen en oud-leerlingen gestart met het Fluturasensemble. De Naam is ontleend aan het eerste stuk dat we instudeerden, nl. " Fluturas" van Cesar Bresgen. We vonden zowel de klank als de betekenis (vlinders) leuk, dus zodoende... Na enkele wisselingen bestond het ensemble uit Fieke Bijmans, Guus Kuijs, Nienke Visser en Mariken van Wijk en in die samenstelling ziet u ons ook op de foto's. We treden hier op in het Theo Driessen-Instituut in Helmond, waar we samen met het Seniorenkoor uit die plaats een concert verzorgden.
De opmerkzame kijker heeft gezien dat we allemaal van instrument hebben geruild. In blokfluitland is het namenlijk vrij normaal dat iedereen meerdere blokfluiten bespeeld, zodat je kunt afwisselen en het voor iedereen leuker wordt.
Inmiddels zijn we nu al weer enige jaren een trio, omdat Nienke, helaas voor ons, naar Eidhoven verhuisde. Het trio "Kozami" uit het bericht van 18 juni 2010, hebben we 15 juni op mijn kamertje ingespeeld. Wij willen overigens graag meer optreden, dus als er verenigingen zijn ( koren of andere muziekensembles) die graag een concert geven en zoeken naar een partner voor de broodnodige afwisseling, dan houden wij ons aanbevolen.