Ik heet u van harte welkom op mijn weblog en ik hoop het voor u de moeite waard te maken om mij vaak te bezoeken.
Gedurende ongeveer 25 jaar heb ik alles bij elkaar zo'n 200 pastels en een paar aquarellen gemaakt die ik u hier wil laten zien.
Het laatste jaar heb ik echter het tekenen m.b.v. de computer ontdekt en daar ben ik laaiend enthousiast over. Uiteraard wil ik ook dié hier tonen. Als muziekleraar heb ik ook nogal wat muziek voor blokfluit en ook voor Gemengd Koor gearrangeerd en gecomponeerd en ook díe komt aan bod. De bladmuziek staat in de bijlagen en die mag u zonder meer printen en uitvoeren. Ik denk dat ik dat alles maar in een willekeurige volgorde ga doen. Dat vind ik zelf het fijnste en dat lijkt mij voor u ook het leukste.
Veel plezier.
Ik ben Guus Kuijs
Ik ben een man en woon in Overasselt (Nederland) en mijn beroep is Muziekleraar aan de Streekmuziekschool Wijchen (nu met pensioen).
Ik ben geboren op 12/03/1942 en ben nu dus 82 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Tekenen, fotograferen, musiceren, tennissen enz..
Hier ben ik de kerk van Champagnat aan het tekenen. (zie 19-12-2009)
Mijn link met het Marishuis is, dat ik daar vrijwilliger ben, d.w.z. dat ik ongeveer 1x per maand aanwezig ben en bezoekers verwelkom en wegwijs maak in het museum. Jac Maris is kleinzoon van de beroemde Haagseschoolschilder Jacob Maris en alhoewel Jac ook goed kon schilderen en tekenen, verkoos hij toch om zich verder als beeldhouwer te bekwamen. Hij heeft ongeveer 70 jaar in dit huis gewoond en gewerkt en bij zijn dood heeft hij het nagelaten aan de gemeente (hij had geen kinderen) met de bepaling dat het een Ateliermuseum moest worden.
Aan wélke tekening ik hier, in onze eigen tuin, bezig ben, weet ik niet meer, maar ik snak weer naar de zomer als ik dit zie.
Zomervacantie 1989 in Zuidwolde Het herenhuis in Dedemsvaart is hier het onderwerp van mijn tekening. (zie 4 maart 2010)
Vacantie 1995 in Gandia bij onze voormalige achterburen Ans en Arie. Waarschijnlijk ben ik hier bezig met de tekening van de boerderij met toren, (zie 9 maart)
We hadden op deze dag al heel wat bezichtigd en het werd tijd om eens rustig te gaan zitten en wat te tekenen. Het werd dit brugje bij Rigny-Ussé. (zie 17-03-10)
Eindelijk kun je nu eens op de foto zien wáár en wát ik aan het tekenen ben. De boerderij met zonnebloemen bij Huismes. (Zie 17-03-10)
Zomervacantie 1998. Op deze foto zit ik lekker in de schaduw (want het was bloedheet) Avrolles op het Ingrespapier vast te leggen. Zie artikel 27-03-2010.
We zijn gisteren (21 maart 2010) naar een expositie geweest in het kerkje van Velp bij Grave. Daar was schitterend werk te zien van Helga van de Poel. Van haar kregen we een visitekaartje met haar website: www.helgavdpoel.exto.nl en de overkoepelende site van exto die ik hierboven als link heb opgegeven. Ik heb nog maar even gekeken, maar werkelijk een aanwinst!
28-01-2010
Dijkwoning en kern Nederasselt / Huizen en populieren in Nederasselt
Dijkwoning en kern van ons buurdorp Nederasselt Februari 1989 Pastel op Ingrespapier Afm: 56 x 36 cm.
Huizen en populieren in Nederasselt. Februari 1989 Pastel op Ingrespapier. Afm: 56 x 36 cm.
In de schouwburg in Nijmegen zagen wij de dansgroep Pilobolus aan het werk. Deze tekening geeft een scene weer uit "Darkness and Light" Dit is een prachtig stuk, waarbij ballet en schimmenspel in elkaar geïntegreerd worden en dit beeld ontstond van een danser die terugdeinst voor een vevaarlijk groot hoofd. Meteen de volgende dag getekend.
Deze tekening van vogels is weer ontstaan uit volkomen willekeurige figuren. Het is verbazingwekkend hoe vaak ik daar vogels in zie! De gebruikte effecten: filmkorrel, inktomtrek en oceaanrimpel.
Middelaar Het Noord-Limburgse kerkje van Middelaar heb ik zowel in aquarel als in pastel getekend en ook vanaf ongeveer dezelfde plaats, de eerste in de zomer van 1980 en de tweede in November 1991 en deze laatste is gemaakt met oliepastel op Ingrespapier. Vanaf midden 1990 ben ik overgestapt van zachte pastel op oliepastel en wel omdat je met zachte pastel veel voorzichtiger om moet springen en dan nog, ondanks fixeren, merkt dat er telkens krijtkorreltjes afvallen. Oliepastel is wat dat betreft veel vaster en hoef je zelfs niet te fixeren. Afm. aquarel: 40 x 30 cm. Afm. pastel: 56 x 36 cm.
Spin Deze keer ben ik niet op het toeval afgegaan, maar heb ik meteen de spin getekend. In de 2e versie heb ik het effect inktomtrek gebruikt en in de 3e versie ben ik met verschillende belichtingen aan de slag gegaan.
De omgeving is vrij willekeurig ontstaan, maar de figuren heb ik er bewust ingetekend.
Door o.a. het effect "arcering" te gebruiken lijkt het een beetje op een borduurwerkje. (dat vind ik zelf tenminste.) De andere effecten zijn: pastel en posterranden.
Boerderij Balgoyseweg Een onderwerp dat ik ook 2x heb getekend is de boerderij in de buurtschap Woord aan de Balgoyseweg in Wijchen. De Aquarel is zowat de eerste die ik gemaakt heb (Voorjaar 1977 ??) en de pastel is van ruim 10 jaar later (herfst 1987) Dat is aan de boerderij ook wel te zien. Hij werd op dat moment gerestaureerd, maar helaas is dat niet zo mooi gebeurd. Aquarelafm: 40 x 30 cm. Pastelafm: 54,5 x 36,5 cm.
Grave 3x Sommige onderwerpen hebben me zó bezig gehouden, dat ik ze zowel als aquarel, als pastel en als computertekening heb "vereeuwigd". Zo'n onderwerp is de zonsondergang boven de skiline van Grave, gezien vanaf de Maasdijk in Overasselt. Ik heb weliswaar bij de eerste twee niet op dezelfde plaats gestaan en de computertekening heb ik zelfs voornamelijk uit het hoofd getekend, maar toch.... De gebruikte effecten bij de laatste zijn: helderheid-contrast, paletmes en ruis.
Chronologie Het wordt misschien toch eens tijd om wat chronologie aan te brengen. Zoals jullie in mijn artikelen van 15 en 16 december 2009 hebben kunnen lezen, is het allemaal begonnen in 1949 met de tekenlessen van meester Harrie Crijns, in de 2e klas van de St.Jozefschool in Helmond. En hóe die lessen gingen hebt u daar ook kunnen zien. Ik laat u nu nog eens 3 pagina's zien uit het boek dat ik heb samengesteld. De tekeningen en de begeleidende teksten spreken voor zích. Alléén de bovenste tekening op pag.16 (de maaltijd) is van mij. Op pag. 31, bij de vluchtende paarden, kun je aan de vouw in het midden nog duidelijk zien, dat ze getekend zijn op oude schriftkaftjes. Ook heb ik het vermoeden dat de opdracht was om de paarden goed af te laten steken tegen de omgeving, want daar hebben ze wel erg hun best op gedaan.
Op de middelbare school kregen we ook tekenonderwijs, maar dat was weer meer op de oude leest geschoeid. Rond mijn 18e jaar ben ik even bezig geweest met olieverf,maar dat beviel me niet zo goed. Bovendien moest ik in militaire dienst en toen was het helemáál afgelopen. Hier een drietal werkjes. Landhuis in Ubbergen .
Mönchen-Gladbach
Gezicht op spoor Nijmegen
Zo rond 1977 ben ik weer voorzichtig begonnen met aquarelverf. Zoals u ziet heb ik me aan meerdere genres bezondigd, maar het bleek al vlug, dat ik me toch het beste kon bezig houden met landschappen. Pas nadat ik in 1980 de voordelen en genoegens van het pastelkrijt had ontdekt, werd het een echte passie en benutte ik iedere vrije middag om er opuit te trekken om in de vrije natuur weer een nieuwe tekening op te zetten en die dan thuis af te maken, onderwijl genietend van mooie muziek. Hier ziet u, met de klok mee: de kerk van Overasselt, een zelfportret, zonnebloemen en boerenschuren in Overasselt gezien vanaf de Maasdijk.
Uiversnest 3x De pastel heb ik in de herfstvakantie van 1989 gemaakt en dat heb ik geweten! Voortdurend kwamen er moeders met kleine kinderen achter me staan die hun kroost voorhielden hoe leuk dat tekenen was en dat ze dat thuis ook maar eens moesten gaan doen. Ten einde raad ben ik opgestapt en in Nijmegen een ontbrekend krijtje gaan kopen. De pastel heb ik verder thuis afgemaakt. Toen ik vorig jaar met computertekenen begon, wilde ik ook al vrij snel proberen te tekenen zoals ik dat met pastels gewend was. Dat werd Uiversnest nr. 2. (Toegepast effect: spons) Daarna probeerde ik het met vierkanten, rondjes en driehoeken nóg een keer. Dat werd Uiversnest nr. 3 (geen effecten)
Deze foto van Gemengd Koor St. Cecilia uit Overasselt is gemaakt in de St Jan van Den Bosch, nadat we daar de H.Mis hadden opgeluisterd in het kader van de Meimaandvieringen.
Deze foto is van een repetitie in het Verenigingsgebouw, ook al een hele tijd geleden.
Dit is een foto van een repetitie in ons eigen lokaal. Het ensemble heeft een flink aantal jaren bestaan. (hóelang weet ik echt niet meer) Luister eens naar de "Zomersuite" die ik voor deze groep gemaakt heb. (artikel 23-01-2010)
In 1997 ben ik met enkele leerlingen en oud-leerlingen gestart met het Fluturasensemble. De Naam is ontleend aan het eerste stuk dat we instudeerden, nl. " Fluturas" van Cesar Bresgen. We vonden zowel de klank als de betekenis (vlinders) leuk, dus zodoende... Na enkele wisselingen bestond het ensemble uit Fieke Bijmans, Guus Kuijs, Nienke Visser en Mariken van Wijk en in die samenstelling ziet u ons ook op de foto's. We treden hier op in het Theo Driessen-Instituut in Helmond, waar we samen met het Seniorenkoor uit die plaats een concert verzorgden.
De opmerkzame kijker heeft gezien dat we allemaal van instrument hebben geruild. In blokfluitland is het namenlijk vrij normaal dat iedereen meerdere blokfluiten bespeeld, zodat je kunt afwisselen en het voor iedereen leuker wordt.
Inmiddels zijn we nu al weer enige jaren een trio, omdat Nienke, helaas voor ons, naar Eidhoven verhuisde. Het trio "Kozami" uit het bericht van 18 juni 2010, hebben we 15 juni op mijn kamertje ingespeeld. Wij willen overigens graag meer optreden, dus als er verenigingen zijn ( koren of andere muziekensembles) die graag een concert geven en zoeken naar een partner voor de broodnodige afwisseling, dan houden wij ons aanbevolen.