RIJSWIJK – December 2014 - Documentairemaker Pim Korver is donderdag op 75-jarige leeftijd overleden. Korver werkte meer dan 40 jaar in de televisie- en filmwereld, voor onder meer het NOS Journaal en de programma's Brandpunt en Sport in Beeld. Korver maakte ook verscheidene documentaires, vaak over bergingswerkzaamheden van scheepswrakken. Voor de film over de berging van de gezonken veerboot Herald of Free Enterprise kreeg hij de onderscheiding 'Beste Film van de Eeuw'.
Urbain D. destijds personeelslid op de NORMA merkt op dat de afbeelding 045 niet de "NORMA" betreft uit 1987, wat inderdaad correct is. Met dank voor zijn reactie en de toegestuurde foto's van de NORMA de NORMA & ZEEBRUGGE 1 en de foto van de gifvaten op de NORMA .
Hallo turbo, hier zijn een paar foto's van de "Norma en Zeebrugge 1"
De "Zeebrugge 1" heeft daar van de vrijdag tot de zondagmorgen tegen de "Herald" gelegen , ze gebruikten hem als oversteekplaats naar de Herald
Taklift 4 is een drijvende bok van de divisie Transport & Heavy Lift van het Nederlandse bedrijf Smit Internationale. Het schip staat geregistreerd in Rotterdam. Het schip is op 9 mei 1981 te water gelaten bij de werf van Verolme Verenigde Scheepswerven in Heusden. Het schip is ongeveer 83,2 meter lang, 36,9 meter breed en heeft een minimale diepgang van 3 m en een hoogte van 24,7 m. Het schip biedt ruimte aan 31 personen. De bok heeft een hefvermogen van 2.200 ton, terwijl een massa van 3.000 ton gehesen kan worden tot op de waterlijn met behulp van de op het dek aanwezige lieren.
De Taklift 4 heeft dienst gedaan bij de bouw van Oosterscheldekering, waarbij het schip de stalen schuiven, de verkeerskokers, drempelbalken en dorpelbaken op de plaats hing. Eveneens is deze bok ingezet tijdens de berging van de gekapseisde Britse veerboot Herald of Free Enterprise bij Zeebrugge.
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand en/of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of op enige andere manier zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Taklift 6 is een drijvende bok van de divisie Transport & Heavy Lift van het Nederlandse bedrijf Smit Internationale. Het schip staat geregistreerd in Singapore. Het schip is in 1975 te water gelaten bij de werf Howaldtswerke-Deutsche Werft A.G. in Kiel en in 1987 in eigendom van Smit Internationale gekomen. Het schip is ongeveer 72,5 meter lang, 30,5 meter breed en heeft een minimale diepgang van 2,5 m en een hoogte van 40 m. De kraan kan in de hoogste positie 68 meter hoog worden. Het schip biedt ruimte aan 30 personen. De bok heeft een hefvermogen van 1.200 ton, terwijl een massa van 1.600 ton gehesen kan worden tot op de waterlijn met behulp van de op het dek aanwezige lieren.
Ferry Aid was een ensemble groep, bij elkaar gebracht om het nummer op te nemen "Let It Be" in 1987 De single werd uitgebracht naar aanleiding van de Zeebrugge Ramp, die had plaatsgevonden op 6 maart 1987 met betrekking tot het kapseizen van de MS Herald of Free Enterprise veerboot, die doodde 193 passagiers en bemanningsleden. "Let it Be" is geschreven door Paul McCartney en John Lennon en oorspronkelijk opgenomen door The Beatles in 1970 .Boy George en zo’n 100 andere popmusici hebben de Beatles-hit ‘LET IT BE” opnieuw op plaat gezet. De opbrengst van de plaat is bestemd voor de slachtoffers van de veerbootramp. Het gebeurt zelden dat toestemming gegeven wordt om een Beatles nummer uit te brengen, maar zowel Paul McCartney als Michael Jackson die de rechten van de Beatles-repertoire heeft opgekocht, stemden zonder aarzelen in met het initiatief.
Uit de oorspronkelijke opname werd de stem van McCartney gewist. Boy George voerde een koor van ruim 100 popartiesten aan voor de nieuwe opname, die zowel op plaat als op video wordt uitgebracht.
Boy George zei het initiatief tot de actie te hebben genomen, nadat hij beelden had gezien van het achtjarig jongetje, dat de ramp overleefde, maar wiens ouders en grootouders onder de slachtoffers waren.
De makers hoopten 1 miljoen pond in te zamelen. Het project werd gesponsord door de krant ‘THE SUN”, die speciale tickets van 1 pond had aangeboden voor een oversteek van Dover naar Zeebrugge met de Herald op 06 maart 1987. Veel opvarenden van de gezonken veerboot reisden op dit speciaal aanbod.
On 6th March 1987, the car and passenger ferry Herald of Free Enterprise, capsized shortly after leaving the Belgian port of Zeebrugge. Almost 200 people died in the disaster, which happened because the bow doors were not closed as they should have been.
Stephen Homewood was Assistant Pursur on the ferry, and helped to save the lives of many people on board. (He was subsequently awarded the Queens Gallantry Medal for his efforts in the rescue mission.)
This book is his story of the events of that tragic night, and the psychological effect it had on him and other survivors. It is openly critical of Townsend Thoresen (which were taken over by P&O in the same year), and their slipshod attitudes towards safety. Indeed, the subsequent enquiry into the disaster said that the company had been riddled with the disease of sloppiness from top to bottom.
The story is certainly a tragic one – I remember the disaster happening well, but was not so aware of the attitude taken by the ferry company after the disaster. Unfortunately, it appears that the survivors were treated with disrespect afterwards, and it was as if the compay just wished to brush the matter under the carpet and let people forget about it. Stephen Homewood is understandably angry at this (it’s worth remembering that the book was written just the following year after the tragedy), and lays out his case clearly and consisely.
The author comes across as a thoroughly decent and honest man. I was concerned that there would be a lot of technical talk about the inner workings of the ferry, but this was not the case, and everything was explained very clearly.
Zeebrugge, 6 maart 1987. De veerboot Herald of Free Enterprise kapseist en de grootste scheepsramp sinds de Titanic voltrekt zich. Als passagier Ivo Tempel bijkomt in het ziekenhuis, wordt hem verteld dat hij een held is.
Het probleem is echter dat Ivo daar zelf niets van afweet. Hij zou met zijn lichaam een brug hebben gevormd, waarover vele opvarenden een heenkomen wisten te vinden.
Wat volgt is een schrijnende maar ook hilarische zegentocht van een man die tot dan toe een bestaan in de schaduw leidde. Een donkere komedie over ambitie en grootheidswaan van Benjamin Burg.
Een Nederlands gezin neemt op 6 maart 1987 in Zeebrugge de ferry, de Herald of Free Enterprise, die net buiten de haven zinkt. Het gezin overleeft de ramp, maar er zijn toch dramatische gevolgen. (samenvatting)
'De meeste helden zijn als bepaalde schilderijen: om ze te eren, moet men ze niet van te dichtbij bekijken', schreef de Franse filosoof Abbé d’Ailly en dat geldt zeker ook voor de protagonist in Redder in nood. Het verhaal vangt aan op 6 maart 1987. Ivo S. Tempel, adjunct-chef bij de Hollandsche Bank, vertrekt samen met vrouw en kind vanuit Zeebrugge met de Herald of Free Enterprise naar Dover. Amper enkele kilometers na het vertrek kapseist de ferry en Ivo Tempel ontpopt zich tijdens de ramp tot een echte held. Hij vormt met zijn lichaam een menselijke brug zodat vele opvarenden een veilig heenkomen kunnen vinden. Als hij een dag later weer bijkomt in het ziekenhuis, herinnert hij zich echter niets meer van zijn vermeende heldendaad. Het is zijn vrouw die hem de gebeurtenissen vertelt. Ook zijn dochtertje overleefde de scheepsramp.
Hieronder een link naar het boek "REDDER IN NOOD".
Rampen in België : Heizeldrama, gasexplosie in Gellingen, Switelbrand, Herald of Free Enterprise, brand in de…
Rampen als het Heizeldrama, de brand in de Innovation en de gasexplosie in Gellingen staan in het geheugen van elke Belg gegrift Een overzicht van alle belangrijke rampen waar Belgen bij betrokken waren, met aandacht voor oorzaken en achtergronden Getuigen, nabestaanden en slachtoffers komen aan het woord Het levenswerk van Christian Deglas, rijkelijk geïllustreerd met o.a. nooit eerder gepubliceerd fotomateriaal (flaptekst)
Een overzicht van rampen waarvan het merendeel plaatsvond op het Belgisch grondgebied, maar met uitlopers naar rampen in het buitenland waarbij talloze landgenoten betrokken raakten, zoals de vliegtuigramp waarbij een Boeing 707 van Air India neerstortte in het Mont-Blanc massief (1966) en de ontploffing van een tankwagen op de Spaanse camping in Los Alfaques (1978). Rampen met vermelding van de oorzaken, het aantal doden en gekwetsten, op enkele plaatsen de kaders waarin getuigen hun beknopt verslag brengen, de foto's van de aangerichte ravage, de monumenten en gedenkstenen waarmee het verlies en het leed wordt herdacht. Dit alles en meer nog biedt Rampen in België, dat een ruim overzicht brengt van noodlottige gebeurtenissen, bevattelijk ingedeeld in rubrieken als branden, busongevallen, explosies, instortingen, mijnrampen, overstromingen en stormen, spoorwegrampen...
BOEK - NINETY SECONDS AT ZEEBRUGGE – THE HERALD OF FREE ENTERPRISE STORY
Auteur : Iain Yardley
Hardcover: 272 pages
Publisher: The History Press (October 1, 2014)
Language: English
ISBN-10: 0752497839
The Herald of Free Enterprise car ferry set sail on a routine voyage to Dover in March 1987, carrying hundreds of passengers, including British army personnel, day-trippers and truck drivers. Minutes after leaving the Belgian port of Zeebrugge, the ferry began to capsize. Terrified passengers were separated from loved ones in a seething mass of humanity, in freezing cold water and had to fight for their lives. This is the minute-by-minute account of those who lived through the disaster, from the event to rescue, reunion and repatriation. The Belgian people are also remembered for the care and comfort they gave to the bewildered and grief-stricken survivors. Including plans, photographs and records considering how this disaster impacted ferry operating procedures forever, Iain Yardley’s thoughtful study covers every aspect of this tragedy. Many survivors, relatives and rescue workers have contributed to make this a fitting tribute to all involved from that night to the present day.
Een overzicht in woord en beeld van vooral de reddings- en bergingspogingen na de ramp met de veerboot Herald of Free Enterprise op 6 maart 1987, geschreven in een vlotte journalistieke stijl die hier en daar zijn Vlaamse afkomst niet verloochent. De auteur heeft zich gelukkig niet laten verleiden een sensatie-verhaal te vertellen, maar geeft een vrij zakelijk verslag van de gebeurtenissen. De foto's zowel in kleur als in zwart-wit zijn kwalitatief goed en spreken meestal voor zichzelf. Ze tonen geen echt schokkende zaken.
Het Disaster Victim Identification Team (DVI) is een steundienst binnen de Directie Speciale Eenheden van de Federale Politie (Toenmalige Rijkswacht) . Door haar internationale werking is ze ook nauw verbonden met Interpol. De opdracht van het DVI bestaat erin de stoffelijke resten van slachtoffers van rampen, incidenten, accidenten en in bepaalde omstandigheden ook van moord terug te geven aan de nabestaanden zodat hun de kans wordt gegeven een afscheidsritueel te organiseren als ondersteuning van het rouwproces.
Onderaan uitleg over de werking van het DVI in PDF-formaat.
Artikel verschenen in de "Revue van de Rijkswacht" welke een duidelijke chronologsche weergave geeft van de rol van de Rijkswacht bij de ramp en de berging :
De rol van de Territoriale Rijkswacht.
De bergings- en identificatieoperatie in vier fazen.
Faze 1 – van 06 tot 10 maart, de reddingsoperatie.
Faze 2 – van 11 maart tot 06 april, de voorbereidingsfaze.
Faze 3 – van 07 tot 26 april, de bergingsoperatie.
Alle Belgische radio amateurs mogen met dankbare fierheid diegenen onder hen toejuichen die met volle inzet in deze kritieke uren hun tijd, hun bekwaamheid en hun uitrusting in dienst hebben gesteld van een hoger menslievend ideaal.
In de dagen die volgden op de scheepsramp werd lovend gesproken over de snelheid en de doeltreffendheid van de hulpverlening. Bij deze is de rol verdrongen die de Belgische radioamateurs hebben gespeeld.
22 Westvlaamse leden van Unie van Belgische Amateurzenders hebben op 7 maart een nood-radionet opgebouwd op verzoek van het Rode Kruis met antennes in het crisiscentrum aan het Zeebrugse zeesluis, in het Novotel, in de Duinse Polders, het Home Familia, hotel Belair, de kazerne van de Zeemacht, het Gemeenschapshuis, het Rode Kruis te Oostende, de laadbrug van de ferryboten te Zeebrugge en de oude havenmuur van Zeebrugge. Een de leden de H. Willy Trenson stelde zijn persoonlijke computer ter beschikking voor het verzamelen van inlichtingen over overledenen. Zijn geïmproviseerd computercentrum heeft ononderbroken gewerkt van zaterdag 7 maart 10 hr tot maanden 9 maart om 2100 hr.
Zaterdag 7 maart werd vanaf 1100 hr ook een internationaal noodnet opgericht en werden berichten over schipbreukelingen aan de Britse autoriteiten overgemaakt.