Gingebracht meer dan20 jaar alseenClearanceDuiker indeRoyal Navy door. Hij is lidvan vele verschillendeduikteamsmet een breed scalavanfuncties, waaronderonderwaterengineering, explosieveordonnantie verwijdering endiepen experimenteleduiken. Bekroond met deQueen'sGallantryMedal voorhet redden van levenstijdens deHeraldof Free Enterpriseramp inZeebrugge.
Zoals bij alle rampen werden achteraf vele felicitaties en eretekens uitgereikt, vele mensen die het misschien wel verdienden werden niet vernoemd. Bij een dergelijke grote ramp is het uiteraard moeilijk de gepaste personen in de bloemen te zetten. Wie er wel vernoemd werd…
Door Groot-Brittannië werden 17 personen geëerd , met inbegrip van een werknemer van de Herald die “menselijke brug” speelde en 20 levens redde in de grootste ramp sinds de tweede wereldoorlog. Betrokkene Andrew Parker kreeg de “George Medal” de hoogste Britse onderscheiding voor moed in vredestijd voor het redden van 20 mensen waaronder zijn vrouw en dochter. Van alle overlevenden, de naam van Andrew Parker's is degene die de meeste onlosmakelijk verbonden is met de ramp.
Dit ereteken werd eveneens postuum uitgereikt aan een ober van het schip Michael Skippen die stierf tijdens het redden van slachtoffers. Voor zijn moeder Judith, zal niets ooit compenseren voor de dood van haar zoon Michael Skippen, 30, een hoofdober die veel passagiers heeft gered. Het is een gevoel, echode door Judith, hoewel haar verhaal is heel anders. Haar zoon Michael was net 30 toen nam hij een baan als ober op de Herald.
In een bijzondere aanvulling op de traditionele “New Year erelijst” van premier Margaret Thatcher werden “ Galanterie awards “ uitgereikt aan 10 Britten en vier Belgen. Nog eens 17 mensen werden geëerd voor trouwe dienst in de nasleep van de ramp, negen van hen betreffen Belgische burgers, waaronder ziekenhuispersoneel van Brugge die hielpen bij de behandeling van de slachtoffers. The “Queen's Gallantry medaille” is een civiele decoratie van het Britse Rijk en Gemenebest. De medaille werd ingesteld in juni 1974 en wordt vooral toegekend aan burgers voor voorbeeldige daden van moed'.
Sentenaar Antoine Claeys (68) was nauw betrokken bij reddingsoperatie Herald of Free Enterprise
Sentenaar Antoine Claeys, toen baggerkapitein bij De Nul, was nauw betrokken bij de reddingsoperatie van de gekapseisde ferry. ‘Ik herinner me die zondagavond nog heel levendig’, vertelt Antoines vrouw, Monique Antheunis (68). ‘Het was bijna mijn verjaardag en ik had verzoekjes aangevraagd bij het programma “Vragen staat vrij” van Lutgart Simoens. Ik heb haar toen opgebeld en uitgelegd wat er aan de hand was. Ik vroeg ook om mijn verzoekjes de week nadien eens te herhalen, want op die bewuste avond was ik uiteraard met mijn gedachten bij de Herald of Free Enterprise.’
Vijf minuten nadat de Herald gekapseisd was, kwam ik thuis van mijn werk’, vertelt Antoine Claeys, die in die dagen actief was op de Norma, een schip van de Tijdelijke Vereniging Bergingswerken waarmee wrakken voor de Belgische kust geborgen werden. ‘Ik werd opgeroepen en mijn vrouw bracht me onmiddellijk terug naar Zeebrugge. Toen we er aankwamen was de Norma al uit het Brittanniadok vertrokken, dus werd ik met een sleepboot naar het schip gebracht.’ Om dichterbij de Herald te geraken, moest de bemanning van de Norma overstappen op de Zeebrugge I. ‘Dat schip kon tegen de Herald of Free Enterprise gaan liggen’, gaat Antoine Claeys verder. ‘Vanop de Zeebrugge I konden we op de Herald.’ Door het vlugge en professionele optreden van het Norma-team konden er die avond veel mensen gered worden.
‘Gelukkig was het op het moment van de scheepsramp laag water. Anders waren er nog veel meer slachtoffers gevallen’, aldus Antoine Claeys. ‘We zijn er die avond in geslaagd om 35 mensen levend uit het schip te halen. Zij werden met de sleepboot “The Fighter” naar Zeebrugge gebracht.’ Hoe verder de tijd vorderde hoe duidelijker de omvang van de scheepsramp werd. ‘Het was vreselijk. Veel drenkelingen hadden kapotte handen. In hun doodstrijd hadden ze geprobeerd om zich te bevrijden en vast te klampen. De lichamen waren erg gezwollen. Er was zelfs een kindje bij van een paar maanden oud. Die avond stond heel Zeebrugge vol met lijkwagens en ambulances.’ Ook de volgende dagen bleef het Norma-team nauw bij de bergingswerken van de Herald betrokken. ‘Ons team plaatste onder meer het juk op het dek van de Herald. Daarmee kon het gekapseisde schip door de Norma en bergingsfirma Smit Tak uiteindelijk gelicht worden. Toen de Herald boven water kwam, zag ik als kraanman van de Norma door het ruitje van een kajuit een ventje dood op zijn stoel zitten, dat zijn dingen die je niet vergeet.’ (Michel Wijne)
RIJSWIJK – December 2014 - Documentairemaker Pim Korver is donderdag op 75-jarige leeftijd overleden. Korver werkte meer dan 40 jaar in de televisie- en filmwereld, voor onder meer het NOS Journaal en de programma's Brandpunt en Sport in Beeld. Korver maakte ook verscheidene documentaires, vaak over bergingswerkzaamheden van scheepswrakken. Voor de film over de berging van de gezonken veerboot Herald of Free Enterprise kreeg hij de onderscheiding 'Beste Film van de Eeuw'.
Urbain D. destijds personeelslid op de NORMA merkt op dat de afbeelding 045 niet de "NORMA" betreft uit 1987, wat inderdaad correct is. Met dank voor zijn reactie en de toegestuurde foto's van de NORMA de NORMA & ZEEBRUGGE 1 en de foto van de gifvaten op de NORMA .
Hallo turbo, hier zijn een paar foto's van de "Norma en Zeebrugge 1"
De "Zeebrugge 1" heeft daar van de vrijdag tot de zondagmorgen tegen de "Herald" gelegen , ze gebruikten hem als oversteekplaats naar de Herald
Taklift 4 is een drijvende bok van de divisie Transport & Heavy Lift van het Nederlandse bedrijf Smit Internationale. Het schip staat geregistreerd in Rotterdam. Het schip is op 9 mei 1981 te water gelaten bij de werf van Verolme Verenigde Scheepswerven in Heusden. Het schip is ongeveer 83,2 meter lang, 36,9 meter breed en heeft een minimale diepgang van 3 m en een hoogte van 24,7 m. Het schip biedt ruimte aan 31 personen. De bok heeft een hefvermogen van 2.200 ton, terwijl een massa van 3.000 ton gehesen kan worden tot op de waterlijn met behulp van de op het dek aanwezige lieren.
De Taklift 4 heeft dienst gedaan bij de bouw van Oosterscheldekering, waarbij het schip de stalen schuiven, de verkeerskokers, drempelbalken en dorpelbaken op de plaats hing. Eveneens is deze bok ingezet tijdens de berging van de gekapseisde Britse veerboot Herald of Free Enterprise bij Zeebrugge.
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand en/of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of op enige andere manier zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Taklift 6 is een drijvende bok van de divisie Transport & Heavy Lift van het Nederlandse bedrijf Smit Internationale. Het schip staat geregistreerd in Singapore. Het schip is in 1975 te water gelaten bij de werf Howaldtswerke-Deutsche Werft A.G. in Kiel en in 1987 in eigendom van Smit Internationale gekomen. Het schip is ongeveer 72,5 meter lang, 30,5 meter breed en heeft een minimale diepgang van 2,5 m en een hoogte van 40 m. De kraan kan in de hoogste positie 68 meter hoog worden. Het schip biedt ruimte aan 30 personen. De bok heeft een hefvermogen van 1.200 ton, terwijl een massa van 1.600 ton gehesen kan worden tot op de waterlijn met behulp van de op het dek aanwezige lieren.
Ferry Aid was een ensemble groep, bij elkaar gebracht om het nummer op te nemen "Let It Be" in 1987 De single werd uitgebracht naar aanleiding van de Zeebrugge Ramp, die had plaatsgevonden op 6 maart 1987 met betrekking tot het kapseizen van de MS Herald of Free Enterprise veerboot, die doodde 193 passagiers en bemanningsleden. "Let it Be" is geschreven door Paul McCartney en John Lennon en oorspronkelijk opgenomen door The Beatles in 1970 .Boy George en zo’n 100 andere popmusici hebben de Beatles-hit ‘LET IT BE” opnieuw op plaat gezet. De opbrengst van de plaat is bestemd voor de slachtoffers van de veerbootramp. Het gebeurt zelden dat toestemming gegeven wordt om een Beatles nummer uit te brengen, maar zowel Paul McCartney als Michael Jackson die de rechten van de Beatles-repertoire heeft opgekocht, stemden zonder aarzelen in met het initiatief.
Uit de oorspronkelijke opname werd de stem van McCartney gewist. Boy George voerde een koor van ruim 100 popartiesten aan voor de nieuwe opname, die zowel op plaat als op video wordt uitgebracht.
Boy George zei het initiatief tot de actie te hebben genomen, nadat hij beelden had gezien van het achtjarig jongetje, dat de ramp overleefde, maar wiens ouders en grootouders onder de slachtoffers waren.
De makers hoopten 1 miljoen pond in te zamelen. Het project werd gesponsord door de krant ‘THE SUN”, die speciale tickets van 1 pond had aangeboden voor een oversteek van Dover naar Zeebrugge met de Herald op 06 maart 1987. Veel opvarenden van de gezonken veerboot reisden op dit speciaal aanbod.
On 6th March 1987, the car and passenger ferry Herald of Free Enterprise, capsized shortly after leaving the Belgian port of Zeebrugge. Almost 200 people died in the disaster, which happened because the bow doors were not closed as they should have been.
Stephen Homewood was Assistant Pursur on the ferry, and helped to save the lives of many people on board. (He was subsequently awarded the Queens Gallantry Medal for his efforts in the rescue mission.)
This book is his story of the events of that tragic night, and the psychological effect it had on him and other survivors. It is openly critical of Townsend Thoresen (which were taken over by P&O in the same year), and their slipshod attitudes towards safety. Indeed, the subsequent enquiry into the disaster said that the company had been riddled with the disease of sloppiness from top to bottom.
The story is certainly a tragic one – I remember the disaster happening well, but was not so aware of the attitude taken by the ferry company after the disaster. Unfortunately, it appears that the survivors were treated with disrespect afterwards, and it was as if the compay just wished to brush the matter under the carpet and let people forget about it. Stephen Homewood is understandably angry at this (it’s worth remembering that the book was written just the following year after the tragedy), and lays out his case clearly and consisely.
The author comes across as a thoroughly decent and honest man. I was concerned that there would be a lot of technical talk about the inner workings of the ferry, but this was not the case, and everything was explained very clearly.
Zeebrugge, 6 maart 1987. De veerboot Herald of Free Enterprise kapseist en de grootste scheepsramp sinds de Titanic voltrekt zich. Als passagier Ivo Tempel bijkomt in het ziekenhuis, wordt hem verteld dat hij een held is.
Het probleem is echter dat Ivo daar zelf niets van afweet. Hij zou met zijn lichaam een brug hebben gevormd, waarover vele opvarenden een heenkomen wisten te vinden.
Wat volgt is een schrijnende maar ook hilarische zegentocht van een man die tot dan toe een bestaan in de schaduw leidde. Een donkere komedie over ambitie en grootheidswaan van Benjamin Burg.
Een Nederlands gezin neemt op 6 maart 1987 in Zeebrugge de ferry, de Herald of Free Enterprise, die net buiten de haven zinkt. Het gezin overleeft de ramp, maar er zijn toch dramatische gevolgen. (samenvatting)
'De meeste helden zijn als bepaalde schilderijen: om ze te eren, moet men ze niet van te dichtbij bekijken', schreef de Franse filosoof Abbé d’Ailly en dat geldt zeker ook voor de protagonist in Redder in nood. Het verhaal vangt aan op 6 maart 1987. Ivo S. Tempel, adjunct-chef bij de Hollandsche Bank, vertrekt samen met vrouw en kind vanuit Zeebrugge met de Herald of Free Enterprise naar Dover. Amper enkele kilometers na het vertrek kapseist de ferry en Ivo Tempel ontpopt zich tijdens de ramp tot een echte held. Hij vormt met zijn lichaam een menselijke brug zodat vele opvarenden een veilig heenkomen kunnen vinden. Als hij een dag later weer bijkomt in het ziekenhuis, herinnert hij zich echter niets meer van zijn vermeende heldendaad. Het is zijn vrouw die hem de gebeurtenissen vertelt. Ook zijn dochtertje overleefde de scheepsramp.
Hieronder een link naar het boek "REDDER IN NOOD".
Rampen in België : Heizeldrama, gasexplosie in Gellingen, Switelbrand, Herald of Free Enterprise, brand in de…
Rampen als het Heizeldrama, de brand in de Innovation en de gasexplosie in Gellingen staan in het geheugen van elke Belg gegrift Een overzicht van alle belangrijke rampen waar Belgen bij betrokken waren, met aandacht voor oorzaken en achtergronden Getuigen, nabestaanden en slachtoffers komen aan het woord Het levenswerk van Christian Deglas, rijkelijk geïllustreerd met o.a. nooit eerder gepubliceerd fotomateriaal (flaptekst)
Een overzicht van rampen waarvan het merendeel plaatsvond op het Belgisch grondgebied, maar met uitlopers naar rampen in het buitenland waarbij talloze landgenoten betrokken raakten, zoals de vliegtuigramp waarbij een Boeing 707 van Air India neerstortte in het Mont-Blanc massief (1966) en de ontploffing van een tankwagen op de Spaanse camping in Los Alfaques (1978). Rampen met vermelding van de oorzaken, het aantal doden en gekwetsten, op enkele plaatsen de kaders waarin getuigen hun beknopt verslag brengen, de foto's van de aangerichte ravage, de monumenten en gedenkstenen waarmee het verlies en het leed wordt herdacht. Dit alles en meer nog biedt Rampen in België, dat een ruim overzicht brengt van noodlottige gebeurtenissen, bevattelijk ingedeeld in rubrieken als branden, busongevallen, explosies, instortingen, mijnrampen, overstromingen en stormen, spoorwegrampen...