Oud-journalist Reddy De Mey werkt mee aan serie over ramp Herald of Free Enterprise in Zeebrugge
Ex-journalist Reddy De Mey uit Oostende heeft enkele keren vergaderd met filmmakers die een fictieserie plannen over de Herald of Free Enterprise. De Britse ferry zonk op 6 maart 1987 in de haven van Zeebrugge. 193 mensen kwamen om het leven. De Mey was toen als reporter van de BRT snel ter plaatse in Zeebrugge om verslag uit te brengen. "Er zijn onderhandelingen met Netflix om de serie op dat platform te tonen."
Ve filmmakers die de fictieserie plannen zijn de voorbije maanden enkele keren met Reddy De Mey naar de haven van Zeebrugge gegaan. Hij heeft er hen verteld over de ramp en de reddingsoperatie. De Mey stond in de nacht van de ramp met een cameraploeg op het gekapseisde wrak.
Het is volgens De Mey niet verwonderlijk dat er nu nog gedacht wordt aan een serie over een ramp die al 35 jaar geleden gebeurd is. "Vooral in Groot-Brittannië is dat blijven hangen. De meeste slachtoffers waren Britten. Het was ook een schip van een Britse rederij. Ook de veroordeling van de eigenaars van het schip zorgde ervoor dat de ramp in het collectieve geheugen is gebleven. Het was de eerste keer in de Britse geschiedenis dat de eigenaars van een bedrijf medeverantwoordelijk werden gesteld voor een ramp."
Netflix
De programmamakers willen een fictieserie van zes afleveringen maken. Volgens De Mey zijn de Britse producers aan het onderhandelen met Netflix om de serie op dat streamingplatform te krijgen. "Ze hopen dat de serie over twee jaar te zien zal zijn."
SCHOT DIE JONGSTE OVERLEVENDE WAS VAN RAMP MET VEERBOOT ZEEBRUGGE OVERLIJDT 34 JAAR LATER.
De jongste overlevende van de ramp met de veerboot van Zeebrugge is 34 jaar na de tragedie die 193 levens eiste overleden. Carly Zutic, uit Dumfries, overleed plotseling thuis na een lange strijd tegen drugsverslaving. De zeer geliefde moeder was net negen weken oud toen ze in maart 1987 het zinken van de Herald of Free Enterprise overleefde. Haar vader, een soldaat, zwom met haar in veiligheid toen de passagiersveerboot kapseisde. Zes uur later werd ze herenigd met Carly's moeder Julie, een kwelling van zes uur. Een vriend zei: "Carly's redding was een legende in Dumfries. Haar vader zwom naar de veiligheid met haar babyvest tussen zijn tanden omdat ze zo klein was. "Het was een verhaal dat in die tijd over de hele wereld de krantenkoppen haalde en ze zijn er heel bekend door geworden.
Haar vader Petar was gestationeerd in Duitsland bij het Britse leger toen Julie beviel van hun dochter. Het echtpaar was met de baby naar België gereisd om de Herald of Free Enterprise van de haven van Zeebrugge naar het Verenigd Koninkrijk te brengen, waar Carly gedoopt zou worden. Maar enkele minuten nadat het schip de haven had verlaten en op weg was naar Dover, begon de achtdekse veerboot voor auto's en passagiers water te maken. Het schip kapseisde in slechts 90 seconden nadat de bemanning de boegdeuren niet goed had gesloten. Petar, 21 jaar oud en afkomstig uit Joegoslavië, zei destijds: "We dachten dat het gewoon golven waren en iedereen lachte en juichte. Toen was er geschreeuw toen de boot begon te zinken.
Julie wilde een hut om de baby te voeden, maar die waren er niet. En dat heeft waarschijnlijk ons leven gered. "Carly viel uit Julie's armen en ik greep haar vast. Toen werden we gescheiden door mensen die in paniek naar buiten probeerden te komen. Uiteindelijk verscheen er een duiker en Carly en ik konden uitstappen. Julie, die net 20 was op het moment van de ramp, vertelde hoe ze werd gered, maar zes hectische uren doorbracht voordat ze hoorde dat haar man en dochter veilig waren.
Toen de Herald of Free Enterprise zonk, ging de BRT compleet de mist in: “De beloofde psychologische bijstand hebben we nooit gekregen”
Op 6 maart 1987 zonk de Herald of Free Enterprise voor de kust van Zeebrugge. De ramp kostte het leven aan 193 mensen. Journalist Reddy De Mey (74) was als een van de enige aanwezig tijdens de reddingsactie, maar toch draaide de verslaggeving van de toenmalige BRT compleet in de soep. Hij vertelt vanavond in ‘Dank Dat U Bij Ons Was’ op Canvas hoe dat kwam.
De ramp in 1987 deed iedereen beseffen dat de BRT hopeloos achterliep op de technologische vooruitgang in de journalistieke sector. Hoewel Reddy De Mey met zijn cameraploeg létterlijk op het gekapseisde wrak stond en toekeek hoe de lichamen van de slachtoffers met touwen naar boven werden getrokken, duurde het toch uren voor de beelden ook op tv te zien waren.
“Geloof het of niet, maar iemand moest onze beelden naar Egem bij Pittem rijden, waar een zendmast van de BRT stond. Daar moest de conciërge de deur opendoen zodat we onze beelden konden doorsturen. Het toppunt is dat niet de BRT, maar de Franstalige RTBF de beelden als eerste uitzond. De eindredacteur van de BRT wou de beelden van de lichamen “eerst nog een beetje monteren”, de man van de RTBF was iets slimmer en gooide de opnames gewoon ruw op antenne”, aldus De Mey in het Nieuwsblad. ”Vandaag monteren journalisten hun eigen stuk in een zendwagen, maar de BRT had noch zendwagens noch mobiele montagewagens.”
De Mey en zijn collega’s kregen ook een psychologische klap. “Collega Stefan Blommaert kreeg het zo zwaar dat hij vlak voor een uitzending door de knieën ging. Ik stond naast hem, heb zijn microfoon opgeraapt en heb een kwartier aan een stuk gebabbeld”, aldus De Mey. ”De beloofde psychologische bijstand hebben we nooit gekregen. We mochten wel op appel bij de grote baas, om een spervuur aan vragen te beantwoorden over alles wat verkeerd ging. Ik heb het verwerkt door er over te praten.”
Bron : “Het laatste Nieuws” voor programma : “Dank Dat U Bij Ons Was” op Canvas.
The 30th anniversary of the Herald of Free Enterprise Disaster will be marked with a service
A service takes place to remember victims of the Herald of Free Enterprise on the exact 30th anniversary of the tragedy.The names of all 193 victims who perished will be read out.It takes place at St Mary’s Church in Cannon Street, Dover, from 11am next Monday
Speakers will include the Rt Rev Bishop James Jones, former Bishop of Liverpool, who will give an address.There will also be an act of remembrance by Sandra Welch, deputy chief executive of the event’s organisers, the Sailors’ Society.
There will also be a two minutes’ silence, the recital of the Lord’s Prayer and the singing of hymns such as Eternal Father, Strong to Save plus Amazing Grace and Abide with Me.
The Rev John Walker, who is will be welcoming people in to the church, said: “It’s unimaginable to me what people went through 30 years ago when the disaster happened and what they must have suffered, not only the families but Dover as a town. I have nothing to compare it to. All I can do is stand with people and provide a place for them to come to grieve and mourn.”
It follows a service at Zeebrugge the day before.Organised by the Feest Comite Zeebruge Herald of Free Enterprise Organising Committee, it will be held at St Donaaf Church at 10am.
It has publicised the service to survivors, families and crew through the Sailor’s Society.
A documental drama retelling the story of the Zeebrugge tragedy was broadcast last Saturday .Herald of Disaster, on BBC Radio 4, mixed evidence given at the subsequent public inquiry with the story of a fictional family of day trippers.Key members of the ship’s crew, other ferry company staff and rescue workers were also depicted.
The 90-minute programme largely confined itself to evidence documented by the Sheen Inquiry but used the family to give some sense of the terrible experience of the many passengers, without focusing on real individuals.
Director Toby Swift said: “It is the intention of the drama to give listeners a proper understanding of what happened with the hope that every effort continues to be made in the future to prevent such a tragedy happening again.
“It will also be an opportunity to remember those who lost their lives.”
Op bijgevoegde links en op FOCUS-WTV staat een videoreportage in vier delen aangaande de gebeurtenissen in 1987.
DEEL 1 – DE FEITEN
Op 6 maart 1987 gebeurde net buiten de Zeebrugse strekdammen één van de zwaarste naoorlogse scheepsrampen. De Britse ferry Herald of Free Enterprise met 543 passagiers aan boord was nog geen 20 minuten vertrokken toen het kapseisde. De zee was nochtans kalm.
In het tweede deel van de reeks over het vergaan van de herald of Free Enterprise nemen we de reddingsactie onder de loep. Bijna 1000 hulpverleners waren die nacht in Zeebrugge. Ruim 350 mensen werden nog gered en dat was al bij al een wonder. Vast staat wel dat het rampenplan toen goed heeft gewerkt.
De ochtend na het kapseizen van de Herald werd helemaal duidelijk welke scheepsramp zich voor de kust had afgespeeld. 's Morgens om 6 uur was er al een massaal bijgewoonde persconferentie. De ramp van 20 jaar geleden kostte het leven aan bijna 200 mensen. De vele lichamen werden in de weken daarop geïdentificeerd. Het was het werk van het speciale identificatieteam van de rijkswacht en de vrijwilligers van het rode kruis.
De ferry Herald of Free Enterprise had een tweelingzus. Het herdoopte schip Oleander van Transeuropa Ferries was lange tijd het paradeschip van de lijn Oostende-Ramsgate. Vroeger heette het schip the Pride of Free Enterprise. Het werd net als de Herald in 1979 op een Duitse werf gebouwd. Aan boord van de Oleander blijkt 20 jaar later dat alles veiliger is dan op die dramatische avond van 6 maart 1987.
SCHEEPSRAMP HERALD OF FREE ENTERPRISE, VOOR DE KUST VAN ZEEBRUGGE, WORDT HERDACHT
Op 6 maart 2017 is het precies dertig jaar geleden dat de Herald of Free Enterprise kapseisde in Zeebrugge. De ramp wordt herdacht met een plechtigheid op zee en een academische zitting. Op 6 maart 1987 sloeg de Herald of Free Enterprise voor de kust van Zeebrugge om. Op dat moment waren er tachtig medewerkers aan boord en vervoerde het schip een 600-tal passagiers. Bij De ramp kwamen 193 mensen om het leven. Om de scheepsramp te herdenken, is een programma uitgewerkt op de 30ste verjaardag van de ramp.
Om 9 uur zal een aantal schepen varen tot op de plaats van de ramp, waar er dan een korte herdenkingsplechtigheid zal plaatsvinden in het bijzijn van onder meer West-Vlaams gouverneur Carl Decaluwé, de Britse ambassadeur Alison Rose en enkele slachtoffers en hulpverleners.
Omstreeks 11 uur start er in Zeebrugge aan het herdenkingsmonument voor de ramp nog een korte plechtigheid en bloemenhulde. 's Middags is er een academische zitting rond veiligheid op zee en lessen die getrokken werden uit de ramp.
Woensdag 11 februari heeft de gouverneur van West-Vlaanderen Carl Decaluwé en alle burger- en militaire partners die betrokken zijn bij de hulpverlening in geval van incidenten op de Noordzee samengeroepen in de marinebasis van Zeebrugge voor een informatiesessie. Hij heeft er zijn algemeen nood- en interventieplan voor de Noordzee uitgelegd.
Het ongeval met de Herald of Free Enterprise voor de kust van Zeebrugge in 1987 was de aanleiding om een specifiek ‘Rampenplan Noordzee’ op te stellen. Hierin werd de rol van de verschillende diensten, betrokken bij een reddingsoperatie vastgelegd. De coördinatie van de operaties werd gelegd in handen van de gouverneur van West-Vlaanderen. Het Rampenplan Noordzee, later het ‘algemeen nood en interventieplan voor de Noordzee’ genoemd, moet dus voor een vlottere samenwerking en een sneller optreden zorgen bij incidenten op zee.
De reddingsoperaties, de medische hulpverlening, de rol van de politie, de Marinecomponent en Defensie in het algemeen, de logistieke steun of informatie aan de bevolking waren de voornamelijk onderwerpen die aan bod gekomen zijn tijdens deze informatiesessie.
Gingebracht meer dan20 jaar alseenClearanceDuiker indeRoyal Navy door. Hij is lidvan vele verschillendeduikteamsmet een breed scalavanfuncties, waaronderonderwaterengineering, explosieveordonnantie verwijdering endiepen experimenteleduiken. Bekroond met deQueen'sGallantryMedal voorhet redden van levenstijdens deHeraldof Free Enterpriseramp inZeebrugge.
Zoals bij alle rampen werden achteraf vele felicitaties en eretekens uitgereikt, vele mensen die het misschien wel verdienden werden niet vernoemd. Bij een dergelijke grote ramp is het uiteraard moeilijk de gepaste personen in de bloemen te zetten. Wie er wel vernoemd werd…
Door Groot-Brittannië werden 17 personen geëerd , met inbegrip van een werknemer van de Herald die “menselijke brug” speelde en 20 levens redde in de grootste ramp sinds de tweede wereldoorlog. Betrokkene Andrew Parker kreeg de “George Medal” de hoogste Britse onderscheiding voor moed in vredestijd voor het redden van 20 mensen waaronder zijn vrouw en dochter. Van alle overlevenden, de naam van Andrew Parker's is degene die de meeste onlosmakelijk verbonden is met de ramp.
Dit ereteken werd eveneens postuum uitgereikt aan een ober van het schip Michael Skippen die stierf tijdens het redden van slachtoffers. Voor zijn moeder Judith, zal niets ooit compenseren voor de dood van haar zoon Michael Skippen, 30, een hoofdober die veel passagiers heeft gered. Het is een gevoel, echode door Judith, hoewel haar verhaal is heel anders. Haar zoon Michael was net 30 toen nam hij een baan als ober op de Herald.
In een bijzondere aanvulling op de traditionele “New Year erelijst” van premier Margaret Thatcher werden “ Galanterie awards “ uitgereikt aan 10 Britten en vier Belgen. Nog eens 17 mensen werden geëerd voor trouwe dienst in de nasleep van de ramp, negen van hen betreffen Belgische burgers, waaronder ziekenhuispersoneel van Brugge die hielpen bij de behandeling van de slachtoffers. The “Queen's Gallantry medaille” is een civiele decoratie van het Britse Rijk en Gemenebest. De medaille werd ingesteld in juni 1974 en wordt vooral toegekend aan burgers voor voorbeeldige daden van moed'.
Sentenaar Antoine Claeys (68) was nauw betrokken bij reddingsoperatie Herald of Free Enterprise
Sentenaar Antoine Claeys, toen baggerkapitein bij De Nul, was nauw betrokken bij de reddingsoperatie van de gekapseisde ferry. ‘Ik herinner me die zondagavond nog heel levendig’, vertelt Antoines vrouw, Monique Antheunis (68). ‘Het was bijna mijn verjaardag en ik had verzoekjes aangevraagd bij het programma “Vragen staat vrij” van Lutgart Simoens. Ik heb haar toen opgebeld en uitgelegd wat er aan de hand was. Ik vroeg ook om mijn verzoekjes de week nadien eens te herhalen, want op die bewuste avond was ik uiteraard met mijn gedachten bij de Herald of Free Enterprise.’
Vijf minuten nadat de Herald gekapseisd was, kwam ik thuis van mijn werk’, vertelt Antoine Claeys, die in die dagen actief was op de Norma, een schip van de Tijdelijke Vereniging Bergingswerken waarmee wrakken voor de Belgische kust geborgen werden. ‘Ik werd opgeroepen en mijn vrouw bracht me onmiddellijk terug naar Zeebrugge. Toen we er aankwamen was de Norma al uit het Brittanniadok vertrokken, dus werd ik met een sleepboot naar het schip gebracht.’ Om dichterbij de Herald te geraken, moest de bemanning van de Norma overstappen op de Zeebrugge I. ‘Dat schip kon tegen de Herald of Free Enterprise gaan liggen’, gaat Antoine Claeys verder. ‘Vanop de Zeebrugge I konden we op de Herald.’ Door het vlugge en professionele optreden van het Norma-team konden er die avond veel mensen gered worden.
‘Gelukkig was het op het moment van de scheepsramp laag water. Anders waren er nog veel meer slachtoffers gevallen’, aldus Antoine Claeys. ‘We zijn er die avond in geslaagd om 35 mensen levend uit het schip te halen. Zij werden met de sleepboot “The Fighter” naar Zeebrugge gebracht.’ Hoe verder de tijd vorderde hoe duidelijker de omvang van de scheepsramp werd. ‘Het was vreselijk. Veel drenkelingen hadden kapotte handen. In hun doodstrijd hadden ze geprobeerd om zich te bevrijden en vast te klampen. De lichamen waren erg gezwollen. Er was zelfs een kindje bij van een paar maanden oud. Die avond stond heel Zeebrugge vol met lijkwagens en ambulances.’ Ook de volgende dagen bleef het Norma-team nauw bij de bergingswerken van de Herald betrokken. ‘Ons team plaatste onder meer het juk op het dek van de Herald. Daarmee kon het gekapseisde schip door de Norma en bergingsfirma Smit Tak uiteindelijk gelicht worden. Toen de Herald boven water kwam, zag ik als kraanman van de Norma door het ruitje van een kajuit een ventje dood op zijn stoel zitten, dat zijn dingen die je niet vergeet.’ (Michel Wijne)
RIJSWIJK – December 2014 - Documentairemaker Pim Korver is donderdag op 75-jarige leeftijd overleden. Korver werkte meer dan 40 jaar in de televisie- en filmwereld, voor onder meer het NOS Journaal en de programma's Brandpunt en Sport in Beeld. Korver maakte ook verscheidene documentaires, vaak over bergingswerkzaamheden van scheepswrakken. Voor de film over de berging van de gezonken veerboot Herald of Free Enterprise kreeg hij de onderscheiding 'Beste Film van de Eeuw'.
Urbain D. destijds personeelslid op de NORMA merkt op dat de afbeelding 045 niet de "NORMA" betreft uit 1987, wat inderdaad correct is. Met dank voor zijn reactie en de toegestuurde foto's van de NORMA de NORMA & ZEEBRUGGE 1 en de foto van de gifvaten op de NORMA .
Hallo turbo, hier zijn een paar foto's van de "Norma en Zeebrugge 1"
De "Zeebrugge 1" heeft daar van de vrijdag tot de zondagmorgen tegen de "Herald" gelegen , ze gebruikten hem als oversteekplaats naar de Herald
Taklift 4 is een drijvende bok van de divisie Transport & Heavy Lift van het Nederlandse bedrijf Smit Internationale. Het schip staat geregistreerd in Rotterdam. Het schip is op 9 mei 1981 te water gelaten bij de werf van Verolme Verenigde Scheepswerven in Heusden. Het schip is ongeveer 83,2 meter lang, 36,9 meter breed en heeft een minimale diepgang van 3 m en een hoogte van 24,7 m. Het schip biedt ruimte aan 31 personen. De bok heeft een hefvermogen van 2.200 ton, terwijl een massa van 3.000 ton gehesen kan worden tot op de waterlijn met behulp van de op het dek aanwezige lieren.
De Taklift 4 heeft dienst gedaan bij de bouw van Oosterscheldekering, waarbij het schip de stalen schuiven, de verkeerskokers, drempelbalken en dorpelbaken op de plaats hing. Eveneens is deze bok ingezet tijdens de berging van de gekapseisde Britse veerboot Herald of Free Enterprise bij Zeebrugge.
Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand en/of openbaar gemaakt in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch, door fotokopieën, opnamen of op enige andere manier zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.