Inhoud blog
  • De wetten zijn er voor de mens, de mens niet voor de wetten.
  • geweten (Het groeiend)
  • Rationele en emotionele kennis.
  • Hogerente / lage rente
  • Alternatief voor kapitalisme
  • Mensenrechten
  • Progressisme en Conservatisme
  • Het geweten 14.9.11
  • Atheïsme
  • DEP VI. Milieu (volledig)
  • DEP V. Buitenlandse zaken, 3 Europa en de wereld, (4 Diplomatie)
  • DEP V. Buitenlandse zaken, Nota vooraf (nota 3)
  • DEP V. Buitenlandse zaken, 1 Congo, 2 Immigratie
  • DEP V. Buitenlandse zaken, Nota vooraf
  • DEP. IV Financiën, 2. Interne Hervormingen, 3. Internat. acties
  • DEP. IV, Financiën, Inl, 1. Zes mogelijkheden om de staatskas te spijzen
  • DEP III. Justitie, 5, Enkele specifieke problemen, A-E.
  • DEP III. Justitie, 4. De Rechters (audit)
  • DEP III Justitie, 3 Aanpassingen wetgeving A en B
  • DEP III. Justitie, 2. Preventie, A en B
  • DEP III. Justitie. 1. Strafbeleid. A en B
  • DEP III . Justitie, 'Vooraf'
  • DEP II,2. Bevordering van de economie
  • DEP II, 4. Maatregelen ter ondersteuning van de E.
  • DEP II, Ec., 3. Economische 'stop'
  • DEP II. Economie1. Armoedebestrijding
  • DEP A De Naam
  • Van Chaos tot Harmonie. Inhoudsopgave
  • Van Chaos.. III. De Maatschappij, 6. 'Wereldregering'
  • Van Chaos.. III. De Maatschappij, 5. Globalisme en 'anders-globalisme".
  • Van Chaos.. III. De Maatschappij, 4. Democratie
  • Van Chaos.., III De Maatschappij, 3. Liberalisme en Socialisme
  • Van Chaos.., III. De Maatschappij, 2. Verschillen in rijkdom
  • Van Chaos..., III De Maatschappij, Inleiding
  • De onvrijheid.
  • De Vrijheid.
  • Van chaos...III. De Maatschappij, 1. Eigendomsrecht
  • Van chaos...II. De Mens, 8. De zin vh leven en 'het geluk'.
  • Van chaos... II De Mens, 4.Het geweten, 5. Kunst, schoonheid, waarheid, 6. De liefde, 7. Het kwaad
  • Van chaos... II. De Mens, 1 Het zelfbewustzijn, 2 de vrijheid en 3 verantwoordelijkheid
  • VAN CHAOS TOT HARMONIE I. De evolutie van het universum tot vandaag
  • De wetten zijn er voor de mensen...
  • Het schreiende kind
  • Naitre, enfanter, mourir...
  • Schuld en verantwoordelijkheid
  • Wij willen toch allemaal de sukkelaars helpen...
  • EIGENDOMSRECHT
  • 'Vrijheid'
  • Wereldregering
  • Islam-scholen ?...
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Laatste commentaren
  • Democratie (Huysmans)
        op DEP V. Buitenlandse zaken, Nota vooraf (nota 3)
  • democratie (Fredje)
        op DEP V. Buitenlandse zaken, Nota vooraf (nota 3)
  • Milieu (Fredje)
        op DEP VI. Milieu (volledig)
  • Vraag (Huysmans)
        op DEP III. Justitie, 5, Enkele specifieke problemen, A-E.
  • Is een truck als zovele anderen , ze moeten toch aan het werk blijven hé (sloefke)
        op DEP III. Justitie, 5, Enkele specifieke problemen, A-E.
  • Lieve groetjes van uit De Klinge (Lana & Pip)
        op DEP III. Justitie, 4. De Rechters (audit)
  • De zin van het bestaan (Jos Hostens)
        op De zin van het bestaan
  • Archief
  • Alle berichten
    Hufo

    04-06-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Islam-scholen ?...

    Vooraf : deze tekst is geschreven voor de mailgroep 'politiek', maar door zijn lengte is hij meer geschikt om hier te staan.

                               ------------------------

                
     Godsdienstig geïnspireerde scholen.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

     

    Eerder lanceerde ik hier al eens de vraag : ‘xml:namespace prefix = st1 ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:smarttags" />Moeten alle subsidies aan g.g. s. afgeschaft worden ?’ met de bedoeling, bij eenstemmigheid, dit voorstel door te sturen naar alle politieke partijen. Dat is niet doorgegaan, omdat er nogal wat tegenstand kwam tegen het voorstel.

     

    Nav een bericht dat er sprake is van het oprichten van islam-scho(o)l(en), herneem ik het thema ‘g.g.s.’. Ik kom terug tot dezelfde conclusie : alleen niet-religieus gerichte scholen mogen worden gesubsidiëerd. Aan elke school kan de mogelijkheid voorzien worden om het even welke godsdienst, evenals ‘lekenmoraal’, te verbinden, waar les gegeven wordt door een vertegenwoordiger van die godsdienst (of non-godsdienst) op kosten van die ‘(non-)godsdienst’. Een andere, wellicht nog betere, regeling zou kunnen zijn dat elke godsdienst daar op eigen kracht (en financies) moet voor zorgen, buiten de school.

     

                                     ------------------------------

     

    Er is, door de katholieke scholen, altijd geargumenteerd dat een ‘neutrale school’ onmogelijk is en dat, om een godsdienst (het katholicisme uiteraard) goed bij te brengen aan de kinderen heel het onderwijs moest ‘doordrongen’ zijn van die godsdienst en dat kon alleen in een...’katholieke school’. Die laatste redenering klopt en dit systeem heeft het generaties lang ‘gedaan’ en in menig opzicht ‘goed gedaan’. Want niet alleen leverde ze automatisch katholiek (goed) geëndoctrineerde leerlingen af, ze waren ook op gebied van onderwijs in het algemeen, doorgaans goed en zelfs beter dan menige ‘officiële school’ (1). Het feit dat veel ‘vooraanstaanden’ op alle gebied uit Jezuïetenscholen komen bewijst dat, ik noem er maar een paar, voor de vuist weg : Vermeersch, Jef Geeraerts, Schillebeeckx, De Haene.. De k.s. heeft dan ook, ondanks enkele ‘schoolstrijden’ goed stand gehouden en heeft altijd veruit de meeste leerlingen geteld. Het systeem werd wel voortdurend aangevallen en er werden voortdurend initiatieven genomen om het ‘officiëel onderwijs’ te bevoordeligen. Maar door de sterke en tot voor kort haast ononderbroken aanwezigheid van de ‘katholieke partij’, later CVP en CD&V in de regering, bleef de ‘burcht’ rechtop (en werden er aan de lopende band ‘katholieken’ geproduceerd, al werd de ‘geloofsspoeling’ dunner en dunner). Als CD&V nu terug aan de macht komt zal die klok wellicht opnieuw, zoniet teruggedraaid, toch zeker stilgezet worden.

     

    Deze katholieke scholen zijn dus een al decennialang gesubsidiëerde ‘endoctrinatie’ door het katholiek geloof. Ze werden zolang niet alleen geduld, maar door hun hoge kwaliteit op onderwijsgebied, door de meerderheid van ons volk, vaak zelfs door ongelovigen, ‘gebruikt’ om de jeugd te onderwijzen.

    Het feit dat zij niet méér gesubsidiëerd worden dan officiële scholen geeft de redenering voedsel dat iedereen scholen mag oprichten, van welk geloof ook, als ze maar aan dezelfde eisen en controles voldoen dan de andere en niet meer kosten dan deze : “de mensen zijn toch vrij hun kinderen te sturen of niet” ! Klinkt heel aannemelijk en is dan ook decennialang ‘aangenomen’.

     

    Wat kan men tegen deze redenering en tegen deze toestand inbrengen ? Laat ik het onderstaande een ‘proeve’ van oplossing noemen.

     

                                            ----------------------

     

    De staat, ook de onze, staat in principe buiten de godsdienst. Hij kan wél, als ik me niet vergis, godsdiensten ‘erkennen’. Demokratisch bekeken, (alle onderdanen zijn gelijk voor de wet, en : er bestaat geen ‘staatsgodsdienst’, dus zijn ook alle godsdiensten ‘in principe’ gelijk voor die wet) moeten de erkende godsdiensten dan ook gelijk, dwz ’evenredig’, gesubsidiëerd worden. Als één godsdienst toelating krijgt scholen op te richten moeten ze allemaal toelating krijgen. Als een ‘godsdienstschool’ subsidies krijgt moet de andere er ook krijgen. Het komt een staat immers niet toe uit te maken welke godsdienst’ de ware’ is. Hij kan wél godsdiensten ‘niet erkennen’ omwille van staatsveiligheid bv. De staat heeft de islam erkend. Bijgevolg moet hij hem ook subsidiëren wanneer hij er een ander subsidiëert. Het staat ons dus te wachten dat wij voor islamscholen (mede) betalen via de belastingen...

     

    Een gelovige (minstens wanneer hij zich niet meer vastklampt aan de middeleeuwse idee dat een of andere godsdienst de ‘enig zaligmakende’ is), zal hiertegen geen bezwaren hebben wellicht, maar de ongelovige.... betaalt voor allemaal en ‘geniet’ van geen enkele (tenzij hij zijn kinderen naar één van die scholen stuurt uiteraard), of tenzij er ook een ‘ongelovigenschool’ komt die gesubsidiëerd wordt NAAST (!) de officiële school die ‘neutraal’ moet zijn en noch geloof, noch ongeloof mag bevorderen.

     

    Beter is, indachtig de algemene overtuiging : ‘godsdienst is privaatzaak’, dat geen énkele godsdienstschool gesubsidiëerd wordt en dat godsdienstonderricht gegeven wordt door de godsdiensten zélf, met het geld van de gelovigen van die godsdienst. Geen subsidies meer voor scholen die eraan houden dat ‘heel de school moet doordrongen zijn van die of die godsdienst’ (wat er in feite op neerkomt dat alle leerkrachten voldoende ‘clean’ moeten zijn om in scholen van die godsdienst les te geven, of dat nu wiskunde of geschiedenis is). Dat sluit ook in dat het de leerkrachten verboden wordt hoe dan ook voorkeur kenbaar te maken voor een of andere (non-)godsdienst. Hij heeft zijn vak te onderwijzen en zich in zijn functie te onthouden van morele of religieuze stimuli. Hij moet zich natuurlijk aan de wetgeving houden en aan het reglement van de school (bv ‘er mag niet gerookt worden in de school’).

     

    Men zou hier kunnen tegenover stellen : men kan ze dan even goed allemaal subsidiëren en ook een ‘a-godsdienstige school’ oprichten voor diegenen die geen enkel godsdienstonderricht op school wensen. Maar dan blijkt juist de onhoudbaarheid van deze hypothese : want één zo’n school kan natuurlijk niet door kinderen van het hele land bezocht worden ! Overal ‘a-godsdienstige’ scholen oprichten dan ? En overal moslimscholen ? En het land bedekken met drie of vier schoolnetten ?... Absurd en niet te betalen ! Terug naar het a-godsdienstig onderwijs dus, één net. En elke (non-) godsdienst moet zijn eigen (non-)godsdienstonderricht al of niet gehecht aan bestaande scholen organiseren en... zelf betalen.

     

    4.6.07

     

    (1) Dat de katholieke scholen zo suksesrijk geweest zijn en zijn, ligt waarschijnlijk aan het feit dat zij de eersten waren om een echt ‘net’ op te zetten dat bovendien een ‘vastliggende’ levensvisie en moraal kon handhaven. Deze ‘vastheid’ brengt een zekere rust met zich mee en is daardoor een goed ‘klimaat’ om kinderen op te leiden. Doordat ze ‘eerst’ waren hebben ze ook de langste traditie en de meeste ervaring in het onderwijzen vergaard. Die komt hen uiteraard ten goede.



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie *
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)


    >

    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!