Sommige bezoekers van dit blog zijn wellicht op de hoogte van het feit dat er vroeger een spoorlijn bestond tussen Aalst en Dendermonde, lijn 27 en die Aalst met Lokeren verbond via de stations van Aalst – Hofstade – Gijzegem – Oudegem – Dendermonde – Grembergen – Huivelde – Zele - Bokselaar en Lokeren.
De lijn werd geopend tussen 1853 en 1856 en was 27 kilometer lang. Het gedeelte van Aalst tot Dendermonde bestaat tegenwoordig niet meer. Het overige gedeelte van het traject wel nog.
1853 betekende voor Aalst trouwens niet enkel de inrichting van de lijn naar Dendermonde, het betekende ook meteen de opening van het Aalsters station en werd op 9 juni 1853 door de maatschappij Dender en Waas op spoorlijn 57 (Aalst-Dendermonde-Lokeren) geopend.
Het baanvak tussen Aalst en Dendermonde was klaar in 1853. De plechtige opening vond eveneens plaats op 9 juni 1853.
Op 31 mei 1964 werd de verbinding met Dendermonde verbroken.
In mei 2018 lazen we het volgende artikel in 'Het Laatste Nieuws':
Federaal Minister Bellot maakte bekend dat Infrabel budgetten voorziet voor een studie naar de realisatie van de spoorlijn 57 Aalst-Dendermonde. De oude spoorwegbedding tussen Aalst (Gijzegem) en Dendermonde (Oudegem) is nog steeds eigendom van de NMBS. Binnenkort wordt er een toevoerleiding van TMVW aangelegd om waterdrukproblemen in Oudegem op te lossen. "Naast het aanleggen van een toevoerleiding van TMVW is er ook al een overeenkomst om een fietssnelweg aan te leggen", zegt Aalsters sp.a-gemeenteraadslid Sam Van de Putte, die de studie opmerkte. "De NMBS laat nu weten dat ze zal onderzoeken of het nuttig is om een openbaarvervoersas tussen Aalst en Dendermonde te realiseren. De trein naar Dendermonde bolt nu over de oude spoorlijn via Brussel, daar doe je dus veel langer over dan met de bus van De Lijn. Een spoorverbinding naar Dendermonde wil ook zeggen dat Aalstenaars met de trein sneller in Sint-Niklaas of Antwerpen kunnen geraken".