Hier heb je drie vliegen in een klap willen vangen, de bewolkte lucht, de zee met de zeilbootjes, alsook de Dame. Aan zee ziet men de strakke lijn van de horizon zeer goed, dus zorg ervoor dat deze mooi horizontaal staat, hier heeft ze een beetje de neiging van rechts leeg te lopen.
De Dame hebt U ongeveer in het midden geplaatste, dat is een beetje voorbij gestreeft.
Gezien ze naar rechts aan het kijken is, geef haar de ruimte en plaats haar op de linkse vertikale sterke lijn, ga ook wat dichter staan, want de straat heeft geen toegevoegde waarde aan de foto. Het best zou zijn haar ogen op een sterk punt te plaatsen, maar dat is hier niet meer mogelijk.
Dit onderwerp leent zich uitstekend om symmetrisch te gaan kadreren, en dat heb je zeer goed gedaan als je even kijkt hoe de sterke lijnen gelegen zijn t.o.v. het onderwerp.
Probeer nu eens een onderwerp te fotograferen waarbij je gebruik maakt van de linkse of rechtse vertikale sterke lijn.
Bij deze foto worden mijn ogen automatisch geleid via de ingang naar de voordeur van de hoeve. Beide liggen op een sterke lijn, er valt dus niet te zeggen over de kadrering.
Het enige wat mijopviel was een dak van het huis achter de hoeve, die heb ik dan maar afgebroken, toch geen bezwaar?
Een prachtige hond, spijtig is het kadreren niet zo goed, te hoog geplaatst en net in het midden.
Bijgaand heb ik een uitsnede gemaakt waarbij de ogen op de bovenste sterke lijn komen te liggen, alsook meer naar links heb geplaatst, waardoor de hond meer toto zijn recht komt.
Tevens heb ik de poten van de stoel en de tafel, alsook de voeten van de dame even weg gekloond, die als storen element op de foto staan. Ook hier de raadgeving, probeer van zo laag mogelijk de foto van het dier te nemen, om vogelperspectief te vermijden.
Veelal had men vroeger de neiging als men een persoon ging fotograferen, deze juist in het midden van de foto te plaatsen, en deze moest naar het vogeltje kijken welke uit de lens zou komen. Thans is men daar van afgestapt, en zal men de persoon een meer actieve rol gaan laten spelen in de opname.
Daar kan je veel opsteken hoe het best moet om een mooie opname te maken en te kadreren.
Ik heb je foto wat bewerkt als volgt:
De dame staat er niet volledig op, haar voeten zijn niet zichtbaar, dus heb ik er onderaan een stuk afgeknipt.
Links boven staat een beeldje aan de muur, welke ook maar gedeeltelijk op de foto staat, mag dus ook weg.
Volgens mij zijn de voornaamste delen van de foto de Dame, welke bij het kerststuk staat, en daar heb ik de foto op gekadreerd.
Als eerste ingestuurde foto niet slecht, hou rekening met bovenvermelde, en tracht je achtergrond niet te overladen te hebben, dus hou het eenvoudig om te beginnen.
Hier heb je misschien bewust je voorwerp centraal geplaatst, en dit zou aanvaarbaar zijn indien je achtergrond aangepast was.
Je hebt hier een stuk van de deur mee gefotografeerd welke storend is. Terug krijg je hier vogelperspectief omdat je vanuit de hoogte de foto genomen hebt. Dit kan zeer rare beelden opleveren, vooral als men kinderen op die manier in beeld gaat nemen.
Op bijgaande foto heb ik geprobeerd een beetje te verbeteren, maar de opname laat niet toe het 100% te doen.
Probeer nog maal, rekening houdend met voorgaande, en we zullen er wel komen. Eenvoudige opnamen zijn soms te mooiste.
Blijkbaar begin je het kadreren onder de knie te krijgen, zoals je ziet liggen het kerststuk en de lamp goed op de sterke lijnen, ik heb er juist maar een klein stukje aan de rechterkant weggesneden, om nog een betere kadrering te krijgen.
Op de foto in zijn geheel heb ik toch enkele opmerkingen:
Je hebt de foto vanuit de hoogte genomen, het was beter geweest even door de knieën te zakken om geen vogelperspectief te hebben.
Achter het onderwerp is een groot raam waarin alles reflecteert, zoiets moet je trachten te vermijden.
En aan de linkerkant staat de rugleuning van een zetel, welke er ook beter niet had op gestaan.
Een advies, plaats je voorwerp voor een donkere of witte achtergrond, of zorg ervoor dat je achtergrond zeer onscherp word door te spelen met je diafragma, maar dat zien we later nog wel.
Wat een mooie opname stuur je me daar, toch heb ik enkele raadgevingen.
Die groene paal aan de rechter kant mag volledig weg, het is de molen die de aandacht moet trekken, dus heb ik er een verticale uitsnede van gemaakt. Bij hoge voorwerpen zoals hier is dit het best, tenware er geen enkele storend voorwerp in de buurt staat.
De uitsnede heb ik dan zo gemaakt dat de molen op een sterk punt komt te staan, en nog ruimte voor zich heeft om wind op te vangen.
Opgelet als je witte voorwerpen gaat fotograferen, dat je geen uitgebrande vlekken zonder enige structuur krijgt. Dus in dit geval best spotlichtmeting doen op de molen, waarbij je soms de kans krijgt dat de omgeving dan te donker wordt. Dus meerdere opnamen maken met verschillende lichtmeting.
Zeer goed gekadreerd, de spitse voorgevel staat op de middelste sterke lijn. Maar let op, meestal gaat men vermijden van voorwerpen juist in het midden te zetten, maar eerder op de sterke punten (Hier de vier rode bollen ). In dit geval was dit niet mogelijk geweest. Op de rechterkant van de foto heb ik wel een stuk hoge muur weggenomen, deze had geen toegevoegde waarde en is zelfs storend.
Je Kerstkrans staat wel goed gekadreerd op de bovenste horizontale sterke lijn, maar gezien de paal een beetje scheef stond, heb ik deze recht gezet en meteen de kerstkrans op een sterk punt geplaatst.
Buiten deze kleine correctie is het zeer goed gedaan, probeer deze rode lijnen, en vooral de sterke punten te onthouden als je een foto maakt, na een tijd gebeurt dit automatisch.
Moeder en kind op een originele manier vastgelegd. Het aangezicht van de moeder ligt goed op een sterk punt, en als je een beetje meer ruimte boven de hoofden gegeven had kon het aangezichtje van het kindje ook op de bovenste sterke lijn gelegd worden.
Persoonlijk vind ik meer wanneer de foto recht gezet wordt, maar dat is een kwestie van smaak, en wie ben ik?
Je hebt de foto genomen vanuit een hoog standpunt, van dichtbij, dit kan vervorming geven in de lichaamsverhoudingen, een te groot hoofd t.o.v. het lichaam, wat veel mensen dan niet graag zien.
Hier heb je gekozen voor een symmetrische opname, trouwens een mooie ingang begroeid met planten.
Zelfde opmerking als hierboven, de schouw op het dak staat er maar gedeeltelijk op, het had beter geweest had je Uw fototoestel wat naar boven gekanteld, zodat je minder kasseistenen had, maar de volledige schouw met de bomen die achter het huis staan.
Ik heb de foto een beetje rechtgezet , zodat de deur mooi vertikaal komt te staan.
Je bent op de goede weg om mooie hoekjes te ontdekken, en waarschijnlijk werd je geboeid door de tuinbank met die verschillende geknipte planten in het rond. Maar kijk even in de linkerbovenhoek, daar staat ook nog een mooi zomerhuisje, welke helaas niet volledig op de foto staat, jammer, beide, tuinhuisje en zitbank had je een sterke pubt kunnen leggen. Ga eens kijken naar de lessen op volgende website : http://mailgroepfotografie.seniorennet.be/
Daar vind je middeltjes welke zeer nuttig kunnen zijn bij het kadreren.
Geen slechte inzending hoor maar je hebt een beetje de neiging om alles netjes in het midden te plaatsen.Dat is nu net iets wat bij het kadreren niet van toepassing is, tenzij je perfecte symmetrie wil.Ik heb een beetje geschoven met de foto zodat de poort en het paaltje op de linkse sterke lijn ligt.Dat is niet zo moeilijk hoor, gewoon je toestel een beetje meer naar links of rechts draaien en je zal zien dat je vanzelf het poortje uit het midden trekt.
Wat de regels van kadreren betreft, neem eens een kijkje op onderstaand adres:
Problemen met de blog, hopelijk komt deze bespreking door
Dag Vake l,
Proficiat met de geboorte van je kleinkind. Niet direct een slechte foto, maar ik zou de vader links op de foto geplaatst hebben, nu valt hij bijna uit het beeld.Het is beter hem wat meer ruimte te geven voor zich.Ik heb de foto ook wat opgeschoven zodat de sterke lijn tussen de vader zijn ogen valt. Je kan ook kiezen voor een beeldvullende foto, dus gans in het midden, met niets anders dan je twee oogappels er op.
Proficiat met de geboorte van je kleinkind. Niet direct een slechte foto, maar ik zou de vader links op de foto geplaatst hebben, nu valt hij bijna uit het beeld.Het is beter hem wat meer ruimte te geven voor zich.Ik heb de foto ook wat opgeschoven zodat de sterke lijn tussen de vader zijn ogen valt. Je kan ook kiezen voor een beeldvullende foto, dus gans in het midden, met niets anders dan je twee oogappels er op.
Goede inzending hoor.Ik heb alleen de knappe man een beetje ingezoomd zodat zijn ogen op de bovenste lijn staan.Hij heeft ook voldoende ruimte voor zich, dat heb je goed bekeken.
Voor mijn part mag je naar Ine gaan voor ritme en structuur.
Vergeet ondertussen niet regelmatig te gaan kijken op onderstaand adres.
Bij deze inzending moet je vooral letten op de symmetrie.Je ziet de rode pijlen links en rechts.In principe zou de afbeelding aan beide kanten identiek moeten zijn, dus links of rechts eenstukje afdoen tot beide kanten gelijk zijn.Ook oppassen bovenaan, daar valt een stukje af, je toestel een beetje meer kantelen of wat verder af gaan staan is een oplossing.Ik weet niet hoe de anderen er over denken, maar als ik deze opname zou maken, dan zou ik er vlak voor gaan staan(indien mogelijk).Nu sta je er helemaal schuin tegenoverOok oppassen dat je je toestel recht houdt.
Wat de regels van kadreren betreft, neem eens een kijkje op onderstaand adres:
Ook dit is een goede opname. Voor mijn part ben je geslaagd voor kadreren. Ik verwittig Ine dat je naar ritme en structuur komt, tenzij je liever nog bij kadreren blijft. Geef me een seintje.
Een hele mooie sfeervolle foto. Wat het kadreren betreft, zit je goed. Een heel klein beetje heb ik de foto wat vergroot zodat de boom wat meer uit het midden gaat. Voor de rest heb ik daar geen opmerking over, ik merk dat je het kadreren onder de knie hebt. Groetjes Rosette