Voor het nieuwe jaar wensen we jullie: Tijd om van de kleine dingen te genieten Rust om stil te staan bij mooie momenten Sterkte om tegenslagen te overwinnen Vriendschap om je hart te verwarmen Humor om wat somber is te kleuren Een glimlach om elke dag mee te beginnen. Fijne Kerst en Gelukkig Nieuw Jaar !
De tentoonstelling in Aalst is een bezoek meer dan waard.
Kantkring Rozemarijn toont ons klassieke en moderne kantwerken in zowel klos- als naaldkant.
Het museum is een prachtige locatie waar de werken goed tot hun recht komen. Het enige minpunt is weer de lichtinval die het de fotograaf niet gemakkelijk maakt.
Een dikke proficiat voor de dames Gie Moors en Yolande Beeckman, bezielers en lesgeefsters van kantkring Rozemarijn !
Als de herfst komt zullen de bomen hun blad verliezen, Als de winter komt zal het meer langzaam bevriezen. Als de lente komt zullen de bomen weer blad geven, Als de zomer komt zal de kou weer worden verdreven.
Onderwerp: PERSBERICHT GEERT BOURGEOIS 14.11.2013: 8,8 miljoen euro voor 57 toeristische projecten
(………………………..)
In Brugge krijgt het Kantmuseum een subsidie van € 224.252 voor de uitbouw van een nieuw Kantmuseum in de gerestaureerde oude kantschool op de site Adornes in de Balstraat. Het Kantcentrum vzw, Musea Brugge en Toerisme Brugge slaan de handen in mekaar om kant, als belangrijk onderdeel van de Brugse geschiedenis, in te bedden in een brede erfgoedwerking in Brugge. Het boeiende verhaal achter dit textielproduct zal ontsloten worden in dit nieuwe museum. Het doorgeven van de traditie is hier van wezenlijk belang. In het nieuwe Kantmuseum zullen ook wisselende thematische presentaties opgezet worden: kant en religie, kant en hedendaagse mode, namaakkant, enz. Op het gelijkvloers worden een balie, shop en tentoonstellingsruimte voorzien. Op de eerste verdieping zullen kantdemonstraties plaatsvinden. De bezoeker kan hier de kantwerksters aan het werk zien. Het vernieuwde kantmuseum betekent een versterking van het imago van de kantambacht en vergroot de internationale bekendheid van kant in Brugge en in Vlaanderen.
Woensdag,
6 november 2013, is zuster Judith de Kreijger, op 100-jarige leeftijd, overleden.
Ze is gestorven in het wooncomplex van de zusters Franciscanessen in
Etten-Leur.
Zuster
Judith was alom bekend en gerespecteerd in kantmiddens. Ze ontwikkelde de Withof
Duchesse, vernoemd naar het voormalige Etten-Leurse klooster.
Anderhalve
maand geleden vierde ze, samen met familie, medezusters en leerlingen, haar
honderdste verjaardag.
Zuster
Judith wordt op 11 november, om 14u30, begraven in Etten-Leur op het terrein van
de zusters.
Gisteren heb ik de kanttentoonstelling in Hamont-Achel bezocht. Het was de eerste dag en er waren heel veel bezoekers. Het is dan ook de moeite waard. De ruimte is niet heel groot maar de werken die er tentoon gesteld zijn, zijn pareltjes op zich. Er is een verscheidenheid aan kantsoorten maar vooral het parelwerk en de Lierse kant vielen erg in mijn smaak. Ik wens "Kantkring Hamont" nog veel succes en kijk al uit naar de volgende tento binnen 5 jaar !
Ik krijg dikwijls vragen van blogbezoekers ivm kant. Meestal kan ik helpen maar deze keer wil ik de hulp van andere kantliefhebbers en- of verzamelaars inroepen.
Beste ik ben in het bezit van een houten beeldje van een oude vrouw met een kantkussen, het is antiek volgens mij en heeft een ivoor gezichtje. na veel Googlen kwam ik op uw site terecht. graag zou ik u foto`s willen sturen en hoop ik dat u mij er meer over zou kunnen vertellen. het beeldje komt uit een oude boerderij van Tholen.
In 2013 wordt Kantatelier Rosemarijn 35 jaar. Dat wordt gevierd !
In samenwerking met de Stad Aalst zal een duo-tentoonstelling opgezet worden. De Stad toont haar textiel-verleden onder het motto
Geweven-Geklost-Gesponnen
Aalst was van oudsher een textielstad.
Deze tentoonstelling belicht vooral de ontwikkeling van de textielnijverheid tijdens en na de industriële revolutie. Aan de hand van documenten, fotos, objecten wordt een overzicht geboden van hoe en wat hier werd geproduceerd, zonder de sociale aspecten hiervan uit het oog te verliezen. Onder de naam Kant in de Rand toont Kantatelier Rosemarijn hoe de aloude technieken omgezet worden in hedendaagse creaties. Wij realiseren ons dat kant niet mag achterblijven in de inpassing in de actuele tijdsgeest. En bijgevolg gaan wij resoluut voor vernieuwing: als kant als kunstambacht wil overleven, moet het mee evolueren, zoals de schilder- en beeldhouwkunst. We moeten weg van doekjes en kragen, naar objecten die passen bij de huidige tijdsgeest, maar met respect voor de oude technieken.
Onze tentoonstelling loopt van 12 oktober tot en met 22 december 2013 in het Stedelijk Museum 't Gasthuis, Oude vismarkt 13 in Aalst.
Duchesse kant Deze afbeelding is verwijderd op vraag van de kantwerkster, Marie-Louise Pelgrims, die mij (in december 2016) daartoe opdracht heeft gegeven.
De
tentoonstelling ter gelegenheid van 30 jaar CVO Genk,
Iedereen
kant
was
echt de moeite waard.
Een
grote zaal gevuld met prachtige kantwerken.
Bij het
binnenkomen werd mijn aandacht getrokken door de talrijke serviezen met
kantmotief.
Waar
had men die op de kop kunnen tikken ??
Men
heeft op de rommelmarkt tassen, ondertassen, koffiekannen, theepotten enz.
gekocht en heel precies beplakt met kantpapier. Het leek net echt en ik heb
vele ohs en ahs gehoord !!!
Maar men maakt het de fotograaf ook niet gemakkelijk. De tafels waren bekleed met plastiek, om de kant te beschermen, en dat was weer de oorzaak van reflectie.
Vandaag heb ik de kanttentoonstelling "Iedereen Kan't" in Genk-Waterschei bezocht. Het was werkelijk een prachtige tento ! Zeer verzorgde opstelling, technisch perfect gewerkte kantwerken, een enorme variatie van kantsoorten. Binnen afzienbare tijd komen de foto's op dit blog.
De tento is morgen nog toegankelijk van 10u tot 16 u.
Alle kantwerken waren prachtig ingelijst maar door de weerkaatsing van de spots heb ik de meeste foto's wat moeten bewerken en opnieuw inlijsten.
De kleindochter van Nicole heeft haar eerste communie gedaan. Mama heeft het kleed en het jasje gemaakt en oma Nicole stond in voor het kantwerk. In het echt was het werkelijk heel mooi maar de foto's geven dat niet weer.
Mutsje geklost over een bolvorm en versierd met parels.
De kraag van het jasje in "wild klossen" en ook afgewerkt met pareltjes.
Ik heb zondag de tentoonstelling "Kant in de Verf" van Nicole Nuyttens bezocht. Mooie werken, verzorgde voorstelling, vriendelijke dame kortom, het was helemaal zoals ik het mij had voorgesteld.
Nicole verenigt keramiek en kant en dat resulteert in originele werken.
Bij dit werk heb ik mij schromelijk vergist. Van ver dacht ik dat ze gebruik gemaakt had van de techniek "Wild klossen" maar niets was minder waar. Zoals wij allemaal heeft ze een groot aantal klossen waarop nog draad gewonden is, in verschillende dikten. Ze heeft de klossen afgewonden, de draad maakt een draaiende beweging en met dat hoopje garen heeft ze deze compositie gemaakt ! Ik vond het prachtig !!
Wat is de rol van de kollebloemen
of klaprozen
(poppies)? Klaprozen bloeien als andere planten in de buurt dood zijn.
Klaprozenzaden kunnen jarenlang op de grond liggen en pas beginnen te groeien
als de nabije planten en struiken weg zijn, bijvoorbeeld als de grond werd
omgewoeld en vervuild. De meeste klaprozen zijn altijd waar te nemen op plekken
waar slooppuin in de grond ligt. De klaproos is namelijk een pioniersoort.
Natuurlijk was de grond rond de
loopgraven in de Eerste Wereldoorlog grondig 'omgespit' en besmet door de
gevechten en bombardementen. McCrae moet dan ook honderden klaprozen hebben
zien bloeien toen hij in 1915 het gedicht schreef.
Maar de klaproos heeft nog een
andere betekenis in In Flanders fields. Sommige klaprozen, die gerekend
worden tot de papavers, worden gebruikt om opium en morfine van te
maken; morfine is een sterk verdovend middel dat vaak werd gebruikt om de pijn
van gewonde soldaten te stillen - soms voor eeuwig. De laatste verzen We
shall not sleep, though poppies grow / In Flanders fields duiden op de
verdovende werking van morfine.
Daarbij is de aanblik van de
bloem vervuld van symboliek: niet alleen zijn de blaadjes rood
als het bloed van
de gevallenen, en is het binnenste zwart, kleur van rouw, in het hart van de bloem
is ook een kruisvorm te zien, christelijk
symbool van lijden en verlossing bij uitstek. Bron : Wikipedia
Martine Deceur, bezielster van Kantatelier "de Kersecorf" uit Ieper geeft een woordje uitleg bij de bijgevoegde kantfoto's.
Beste Gisela,
er was in de maand mei van dit jaar een tentoonstelling van de beeldende kunsten uit Ieper. Iedereen die een beeldende kunst beoefende mocht daaraan meewerken. (kantklossen, schilderen, beeldhouwen) We kregen de opdracht (om het één geheel te maken) per persoon een kubus van 60 op 60 cm die we mochten vullen, zoals wij dat zagen. Dit is tentoongesteld geweest op de vestingen te Ieper en ook in de Sint-Jacobskerk. Die kubussen waren echter veel te groot en te log om mee te nemen naar Brugge, zodat we er slechts enkele voorbeelden mee genomen hebben. We hadden er een 30-tal. Ze zullen te zien zijn op onze 2de kantontmoetingsdagen, laatste weekend augustus 2015.
Met vriendelijke groeten, en een uitnodiging volgt nog voor de kantontmoetingsdagen 2015 !
Telkens ik een doosje zie, denk ik aan dat mooie gedicht van Guido De Bruyn :
Van het doosje
daar op de rand van de kast
kennen we de inhoud.
Groot en klein in huis
kent de inhoud van het doosje
daar op de rand van de kast.
Bezoekers niet.
Bezoekers lichten ook niet
het deksel van het doosje
daar op de rand van de kast.
Wij wel, maar
nooit als er bezoekers zijn.
Dat is een stille afspraak
tussen groot en klein in huis:
licht nooit het deksel van het doosje
daar op de rand van de kast
in het bijzijn van bezoekers.
Bied hen iets te drinken aan,
poets hun schoenen,
geef hen desnoods onze laatste boterham.
Kortom: wees gastvrij, zodat ze graag
terugkomen in ons huis.
Maar licht nooit
het deksel van het doosje
daar op de rand van de kast.
Grote belangstelling voor de kantdagen 2013 in Brugge. Niet alleen was het schitterend weer maar er waren ook prachtige kantwerken te bewonderen. Verschillende kantgroepen hebben hun beste beentje voorgezet.
Bijdrage van Kantschool Artofil. Kantwerk in verschillende disciplines met de draak als thema.
Ik ben
gisterenavond naar de opening van de "Brugse Kantdagen" geweest en ik kan de
tentoonstelling ten zeerste aanbevelen. Er zijn mooie kantwerken te zien.
Zaterdag
en zondag organiseert het Kantcentrum , om 16 uur, een modeshow op het Walplein.
Dus voor een geslaagd weekend ... allen naar Brugge !!
Marche-en-Famenne : 15 t/m 18 aug 2013, van 10 tot 18u Internationale bijeenkomst van kantwerksters en 35 jarig bestaan van de Académie des Dentelles de Marche Lieu:Vieille Cense à Marloie, rue de la station Info : dentelle@marche.be
Les dentellières de Palaiseau Een hele vriendelijke dame vertelde mij dat deze kantgroep bestaat uit kantklossters die allemaal familie van elkaar zijn. Mooi kantwerk in verschillende technieken en ook hele mooie kantjuwelen.
Deze kantdame kloste haar kantwerk gewoon op een raster. Ik veronderstel dat ze deze stropkant al dikwijls uitgewerkt heeft zodanig dat ze geen TT noch aangepaste prikking nodig heeft..
Jana Frajkorova is een uiterst gedreven artieste, afkomstig uit het Slovaakse stadje Presov. Na haar schooljaren in de school van Solivar , een stadsdeel van Presov waar volgens een Slowaakse legende de kant van Solna Baña ontstond, behaalde ze een graduaat wiskunde aan de pedagogische faculteit van UPJS te Presov. Dit diploma is volgens haar de basis van alle technieken.
Haar moeder en grootmoeder waren fervente kantklossters en reeds op 10-jarige leeftijd ging Jana naar de kantschool.
Als jong meisje begon ze zelf te ontwerpen en ze nam aan verschillende wedstrijden voor jonge ontwerpers deel. Met succes !!
Zij groeide uit tot een vrijgevochten en experimentele kunstenares wiens leven gevuld is met ontwerpen, technisch tekenen, onderwijzen en experimenteren met de meest uiteenlopende materialen zoals koper, metaaldraad, agaat, zijde.
Sebourg, een gemeente in het arrondissement Valenciennes, telt ongeveer 1800 inwoners. Maar het pittoreske centrum wordt tijdens de kantdagen overspoeld door talrijke kantliefhebsters uit binnen- en buitenland.
De kantwerken zijn verspreid over verschillende locaties en om in de sfeer te komen, deze prachtig uitgedoste kantklossters die wat graag op de foto wilden.
Spijtig dat ik niet genoteerd heb welke nationaliteit deze dames hadden maar ik hoop dat er wel een bezoekster zal zijn die mij dat kan vertellen.
Dank zij Françoise is dit opgelost !!! Deze dames zijn leden van kantgroep Blondes de Caen en Courselles sur mer, DBCC. Ze dragen de klederdracht van Normandië en als je goed kijkt zie je dat de kant op hun kussen ook verwerkt is in hun kostuum.
Zoals ieder jaar kunnen de bezoekers stemmen op hun favoriete kantwerk. Dit jaar is de eerste prijs voor Maria Van Steenkiste met haar eindwerk Chantilly! Ze heeft zich maten inspireren door een modefoto uit de Interbellumperiode.
Ze heeft geen moeite gespaard, getuige dit oefenstuk.
Hé kleine rups wat doe je daar? Eerst kruip je rond en nu doe je raar! Je kleine rupsenlijfje verandert in een pop. Nee geen echte, daar lijkt het niet eens op.
Na een tijdje kom ik terug. Ineens gaat het vlug. Wat een grote verrassing weet jij wat het is? Een mooi gekleurde vlinder, dat is niet mis!
Je slaat met je vleugels en dan opeens.... Kijk daar in de lucht, dag lieve vlinder zie ik je nog eens? Anoniem
Ontwerpen van de cursisten van de Binche kant als toepassing op de verschillende gronden. De draaddikte werd telkens aangepast aan de grootte van de prikking.
Zoals ieder jaar was de tentoonstelling van de Gentse Kantacademie er eentje "om duimen en vingers af te likken". Het is een geweldig succes geweest en de afwezigen hadden, eens te meer, ongelijk. De te volgen weg was wel heel didactisch voorgesteld.
Een welgemeende proficiat aan de lesgeefsters Annie Vancraeynest en Kathleen Verspaille !!
Stropkant "uitbreiding" is op een echt originele manier voorgesteld.
Herinnering aan de lessen Nederlands in de normaalschool...
Van
de Zee
Aan
Frederik van Eeden
De
Zee, de Zee klotst voort in eindeloze deining,
De Zee, waarin mijn Ziel zichzelf weerspiegeld ziet;
De Zee is als mijn Ziel in wezen en verschijning,
Zij is een levend schoon en kent zichzelve niet.
Zij
wist zichzelven af in eeuwige verreining,
En wendt zich altijd òm en keert weer waar zij vliedt,
Zij drukt zichzelven uit in duizenderlij lijning,
En zingt een eeuwig-blij en eeuwig-klagend lied.
O,
Zee was Ik als Gij in àl uw onbewustheid,
Dàn zou ik eerst gehéél en gróót gelukkig zijn;
Dán
had ik eerst geen lust naar menselijke belustheid
Op menselijke vreugd en menselijke pijn;
Dan
wàs
mijn Ziel een Zee, en hare zelfgerustheid
Zou, wijl Zij groter is dan Gij, nóg groter zijn
De voettocht van mijn man, Theo, naar Santiago de Compostela wordt stap na stap beschreven op zijn blog !! Interesse ? Kijk dan naar : http://blog.seniorennet.be/camino2005