Ik heb lang gezwegen omdat ik mij rot ergerde aan de geilheid van de porno pers en de leugens en halve waarheden die ik daar dagelijks te lezen krijg. Over de politiek wil ik het nu niet hebben, want die is te smerig om daar nog een woord aan vuil te maken.
Toen ik met mijn blog begon, heb ik ook geschreven dat ik tezijnertijd ook op het Kerkelijke theater zou terugkomen. De pers schijnt niet genoeg te krijgen over het geval Vangheluwe, voor alle duidelijkheid, ik mag deze man niet en het is zeker niet mijn bedoeling hem te verdedigen. Maar ik meen wel dat elke mens het recht heeft op een faire behandeling. Wat de pers echter de laatste weken doet, is bij de beesten af. Er gaat geen dag voorbij of er verschijnt een foto, met bijhorige text, van de ex bisschop. De lezers worden opgehitst tot en met. Het lijkt er wel op, dat men geen rust zal hebben voor de man levend gekruizigt wordt. Dat de man een vijfjarig kind misbruikt heeft toen hij zelf ongeveer 29 jaar oud was is verwerpelijk. Dat echter de toen vijfjarige zich verder willig heeft laten gebruiken tot hij achtien was is wel zeer merkwaardig. Als ik het bepotelen van een viese nonkel niet wou, zou hij bij mij als twaalfjarige daartoe zeker geen kans daartoe gekregen hebben. Of kan het zijn, dat nonkeltje zeer vrijgevig was met geschenken en geld? Ik kan ook niet geloven, dat de ouders van de tiener al die jaren daarvan niets zouden gemerkt hebben. Verder schijnt Vangheluwe ook al de jaren nadat zijn neefje achtien was geworden duizende Euros op diens rekenig te hebben gestort. Was het zwijggeld of was het wedergoedmaking? Vangheluwe heeft zijn spijt betuigt, hij heeft zijn amt neergelegd, gerechtelijk kan hij voor de feiten niet meer vervolgd worden. En nu krijgen we het gejammer van een hoogleraar in het Kerkrecht die in een politieke partij gesukkeld is. De man schijnt een zeer verstrooide professer tij zijn, want van de Katholieke theologie schijnt hij niet veel te kennen. Bij wijdingen maakt te Katholieke theologie een verschil tussen Goddelijk recht en Kerkelijk recht. De wijding behoort tot het Goddelijk recht en kan door de Kerk niet ongedaan gemaakt worden. De paus kan de man uit de Kerkgemeenschap uitsluiten dus excommuniceren maar hij kan hem niet in de lekenstand terugzetten elke priester en bisschop wordt gewijd in eewigheid en dat wordt dan ook bij de wijding duidelijk gezegd: "gij zijt priester in eewigheid!" Alle priesters en bisschoppen die door schismatieke bisschoppen gewijd worden zijn volgens het Vaticaan wel geldig maar onrechtmatig gewijd, het geldige berust op Goddelijk recht en het onrechtmatige op Kerkelijk recht. Als de paus de mogelijkheid zou hebben al deze schismatieke bisschoppen terug in de lekenstand te verzetten, zou hij dat zeker doen, maar hij kan het niet. Bovendien is de paus de eerste onder zijns gelijken de bisschoppen en hij kan wel een bisschop uit de Kerkelijke gemeenschap uitsluiten, maar hij kan hem niet in de lekenstand terugzetten. Zo is ook het zogenaamde ontdopen onzin, éénmaal gedoopt blijft men gedoopt. Maar elke gedoopte kan zich uit de kerkelijke gemeenschap terugtrekken.
De miserie in de Kerk is begonnen na het tweede Vaticaans concilie. Plots was niets meer heilig. Sacrale kerkgebouwen werden door bisschoppen en priesters veranderd in theaterzalen, deze bisschoppen en priesters verkondigden verder een leer waar zij zelf niet meer in geloofden. Vele oudere gelovigen voelden zich bedrogen, "ofwel heeft men ons vroeger belogen of men beliegt ons nu!" Zeiden velen en zij keerden de Kerk de rug toe. Ikzelf ben later tot de overtuiging gekomen, dat men ons vroeger belogen heeft en dat men nu nog meer liegt. Zowel Vangheluwe als Danneels en Léonard zijn produkten van deze naconciliere Kerk. Met de echte Christelijke leer die de Jood Jezus van Nazareht verkondigde heeft deze Kerk geen enkel aanknopingspunt meer.
|