NIEUW: Blog reclamevrij maken?
Inhoud blog
  • Brandstapel
  • Indigo Almelo
  • Jan Gierveld
  • Veronique Kleinjan
  • Krachtluchtmystiek
  • Mystiek
  • Kunstwerkplaats Wierden
  • De Wierdense Revue
  • persoonlijke overtuiging
  • algemeen idee
  • Griekse beeldhouwkunst
  • de waarneming
  • ideeën vormgeven
  • kunstgeschiedenis
  • hogere machten
  • magisch-religieus
  • mens en cultuur
  • een vroege surrealist
  • bijbel en kunst
  • Verwantschap
  • Xu Beihong
  • Nieuwbouw Drokje
  • Drieluiken van nu
  • Tuin der Lusten
  • Geslaagd
  • Wierdense revue
  • Jan Aanstoot
  • Galerie Grootn Jans
  • Exposities en Tentoonstellingen
  • Copyright
    Aantal bezoekers
  • Muziek
  • Foto's
  • Foto

    Venus van Milo

    Kunst, Cultuur en Historie uit Wierden

    21-05-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brandstapel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Gemeente Huizen hangt blote kunst uit het zicht

    HUIZEN - Kunstenares Ellen Vroegh viel zowat van haar stoel toen ze gistermorgen werd gebeld door de gemeente Huizen. Omdat enkele mensen hadden geklaagd over haar abstracte schilderijen van halfblote dames, moeten de kunstwerken waarmee ze in het stadhuis exposeert worden weggehaald. Vroegh: "dit loopt de spuigaten uit. Straks belandt kunst nog op de brandstapel. Het tart alle verbeelding. Het gaat om figuratieve kunst."

    Ronduit onthutsend noemt ze het dat de gemeente haar oren laat hangen naar enkele bezwaarmakers die de aanblik niet prettig vonden. Gistermiddag besloot de gemeente om de schilderijen uit de publiekshal weg te halen, en op te hangen in een van de gangen rondom de wachtruimte.


    08-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Indigo Almelo
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    Foto

    Route ensoleillée (1986)
    Oil on canvas (145 x 187 cm)
    Herman Krikhaar

    Programma Indigo Almelo 2008

    Opus 15!
    26 januari t/m 2 maart 2008.
    Recent afgestudeerde kunstenaars.
    Truus landman, Huub Mikx en Gert Roelofsen.

    Krikhaar en Pitz
    Tijdgenoten in kleur en zwart-wit.
    19 april t/m 25 mei 2008.
    Herman Krikhaar en Fritz Pitz.

    Zomerexpo
    21 juni t/m 27 juli 2008.
    Maarten Giltay-Veth, Ed van Haren en Gert Jan Scholte Albers.

    Kunstenaarsgroep Arnhem
    1 november t/m 7 december 2008.
    Wim Izaks, Jan de Goede, Wenda Kieskamp en Frank Oude Weernink.

    Kunsthal Hof 88, Almelo
    Hofkampstraat - Elisabethhof 6 - 7607 ZD Almelo
    Di. t/m zo: 13:30 -17:00 uur
    Zomerexpositie:
    Do. t/m zo: 13:30 - 17:00 uur
    Toegang gratis.


    04-02-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jan Gierveld
    Klik op de afbeelding om de link te volgen





    Foto

    Werk van Jan Gierveld





    Jan Gierveld 1935 - 2005

    WIERDEN/ALMELO - Jan Gierveld werd in 1935 in Wierden geboren. Van 1949 tot 1953 volgde hij een opleiding aan de kunstacademie AKI (academie voor beeldende kunsten en vormgeving) te Enschede. Al snel ontwikkelde hij een expressionistische schilderstijl die zich kenmerkte door een krachtige penseelvoering en intens kleurgebruik. Hij schilderde en tekende onderwerpen van alle tijden. Zijn onderwerpen waren landschappen, personen en stillevens. Velen die het artistieke pad betraden hebben van Jan Gierveld les gehad in tekenen en schilderen.

    Jaren zestig
    In de jaren zestig vestigde hij zich met een aantal andere kunstenaars, waaronder Wilma Burgers, Barend Voerman, Johan van Tijn en Hans (Han) Veneman, op de bovenverdiepingen van het voormalige badhuis aan de Hofstraat te Almelo, oorspronkelijk gebouwd als Rijks-HBS, waar een levendige artistieke cultuur ontstond. Na een grote brand waarbij veel schilderijen nog ternauwernood konden worden gered werd een atelier betrokken aan de Wierdensestraat tegenover de rechtbank. Het toen nog authentieke Almelose café Het Botervat was voor artistiek Almelo destijds de ontmoetingsplaats en het Waaggebouw de tentoonstellingsruimte waar de 'Kunstkring de Waag' regelmatig exposities samenstelde. Gedurende deze periode kwam Jan Gierveld in contact met de inmiddels al zeer bekende Almelose kunstschilder Berry Brugman en diens vrouw de beeldhouwster Janny Brugman-de Vries. Het was een tijd waarin kunstenaars zich steeds vaker losmaakten uit het isolement van hun atelier en meer in de openbaarheid traden.

    Belangengroep Almelose Kunstenaars (BAK)
    Dit leidde in 1969 samen met Berry Brugman tot de oprichting van de Belangengroep Almelose Kunstenaars (BAK). Doel hiervan was om gezamenlijk een gemeentelijk kunstbeleid te bewerkstelligen en aankooptentoonstellingen te organiseren. Aanvankelijk leek dit goed te gaan totdat de bijeenkomsten een steeds meer politiek karakter kregen en er een vergadercultuur ontstond waarin Jan en enkele anderen zich niet meer thuis voelden. Daarom scheidden zij zich tien jaar later af in de groep Indigo. Het waren de kunstenaars die nog wilden werken als ambachtslieden die schilderden in de traditie van de Hollandse meesters.

    Wrange smaak
    Nadat bij een aankooptentoonstelling in zijn woonplaats Almelo geen drie schilderijen van hem mochten hangen, trok hij beledigd zijn inzending terug en hield aan deze gebeurtenis, waarin hij een gebrek aan belangstelling voor zijn werk door de gemeente meende te bespeuren, nog lange tijd een wrange smaak in zijn mond over. Zijn werk ging steeds meer een eigen stempel dragen, dat zich ook uitte in de gedrevenheid waarmee hij bezig was. De ene maal figuratief dan weer abstract kon bij hem zonder probleem samengaan.

    Creatief centrum
    Samen met zijn vriend Barend Voerman, Jan Jurg en Henk Huis in 't Veld stond hij aan de wieg van het huidige Creatief Centrum.

    Internationaal
    Familiebezoek bracht Jan ook regelmatig naar Michigan in de Verenigde Staten. Ook hier schilderde hij met overgave. Veel van dit werk is daar achtergebleven. Jan Gierveld exposeerde in Nederland, België, Duitsland en Engeland. Naast de vele schilderijen maakte hij ook een aantal beeldhouwwerken, sculpturen en ruimtelijke objecten. In Almelo zijn van hem nog aanwezig de beide grote bronzen handen bij het RMD gebouw aan de Haven NZ en het stenenpatroon in de sporthal op de Schelfhorst. Een scrafitto-werk aan de buitenzijde van het voormalige postkantoor aan de Hofstraat is tijdens de sloop van dit gebouw verloren gegaan. In de Rönneboom aan de Grotestraat Zuid bevindt zich eveneens nog een kunstwerk in deze techniek. Een bronzen beeldje van 'Arie met het kastje', dat vroeger naast het kantoor van de Twentse Courant aan de Grotestraat Zuid stond werd gestolen en is nooit teruggevonden. In 1996 vervaardigde hij een kruiswegstatie voor de R.-K. parochiekerk in Driel. Het werden veertien taferelen die het lijden van Christus uitbeelden.

    Laatste jaren
    De laatste jaren van zijn leven liet zijn gezondheid te wensen over. Nadat hij eerst een hartoperatie had moeten ondergaan, raakte hij enige tijd later ernstig gewond na een val van zijn fiets, waardoor een verbrijzeld bot in zijn been hem wekenlang in het ziekenhuis hield. Ook het overlijden van zijn vriend Barend Voerman heeft hij zich erg aangetrokken. De laatste jaren waren er nog exposities van zijn werk in o.a. Het Meulenbelt, Galerie Doelen Dertig, Kunsthal Hof '88, het Middendorpshuis in De Ham, Galerie de Witte Kamer in Delden en het Stedelijk Museum te Zwolle.

    Overlijden
    Jan Gierveld overleed in november 2005. Hij was een enigszins verlegen en soms onzekere man, hetgeen er zeker aan heeft bijgedragen dat zijn werk niet altijd die aandacht kreeg dat het verdiende, maar desondanks was hij ongetwijfeld een van de belangrijkste naoorlogse Almelose kunstenaars.

    Bron: Hans Holtmann


    20-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veronique Kleinjan
    Klik op de afbeelding om de link te volgen




    Foto

    acrylverf op doek | 60 x 50 cm



    WIERDEN - Veronique Kleinjan (1985) studeerde onlangs af aan de CABK ArtEZ Academie voor Beeldende Kunsten te Zwolle, voorheen de Constantijn Huygens Academie te Kampen. Ze woont en werkt in Wierden, waar haar atelier zich ook bevindt. In haar schilderijen dient het landschap vaak als uitgangspunt. De fascinatie voor de open ruimte en alles wat zich daarbinnen af kan spelen, staat voorop. Veronique verbaast zich over de dingen die zij in het landschap of de open ruimte tegenkomt en wordt zich daardoor ineens veel bewuster van dit landschap. Zij laat deze fascinaties tijdens het werkproces telkens weer los om te constateren dat deze als vanzelf weer op een andere manier en een andere plek opduiken. Zo wordt in haar werk de blik van de kijker een bepaalde richting op gestuurd. En wanneer men denkt de ruimte op het doek te begrijpen, wordt men op het verkeerde been gezet omdat de ruimte tijdens deze waarneming lijkt te veranderen. De ijlheid van een ruimte kan op die
    manier zomaar overgaan in de massiviteit van een volume, hetgeen een spannende compositie oplevert. Het tweedimensionale verglijdt als het ware in het driedimensionale. Hierdoor ontstaat er een fictie in ruimtelijke suggestie.


    18-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Krachtluchtmystiek
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Foto

    Krachtluchtmystiek

    Expositie Kracht, lucht en mystiek

    WIERDEN, 30 januari 2008 - Kracht, lucht en mystiek is een verrassende expositie van Galerie Groot'n Jans aan de Burgemeester J.C. van den Bergplein 20 te Wierden, van december 2007 t/m maart 2008. Op deze expositie treft u beelden en schilderijen aan van: André Boers, George Řepin Leta Evers, Mikael Saber, W. Bots en Ingrid Groeneveld. Het werk omvat olieverfschilderijen, beelden en schalen van keramiek, beelden van klei en aquarellen.


    16-01-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mystiek
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Foto

    De extase van Theresia.
    Gian Lorenzo Bernini (1598-1680)

    De doorboring van haar hart met een vurige pijl van liefde.


    22-10-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kunstwerkplaats Wierden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen






    Foto

    Werken van de deelnemende kunstenaars

     


     

    "Kunstwerkplaats Wierden"

    WIERDEN, 22 oktober 2007 - Boerderij Erve Mensink is getransformeerd tot "Kunstwerkplaats Wierden" met vijf kunst-ateliers.

    Vijf Wierdense kunstenaars hebben hun nieuwe werkateliers betrokken, welke zijn ondergebracht in "boerderij Erve Mensink" aan de Erve Kielweg te Wierden.

    Deze voormalige boerderij is eigendom van Stichting Wonen Wierden Enter en wordt aan de Stichting Kunstwerkplaats Wierden ter beschikking gesteld. De feestelijke opening van de Kunstwerkplaats aan de Erve Kielweg te Wierden is op zaterdag 3 november om 10.30.

    De deelnemende kunstenaars zijn Jan Aanstoot, Mannes J., Veronique Kleinjan, Ruud van der Meulen en Margareth van Oosterwijk en zij hopen u op zaterdag 3 november a.s. te mogen begroeten onder het genot van een hapje en drankje.


    01-08-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Wierdense Revue
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    De Wierdense Revue

    v.l.n.r. Albert Paauwe, Miep Sanderman, Joke Wanschers en Gerard Höften

    De Wierdense Revue
    De Wierdense Revue was een revuegezelschap uit Wierden dat vooral in het oosten van Nederland grote successen had. Ook daarbuiten waren de theatershows populair. Het gezelschap ontstond in 1951 uit amateurrevues die ten gunste van het Rode Kruis werden georganiseerd.

    Geschiedenis
    Het gezelschap bestond uit Gerard Höften (1924-1986), Albert Paauwe (1923-1997), Miep Sanderman-Vrieze (1928-2002) en Joke Wanschers-Eshuis (1920-2001). Op het programma stonden sketches en liedjes in het Twentse dialect, waarbij veel herkenbare situaties voorbijkwamen, het decorontwerp was van Gé Madern.

    Gerard Höften en Joke Wanschers speelden het echtpaar Graads en Dika. Miep Sanderman was Dika's inwonende moeder Moo en Albert Paauwe speelde tal van kleine rollen, waaronder die van buurman Hennek. Moo werd eerst gespeeld door Greet Wassink-Rutgers en vanaf 1971 door Miep Sanderman.

    Na de dood van Gerard Höften in 1986 ging het gezelschap door. Toen Miep Sanderman ernstig ziek werd en in een verpleeghuis moest worden opgenomen, bleven Albert Paauwe en Joke Wanschers samen over. Vlak voor een jubileumvoorstelling in het Theaterhotel in Almelo overleed Albert Paauwe onverwachts, waardoor er een abrupt einde aan de Revue kwam.

    Bij wijze van afscheid zond het NPS-programma Van Gewest tot Gewest op 1 maart 1998 een reportage uit onder de titel ''Afscheid van de Wierdense Revue''. Geïnterviewd werden Joke Wanschers, Thea Kroeze van het Van Deinse Instituut en cabaretier Herman Finkers.

    Joke Wanschers was in haar laatste levensjaren nog met enige regelmaat te horen en te zien in dialectprogramma's op radio en televisie en zong nog een duet met Herman Finkers. Finkers zei ooit over de Wierdense Revue: "Als de Wierdense Revue in het theater stond, dan zat de gewone man in de zaal op plaatsen waar je anders alleen de dokter en de notaris zag. En die waren er niet als de Wierdense Revue optrad!"

    Prijzen
    In 1990 kreeg toneelspeelster Joke (Dika) Wanschers de Johanna van Burenprijs, de prijs voor streekcultuur. Deze prijs is genoemd naar de streekdichteres uit Hellendoorn en wordt sinds 1981 om de drie jaar uitgereikt. Eerdere winnaars waren onder anderen dichter Willem Wilmink (1987) en hoogleraar Anne van der Meiden (1996).

    Muzikale begeleiding
    De muzikale begeleiding werd verzorgd door organiste Marion Haverkort-Paauwe en het Tucker Combo onder leiding van Freddy Golden.


    16-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.persoonlijke overtuiging
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    Huilende Vrouw
    Pablo Picasso (1881-1973)
    Spaans kunstenaar


    Detailstudie Huilende Vrouw, een der honderden schetsen die aan het ontstaan van Picasso's Guernica voorafgingen.


    15-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.algemeen idee
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    Detail
    Kathedraal Autun
    (Frankrijk)




    Kapiteel aan de romaanse kathedraal in Autun. De slapende drie koningen worden wakker gemaakt door een engel die hen opwekt om de ster te volgen.


    14-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Griekse beeldhouwkunst
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    Perseus verslaat Medusa
    Benvenuto Cellini
    (1500-1571)
    Italiaans kunstenaar


    Zuivere voorbeelden van het waargenomene zijn de Griekse werken uit de klassieke bloeitijd en de kunst van de renaissance. Zie ook Venus van Milo (linkerkolom).


    13-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de waarneming
    Klik op de afbeelding om de link te volgen




    Krijtschets
    Rembrandt (1606-1669)



    De uiterst op de visuele waarneming gerichte, tekening van Rembrandt vormt een sterk contrast met het vormgeven van het idee in onderstaande afbeelding van Franz Marc, die gevoelsmatig de agressiviteit van het roofdier accentueert in de spanning van zijn lijnenspel. De toch raak geobserveerde dierfiguren in de grotten van Lascaux geven een tussenvorm te zien.


    12-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ideeën vormgeven
    Klik op de afbeelding om de link te volgen




    Houtsnede
    Franz Marc (1880-1916)




    In de geschiedenis van de beeldende kunsten zien we hoe beurtelings het afbeelden van het uiterlijk waargenomene en het uitbeelden van een innerlijke beleving als ideaal worden gezien.


    11-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kunstgeschiedenis
    Klik op de afbeelding om de link te volgen






    Mona Lisa
    Leonardo da Vinci
    (1452-1519)









    Wie wilde zien, tot welke graad de kunst de natuur kan imiteren, kan het gemakkelijk aan dit schilderij ondervinden... . De ogen hadden die glans en tegelijkertijd die vochtigheid die men altijd in de natuur kan waarnemen... en het inkarnaat van het gezicht scheen geen schilderwerk meer, maar werkelijk vlees. In de welving van de hals zag men bij nauwkeurige beschouwing de harteklop...


    10-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hogere machten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    Kolossale afgodsbeelden van zacht vulkanisch gesteente op de Paaseilanden, op paaszondag 5 april 1722 door Jacob Roggeveen (1659-1729) ontdekt. De vulkanische Paaseilanden zijn de meest oostelijke eilanden van Polynesië, waar naast kleine houtplastieken en maskers enorme stenen beelden voorkomen.


    09-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.magisch-religieus
    Klik op de afbeelding om de link te volgen




    Voorhistorische grotschildering (Lascaux)


    Men neemt algemeen aan dat de kunst van magisch-religieuze oorsprong is. Dat wil zeggen dat de oudste kunstzinnige vormgeving de beïnvloeding van hogere machten tot doel had (grotschilderingen, afgodsbeelden, bezweringsmaskers, dodencultus etc.). Eerst in tweede instantie zou de menselijke behoefte aan verfraaiing zijn gaan meespreken. Het zou echter nog vele eeuwen duren voor de kunst als culturele uiting een eigen leven ging leiden. Nog tot na de middeleeuwen werd wat wij kunst noemen gezien als een product van ambachtelijke bekwaamheid.

    De middeleeuwse estheticus Thomas van Aquino (1225-1274) bracht onder woorden wat heel West-Europa in die tijd van de kunstenaar verwachtte: zijn werk moest getuigen van "claritas" (duidelijkheid in de verbeelding van het verhevene), "integritas" (gaafheid, kenmerk van al het goddelijke) en "consonantia"(samenwerking van alle kunsten tot het gemeenschappelijk ideaal). Eerst toen schoonheid tot een zelfstandige "luxe" werd verheven, ontstond de splitsing tussen dienende kust (beantwoordend aan een bepaald doel) en vrije kunst (die zijn waarde aan zichzelf ontleent).


    08-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mens en cultuur
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    De Aardappeleters
    Vincent van Gogh
    (1853-1890)




    Wat is cultuur?
    Cultuur is datgene wat de mens van de natuur en van zichzelf maakt. In de huidige betekenis slaat het zowel op materiële vormgeving (gereedschap, kleding, onderdak enz.) als op de vormgeving van een meer geestelijke structuur (taal, wetenschap, religie, politiek en kunst). Cultuur is ondeelbaar. We mogen geen element geïsoleerd zien, al zijn we gewend de cultuur in onderdelen te analyseren. De oudste wetenschap die speciaal de cultuur bestudeert is de cultuurgeschiedenis. Deze brengt de uitingen van een cultuur in verband met het levensgevoel waaruit ze ontstonden en tracht dat levensgevoel weer te verklaren uit de maatschappelijke omstandigheden en uit al datgene wat er aan cultuur aan voorafging.

    Wat is kunst?
    Zoals de geest van een cultuur zich in ieder aspect ervan openbaart, zo weerspiegelt deze zich steeds duidelijk waarneembaar in de kunst. In zijn algemeenheid kan men kunst zien als een resultante van esthetische, technische en expressieve kwaliteiten, welke in een bepaalde - voor onze zintuigen waarneembare - vorm tot uiting zijn gebracht. De waarde van deze vorm voor de gemeenschap, de kunstwaarde dus, zal enerzijds afhangen van het technisch vermogen waarmee de kunstenaar het juiste symbool voor zijn beleving weet tot stand te brengen. Anderzijds hangt de waarde van een kunstwerk samen met de positie die de kunstenaar ten aanzien van de cultuur van zijn tijd inneemt. Zo kregen de schilderijen van Vincent van Gogh lange tijd geen waardering omdat de tijdgenoot zijn techniek van uitbeelden niet aanvoelde.


    07-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een vroege surrealist
    Klik op de afbeelding om de link te volgen




    de "Verloren Zoon"
    de "Marskramer"
    de "Landloper"
    Jeroen Bosch
    (circa 1450-1516)



    Eén van de meest geniale schilders uit de late middeleeuwen was Jeroen Bosch, die zijn doeken met vaardige hand vulde met de meest vreemdsoortige, vaak surrealistisch getinte taferelen. Deze "wonderlijke fantasieën van spooksels en hellegedrochten" waren zo in tel, dat Jeroen zelfs opdrachten van Bourgondische en Spaanse hoven ontving. Het meest besproken en bestudeerde schilderij is wel het paneel de "Marskramer" of zoals anderen beweren de "Verloren Zoon". "Zijn gelaat is het treffendste deel van het schilderij. Weemoed, levensdrift, onverschilligheid, zorgeloosheid en zelfspot en, niet in het minst, zelfkennis bracht Bosch erin tot uitdrukking. De varkens bij de trog duiden op zijn voormalig beroep, het kussende paar in de deuropening op zijn uitspattingen. De nok van het dak siert een op een stok gestoken bier- of wijnkan. De kruik of kan was het zinnebeeld van volop drinken. De duiven op het dak hebben een onkuise betekenis. "Duiven op zolder houden" komt nog thans voor in de zin van: bordeel houden. De herberg draagt een zwaan als uithangteken. Waarschijnlijk is de zwaan hier niet alleen een symbool van drankzucht, maar ook van onkuisheid. Aan de deur van de taveerne hangt een kooi, waarin een ekster zit. De ekster is bij uitstek het symbool van de snapper. Zulke eksters zijn de vrouwen in het verdachte huis, die azen op het geld van de klant. Met de linkerhand steekt de zwerver de hoed voor zich uit, waar een els op gestoken is, die een pikdraad tegen de bol drukt. De els, het mes en de lange stok stempelen hem tot een ruwe kerel. Men gebruikte ze wel om ermee te vechten. Verder draagt de man aan zijn ene voet een schoen en aan de andere een slof: "op schoen en slof" hetwelk armoede betekent. Aan zijn mand hangt een kattenvel, waarin men een middel tegen reumatiek ziet of een voorwerp dat ongeluk aanbrengt. De man komt voor een gesloten hek, d.w.z. de mogelijkheden tot een beter leven worden ongedaan gemaakt door de zonde de dronkenschap". Door zijn gebruik van de symboliek neemt Bosch tussen zijn tijdgenoten een zeer aparte plaats in. Hij beeldt de mensen niet af zoals ze zich aan de wereld tonen, maar zoals ze van binnen zijn en zich innerlijk voelen. Met dit herscheppen heeft hij een bepaalde bedoeling, ieder symbool heeft een betekenis. Jeroen Bosch is een typische overgangsfiguur van de middeleeuwen naar de renaissance. Getuigden zijn voorgangers en tijdgenoten in hun werken van eerbied en vroomheid, Jeroen toont ons het andere, minder opgewekte, beeld van de middeleeuwen: de tijd waarin geloofsafval, ketterij, hekserij en tovenarij met bloedige wreedheid onderdrukt werden.


    06-01-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bijbel en kunst
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    De Toren van Babel
    van de Vlaamse kunstschilder
    Pieter Brueghel de Oude
    (circa 1525-1569)


    Toen "de Heere zag dat de boosheid des menschen" groot was, besloot hij alle leven op aarde te verdelgen door een zondvloed: "mens en vee, kruipend gedierte en het gevogelte des hemels. "Alleen Noach en de zijnen zouden behouden blijven. Hij gebood daarom Noach een ark te maken en zich daarop vervolgens met zijn gezin en met mannetjes en wijfjes van elke diersoort in te schepen. Als Noach deze opdracht volbracht heeft "zijn alle fonteinen des grooten afgronds opengebroken en de sluizen des hemels geopend. "Wanneer na 150 dagen de watervloed weer zakt, laat Noach een duif uit de ark vliegen, die tegen de avond met een vers olijfblad in de snavel terugkeert, ten teken dat de aarde weer droog is komen te liggen.
    In het verhaal over de stad Babel heet het dat de mensen in een tijd, dat zij nog allen dezelfde taal spraken, het plan opvatten een stad te bouwen met "een toren welks opperste in den hemel zij." "Toen kwam de Heere neder" en bracht hun taal in verwarring, zodat zij elkaar niet langer verstonden. "Alzoo verstrooide ze de Heere van daar over de gansche aarde."


    20-12-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verwantschap

    Gedicht

    Wär' nicht das Auge sonnenhaft,
    Wie könnten wir das Licht erblicken?
    Wöhnte nicht in uns die eigne Gotteskraft,
    Wie könnte Göttliches uns entzücken?
    Goethe


    26-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Xu Beihong
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    Foto

    Slaaf en Leeuw


    Schilderij brengt recordprijs op

    HONG KONG (ANP) - 26 november 2006.
    Een schilderij van de Chinese schilder Xu Beihong (1895-1953) is zondag voor omgerekend 5,3 miljoen euro onder de hamer gegaan. Het schilderij Slaaf en Leeuw uit 1924 is daarmee het duurste Chinese olieverfschilderij dat ooit is geveild. Xu schilderde na reizen door Europa in een stijl die de Westerse en traditioneel Chinese methodes combineerde.


    13-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwbouw Drokje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    Foto

    Sfeer in de beeldentuin


    Verbouwing "Drokje"

    WIERDEN - Petit Galerie Atelier "Drokje" heeft op 13 november 2006 een bouwvergunning van de gemeente Wierden gekregen voor het uitbreiden en vernieuwen van het Atelier aan de Kupersweg 2X te Wierden. Eerst vindt de nieuwbouw plaats en dan wordt het oude gedeelte gerenoveerd. De beeldentuin wordt ook uitgebreid en nieuwe beplantingen aangebracht. Het 'labyrint' dat zo ontstaat in de tuin, geeft meer privacy en u kunt op uw gemak overal kijken en genieten van de sculpturen die geëxposeerd worden. De cursussen boetseren, schilderen en de workshops beeldhouwen gaan tijdens de werkzaamheden gewoon door.


    06-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drieluiken van nu
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Foto

    Olieverf 90x100 (3x)

    3-luik
    abstract

    'Drieluiken van nu'

    Expositie Roden

    WIERDEN - 6 november 2006. Vanaf 22 december t/m 7 januari is er een expositie in het 'Koetshuis' in Roden met als thema 'Drieluiken van nu'. Beeldend kunstenaar Jan Aanstoot uit Wierden exposeert daar ook enige drieluiken. De expositie wordt georganiseerd door 'Verkuno'.

    Verkuno is een samenwerkingsverband van professionele beeldende kunstenaars en vormgevers in de gemeente Noordenveld (provincie Drenthe). Oorspronkelijk was het een groep VERontruste beeldende KUnstenaars in de gemeente NOordenveld [VERKUNO] die ageerde tegen de afstoting van het Koetshuis als expositieruimte door de gemeente.


    05-11-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tuin der Lusten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Foto

    Voorbeeld Triptiek of Drieluik
    Tuin der Lusten


    DRIELUIKEN VAN NU

    VERKUNO Salon 2006: in Koetshuis te Roden

    Plaats en datum:
    Het Koetshuis, Mensingeweg 3 te Roden,  van 22-12-06 t/m 7-1-07.
    Openingstijden: donderdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur.
    Opening: vrijdag 22 december 2006 om 20.00 uur.
    Attentie! Extra geopend op 25, 26 december en 1 januari ook van 13.00 tot 17.00 uur.

    Traditiegetrouw organiseert VERKUNO in december haar jaarlijkse Salon, waar dit jaar nieuw werk te zien zal zijn van 16 Nederlandse kunstenaars. Voor deze Salon is gekozen voor het thema "Drieluiken van nu". VERKUNO is de actieve vereniging van professionele Beeldende Kunstenaars en Vormgevers in de gemeente Noordenveld.

    In dit project van bovenregionale betekenis is gekozen voor dit thema, gezien de specifieke eigenschap van het drieluik, doordat bij het sluiten en openen van de panelen steeds nieuwe totaalbeelden ontstaan. Als voorwaarde aan de deelnemende kunstenaars is dan ook gesteld, dat het publiek de drieluiken mag openen en sluiten. Op de tentoonstelling zijn vele verschillende beeldende stijlen en technieken vertegenwoordigd.

    Aan het project doen zestien beeldende kunstenaars mee uit het midden en noorden van het land. De deelnemende kunstenaars zijn:
    Yvette van der Aa / Jan Aanstoot / Jelly van den Bosch / Willem Bleeker / Ad Breedveld /
    Margreet Hajee en Annet van der Kamp / Clemens Jongma / Cisca Kok / Maarten van Leuken / Sonja Leutholff / Anneke Malingree / Ansje van den Muyzenberg / Sonja Rosing / Marijke Traast-Bos / Antje Veldstra / Marijke Wiegers


    30-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geslaagd
    Klik op de afbeelding om de link te volgen




    Petit Galerie Atelier
    "Drokje"









    WIERDEN
    - Kunstenares Herma Drok van Petit Galerie Atelier "Drokje" heeft onder de naam "du Pain, du Vin, du Boursin" in de beeldentuin aan de Kupersweg 2/X op vrijdag 27 oktober en zaterdag 28 oktober 2006 een gezellige wijnproeverij gehouden.

    Mathilde Ezendam en Tineke Westerhoff gaven aan deze wijnproeverij een extra dimensie met hun schilderkunst. Beiden zijn zeer actief zowel in binnen als buitenland en hebben in diverse steden in Egypte en Rusland als in Nederland geëxposeerd.

    Onder het genot van een hapje en gezellige muziek kon men in de verlichte beeldentuin diverse wijnen proeven. De Mitra verzorgde deze wijnproeverij en gaf tekst en uitleg, de hapjes werden verzorgd door Quality Catering Restaurant 't Coopmanshuys.


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wierdense revue
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Foto

    Uitvoering in Cortenstaal
    Jan Aanstoot

    WIERDENSE REVUE

    De Wierdense revue was een theatershow. De show werd sinds 1951 niet alleen in Wierden opgevoerd. Ook verder in de provincie en daarbuiten was de show populair. Centrale ster was Dika (Joke Wanschers, 1920-2001). Andere medewerkers waren Moo (eerst gespeeld door Greet Wassink en vanaf 1971 door Miep Sanderman-Vrieze, 1928-2002), Hennek (Albert Paauwe, 1923-1997) en Graads (Gerard Höften). De begeleiding werd verzorgd door organiste Marion Haverkort-Paauwe en het Tucker Combo onder leiding van Freddy Golden. Alle leden van het gezelschap zijn overleden. De revue heeft een opvolger gekregen in de vorm van Wierden Geet Vedan.


    05-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jan Aanstoot
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Foto

    Jan Aanstoot
    Beeldend kunstenaar

    Wierden - Jan Aanstoot geboren te Wierden (1948) is beeldend kunstenaar. Hij heeft een opleiding gehad aan de Academie voor Beeldende Kunsten te Arnhem. Zijn discipline(s) in de beeldende kunst zijn beeldhouwer, schilder en tekenaar. De materialen zijn o.a. cortenstaal. De technieken zijn acryl, aquarel, collage en olieverf. De benadering is abstract en experimenteel.

    Zijn schilderijen tonen een sterke verwantschap met abstract-expressionistische stromingen terwijl er actionpaint-achtige elementen en toevoegingen als teksten te zien zijn. Hij probeert het gevoel dat hij op een bepaald moment heeft neer te zetten. Wanneer dan het werk de kijker tot denken aanzet of tot fantaseren prikkelt, dan heeft hij zijn doel bereikt. Esthetiek is dan minder belangrijk. "De individuele verbeeldingskracht van de waarnemer moet na mij het werk doen, hij/zij maakt het als het ware af. Om die reden dragen de doeken meestal geen titels. Een schilderij moet je persoonlijk raken, zodat het een deel van jouw verhaal wordt", aldus de beeldend kunstenaar.

    Thema's zijn menselijke emoties en relaties, religie en spiritualiteit. De soorten opdrachten staan in relatie met openbare ruimten voor particulieren en bedrijven. Kunstenaar Jan Aanstoot werkt in opdracht en vrij.


    01-10-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Galerie Grootn Jans
    Klik op de afbeelding om de link te volgen



    Foto

    Ingrid Groeneveld



    Ingrid Groeneveld en haar schilderijen.

    WIERDEN - De schilderijen van Ingrid Groeneveld variëren van figuratief-realistisch tot abstract. Grootste inspiratiebron is de natuur. Tulpen, bloemen, zee, strand, landschappen en mensen, eventueel in abstracte vorm zijn de belangrijkste thema's in haar werk. Bij alle schilderijen combineert ze twee of meer technieken. Bijvoorbeeld krijt met inkt, inkt met aquarelverf, zand met olie- of pastelverf. Door in lagen te schilderen ontstaat extra diepte.

    Schilderen is voor Ingrid inspanning, ontspanning en hobby. Ingrid schildert vanuit inspiratie, gevoel en spontaniteit. Ze noemt dat zelf een innerlijke drang. Daarom is het voor haar moeilijk om in opdracht te werken. Voor haar is kunst de ultieme koppeling van gevoel en verstand. Haar grootste wens is mensen te laten genieten van haar schilderijen.


    02-01-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Exposities en Tentoonstellingen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Foto

    Aan de Regge


    Exposities en Tentoonstellingen

    Petit Galerie Atelier Drokje. Permanente expositie van schilderijen, beeldhouwwerken en boetseerontwerpen. Kupersweg 2/X, 7641 AL Wierden. Open van maandag tot en met zaterdag van 10:00 uur tot 17:00 uur. Gratis toegang. Voor meer informatie: Mevrouw Herma Drok 0546 - 57 91 56.

    Historische Kring Wederden & Galerie Grootn Jans. Burgemeester J.C. van den Bergplein 20, Wierden. Open op woensdag en donderdag van 14:00 - 17:00 uur, vrijdag van 18:30 - 21:00 uur, zaterdag van 11:00 - 15:00 uur. Expositie Ingrid Groeneveld en Historische Kring Wederden. Gratis toegang. Voor meer informatie: Mevrouw De Jong 074 - 25 66 289

    Verbeelde abstractie versus ... dierenwereld in beeld. Twee aparte werelden, de kunstschilders Carla Stamsnijder & Kirsten Krijthe ontmoeten elkaar in Wierden. In deze najaarsexpositie tot en met 30 december 2006, minimalistisch abstract tegenover een figuratieve dierenwereld! Galerie Tolg'Art, Tolgaarde 6-8, Wierden. Open op donderdag van 13:00 - 17:30 uur, vrijdag van 13:00 - 20:30 uur, zaterdag van 10:00 - 16:30 uur. Tevens elke eerste 1e zondag van de maand en op afspraak. Gratis toegang. Voor meer informatie Johannes Dollen 0546 - 65 75 89.

    Museum Striek(w)ieze(r). Hogeluchtsweg 14, Wierden. Geopend op afspraak. Voor meer informatie: Mevrouw Reekers 06 - 29 30 51 23.


    01-01-2006
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Copyright
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Foto's


    In deze blog staan foto's van meerdere kunstenaars, kunstenaressen en galeriehoud(st)ers en hun werk. Deze foto's, waarvan het auteursrecht bij deze kunstenaars, kunstenaressen en galeriehoud(st)ers berust, (© bovenvermelde kunstenaars, kunstenaressen en galeriehoud(st)ers), mogen worden gedownload, gebruikt en gereproduceerd voor privé-gebruik en voor niet-commerciële educatieve doeleinden. Daarnaast is gebruik door de media toegestaan. Voor overig gebruik dient de toe-stemming van de betreffende kunstenaars, kunstenaressen en galeriehoud(st)ers - of eventuele andere auteursrechthebbende  - te worden verkregen. Voor reclamedoeleinden zal geen toestemming worden gegeven.



    Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Mijn favorieten
  • Jan Aanstoot
  • Petit Galerie Atelier Drokje
  • Galerie Grootn Jans
  • Veronique Kleinjan
  • Indigo Almelo
  • Beeldende kunstenaars Overijssel

  • Gast-Links
  • Xu Beihong
  • Chinese Kunst
  • Verkuno

  • Gemeente Wierden
  • VVV Wierden

  • Datum


  • Amnesty

  • Foto

    Foto's

  • Foto

    Apollo
    (Praxiteles)



    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!