Vliegtuigramp in Thailand kan goedkope maatschappijen duur te staan
BANGKOK, 19 september 2007 (IPS) - Aziatische analisten voorspellen dat de luchtramp van zondag in het Thaise Phuket de goedkope luchtvaartmaatschappijen in de regio pijn zal doen. De budgetvluchten maken het ook gewone mensen in Zuidoost-Azië mogelijk te vliegen en de buurlanden te verkennen.
De crash van zondag was de op een na grootste vliegtuigramp uit de Thaise geschiedenis. Het toestel van One-Two-Go had 123 passagiers aan boord. De meesten van hen waren buitenlanders die op weg waren naar "de parel van de Thaise strandresorts".
Juliana Toh, een twintigjarige vrouw uit Singapore, was tot zaterdag 15 september van plan om samen met drie vrienden een goedkope vlucht naar Phuket te nemen. Toen hoorde ze dat een vliegtuig van One-Two-Go was gecrasht en dat er 89 passagiers waren omgekomen. "We waren geschokt toen we het nieuws vernamen", zei Toh. "We vragen ons af of het wel veilig vliegen is met die goedkope luchtvaartmaatschappijen." En daarmee staan ze niet alleen. "De goedkope luchtvaartmaatschappijen kunnen hun aantal passagiers in de komende maanden met twintig percent zien dalen als gevolg van de toenemende bezorgdheid om de veiligheid", citeerde de Thaise krant The Nation een bron uit de luchtvaartindustrie.
Toch probeert de oprichter van One-Two-Go de impact van de ramp te minimaliseren. "We hebben minder negatieve publiciteit gekregen dan we hadden verwacht", zei Udom Tantiprasongchai in de Bangkok Post. "De meeste experts schreven het incident aanvankelijk toe aan overmacht en niet aan technische problemen, en de overheid hield One-Two-Go niet aan de grond. Daardoor zijn de mensen met ons blijven vliegen."
Een aantal goedkope luchtvaartmaatschappijen in Indonesië en Thailand lag al eerder onder vuur omdat de veiligheid te wensen overliet. De Europese Unie heeft begin dit jaar enkele Indonesische maatschappijen de toegang tot het Europese luchtruim ontzegd, en in 2005 mocht ook Phuket Air niet meer op Europese bestemmingen vliegen. Maar dat kon de Zuidoost-Aziaten niet tegenhouden om hun eigen regio te verkennen met de goedkope maatschappijen. Toen het Maleisische Air Asia zes jaar geleden werd opgericht, was de toeloop enorm. Door de goedkope vluchten kon opeens een veel groter deel van de 550 miljoen inwoners van de regio gaan vliegen. Kort daarna kreeg Air Asia navolging in andere landen in de regio.
Girard Bonoten, een 27-jarige Filipijnse schrijver, zegt dat hij dankzij de goedkope luchtvaartmaatschappijen vaker kan reizen en de buurlanden kan bezoeken. "Ik ken veel families in de Filipijnen die nu op reis gaan naar Kuala Lumpur en Bangkok. Dat was vroeger alleen voor de rijken weggelegd. Ook de binnenlandse vluchten zijn populair en vervangen de schepen", zei hij.
"De goedkope maatschappijen hebben het toerisme in Thailand de laatste vijf jaar sterk aangezwengeld", zegt ook Imtiaz Muqbil van Travel Impact Newswire, een magazine voor de reisindustrie. "De plaatselijke bevolking kan nu vaker op reis gaan. De goedkope maatschappijen hebben de tien landen van Zuidoost-Azië ook veel dichter bij mekaar gebracht. De regio heeft er heel veel baat bij gehad. De landen zijn cultureel, sociaal en politiek naar mekaar toe gegroeid."
The Nation drong er bij de onderzoekers van de crash op aan om "de luchtwaardigheid van het toestel", de bekwaamheid van de piloten en de bemanning, het onderhoud van het vliegtuig en alle andere veiligheidsaspecten onder de loep te nemen. "We moeten ons ook afvragen of Orient-Thai Airlines (de moedermaatschappij van One-Two-Go) wel veel belang hecht aan de veiligheid van de passagiers", besloot het hoofdartikel.
IPS(PDM, PD)