Een chique madame rijdt met haar dure Audi A6 naar een boerderij, want ze heeft 25 kg patatten nodig. De boer is een beetje gestoord in zijn werk en vraagt nogal nors: 'Mannelijke of vrouwelijke, madammeke?'' "Hoe mannelijke of vrouwelijke?" reageert de dame verbaasd. "Ja madam, is 't nog voor vandaag? 'k Heb heel veel werk zulle! " "Mannelijke of vrouwelijke?" De dame, geheel uit haar lood geslagen : "Awel, geef mij maar ne keer vrouwelijke!" De boer gaat naar de schuur, komt terug met een zak aardappelen en giet die zonder pardon leeg in de pas schoongemaakte koffer van de wagen. "Awel, wat doede gij nu? Bekijkt da nu ne keer! Waarom giet ge dat zo los in de koffer? ", sakkert de dame geërgerd. "Luister madammeke, g'hebt vrouwelijke patatten gevraagd hé, "'Awel, da zijn er toch zonder zak !?" En de boer draait zich om en doet voort met zijn werk.
Vrouwtjesapen zouden volgens een Britse studie meer met elkaar communiceren dan mannetjes. Dat wijst er volgens de wetenschappers op dat het vrouwelijke geslacht een belangrijke rol speelde bij de ontwikkeling van menselijke taal.
Makaken
De onderzoekers luisterden wekenlang naar een groep makaken in Puerto Rico. Ze negeerden de waarschuwingen voor roofdieren of uitroepen die te maken hebben met voedsel. Ze concentreerden zich op het aantal keren dat de apen op een vriendschappelijke manier met elkaar communiceerden.
Vriendschap
De wetenschappers ontdekten zo dat de vrouwtjesapen liefst dertien keer meer vriendelijke geluiden uitbrachten dan de mannetjes. Er was ook meer communicatie tussen vrouwtjes onderling. Vrouwtjes gaan veel vaker vriendschappen aan, terwijl de mannetjes van de ene groep naar de andere zwerven.
Menselijke taal
Mogelijk leren de resultaten van het onderzoek ons ook iets meer over de ontwikkeling van menselijke taal. Lichamelijke communicatievormen zoals vlooien en strelen zouden in de loop van de evolutie steeds meer vervangen zijn door vocale communicatie, omdat de sociale netwerken steeds groter werden. "Dit ondersteunt het idee dat de menselijke stem zich het snelst ontwikkelde bij het geslacht dat de kern van de samenleving vormde", zegt hoofdonderzoeker Stuart Semple. (gb)
Regelmatig zijn er inzamelacties van taxussnoeisel voor Kom op tegen kanker op de containerparken.
Dit snoeisel vormt de basis voor heel wat kankerbestrijdende geneesmiddelen. Zo wordt maar liefst één vierde van alle kankergevallen met geneesmiddelen op basis van taxus behandeld.
De vrijgezel gaat kijken in de frigo, vindt niks interessants en gaat naar bed... De getrouwde man gaat naar bed, vindt niks interessants en gaat kijken in de frigo!
Ambiorix die zijn gloriedagen beleefde in het inmiddels failliete themapark Ooit Tongeren, zegt ons definitief vaarwel en reist af naar een pretpark in Finland. Het was overigens een helse karwei om de loodzware en meters hoge Ambiorix voor te bereiden op zijn trip.
Twee ambtenaren zitten te zuchten en te kreunen op het werk. Ze zouden zo graag een dagje verlof nemen, maar de directeur heeft alle verlof opgeschort omdat er teveel werk is. Plots springt één van de twee recht. "Ik weet een manier om enkele dagen verlof te krijgen!", roept hij. "Hoe dan?", vraagt de ander. De man kijkt snel rond - de directeur niet in de nabijheid. Hij klimt op zijn bureel, neemt enkele tegels van het valse plafond uit en klimt in het plafond. Dan slaat hij zijn benen over een metalen pijp, laat zich zakken en hangt zo met zijn kop naar beneden in het kantoor. Binnen enkele seconden staat de directeur er. "Wat is dat hier allemaal?", wil hij bars weten. "Ik ben een lamp", zegt de man. "Ik denk dat jij een beetje overspannen bent. Maakt dat je wegkomt, en dat is een bevel! Ik wil je hier minstens twee dagen niet zien!" "Ja meneer de directeur", antwoordt de man heel gedienstig; hij springt naar beneden, zet zijn computer af en verdwijnt door de deur. De tweede man zit op zijn hielen. "Hela, waar ga jij naartoe?", vraagt de directeur. "Naar huis. Ik kan niet werken in het donker ..."
Denk met deze vrieskou ook eens aan de vogeltjes. Die vinden dezer dagen maar moeilijk voedsel. Wij kunnen hen daarbij een handje helpen door een mezenbolletje op te hangen
Een man en een vrouw gingen met vakantie naar Jeruzalem. Tijdens hun verblijf aldaar overleed de echtgenote. De begrafenisaannemer troostte de echtgenoot en zei: 'Je kan het lichaam per schip naar huis sturen voor 5.000 dollar of je kan haar hier begraven, in het Heilige Land, het Uitverkoren Land tegen de prijs van 150 dollar.' Wat denkt u dat de echtgenoot zal doen? En waarom hij doet wat hij meent te moeten doen?
........... lees verder hieronder .
De echtgenoot dacht even na maar zei uiteindelijk dat hij haar liever naar huis wou verschepen.
'Waarom toch', zei de begrafenisaannemer die niet begreep waarom de man zoveel geld wilde betalen. 'Waarom wil je 5.000 dollar uitgeven om haar per boot mee te nemen naar huis, terwijl het voor u toch heerlijk moet zijn te weten dat ze hier in het Beloofde Heilige Land kan begraven worden voor slechts 150 dollar?'
De man antwoordde op de koele, ernstige toon die hem al die jaren had getypeerd.
'Lang geleden,' zei de man, ' stierf hier een man, werd hier ook begraven en drie dagen later verrees hij. Ik kan dat risico niet nemen.'
Er zal dit najaar opnieuw een tekort zijn aan de populaire Nordmann-sparren (zie foto), die hun naalden niet verliezen. De kerstbomen hebben de voorbije jaren te veel succes gekend, waardoor het nu nog minstens twee jaar duurt voor de nieuw aangeplante sparren volgroeid zijn. Dat meldt de Ardeense federatie van boomkwekers (UAP. Kerstbomen worden in België voornamelijk gekweekt in de provincies Luxemburg, Namen en Luik. In totaal nemen ze ongeveer 5.000 hectare in, waarvan 65 procent wordt gereserveerd voor Nordmann-sparren. Jaarlijks worden in totaal 4 miljoen bomen geoogst. Tachtig procent daarvan is voor de export bestemd.
Jantje vraagt aan vader: 'Papa, in wie geloof jij? In de Kerstman of in Sinterklaas?' Papa antwoordt:'In de Kerstman natuurlijk!' Waarop Jantje vraagt: 'Waarom dan?' En de papa spreekt uit ondervinding: 'Ik geloof rapper dat de rendieren zullen vliegen, dan dat die zwarten zullen werken!'
Beste bloggers, regelmatig worden mensen op de huistelefoon gebeld met de melding dat zij een prijs gewonnen hebben. Er werd hen gevraagd of zij een 9 wilden toetsen om door te gaan. Gelukkig voor hen gingen zij daar niet op in, want het is ondertussen officieel bevestigd dat er momenteel een bende actief is die u belt op gsm en zich voordoet als iemand van de provider waar U bij bent aangesloten. Men vraagt u tijdens dit gesprek om 09# of #09 in te toetsen ter controle van uw toestel. DOE DIT NIET EN VERBREEK ONMIDDELLIJK DE VERBINDING! Deze bende beschikt namelijk over apparatuur om via de ingetoetste code het nummer van uw SIM-kaart te lezen en nieuwe kaarten aan te maken met uw nummer. Hierdoor kan men op grote schaal fraude plegen op uw kosten. Een tweede methode die wordt toegepast is de volgende: u ontvangt een bericht op uw gsm met het verzoek om nummer 0141 455114 te bellen. Dit moet u evenmin doen! Als u dit wel doet, kan degene die U dat berichtje gestuurd heeft op uw kosten bellen.
Zes op de tien Europese automobilisten vindt dat er teveel verkeersborden staan en 40 procent weet niet eens wanneer ze een zone binnenrijden waarvoor een verkeersvignet nodig is. Dat blijkt uit een onderzoek dat Touring uitvoerde in samenwerking met zeventien Europese mobiliteits- en toeristenorganisaties. De cijfers zijn vergelijkbaar met de mening van de Belgische automobilisten. Meer dan de helft van de Europese automobilisten is niet vertrouwd met de verkeerssignalisatie die in de verschillende Europese landen bestaat. Vijftig procent van de bestuurders heeft moeite met het begrijpen van signalisatie in het buitenland. De ondervraagden geven hiervoor verschillende redenen zoals een overaanbod aan verkeersborden en onbegrijpelijke info op de borden. Dit zorgt voor chaos bij de automobilisten. Uit het onderzoek blijkt verder dat een kwart van de Europese bestuurders over een navigatiesysteem blijkt te beschikken. België steekt
hier opvallend bovenuit. Maar liefst 50 procent van de Belgen heeft een GPS-systeem. Als het navigatiesysteem een andere weg aangeeft dan de wegwijzers, dan geeft 90 procent van de Belgische automobilisten de voorkeur aan de wegwijzers. Bij de Europese bestuurders is dat aantal 80 procent.
Het natuurgebied "Ter Yde" vormt een van de grootste duincomplexen van de Vlaamse kust. De landschappelijke verscheidenheid van het gebied is groot, met zeereepduinen, hoge stuifduinmassieven, duinvalleien, bos en grazige kopjesduinen. Het terrein heeft ook een weinig verstoorde waterhuishouding waardoor de duinvalleien een zeldzame rijkdom aan vochtminnende plantensoorten bezitten.
In het reservaat grazen er Konikpaardjes en diverse schapenrassen. Deze spelen een essentiële rol in de werking van het ecosysteem. Enkel toegankelijk via de bewegwijzerde wandelpaden.
Het Hannecartbos vormt een waardevol duinbiotoop en bestaat hoofdzakelijk uit aangeplante bestanden van Zwarte en grauwe elzen. Kenmerkend voor het gebied is de hoge grondwatertafel, die gevoed wordt door zoet en kalkrijk kwelwater vanuit de omringende duinen. Tevens treft men er ook zeldzame zwammen (Parelhoenchampignon), mossen en korstmossen aan. Ook veel vogels vinden in het bos een onderkomen (Wielewaal, Boomvalk, Grote en kleine bonte specht). Sinds 1989 geniet het gebied het statuut van Vlaams natuurreservaat.