xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
De toestand is hopeloos, maar niet ernstig...
't Was weer eens moederkensdag, reden genoeg om dit keer geen al te scheve opmerkingen te maken over zoveel vriendelijke intenties(sic) die op zo'n dagen overal in de commercie opborrelen...
Niet dat Moederdag niet moet gevierd worden, zelfs als handelaars daar geld mee verdienen. We kunnen echter vaststellen hoe tal van opportunistische poenscheppers handig profiteren van een tweede moederdag op 15 augustus
Anderzijds, en dat moet ook duidelijk gezegd worden, onze moeders verdienen dat men hen tweemaal viert.
Hoe dan ook, het is de symboliek die telt. Zelfs de ergste seksisten durven niet vertellen dat ze geen respect hebben voor hun eigen moeder. En, we mogen ook wel eens denken aan al die anonieme moeders die minder genegenheid krijgen dan waar ze recht op hebben...
Tja, maar ondertussen draait de wereld gewoon door
Als consumenten laten we ons graag verwennen met een ongelooflijk aantal moeglijkheden...Sommige zijn bovendien, behalve leuk, uitgegroeid tot echte statussymbolen
- Men verwacht van ons dat we kiezen voor een-consument-gerichte-wereld... Dat manifesteert zich dan in wat we denken nodig te hebben, zoals die automodellen die eigenlijk allee maar brandtofslurpende, en vooral intimiderend-associale verkeersmonsters zijn
- We kiezen voor GSMs en PC's die zoveel functies hebben, dat niemand er meer dan 10% van gebruikt... Dat is een beetje zoals al die autos die 200 km/uur kunnen rijden, maar op de openbare weg nergens sneller mogen rijden dan 120 Km/uur. Maar ja, de commercie heeft zo haar rechten
- We kiezen voor wintervakanties in exclusieve ski-oorden of voor zomervakanties waarmee men kan stoefen, en dus (als het enigszins kan) in exotische landen. Nu ja, misschien niet nutteloos, maar wel buitensporig
Niemand stelt zich de vraag of al die overkill noodzakelijk is. En, we merken niet eens dat die vraag (in onze plaats) wordt beantwoord door een stelletje uitgekookte en vooral gewetenloze leugenaars, t.t.z. politici en marketingspecialisten
Zij vertellen (beslissen) wat goed voor ons is, en velen van ons (het consumerende kiesvee) geloven dat nog ook!
De mogelijkheid om te kiezen tussen al die banaliteiten is enorm, en het blijkt vooral voor de marketingmensen belangrijk. Slechts weinig mensen stellen zich hierover vragen. Laat ons dus maar liever niet neerkijken op het Romeinse plebs dat riep om Brood en spelen
Sedert Big Brother, de Pfaffs', de Planckaerts en de "belspelletjes" zijn we met zekerheid ettelijke keren erger.
De realiteiten zijn anders... Voor wie een beetje de sociaal-economische ontwikkelingen volgt, is het duidelijk dat alle spelregels in de laatste tien jaar grondig en zelfs zéér grondig veranderd zijn. Meer nog, de recente ontwikkelingen krijgen steeds meer het karakter van een economisch-sociale tsunami.
Dikwijls beginnen veranderingen met een kleine rimpeling. Sommige rimpeltjes verdwijnen weer, zonder veel sporen achter te laten, maar andere rimpels groeien uit tot golven die nauwelijks te controleren zijn, en alles wegvegen op hun weg naar nog meer winst voor een elite ... Overweeg maar eens de interesses van de oliebaronnen en hun rol in de Iraakse oorlog of hoe de overheid mee profiteert via de accijnzen van de veel te hoge olieprijs...
Uw toegewijde
Erwan
|