Deze week was het thema pinguïns en ijsberen. Op de Noordpool leven de ijsberen en op de Zuidpool de pinguïns.
We leerden verschillende soorten pinguïns kennen, we keken naar een
natuurfilm, we knutselden een pinguïn op een ijslandschap en we deden
ook enkele proefjes met water en ijs.
De juf vertelde ook over de opwarming van de aarde en de gevolgen voor de ijsberen ...
Het eerste dat we tegenkwamen op onze herfstwandeling in het Succa bos
waren statige bomen. De beuk, de moerascipres en de Libanonceder zijn
allemaal grote, monumentale bomen.
We zagen ook dat klimop groen blijft en de bomen en struiken nu al
knoppen maken voor de lente. Sommige struiken hadden zelfs al
bloemknoppen en dat is wel erg vroeg.
We hebben verschillende paddenstoelen gezien: parasieten, saprofieten en
symbionten. Parasieten zitten op levend materiaal. Ze gebruiken het
als voedsel. Symbionten zijn vrienden met het plantaardig materiaal. Ze
nemen en geven iets terug. Saprofieten ruimen het bos op en
eten dood natuurlijk materiaal.
Paddenstoelen houden van vochtigheid en ook van donker. Warmte is voor
hen geen prioriteit. Vandaar dat we in de lente en zomer veel minder
paddenstoelen zien.
We leven in één wereld. En die ene wereld wordt voortdurend kleiner.
Radio, televisie, kranten en internet brengen verre landen onmiddellijk
de leefwereld van onze kinderen binnen. De kleren die we dragen, worden
aan de andere kant van de wereld gemaakt, net als de choco op onze
boterham, de koffie die we drinken en de muziek die we beluisteren. Wat
hier in het Noorden gebeurt, heeft alles te maken met hoe het in het
Zuiden gesteld is en vice versa.
Wij willen dat kinderen zich bewust worden van die geglobaliseerde wereld en van daaruit een gevoel van verbondenheid ervaren.
Via het project Maria Elena & Nacho in Guatemala maakten de
leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar kennis met het dagelijkse
leven in Guatemala. We sloten deze periode af met een heus inleefatelier
waar de kinderen in de huid van iemand uit Guatemala kropen en met
echte guatemalteekse kleren aan konden ervaren hoe het leven daar is.
Net zoals elk schooljaar hebben we op onze school aandacht voor het
milieu.
Dit schooljaar werken we rond de themas verkeer, handel en water.
Ons eerste thema zit er al weer op. Dit wil echter niet zeggen dat we
alles wat we geleerd hebben plots weer vergeten. De actie van de
verkeerskaart loopt ook nog steeds door.
Als de kinderen 20 stempels hebben verzameld, kunnen ze deze inruilen voor een leuk geschenkje.
Telkens ze met de fiets, te voet of met het openbaar vervoer
komen, krijgen ze een stempel.
Deze leerlingen slaagden er reeds in om hun kaart vol te krijgen:
Xena De Bruijn (L3)
Glenn Van Laere (L3)
Kid Bollaert (L6)
Lien Depaepe (L6)
Kyari Van Goethem (L6)
Robbe Vuylsteke (L6)
Tijdens
het hoekenwerk mochten we met een echt fototoestel op pad om foto's te
nemen van zaken die iets met "afval" te maken hebben. Later maken we
hier een collage van.
We werkten deze week het WO-thema 'de herfst' af. Deze namiddag gingen
we dan ook onze opgedane kennis uittesten in het park van Destelbergen.
De gids Joost nam ons mee in het park en het natuurdomeintje achter de
bib. We bekeken er heel wat planten en bomen. Het was een leerrijke
namiddag!
Nu reeds zijn miljoenen mensen in het Zuiden getroffen door klimaatverandering. Overstromingen, droogte, mislukte oogsten, stijgende voedselprijzen...
Alle leerkrachten van de school ondertekenden het klimaatakkoord om dit een halt toe te roepen. Ook aan de startdag van 11.11.11 namen we deel. Dit jaar was dit een muzikale avond met optredens en zongen de kleuterjuffen het liedje: 'Dit is de nacht' van Guus Meeuwis.
Tijdens de lessen wereldoriëntatie nemen we de Europese geschiedenis
onder de loep. Als er ter hoogte van de site Panhuis op dit ogenblik
opgravingen aan de gang zijn kunnen we deze kans niet laten liggen om op
bezoek te gaan. Van de archeologen ter plaatse kregen we een boeiende
uitleg. We willen hen dan ook bedanken om tijd voor ons vrij te maken!
Nadat
we ons in de klas onderdompelden in de wereld van de kabouters waren we
klaar om op kabouterpad te vertrekken. Jammer genoeg hebben we geen
kabouters gezien. Volgens sommige kleuters waren ze aan het slapen of
naar de winkel. Of misschien maakten wij gewoon te veel lawaai!
Als afsluiter van het thema herfst, zijn we op vrijdag 28 oktober naar
het kabouterpad achter de bibliotheek geweest. We gingen op zoek naar de
kabouters en konden allerlei activiteiten doen bij de kabouters. Het
was een hele leuke namiddag onder de stralende zon en we hebben daar dan
ook gepicknickt. Bedankt aan de mama's die meegegaan zijn om een groepje kinderen te begeleiden.
Van 24 tot 28 oktober hebben we ons laten gaan bij het thema "de bladeren vallen van de bomen." We zijn naar het park geweest op zoek naar blaadjes, noten,.... We hebben een groot bos gemaakt in de klas en hebben heel wat leuke dingen rond het thema gedaan.
Van 10 tot 13 oktober hebben we heel wat bijgeleerd rond verkeer. Zo zijn we op stap geweest in de straat en hebben we heel wat verkeersborden, verkeersregels,... leren kennen. We mochten ook zelf eens onze fiets meebrengen en hebben een heel leuk verkeersparcours afgelegd.
We maakten deze namiddag kennis met Losbol, een jongen die helemaal
niets af weet van het milieu en sorteren. Gelukkig konden wij hem wat
helpen, maar we merkten dat er toch nog veel dingen waren die we niet
wisten ivm sorteren en recycleren. Het was een heel leuke en leerrijke
namiddag!
We willen hierbij nog eens de juffen Els en Jan (papa van Karsten) extra bedanken voor het vervoer en de begeleiding.
Op onze school hechten wij veel belang aan MOS! Ook in het eerste leerjaar wordt er hard gewerkt om ons steentje bij te dragen bij een beter milieu op school. Het eerste leerjaar zal ook meedoen aan een klaswedstrijd. Meer info op: http://www.averbode.be/doedeklik We maakten samen met de hele klas en de juf een naamgedicht over MOS. Dit was ons resultaat :
De laatste doet het licht uit! Overal op de speelplaats ruimen wij papiertjes op. En afval sorteren wij!
De TV niet laten aanstaan. En we laten de kraan niet openstaan.
Kinderen op onze school brengen hun brooddoos mee! Laat ons doen! Iedereen in de klas werkt mee aan MOS! Kipjes voeren we op school.
Gbdes is een MOS-school! MOS staat voor 'Milieuzorg Op School'.
Jaarlijks worden er per klas MOS-afgevaardigden verkozen. Deze kinderen
komen regelmatig samen met de MOS-verantwoordelijken om voorstellen en
projecten te bespreken. Het is ons doel om alle kinderen bewust te
maken van de milieu-problematiek en wat we er kunnen aan doen, maar ook
om kinderen de schoonheid van de natuur te leren appreciëren. We werken
rond de thema's: water, verkeer, natuur, afval, energie en handel. Via
onze blog kan je al onze MOS-avonturen volgen!