Foto
Dossier
DINSDAG FRUITDAG
Foto
Boterhammen in de brooddoos
Foto
Bij het middageten:
water in bekers.
Foto
Zoeken in blog

MOS in de Gemeentelijke Basisschool

24-04-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2006-04-24 openlucht
De leerlingen van L3 en L4 gaan op openluchtklas naar Westmalle.

>> Reageer (0)
23-04-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2006-04-23 charter
 
klik hier voor een grotere versie

>> Reageer (0)
25-03-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2006-03-25 sneukeltocht
Het oudercomité, de vriendenkring houden in samenwerking met het onderwijzend personeel een sneukeltocht. Op elke lokatie wordt er stipt op toegezien dat de hapjes nauwelijks afval produceren. Het beetje afval dat er is wordt netjes gesorteerd. Wij geven het goede voorbeeld.

>> Reageer (0)
23-03-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2006-03-23 GREEN L3
Klik op de afbeelding om de link te volgen

 

Aan dhr. Charles D’Heere

 

 

Geachte,


Zoals afgesproken komt op donderdag 23 maart 2006 een medewerker van GREEN (Timothy) naar uw school voor de vorming over afval in het derde leerjaar.

De vorming begint om 13u15 en duurt ongeveer 120 minuten. De speeltijd wordt gerespecteerd.


Tijdens de vorming doorlopen we via diverse werkvormen (o.a. groepsgesprek, educatieve spelletjes, video) de verschillende manieren om met afval om te gaan. Storten, verbranden, recycleren, hergebruiken en afval voorkomen, komen zo elk aan bod.

Een voorsmaakje van de vorming vind je via deze link: http://www.greenbelgium.org/nl/campagnes/animatieafval/default.asp

 

Om de vorming inhoudelijk voor te bereiden vragen we u om met de kinderen de brief van Voorko, de afvalheld

(bijlage: "LABO 050930 brief voorko.pdf")  te lezen en de vragen op te lossen. Om dit te kunnen doen heeft u een afvalkalender nodig. Let op, deze kunnen heel erg van elkaar verschillen naargelang de gemeente waarvoor het krantje werd uitgegeven!

 

Voor de naverwerking doen wij volgende suggesties: 

 

De dag van de vorming zou ik graag gebruik maken van volgende zaken:

·         Een leeg, liefst magnetisch schoolbord.

·         Een TV en een video- of een DVD- speler.

·         Indien mogelijk schikken we de stoelen in een halve cirkel. Tafels of banken zijn niet nodig.

·         In de derde graad is er een klein kladblaadje en een balpen per twee leerlingen nodig.

 

Tot slot hopen we steeds dat de leerkracht zelf de les actief mee volgt. Dit heeft een positieve invloed op de medewerking van de kinderen en de sfeer in de klas!


Voor vragen kunt u mij bereiken op het onderstaand telefoonnummer of e-mailadres.
 
Met vriendelijke groeten,
 


Peter Hulpiau

-------------
Peter Hulpiau

Educatief Medewerker

GREEN Belgium vzw

Regio Oost-Vlaanderen

Prosper Van Langendonckstraat 2

9050 Gentbrugge

0473/ 866 527

peter@greenbelgium.org

www.greenbelgium.org


>> Reageer (0)
21-03-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2006-03-21 openlucht
Klik op de afbeelding om de link te volgen De leerlingen van het eerste en het tweede leerjaar brengen drie dagen (15/03 - 17/03)door in de kinderboerderij te Oostvleteren. Terug naar de natuur.

>> Reageer (0)
24-01-2006
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2006-01-24 GREEN L4
Geachte,

Zoals afgesproken komt GREEN Belgium op donderdag 26 januari naar uw school voor de vorming LABO, Leren Afval Beheren Op school.

De vorming voor het 4de leerjaar begint om 13u15 en duurt ongeveer 120 minuten. De speeltijd wordt gerespecteerd.

Tijdens de vorming doorlopen we via diverse werkvormen (o.a. groepsgesprek, educatieve spelletjes, video) de verschillende manieren om met afval om te gaan. Storten, verbranden, recycleren, hergebruiken en afval voorkomen, komen zo elk aan bod. Een voorsmaakje van de vorming vindt u via deze link: http://www.greenbelgium.org/nl/campagnes/animatieafval/default.asp

Om de vorming inhoudelijk voor te bereiden, vragen wij u om met de kinderen de brief van Voorko, de afvalheld (bijlage: "Brief aan de leerlingen.pdf") te lezen en eventueel de vragen oplossen. Om dit te kunnen doen heeft u een afvalkalender nodig. Let op, deze kunnen heel erg van elkaar verschillen naargelang de gemeente waarvoor het krantje werd uitgegeven!

Voor de naverwerking doen wij volgende suggesties:
. In bijlage vindt u alle nodige informatie om een sorteerhoekje te maken, er staan ook enkele nuttige links in (Bijlage: "Het sorteerhoekje.doc").
. Op onze website staan werkblaadjes met bijhorende antwoordsleutel: http://www.greenbelgium.org/nl/campagnes/animatieafval/leerkracht.asp

De dag van de vorming zouden we graag gebruik maken van volgende zaken:
. Een leeg, liefst magnetisch schoolbord.
. Een TV en een video- of een DVD- speler.
. Indien mogelijk schikken we de stoelen in een halve cirkel. Tafels of banken zijn niet nodig.

Tot slot hopen we steeds dat de leerkracht zelf de les actief mee volgt. Dit heeft een positieve invloed op de medewerking van de kinderen en de sfeer in de klas!

Voor vragen kunt u ons bereiken op het onderstaande telefoonnummer of e-mailadres.
 
Met vriendelijke groeten,
 

Frieke Heens
Educatief medewerker
f.heens@greenbelgium.org
0473 541411

www.greenbelgium.org
www.waterdragers.be

>> Reageer (0)
15-12-2005
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2005-12-15 LABO L6
De leerlingen van het zesde leerjaar krijgen een degelijke stimulans om verstandig om te gaan met afval.

>> Reageer (0)
08-12-2005
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2005-12-08 LABO L5
LABO! Een medewerker van GREEN komt de leerlingen van het vijfde leerjaar stimuleren om zorgzaam om te gaan met onze omgeving.

>> Reageer (0)
21-10-2005
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2005-10-21 Joos L3
De leerlingen van het derde leerjaar gaan op herfstwandeling onder leiding van gids Joos.

>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2005-10-21 wandeltocht
De leerlingen van de lagere afdeling doen mee aan de gemeentelijke wandeling, die naast het sportieve karakter ook een natuurminnende en milieuvriendelijk tint meekrijgt door de uitleg van de begeleidende leerkrachten.

>> Reageer (0)
14-10-2005
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2005-10-14 herfst L4
De leerlingen van het vierde leerjaar maken een Mos-wandeling onder leiding van de gids Joos. Ze bestuderen algemene herfstverschijnselen in het Reinaertpark.

>> Reageer (0)


Gbdes is een MOS-school! MOS staat voor 'Milieuzorg Op School'. Jaarlijks worden er per klas MOS-afgevaardigden verkozen. Deze kinderen komen regelmatig samen met de MOS-verantwoordelijken om voorstellen en projecten te bespreken.
Het is ons doel om alle kinderen bewust te maken van de milieu-problematiek en wat we er kunnen aan doen, maar ook om kinderen de schoonheid van de natuur te leren appreciëren. We werken rond de thema's: water, verkeer, natuur, afval, energie en handel. Via onze blog kan je al onze MOS-avonturen volgen!
Foto

Inhoud blog
  • Bloemen en bijen
  • Ijsberen en pinguïns in K2K3
  • Lekkere soep!
  • De kikkerklas op stap naar het bos
  • Strapdag
  • Activiteit met de natuurgids
  • Vogels spotten aan het Damvalleimeer
  • Dikketruiendag
  • K2K3 in de ruimte!
  • De kruidenheks op bezoek in de kleuterklas
  • Herfst! K2K3 op stap naar het bos
  • Strapdag
  • De kikkerklas op stap met de natuurgids
  • L6 leert over het klimaat
  • L4 de bende van de vos
  • L2 op stap met Marijke
  • Workshop viesvuilland
  • De kikkerklas leert over bijen en bloemen
  • Eitjes rapen!
  • L1 op stap met bosjuf Marijke

    Elke klas zijn sorteerhoekje.



    Informatief
  • MOS
  • MOS terd
  • Milieuzorg op school / contacten
  • De Kaaihoeve
  • Digimos
  • GREEN
  • milieukoopwijzer
  • vermijd pesticide

  • Archief per week
  • 22/04-28/04 2024
  • 05/02-11/02 2024
  • 30/10-05/11 2023
  • 25/09-01/10 2023
  • 01/05-07/05 2023
  • 13/03-19/03 2023
  • 27/02-05/03 2023
  • 30/01-05/02 2023
  • 17/10-23/10 2022
  • 19/09-25/09 2022
  • 13/06-19/06 2022
  • 06/06-12/06 2022
  • 23/05-29/05 2022
  • 21/03-27/03 2022
  • 21/02-27/02 2022
  • 14/02-20/02 2022
  • 15/11-21/11 2021
  • 08/11-14/11 2021
  • 01/11-07/11 2021
  • 18/10-24/10 2021
  • 27/09-03/10 2021
  • 20/09-26/09 2021
  • 26/04-02/05 2021
  • 22/03-28/03 2021
  • 08/03-14/03 2021
  • 08/02-14/02 2021
  • 14/12-20/12 2020
  • 16/11-22/11 2020
  • 09/11-15/11 2020
  • 26/10-01/11 2020
  • 12/10-18/10 2020
  • 05/10-11/10 2020
  • 14/09-20/09 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 14/10-20/10 2019
  • 03/06-09/06 2019
  • 29/04-05/05 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 11/03-17/03 2019
  • 18/02-24/02 2019
  • 11/02-17/02 2019
  • 29/10-04/11 2018
  • 10/09-16/09 2018
  • 11/06-17/06 2018
  • 28/05-03/06 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 07/05-13/05 2018
  • 02/04-08/04 2018
  • 19/02-25/02 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 27/11-03/12 2017
  • 23/10-29/10 2017
  • 16/10-22/10 2017
  • 09/10-15/10 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 17/04-23/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 03/10-09/10 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 14/12-20/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 26/11-02/12 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 15/11-21/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 07/12-13/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 16/06-22/06 2008
  • 26/05-01/06 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 31/03-06/04 2008
  • 25/02-02/03 2008
  • 11/02-17/02 2008
  • 17/12-23/12 2007
  • 26/11-02/12 2007
  • 19/11-25/11 2007
  • 12/11-18/11 2007
  • 22/10-28/10 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 07/05-13/05 2007
  • 30/04-06/05 2007
  • 23/04-29/04 2007
  • 19/03-25/03 2007
  • 12/02-18/02 2007
  • 05/02-11/02 2007
  • 22/01-28/01 2007
  • 15/01-21/01 2007
  • 08/01-14/01 2007
  • 25/12-31/12 2006
  • 04/12-10/12 2006
  • 27/11-03/12 2006
  • 06/11-12/11 2006
  • 23/10-29/10 2006
  • 02/10-08/10 2006
  • 25/09-01/10 2006
  • 18/09-24/09 2006
  • 26/06-02/07 2006
  • 19/06-25/06 2006
  • 29/05-04/06 2006
  • 15/05-21/05 2006
  • 08/05-14/05 2006
  • 01/05-07/05 2006
  • 24/04-30/04 2006
  • 17/04-23/04 2006
  • 20/03-26/03 2006
  • 23/01-29/01 2006
  • 12/12-18/12 2005
  • 05/12-11/12 2005
  • 17/10-23/10 2005
  • 10/10-16/10 2005


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!